Pehmeys talvirenkailla
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Pehmeys talvirenkailla
Moi,
Pistän tästä vielä oman viestiketjun, kun kiinnostaa muiden kokemukset.
Eli autona 9-5 3.0t ja renkaat 205/55/16 testeissä jämäkäksi kehutut Continental WV2 nastat (94T) valm. 5/06. Olen ihmetellyt, kun auto on talvirenkailla kuivalla asfaltilla vetelän oloinen. Esim. ohituksissa perä tuntuu tulevan kuin myöhässä ja hallittavuus tuntuu heikommalta. Kesärenkailla ei ollut mitään vinkeitä tästä eli ihmetyttää, onko ongelma puhtaasti renkaissa vaiko kulumaa taka-akseliston nivelissä/puslissa. Ilmanpaineet pitää nostaa 3 baarin tuntumaan, jotta hallinta palautuu kohtuulliseksi. Ruotsin foorumilla oli jollain ollut samaa vikaa Goodyearin kumeilla mutta Nokiaan vaihdettaessa jämäkkyys palautunut. Itselläkin Nokioista on melua lukuun ottamatta hyviä kokemuksia mutta esim. Uniroyaleilla oli samaa pehmeyttä A6:ssa..
Pistän tästä vielä oman viestiketjun, kun kiinnostaa muiden kokemukset.
Eli autona 9-5 3.0t ja renkaat 205/55/16 testeissä jämäkäksi kehutut Continental WV2 nastat (94T) valm. 5/06. Olen ihmetellyt, kun auto on talvirenkailla kuivalla asfaltilla vetelän oloinen. Esim. ohituksissa perä tuntuu tulevan kuin myöhässä ja hallittavuus tuntuu heikommalta. Kesärenkailla ei ollut mitään vinkeitä tästä eli ihmetyttää, onko ongelma puhtaasti renkaissa vaiko kulumaa taka-akseliston nivelissä/puslissa. Ilmanpaineet pitää nostaa 3 baarin tuntumaan, jotta hallinta palautuu kohtuulliseksi. Ruotsin foorumilla oli jollain ollut samaa vikaa Goodyearin kumeilla mutta Nokiaan vaihdettaessa jämäkkyys palautunut. Itselläkin Nokioista on melua lukuun ottamatta hyviä kokemuksia mutta esim. Uniroyaleilla oli samaa pehmeyttä A6:ssa..
Veikkaan, että renkaista johtuu. Itsellä talvikumeina Continentalin kitkat (16") ja ajettavuudessa ero kesärenkaisiin (17") on valtava. Tuntuma kuin ajaisi löysillä donitseilla - ja nopeusluokastahan tuo ero pääasiassa johtuu (mulla tavikumit Q ja kesäkumit Y).
No, talvikelillähän ajellaan eri malliin kuin kesällä.
No, talvikelillähän ajellaan eri malliin kuin kesällä.

Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Itsellä on Continental Q-nastat 205/55 16 tuumaa ja sama ilmiö. Minulla ongelma on se, että juuri talvirenkaiden alle laiton jälkeen ajoin pienen niitin ja etupään osia jouduttiin vaihtamaan ja renkaat suuntaamaan uudestaan. Itselle tuli tietysti mieleen, että suuntaus epäonnistui jotenkin, kun asfaltillakin on semmoinen olo, että tienpinta olisi huurussa. Ilmeisesti kyse on vaan kuitenkin löysistä renkaista. Tosin töysyyihinkin auto menee nyt pehmeämmin. Humina on mielestäni myös aika melkoinen sisälle kuultuna.
Onko jollain renkaiden huminassa sellainen ilmiö, että kovuus vaihtelee vähän niin kuin jonkun sinikäyrän mukaan eli rauhalliseen tahtiin humina lisääntyy ja vaimenee vai pitäisikö huminaa kuulua tasaisesti koko ajan.
Onko jollain renkaiden huminassa sellainen ilmiö, että kovuus vaihtelee vähän niin kuin jonkun sinikäyrän mukaan eli rauhalliseen tahtiin humina lisääntyy ja vaimenee vai pitäisikö huminaa kuulua tasaisesti koko ajan.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Minulla on AeroWagonissa nyt toista talvea myös Contin WV2:set ja minusta ne ei ole mitenkään erityisen vetelät talvirenkaat. Tietenkään sellaista kanttailua ei nastarenkailla tule harrastettua kuin 17" -kesäkiekoilla... Suosittelen kyllä tarkistamaan ne taka-akseliston puslat ja pallonivelet.
Kerran yhdellä uudella koeajo-Aerolla tuli hieman kokeiltua kiihtyvyttä ja pitikin jarruttaa aika reippaasti kovasta vauhdista... Tuntui siltä, että perä lähtee alta ja auto luikerteli ihan omituisesti. Enpä ollut tajunnut, että autossa olikin kitkarenkaat alla kesällä...
Eski
Kerran yhdellä uudella koeajo-Aerolla tuli hieman kokeiltua kiihtyvyttä ja pitikin jarruttaa aika reippaasti kovasta vauhdista... Tuntui siltä, että perä lähtee alta ja auto luikerteli ihan omituisesti. Enpä ollut tajunnut, että autossa olikin kitkarenkaat alla kesällä...
Eski
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Jes näinhän se on. Nuo nyt kuitenkin on T-luokan renkaat painoluokituksella 94 eli pitäis kestää raskaampi auto paremmin kuin Q-luokan rengas. Pitänee tarkastuttaa tuo taka-akselisto seuraavassa huollossa, mutta kaipa se kesärenkaillakin antais viitteitä, jos siellä paljon löysää on. En silti neuvoisi 9-5:n talvikiekkoja ostavaa paljon luottamaan talvirengastesteihin ellei testiautona ole jokin 1650-1700 kg painava auto. Onneksi sain nuo renkaat edullisesti vanteineenJKen kirjoitti:Renkaat, nopeusluokka kun tippuu, niin renkaan runko löystyy. Itsellä ilmiö havaittavissa renkailla V ja Q

Toinen juttu, mitä toivoisi Saabilta on vähemmän tehostettu ohjaus (pätee 9-5, 9-3SS), koska talvikiekkoihin siirryttäessä se kevenee liikaa, saisi mun makuuni olla vähän tukevampi.
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14