Apurungon pelastaminen
Apurungon pelastaminen
Muuten alkaa olla parin vuoden omistuksen ja hartaan foorumin ja wis+epc tankkaamisen myötä koko auton pelastaminen aika hyvin teoriassa suunniteltuna, eikkä puoliksi tehtynä vai miten se meni. Mutta mitäs tuolle mätänevälle kotelomallin apurungolle on tehtävissä? Onko jossain jotain pajoja, jotka voivat liottaa sitä erilaisissa liemissä, kunnes se muuttuu ensin kauttaaltaan täydellisen ruosteettomaksi, ja sitten asianmukaisesti pintakäsitellyksi niin kuin olisi tehtaalta tullut?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Apurungon pelastaminen
oisko parempi ratkaisu liki ruosteeton ???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Apurungon pelastaminen
noilla vaatimuksilla tulee lähinnä mieleen sinkitys... mut se ei vastaa tehtaan tasoa ...on ehkä jopa parempi heh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Apurungon pelastaminen
Kiitos vinkistä! Tämä vaikuttaa lupaavalta. Lainaus yhden palveluntarjoajan sivuilta:
Tuon prosessin jälkeen varmaan "mikä tahansa" maalaamo voi jauhemaalata rungon miten nyt pulveri ylettääkään, maalauksen toimiessa enimmäkseen esteettisenä eikä funktionaalisena tekijänä?Teräs puhdistetaan peittaamalla se laimeassa suolahapossa. Peittauksessa lähtevät pois ruoste ja valssihilse. Vesihuuhtelun jälkeen kappaleet upotetaan vielä juoksutekylpyyn, jossa pintaan tulee suojaava suolakerros estäen terästä hapettumasta ennen varsinaista sinkkikylpyä. Tarjoamme kuumasinkityt tuotteemme tarvittaessa myös passivoituina.
Puhdistusvaiheiden jälkeen rakenne upotetaan sulaan (450°C) sinkkiin. Sinkki ja puhdas teräs reagoivat keskenään ja muodostavat pinnoitteen (3-kerroksinen faasisidos + puhdas sinkki)
Re: Apurungon pelastaminen
Yks vaihtoehto on, että viet sen puhallettavaksi ja sitten pulverimaalaus. Pohjaan sinkkiepoksi ja pintaan epoksipolyuretaanimaali.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Apurungon pelastaminen
Kotelorakenteessa kuuma sinkki löytää tiensä varmaan myös kotelon sisälle, jos vain siellä on puhdasta metallia eikä ruostetta. Tietysti pitää olla rakenteessa reiät sopivasti, että litkut myös valuu pois sieltä, kun osa nostetaan pois altaasta.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Apurungon pelastaminen
Mä kuulin vuosia sitten ku eräs saabisti sinkkas kaiteita et ruoste on plussaa toki ei ylenmäärin mut saa olla
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Apurungon pelastaminen
Ruoste ei kaiketi haittaa kuumasinkityksessä, mutta maalia ei saisi olla sinkitykseen menevässä kappaleessa.
Itse etsisin mahdollisimman hyvän käytetyn apurungon ja käyttäisin sen puhalluksessa ja maalauksessa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Apurungon pelastaminen
Onko etuapurungoissa ratkaisevia eroja vaihteiston tai vuosimallin mukaan?
Re: Apurungon pelastaminen
Kun ei näitä hautaan viedä mukana niin suihkii vaikka renkaan vaihdon yhteydessä kotelosuojaöljyä joka vuosi. Mutta jos harrastaa haluaa niin hankkisin hyvän käytetyn vaihto osan, putsaisin ja maalaisin varsinkin jos paikallaan oleva kovin syöpynyt.
Re: Apurungon pelastaminen
En saanut pelastettua, mutta tässä muutama yksityiskohta saman ongelman kanssa painiville.
Apurungon takaosan poikittaispalkki oli puhki kartturin puolelta. Katsastaja olisi jopa antanut hitsata kuntoon, mutta etsiskelin ehjän tilalle. Varaosanumero näyttää vaihtelevan vuosimallin mukaan, mutta samanmuotoisiltahan nuo näyttävät. Ostin ystävälliselta foorumilaiselta hyväkuntoisen - hitsisaumoissa oli vähän pintaruostetta, jonka harjasin pois, löin ruosteensyöjää niihin kohtiin ja jotain raskaan kaluston runkomustaa päälle.
Tuo oli jostain ennen faceliftiä olevasta yksilöstä purettu (siis -01 tai vanhempi) ja omani siis -05. Ainoat erot olivat tukivarren etummaisen puslan kiinnitysruuvit, xenonien korkeusanturin kiinnityspaikan puuttuminen ja oikean etupyörän etupuolella oleva kierretapin (tehostinputken kiinnitimen) sijainti. Lisäksi kallistuksenvaimentimen kiinnityspaikat oli toteutettu erilailla, mutta reijät oli samoissa paikoissa.
Puslan kiinnitysruuvia varten on vanhassa kiinteät mutterit - 12 mm kierre, nousu 1,75 mm, kun uudemmassa on saman pituinen ruuvi ja irtomutteri, mutta 1,5 mm nousulla. Onneksi löytyi romulaatikosta satkun alustasta puretut juuri oikeankokoiset ruuvit.
Anturille porasin kiinnitysreijän ja väärän kierretangon sahasin pois.
Kun pilkoin puhkiruostuneen pätkiksi, jotta mahtuu metallikeräykseen, paljastui, että poikkipalkki oli ruostunut sisäpuolelta isolta alalta ihan harsoksi. Alunperinhän siinä on jotain 2 mm seinämä.
Apurungon takaosan poikittaispalkki oli puhki kartturin puolelta. Katsastaja olisi jopa antanut hitsata kuntoon, mutta etsiskelin ehjän tilalle. Varaosanumero näyttää vaihtelevan vuosimallin mukaan, mutta samanmuotoisiltahan nuo näyttävät. Ostin ystävälliselta foorumilaiselta hyväkuntoisen - hitsisaumoissa oli vähän pintaruostetta, jonka harjasin pois, löin ruosteensyöjää niihin kohtiin ja jotain raskaan kaluston runkomustaa päälle.
Tuo oli jostain ennen faceliftiä olevasta yksilöstä purettu (siis -01 tai vanhempi) ja omani siis -05. Ainoat erot olivat tukivarren etummaisen puslan kiinnitysruuvit, xenonien korkeusanturin kiinnityspaikan puuttuminen ja oikean etupyörän etupuolella oleva kierretapin (tehostinputken kiinnitimen) sijainti. Lisäksi kallistuksenvaimentimen kiinnityspaikat oli toteutettu erilailla, mutta reijät oli samoissa paikoissa.
Puslan kiinnitysruuvia varten on vanhassa kiinteät mutterit - 12 mm kierre, nousu 1,75 mm, kun uudemmassa on saman pituinen ruuvi ja irtomutteri, mutta 1,5 mm nousulla. Onneksi löytyi romulaatikosta satkun alustasta puretut juuri oikeankokoiset ruuvit.
Anturille porasin kiinnitysreijän ja väärän kierretangon sahasin pois.
Kun pilkoin puhkiruostuneen pätkiksi, jotta mahtuu metallikeräykseen, paljastui, että poikkipalkki oli ruostunut sisäpuolelta isolta alalta ihan harsoksi. Alunperinhän siinä on jotain 2 mm seinämä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Apurungon pelastaminen
Sinkityksessä jos käyttää pitää koteloissa olla poisvalumaa varten kolot.sen jälkeen kierrereiät on aukaistava
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Apurungon pelastaminen
Sinkittäjä firmoilla oli täällä päin kahta hinnoittelua, kokonaispaino ja materiaali mikä tarttuu kappaleeseen.
Umpinaisen kuution klöntin jos vie sinkitykseen niin siitä voi laskee kumpiko on halvempi paikka.
Useampi henkilö kysyi tätä peräkärrien rakentamisbuumin aikaan ja jokainen ihmetteli mihin tämä hinta perustui, joten kysykää hinta muutamasta paikasta jos aihe ei tuttu ja säiliön koko mahtuuko kappale edes.
Ovokolla on kuvissa uudennäköisiä purkurunkoja joiden kanssa oltava tarkkana, kuvissa joissakin näkyy erittäin pahasti syöpyneitä kohtia maalin alta.
Umpinaisen kuution klöntin jos vie sinkitykseen niin siitä voi laskee kumpiko on halvempi paikka.
Useampi henkilö kysyi tätä peräkärrien rakentamisbuumin aikaan ja jokainen ihmetteli mihin tämä hinta perustui, joten kysykää hinta muutamasta paikasta jos aihe ei tuttu ja säiliön koko mahtuuko kappale edes.
Ovokolla on kuvissa uudennäköisiä purkurunkoja joiden kanssa oltava tarkkana, kuvissa joissakin näkyy erittäin pahasti syöpyneitä kohtia maalin alta.