Paras vm 9-5

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Paras vm 9-5

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Pakari kirjoitti:
Ma Heinä 20, 2020 16:45
2004 mallivuoden autoihin tuli lohkovaluun muutos, jotta huohotus toimii niin kuin kuuluu.

Juu ja tuo kannattaa kyllä autoa ostaessa tarkistaa että siellä on oikeasti tälläinen my04 tai uudempi moottori. Täälläki foorumilla moni rane kehuu kuinka vaihtaneet viiruihinkin eli my06 eteenpäin autoihin noita alkupään huohotin vikaisia moottoreita :cry:

Mutta ite jos ostaisin femmaa nyt, niin katsoisin ruosteet erittäin tarkasti ja suosisin tehtaan tekemiä biopowereita
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9942
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Paras vm 9-5

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo on kyllä hyvä pointti. Moottori on voinut vaihtua suuntaan tai toiseen, eli vanhassa korissa voi olla uudemman mallinen kone yhtälailla. Vanhojahan nämä kaikki tosiaan on, mutta niinkuin otsikko sanoo, parasta vuosimallia nyt haarukoidaan.

Melkoisella riskillähän tuli aikanaan ostettua -98. Pääsääntöisestihän ei kannattaisi mistään automallista ostaa alkupään autoja. Silti näin jälkeenpäin voi sanoa, että ei olisi pitänyt ehkä myydä sitä eteenpäin 324tkm ajettuna. Silloin kun ajattelin että se on jo ehtoopuolella (me ostettiin tuo 202tkm ajettuna). Tiedän seuraavien omistajien ajaneen sillä autolla vielä ainakin 100tkm lisää ja ainakin tuo Bilteman varaosahaku tuon auton rekkarin vielä tunnistaa, eli lienee ajossa edelleenkin... Ei siinä vm98:ssa ainakaan mitään vakavia lastentauteja esiintynyt. Mitä nyt Gt17 piti vaihtaa Mitsuun järkisyistä.

Niinpä nyt kun tuo nykyinen femmakin on jo ajettu tuohon reiluun 326tkm lukemaan, niin kaipa tällä nyt sitten ajetaan vielä se toinen n. 150tkm lisää, mitä on meillä jo ehditty huristella. Varustelun laajuus on kyllä ihan hyvä kriteeri. Tätä autoa hankittaessa pistin vaatimukseksi Sedan -korin ja Vector tai Aero - varustelun. Mukavat on jakkarat edelleenkin, vaikka autolla on paljon ajettu. Ei se kuskinpenkkikään mitenkään huonoksi ole mennyt. Selkänojan kulmasta tosin nahka on puhki ja piti työrukkasesta leikata nahkaa pala paikan tekoa varten. Tungin palan reiästä sisään, levitin sen sinne peittämään reikää ja kontaktiliimaa perään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98
Bapsu
"Hirsch"
Viestit: 761
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Paras vm 9-5

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Eikös alkupään koreissa (2000 asti?) ollut ruostesuojaus parempi? Monet 2000 luvun puolelta olevat femmat tuntuu olevan läpimätiä, lattiat mätänee, helmat mätänee ja sitten kaikissa iästä riippumatta lahoaa ne kontinkulmat ja varapyöräkotelo.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9942
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Paras vm 9-5

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se - 98 oli suojattu 2005 jossain liikkeessä. Jouduin mie sitä hitsaamaan kontinkulmista ja varapyöräkotelosta. Se vaan tuntui ihan normaalilta silloin Og900 :n jäljiltä. En mie osaa sanoa olisiko tehtaan suojauksessa merkittävää eroa tähän 2004 vuosimalliin? Ulkomaalipintaan tulee tässä nuoremmassa jopa keskelle peltiä ruostekupruja nyt. Ei tossa - 98:ssa sellaista ollut. Eli pintakäsittelyä ennemminkin on muutettu jollain tapaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4525
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Paras vm 9-5

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mistä tiedät että se maalipinta on tehtaan jäljiltä, johon on tullut kupruja?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9942
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Paras vm 9-5

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En toki päätäni pölkylle laittaisi, mutta ei tuossa mitään maalausrajoja näy. Toki tämän ikäisessä voi olla mitä vaan tehty.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1589
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Paras vm 9-5

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Aika usein tällaiset yksittöiset kupruilut lähtee kiveniskuista.

Omaan kokemukseen perustuen 2004-2005 lie se paras vuosikerta. Teknisten asioiden osalta siis.
Nyt toki yhtenä autoista pihassa/tallissa/hallilla on vuoden -99 Griffin 3.0t V6 koneella ja siinä on laadukkaan oloinen tuotos.
2008 Saab 9³ Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 9³ Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras vm 9-5

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Itse kun etsin tuossa keväällä 9-5 farkkua, niin oli vain yksi kriteeri; missä kunnossa kori on. Tätä painoitin itselleni kovasti, enkä siitä lipsunut.

Sen jälkeen otettiin käyttöön näitä mielipideasioita, kuten:
- Väri (Sun Green)
- Automaattilaatikolla
- Mielummin ensimmäsen version korimalli

Kaiken muun jätin tulevaisuuteen, eli hankin ja vaihdan itse paikalleen. Moottori on helppo vaihtaa ja ECU asiantuntevalla taholla softata. Kaikki varusteet on asennettavissa jälkikäteen - se on vain työtä. Samalla kun tekee, niin tulee käytyä läpi muutakin ja auton yleiskunto paranee siinä laitellessa ja osia asennellessa.

Kilometrilukemaan en kiinnittänyt mitään huomiota. Jos kori on hyvä, niin mittarilukema on vain numero. Ja kaikki muu oli menossa vaihtoon joka tapauksessa. Tämä ei ole helpoin eikä halvin tapa, mutta saa sellaisen, kuin sattuu itse tekemään :D

Itselläni autoon meni 1100€ kotiin toimitettuna. Sen jälkeen on osiin mennyt noin 1900€. Moottorista sovittiin pyhänä kaupat, siihen menee tonni lisää.

Paljoa muuta kuin se kori ei jää vaihtamatta. Kone, laatikko, vetarit, iskarit, jouset, pakoputkisto, laakerit, kaikki puslat, tuulilasi, umpiot jne jne. Varustelista päivittyy koko ajan sitä mukaa kun laittelee hankittuja osia paikalleen. Tällä viikolla pitäisi olla ilmastoiduilla etupenkeillä varustettu beige nahkasisusta paikallaan ja toiminnassa.

Itselleni tärkeää on, että työ tehdään niin, ettei se eroa tehtaan tekemästä. Tällöin laatu pysyy samana ja turhia sähkövikoja sekä nitinöitä ei synny.

Jos valmista autoa etsii, niin itse ottaisin max 2000 mallisen 2.3t sillä askilla mikä itseä miellyttää.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
automies
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tupsula

Re: Paras vm 9-5

Viesti Kirjoittaja automies »

Huikon lähestymistapa on mielenkiintoinen ja näin ehkä idealistina itsekin haluaisin tehdä.

On vaikea valita mikä vuosimalleista on paras. Kaikki ovat omalla tavallaan hyvän näköisiä. Vuosimallien edetessä on nähtävissä kolme trendiä.
1. Laatu, joka on laskeva trendi. Olen ajanut vuosi sitten 200Mm nähnyttä vm 2000 femmaa, joka tuntui edelleen ylelliseltä. Sitä fiilistä ei uudemmista löydy vähemmän ajettunakaan.
2. Varustelu, myöskin laskeva. Joka vuosimallista säästettiin aina jotain.
3. Edistyksellisyys, uudet ominaisuudet, kehittyneisyys, nouseva trendi. En oikein keksi hyvää sanaa, sillä ei viiruakaan voi mitenkään sanoa olleensa aikanaan edistyksellinen, eikä NG femmakaan ollut mitenkään edellä aikaansa, mutta kuitenkin parannuksiakin tuli vuosien mittaan ja esimerkiksi kojelaudan puolesta mitä uudempi sen parempi.

Eli jos saisin toivoa, ottaisin NG 9-5 cabrioletin sähköautona kaikilla varusteilla, tehtynä samalla pieteetillä ja laadulla kuin ensimmäiset femmat. :mrgreen:
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Muita: MB 300E -99, Opel Signum -07, Pontiac Transport, Chevrolet Astro, MB 200 -84, Honda Accord -87, Ford Capri II -74, Opel Kadett -73
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 97

Re: Paras vm 9-5

Viesti Kirjoittaja ippe »

Itse etsin femmaa ja ensimmäinen kriteeri oli farmari, sitten B235 ja vielä automaatti. Kävin katsomassa yhtä viirua, mutta se tuntunut siltä että haluaisin sen, kun siinä oli pari juttua. Seuraavaksi menin katsomaan enemmän ajettu ja vanhempaa farkkua (03 Aero) ja se oli jo oikeastaan aika lailla sopivan oloinen, joten ostin sen.

Onhan tässäkin kaikkea pientä askarreltavaa, mutta väri, varustelu ja tekniikka ovat jo aika hyvin kohdallaan. Ruosteiden määrän näkee sitten kun auton saa nosturille, on siinä ainakin leimaa ensi kesälle. Jos kori vaikuttaa hyvältä, niin sitten voikin tilata alustan osia ison pussin ja aloittaa askartelemisen...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Vastaa Viestiin