9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
Hei, uusi saabisti täällä vailla apuja
Vastottain hain Vaasasta itselle tollaisen viritetyn 9-5 aeron. Autosta tietoja: manuaali, ohjelmoitu ja alkuperäinen biopower joten kulkee etanolilla, isommat suuttimet, pumppu ja turbo, myös vaihelaatikko vaihdettu dieselistä.
Elikkä vikana esiintyy lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä ja alle 50kmh vauhdeissa 1-2-3 vaihteilla paljon misfirejä ykkös pytystä. Noin 2 tunnin sekalaisen ajon aikana kerkesi tulemaan sidin mukaan 600+ misfireä ykkösestä ja muista 30-50.
Sytytyskasetteja vaihdeltu päikseen kolmea alkuperäistä ja ei vaikutusta, tulppia ei vielä oo kerennyt vaihtamaan kun ei kaupasta saanut.. perjantaina uudet, vaikkakin 5tkm sitten vaihdettu. Puristukset myös kunnossa. Bypassilla oli parissa letkussa isot vuodot jotka korjattu.
Mistä lähteä vikaa etsimään ja onko muille vastaavaa ongelmaa tullut vastaan?
Kiitän etukäteen vastauksista!
Vastottain hain Vaasasta itselle tollaisen viritetyn 9-5 aeron. Autosta tietoja: manuaali, ohjelmoitu ja alkuperäinen biopower joten kulkee etanolilla, isommat suuttimet, pumppu ja turbo, myös vaihelaatikko vaihdettu dieselistä.
Elikkä vikana esiintyy lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä ja alle 50kmh vauhdeissa 1-2-3 vaihteilla paljon misfirejä ykkös pytystä. Noin 2 tunnin sekalaisen ajon aikana kerkesi tulemaan sidin mukaan 600+ misfireä ykkösestä ja muista 30-50.
Sytytyskasetteja vaihdeltu päikseen kolmea alkuperäistä ja ei vaikutusta, tulppia ei vielä oo kerennyt vaihtamaan kun ei kaupasta saanut.. perjantaina uudet, vaikkakin 5tkm sitten vaihdettu. Puristukset myös kunnossa. Bypassilla oli parissa letkussa isot vuodot jotka korjattu.
Mistä lähteä vikaa etsimään ja onko muille vastaavaa ongelmaa tullut vastaan?
Kiitän etukäteen vastauksista!
Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
Onkohan ajettu pitkään pelkällä E85:lla. Jos suuttimeen olisi kertynyt etanolitahmaa mikä voisi puhdistua tankillisella bensaa.
Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
Hmm.. edellinen omistaja kyllä oli seisottanut viimetalven ja ajanut varmasti enemmälti e85:lla.. eilen kyllä kävin tankkaamassa 20L bensaa 10L etanolin sekaan.. joten täytyy tätä seurailla ja tankata tänään lisää ysikasia.
Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
Ei vaikutusta bensalla, eikä tulpilla Voisko olla mahdollista että kampiakselin asentotunnistin olisi menossa, tosin edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa sen pari kesää sitten.
Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
Miltäs näyttää imm arvot, mAir ja mReq? Onko pitkän seisomisen aikana akku päässy tyhjäksi? Voisin kuvitella että ecun pitkä virrattomuus vaikuttaa adaptaatioon yms, mutta aika nopeastihan sen pitäs saada ittensä kohilleen kun vain käyntiin saa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
Muut imu- ja ahtovuodot poissuljettu? Kaasuläpän ja venakopan välistä löytyy muovinen valkoinen takaisku. Yleensä murtuu ajansaatossa. Lisäksi imusarjalta rintapellin mankkuvenalle menevä alipaineletku jää vaihtamatta.
Suutinvikojakin on ollut. Saattaisi viitata siihem suuntaan, että pienillä ruiskutusmäärillä vuotaa.
Suutinvikojakin on ollut. Saattaisi viitata siihem suuntaan, että pienillä ruiskutusmäärillä vuotaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
Toi valkosen takaiskun letkun irtoaminen läppäkotelon päästä aiheutti joskus samanlaista oiretta. Yks pytty keräsi mifejä tosi paljon, muut ei juurikaan. Kaiken kukkuraksi tuli tehtyä jo puristusmittauskin kun kone alkoi huohottaa öljykorkin kautta reippaanlaisesti kun tuo kaasuläpän putki ei imenyt huohotinkaasuja.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
Muutaman vastaavalla tavalla oireilleen moottorin viaksi on paljastunut palanut pakoventtiili.
Suosittelen puristuspaineiden mittaamista.
Suosittelen puristuspaineiden mittaamista.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
Joo, vääntää ja vetoja kyllä löytyy, että en usko missään olevan ahtovuotoja taikka imuvuotoja, voi löytyä kylläkin jotain pieniä mut suurimmat on kyllä fiksattu.Pakari kirjoitti: ↑La Touko 28, 2022 11:07Muut imu- ja ahtovuodot poissuljettu? Kaasuläpän ja venakopan välistä löytyy muovinen valkoinen takaisku. Yleensä murtuu ajansaatossa. Lisäksi imusarjalta rintapellin mankkuvenalle menevä alipaineletku jää vaihtamatta.
Suutinvikojakin on ollut. Saattaisi viitata siihem suuntaan, että pienillä ruiskutusmäärillä vuotaa.
Jos tolla takaiskulla tarkotat tota huohotus-tsydeemiä niin on jossainvaiheessa uusittu ja näyttää hyvälle, pitää ottaa irti kun on aikaa enemmän.
Myös rintapellillä oleva mankkuvena uusittu kun sattu olemaan hyllyssä uusi ja siitä alunperin antoi vikakoodejakin, samoin sen letkut vaihdettu, paitsi yksi tosta T-haarasta mikä menee alas koneen taakse.
Kuvat: https://imgur.com/a/Gu0B3E3
mAir ja mReq vastaavat hyvin toisiaan.
Kolmosvaihteella täydessä vedossa mAir ja req = n. 1200
Kolmosvaihteella täydessä vedossa Pinl = 2200 eli n. 1.2bar
Satasen matkavauhdissa req ja air n. 300-350 ja Pinl 500~
Puristukset mitattu jollain halppismittarilla joka välillä vuosi, kuitenkin näytti suht. ok arvoja..
1. 12bar
2. 11bar
3. 10bar - mahtoi mittari vuotaa
4. 12bar
Täytyy mitata kunnolla jossain välissä.
Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
Jotain ranetuksia näyttää olevan, joten vaikea sanoa mitä? Onko joku laittanut ahtopainemittaria vai miksi t-haara?
Kuten huomaat suutintukki on aivan märkä jostain syystä juuri ykkösen päästä. Kannattaa etsiä vikaa sieltä suunnalta seuraavaksi.
Kuten huomaat suutintukki on aivan märkä jostain syystä juuri ykkösen päästä. Kannattaa etsiä vikaa sieltä suunnalta seuraavaksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
Joo, en nyt osaa sanoo että minne siitä ne letkut lähtee mut vertasin neljään eri saabbiin jotka oli pihassa ja kaikissa samanlainen "T-haara" tuossa.. mut juu täytynee vähän perehtyä seuraavaksi suutinten toimintaan ja esim vaihtaa ykkösen suuttinta päikseen vaikkapa nelosen kanssa Tukki taitaapi olla märkä öljystä joka vuotanut tuohon täyttökorkin ympärille
Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
Jos lämppärin vesiventtiili löytyy, niin alipaineletkussa on silloin T-haara.
Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
Aivan, hyvä huomio. Ite en oo vielä nähny vesiventtiilillistä femmaa, niin pääsi unohtumaan tämä vaihtoehto.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
Jjoo o, ei kampiakselin asentotunnistimmellakaan mitään vaikutusta, putsasin myös kaasuläpän mut ei siitäkään mitään hyötyä ollut.. tuntu vaan että huonontu tuolla anturinvaihdolla kun akunkengät oli tunnin irti.. löi 5min kiihdyttely-hidasajon aikana 80 mifiä ykkösestä ja muista 30~, nelosesta tuli kanssa nyt huomattavasti enemmän, 50~. Kaiken lisäksi yhdet nakut tuli kakkosesta ja nelosesta, mutta tuskin haittaa?
Kannattaakohan näitä misfire arvoja oikeasti seurata vai kovaa ajoa ja sitten kun sanoo ittesä irti jokin niin sitten vaan korjaillaan sitämukaa..?
Kannattaakohan näitä misfire arvoja oikeasti seurata vai kovaa ajoa ja sitten kun sanoo ittesä irti jokin niin sitten vaan korjaillaan sitämukaa..?
Re: 9-5 -02 misfiret 1 sylinteristä
Tarkistaisin tuossa vaiheessa suuttimet ja pa paineen.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135