9-5 aero wagonia ostamassa(ehkä)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

9-5 aero wagonia ostamassa(ehkä)

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Eli ehkä siksi, että on neuvottelut välirahasta menossa.

Mitä tuosta autosta pitäisi katsoa? huonot,hajoavat kohdat?. vai onko niitä

Vuosimalli on -00

Nyt tarvitaan apuja, kun ei tämmöistä ikinä ole ollut. Niin automaattivaiheet. Moottorissa on jonkinlainen vesivuoto, sillä vuotaa lammikon auton alle oikeaa apurunkopalkkia pitkin (vesipumppukko)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vikakohteista on jauhettu riittävästi ja lista on pitkä, joten käytä hakua :D Oikein leimattu huoltokirja on noin 5000 euron arvoinen (moottoritakuu).

Siis tuleeko vettä etuovien saranoiden kohdalle auton alle? Se on ilmastoinnin kondessivettä.

Eski
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla ilmastoinnin kondenssivettä tulee siististi molemmilta puolilta. Eli runkopalkeissa on reiät josta vesi valuu auton alle.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: 9-5 aero wagonia ostamassa(ehkä)

Viesti Kirjoittaja tami »

Jamppa kirjoitti:Mitä tuosta autosta pitäisi katsoa? huonot,hajoavat kohdat?. vai onko niitä
Onhan niitä, mutta koska sinulla kohteena Aero, todennäköisiä hajoavia kohteita ainakin YKSI vähemmän näihin matalapainevehkeisiin verrattuna! Aerossa siis Mitsun TD04 -ahdin ja se on matalapaine-Garrettia selvästi kestävämpi puhallin, joten sen puoleen ei ainakaan huolta. Niin ja Aero muutenkin viritysystävällisempi... :wink: Onnea uuden hankintaan vain !
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kyllä tämä on jäähdytin nestettä, ainakin haisee siltä, sekä hukkaa vettä.

huoltokirja autosta löytyy.

sen verran katselin noita kirjotuksia täältä, että jarrulevyt pitää katsoa, sekä taka-akseliston puslat. onko paljon muita paikkoja mitkä on oleellisia vikapaikkoja
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 9-5 aero wagonia ostamassa(ehkä)

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

tami kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Mitä tuosta autosta pitäisi katsoa? huonot,hajoavat kohdat?. vai onko niitä
Onhan niitä, mutta koska sinulla kohteena Aero, todennäköisiä hajoavia kohteita ainakin YKSI vähemmän näihin matalapainevehkeisiin verrattuna! Aerossa siis Mitsun TD04 -ahdin ja se on matalapaine-Garrettia selvästi kestävämpi puhallin, joten sen puoleen ei ainakaan huolta. Niin ja Aero muutenkin viritysystävällisempi... :wink: Onnea uuden hankintaan vain !
kiitoksia, toivotaan että kaupat saan aikaan.
Tuo ahdin tosiaan ei aiheuta päänvaivaa, sillä noista mitsuista on hyviä kokemuksia.

itse muistan sinun saappaan ku heinolassa tuli asuttua. eihän sitä sitten tiedä jos saa heinolaan potkijaisia aikaan ainakin kun sinne muuttelen takaisin. tai osallistuu sitten lahden seudulle järjestettäviin :lol: meni ihan OT nyt kyllä
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Huohotusongelmat näille koneille on sulla ilmeisesti tiedossa? --> huoltokirja.
Tasapainoakselin mahdolliset rohinat kannattaa yrittää kuunnella, kuuluu takuun piiriin.
Ja ilmastoinnin toimivuus tsekata, AUTO + OFF -napit yht'aikaa ---> mahdolliset vikakoodit. Muistaakseni ilmastoinnin läppäsysteemien korjaaminen kohtuu hintavaa.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Voihan se vesipumppukin vuotaa. Pahempi juttu, jos vuotaakin kannen välistä (valitettavan yleistä B2x5-koneissa).

Eski
jala 9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 14:42
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jala 9-5 »

Jamppa kirjoitti:kyllä tämä on jäähdytin nestettä, ainakin haisee siltä, sekä hukkaa vettä.
Veikkaisin lämmityslaitteen kennoa.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

onko näissä kuinka yleistä lämppärin kennon vuotaminen?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
jala 9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 14:42
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jala 9-5 »

Veikkaus jälleen. Ilmeisesti ei kovin yleistä ole, koska Oulu-Kokkola-Ylivieska huolloista ei löytynyt hyllystä kennoa. Ja ainahan toisaalta huollossa sanovat että ei näitä kyllä ole mennyt... niin sanoivat siinäkin tapauksessa. Sitten paikallisesta nyrkkipajasta missä vaihdatin kennon niin saivat tilattua jostain kokkolalaisesta autopurkaamosta käytetyn ja se heitettiin paikoilleen.
Luotin nyt sitten siihen, että tämä ei ole yleinen vika ja kiireessä laitettiin käytetty paikoilleen. Sopivasti ennen kesäloma reissua:)
Tällä foorumillakaan en ole juuri 9-5 osalta löytänyt vastaavia keskusteluita joten siitäkin syystä vois olettaa harvinaista olevan.

Se työ oli muuten tunnin homma. Hanskalokero pois ja sitten kenno on näkyvissä ja voi yrittää kurkkia löytyykö vuotoja, näin asiasta minulle kerrottiin kun tiedustelin oliko vaikea työ vaihtaa. Kaverin tonnarissa aikoinaan vaihdettiin kenno ja huoltomies oli meinannut, että kovatöinen kun tuntuu että auto on rakennettu tuon kennon ympärille. Tästä syystä en itse vaivautunut yrittämäänkään samaa itse.
Mutta sun tapauksessa neuvottele myyjän kanssa tuo asia kuntoon ensin niin eiköhän sitten saa ajella turvallisia kilometrejä uudella autolla:)

Niin tuohon 9-5T:n viestiin... Mun autossa ei tullut myöskään jalkatilaan nestettä. Joten vielä saatan arvata tuota kennoa.
V6TID
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:04

Viesti Kirjoittaja V6TID »

Veikkaillaan sitten urakalla: Miten olis jäähdytyksen bypass venttiili rintapellissä, voisi lorottaa rungolle.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5T kirjoitti:
Eski kirjoitti:Voihan se vesipumppukin vuotaa. Pahempi juttu, jos vuotaakin kannen välistä (valitettavan yleistä B2x5-koneissa).
Eski
Siis jaahdytysneste vuotoko?
Kannenpultit tuppaavat löystymään, josta usein seuraa öljy- ja nestevuotoja.

Eski
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Eski kirjoitti:Vikakohteista on jauhettu riittävästi ja lista on pitkä, joten käytä hakua :D Oikein leimattu huoltokirja on noin 5000 euron arvoinen (moottoritakuu). Eski
Höpöhöpö. Takuustakin on jauhettu ihan riittävästi, mitään absoluuttista totuutta ei asiassa ole, korvaukset päätetään tapauskohtaisesti.
Yleensä asiakkaan pussista, mutta äkäiset heput on onnistuneet maksattamaan remontin takuun piikkiin
8)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, itsekin tulee usein puhuttua ns. moottoritakuusta, mutta virallisesti kyse on "taannehtivasta kahdeksanvuotisesta huolenpito-ohjelmasta, joka kattaa korjaukset harvoin esiintyvissä moottorin voitelujärjestelmän vikatapauksissa".

Saabin asiasta antaman tiedotteen mukaan huolenpito-ohjelma tulee sisältää:

1. Tasapainoakselien ketjun ja jakoketjun kulumisen aiheuttamat korjaukset. Sisältäen niiden ohjaimet ja kiristimet.
2. "Öljylietteen" aiheuttamat öljynkierto- voiteluongelmat moottorin öljyimupukistossa ja moottorin laakeroinneissa.

Ainakin täällä Keski-Suomessa Saab-huollot tekevät näitä taannehtivan huolenpito-ohjelman mukaisia takuukorjauksia, mutta todellakin korvaukset päätetään tapauskohtaisesti. Ensiarvoisen tärkeää on ollut, että huoltokirja on huolto-ohjelman mukaisesti täytetty.

Eski
Vastaa Viestiin