Mikä IC?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Mikä IC?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Haulla löytyi 9-5:en viricoolereista hiukan nihkeästi tietoa, mutta mitä olette käyttäneet ja miten sopi paikalleen?

HT-tunellahan on noita ihka-aitoja kiina-IC:itä, jotka eivät ole todellakaan hinnalla pilattuja. Minkäköhän kokoinen noista menisi kivuttomasti paikalleen?


Tuo cooleri nyt kaiketi olisi koneen kestoa ajatellen hyvä vaihtaa heti ensimmäiseksi, kuten esim. hirsch tekee.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Omassa on tuo
http://www.ht-tune.com/apps/keraily/tuo ... ?o=156&t=1

Meni aika kivuttomasti paikallee. Kiinnityksen saa hyvin puskuri palkkiin

Mahtuu puskurin taakse ilma muutoksia. Ahto putket tarvii kylläkin tehdä uusiksi, mutta onnistuu aika helposti silikoni mutkilla ja esim. 2.5" rosteri putkella.

Alkuperäisen voi jättää paikkallee, mutta itse otin pois ja tein ilmastoinnin kennolle uudet kiinnikkeet.

On se orkkis aika rimpulan oloinen joten tuskin tuo ainakaan huonompi on 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja siffonen »

itselläkin on sama kuin frostgreyllä, oon huomannu ainakin erona sen että ahtopaineet nousee herkemmin, ennen sai jo polkea jotta rupesi ahdot nousemaan mutta nyt riittää suht kevyt kaasujalka. Asennus oli tosiaa helppo, vaikein osa oli tehdä uudet putket rosterista :)
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

siffonen kirjoitti:itselläkin on sama kuin frostgreyllä, oon huomannu ainakin erona sen että ahtopaineet nousee herkemmin, ennen sai jo polkea jotta rupesi ahdot nousemaan mutta nyt riittää suht kevyt kaasujalka. Asennus oli tosiaa helppo, vaikein osa oli tehdä uudet putket rosterista :)

Pitää ruveta tuota siis tilailemaan, kiitos taas jätkille nopista vastauksista!
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Sama löytyy täältäkin :wink:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Itseä kiinnostaisi myös tuollaisen coolerin asennus vakion tilalle.
Vai onko tuossa 2.0 koneen vakiocoolerissa eroa tuohon 2.3:een?
Millaisia letkuja ja kiinnikkeitä tarkalleen tarvitsisi, jotta onnistuu?
Ajattelin vain varmistaa, että saa kerralla oikeat palikat.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Nostetaanpas vanhaa aihetta.
Onko kukaan teistä, jolla on tämä kyseinen cooleri asennettuna, mitannut/logannut noita lämpötiloja tällä IC:llä?
Dada
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 16:49

Viesti Kirjoittaja Dada »

minkä kokoset vakio lähdöt on?
nikopi
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Marras 24, 2005 11:39
Paikkakunta: Happijoki/Kauhajoki/Muu maailma

Re: Mikä IC?

Viesti Kirjoittaja nikopi »

Tähän voisi jatkoksi kysyä (kun en kerran tiedä ja auto on 9000km päässä), että onko 2,3t:ssä ja Aerossa samanlainen välijäähdytin?
BMW 530d touring M-sport e39, Honda XL 600V
VW Caravelle Syncro -89 'sturmwagen' AKA 'mörkö'
Every dog has his day.
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mikä IC?

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Rupesin juuri miettimään saman hankkimista. Mites muuten tartteeko IC:n vaihto softamuutoksen? Ei vissiin? Eihän se talvikelilläkään pidä vaihtaa softaa, vaikka kylmempää ilmaa pukkaa. :twisted: :lol:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Mikä IC?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Risto Vee kirjoitti:Rupesin juuri miettimään saman hankkimista. Mites muuten tartteeko IC:n vaihto softamuutoksen? Ei vissiin? Eihän se talvikelilläkään pidä vaihtaa softaa, vaikka kylmempää ilmaa pukkaa. :twisted: :lol:
Kyllähän täällä on ollut juttua (ainakin Styling & tuning - osastolla), että Trionic7 ei osaa sopeutua paremman coolerin mukaansa tuomiin parametrimuutoksiin ilman softan päivitystä.

Ellen ihan väärin muista, niin nimimerkki "Vigge" on ainakin asiaan perehtynyt :roll:

Mutta laitetaanpa vielä jatkokyssäri:

Karvalakkimallin 9-5 2.3t 170 hv, jossa ei ilmastointia, eikä siten myöskään turhia kennoja keulalla :mrgreen:
Mites tuollaiseen kannattaa funtsia isompaa cooleria? Softa Maptun Stage 1 ja 2.5" puolisarja odottaa asennusta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: Mikä IC?

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

itselläkin olisi tarkotus cooleri päivittää, varmaankin juuri tuohon ht-tune cooleriin,
kuinka paljon joutuu purkamaa?
esim. joutuuko puskuria avaamaan?
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä IC?

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Harmillisesti keskustelu tyrehtynyt tässä ketjussa, mutta koitetaas jatkaa.
Itselle tuli vastikään hankittua 2.3t vm.1999 9-5:nen automaatti, ja sitä olisi tarkoitus alkaa piristämään.
Autoon on vaihdettu 10tkm sitten uusi garret gt17, joten turbon vaihtoon ei viitsi nyt alkutekijöiksi alkaa vaikka mitsu kovasti houkutteleekin mielessä.
Tarkoituksena kuitenkin heittää uutta softaa sisään (todennäköisesti T7Suite:lla jahka kerkeän perehtyä sen saloihin), mielessä myöskin coolerin uusiminen. "Kiina kuuleristahan" on tullut näköjään oikein oma brändinsä :) joskin eivät ainakaan luettujen kokemusten perusteella vaikuta olevan laisinkaan niin huonoja kuin nimi kertoo.

Hieman samat kysymykset pyörii itselläkin mielessä kuin mitä tässä ketjussa jo esitetty ja näkökulmana juurikin 9-5:nen.
1. Onko paremmasta kuulerista tuntuvaa hyötyä 9-5:sessa? Voisi kuvitella että ainakin tuon pikkuturbon ja virisoftan kanssa hyötyä olisi, koska garrettihan käy käsittääkseni kohtuu kuumana?

2.Onko pelkästä coolerin vaihdosta hyötyä ilman softa muutoksia Trionic 7:ssa?
-jos softa muutoksia tarvitaan, niin minkälaisia?

3.Mikä olisi kohtuuhintainen/luotettava paikka hankkia cooleri, ebay(mikä myyjä), holysmoke, HT-tune, joku muu mikä?

4.Minkäkokoinen cooleri olisi optimaalinen hyödyn/istuvuuden suhteen 9-5:sen keulalle, jossa on ilmastoinnin ja automaatin takia varmaan jo muutenkin rojua aivan mukavasti (en ole koskaan käyttänyt puskuria irti ja katsonut, että kuinka ahdasta siellä todellisuudessa on). Ainakin noita 500x160x90 kuulereita on tässäkin topicissa mainittu femmasta löytyvän.

5.Ahtoputkia joutuu viritteleen uusiksi, mutta sehän onnistuu esim 2.5" rosteriputken ja silikonimutkien avulla. Onko tähän liittyen jotain kokemusperäisiä vinkkejä jaossa? Klemmarit ainakin kannattaa olla jämyä tavaraa.

6. Meneekö kaikki ahtoputket uusiksi vai voiko orkkikset leipoa kohtuullisilla sovitteilla uuteen cooleriin kiinni, jolloin tulisi vähemmän jumppaa esim bypassin kanssa. Ja kannattaako niitä vanhoja putkia edes koittaa jättää sinne?

Jahka tässä kevään mittaan saan operaation itelle tehtyä, niin varmaan moneen kysymykseen voin itsekin vastata, mutta mukavahan tuo olisi etukäteen saada mahdollisimman paljon tietoa.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä IC?

Viesti Kirjoittaja jkotka »

600x300x76 kiinacooleri resepti:
cooleri:
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8719.JPG

orkkis cooleri pois, ilmastoinnin kenno kiinni syyläriin.
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8729.JPG
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8730.JPG

jarrutehostimen lauhdutin irti, saabi päät rälläköidään poikki, tilalle hitsataan normaali liitin johon vedetään taipuisa metallipunosletku
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8769.JPG

Cooleriin lattaraudasta koivet ja koivet hepataan apurunkoon kiinni
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8731.JPG
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8732.JPG

öljycuuleri väliin
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8735.JPG

kaikkien kennonojen välissä on kumia estämässä hankausvaurioita

apparin paineputki:
silikoonisuppari
90 alumiinimutka
90 silikoonimutka
suora putkenpätkä
90 silikoonimutka ahtimelle
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8770.JPG

kuskin puolen paineputki
silikoonisuppari
pätkiä suoraa rosteriputkea
vanhat paineputket
mielikuvitusta
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8792.JPG

akkuteline pitää siirtää aivan reunaa vasten että orkkis paineputken saa tulemaan syylärin ylävesiputken toiselta puolelta.

toiminta:
http://virtuaalitalo.fi/media/toimahtelee.png

edit:
ainiin, katsastukseen sitten lappu mukaan että coolerin otsapipnta-ala ei suurene joten ei pitäisi olla sedällä naputtamista. (mimmihän tän oli jostain onkinut)
-
Janne #2769 stcf #40
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä IC?

Viesti Kirjoittaja jkotka »

jkotka kirjoitti:. (mimmihän tän oli jostain onkinut )
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ri#p471629
-
Janne #2769 stcf #40
Vastaa Viestiin