Pehmeys talvirenkailla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Pehmeys talvirenkailla

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Moi,

Pistän tästä vielä oman viestiketjun, kun kiinnostaa muiden kokemukset.
Eli autona 9-5 3.0t ja renkaat 205/55/16 testeissä jämäkäksi kehutut Continental WV2 nastat (94T) valm. 5/06. Olen ihmetellyt, kun auto on talvirenkailla kuivalla asfaltilla vetelän oloinen. Esim. ohituksissa perä tuntuu tulevan kuin myöhässä ja hallittavuus tuntuu heikommalta. Kesärenkailla ei ollut mitään vinkeitä tästä eli ihmetyttää, onko ongelma puhtaasti renkaissa vaiko kulumaa taka-akseliston nivelissä/puslissa. Ilmanpaineet pitää nostaa 3 baarin tuntumaan, jotta hallinta palautuu kohtuulliseksi. Ruotsin foorumilla oli jollain ollut samaa vikaa Goodyearin kumeilla mutta Nokiaan vaihdettaessa jämäkkyys palautunut. Itselläkin Nokioista on melua lukuun ottamatta hyviä kokemuksia mutta esim. Uniroyaleilla oli samaa pehmeyttä A6:ssa..
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Renkaat, nopeusluokka kun tippuu, niin renkaan runko löystyy. Itsellä ilmiö havaittavissa renkailla V ja Q
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Veikkaan, että renkaista johtuu. Itsellä talvikumeina Continentalin kitkat (16") ja ajettavuudessa ero kesärenkaisiin (17") on valtava. Tuntuma kuin ajaisi löysillä donitseilla - ja nopeusluokastahan tuo ero pääasiassa johtuu (mulla tavikumit Q ja kesäkumit Y).

No, talvikelillähän ajellaan eri malliin kuin kesällä. :)
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Itsellä on Continental Q-nastat 205/55 16 tuumaa ja sama ilmiö. Minulla ongelma on se, että juuri talvirenkaiden alle laiton jälkeen ajoin pienen niitin ja etupään osia jouduttiin vaihtamaan ja renkaat suuntaamaan uudestaan. Itselle tuli tietysti mieleen, että suuntaus epäonnistui jotenkin, kun asfaltillakin on semmoinen olo, että tienpinta olisi huurussa. Ilmeisesti kyse on vaan kuitenkin löysistä renkaista. Tosin töysyyihinkin auto menee nyt pehmeämmin. Humina on mielestäni myös aika melkoinen sisälle kuultuna.

Onko jollain renkaiden huminassa sellainen ilmiö, että kovuus vaihtelee vähän niin kuin jonkun sinikäyrän mukaan eli rauhalliseen tahtiin humina lisääntyy ja vaimenee vai pitäisikö huminaa kuulua tasaisesti koko ajan.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla on AeroWagonissa nyt toista talvea myös Contin WV2:set ja minusta ne ei ole mitenkään erityisen vetelät talvirenkaat. Tietenkään sellaista kanttailua ei nastarenkailla tule harrastettua kuin 17" -kesäkiekoilla... Suosittelen kyllä tarkistamaan ne taka-akseliston puslat ja pallonivelet.

Kerran yhdellä uudella koeajo-Aerolla tuli hieman kokeiltua kiihtyvyttä ja pitikin jarruttaa aika reippaasti kovasta vauhdista... Tuntui siltä, että perä lähtee alta ja auto luikerteli ihan omituisesti. Enpä ollut tajunnut, että autossa olikin kitkarenkaat alla kesällä...

Eski
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

JKen kirjoitti:Renkaat, nopeusluokka kun tippuu, niin renkaan runko löystyy. Itsellä ilmiö havaittavissa renkailla V ja Q
Jes näinhän se on. Nuo nyt kuitenkin on T-luokan renkaat painoluokituksella 94 eli pitäis kestää raskaampi auto paremmin kuin Q-luokan rengas. Pitänee tarkastuttaa tuo taka-akselisto seuraavassa huollossa, mutta kaipa se kesärenkaillakin antais viitteitä, jos siellä paljon löysää on. En silti neuvoisi 9-5:n talvikiekkoja ostavaa paljon luottamaan talvirengastesteihin ellei testiautona ole jokin 1650-1700 kg painava auto. Onneksi sain nuo renkaat edullisesti vanteineen :)

Toinen juttu, mitä toivoisi Saabilta on vähemmän tehostettu ohjaus (pätee 9-5, 9-3SS), koska talvikiekkoihin siirryttäessä se kevenee liikaa, saisi mun makuuni olla vähän tukevampi.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Ei ole nastarenkaista kokemuksia ysivitosen alla, joten saattaa olla, että nastat käyttäytyy eri tavalla.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

9-5T kirjoitti:Michelin X-ice north 205/50-17 ja 225/45-17 ei pehmeys ongelmia.
Joo uudehkolla C-sarjan MB:llä just ajoin, jossa Michelin X-ice north 195/65/15:t ja jämäkältä tuntui renkaat. Tosin melua jonkin verran niistä lähti, mutta hiljainen se silti Saabiin verrattuna oli :)
Vastaa Viestiin