Mikä IC?
Mikä IC?
Haulla löytyi 9-5:en viricoolereista hiukan nihkeästi tietoa, mutta mitä olette käyttäneet ja miten sopi paikalleen?
HT-tunellahan on noita ihka-aitoja kiina-IC:itä, jotka eivät ole todellakaan hinnalla pilattuja. Minkäköhän kokoinen noista menisi kivuttomasti paikalleen?
Tuo cooleri nyt kaiketi olisi koneen kestoa ajatellen hyvä vaihtaa heti ensimmäiseksi, kuten esim. hirsch tekee.
HT-tunellahan on noita ihka-aitoja kiina-IC:itä, jotka eivät ole todellakaan hinnalla pilattuja. Minkäköhän kokoinen noista menisi kivuttomasti paikalleen?
Tuo cooleri nyt kaiketi olisi koneen kestoa ajatellen hyvä vaihtaa heti ensimmäiseksi, kuten esim. hirsch tekee.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Omassa on tuo
http://www.ht-tune.com/apps/keraily/tuo ... ?o=156&t=1
Meni aika kivuttomasti paikallee. Kiinnityksen saa hyvin puskuri palkkiin
Mahtuu puskurin taakse ilma muutoksia. Ahto putket tarvii kylläkin tehdä uusiksi, mutta onnistuu aika helposti silikoni mutkilla ja esim. 2.5" rosteri putkella.
Alkuperäisen voi jättää paikkallee, mutta itse otin pois ja tein ilmastoinnin kennolle uudet kiinnikkeet.
On se orkkis aika rimpulan oloinen joten tuskin tuo ainakaan huonompi on
http://www.ht-tune.com/apps/keraily/tuo ... ?o=156&t=1
Meni aika kivuttomasti paikallee. Kiinnityksen saa hyvin puskuri palkkiin
Mahtuu puskurin taakse ilma muutoksia. Ahto putket tarvii kylläkin tehdä uusiksi, mutta onnistuu aika helposti silikoni mutkilla ja esim. 2.5" rosteri putkella.
Alkuperäisen voi jättää paikkallee, mutta itse otin pois ja tein ilmastoinnin kennolle uudet kiinnikkeet.
On se orkkis aika rimpulan oloinen joten tuskin tuo ainakaan huonompi on
Saab 9-3 TTID Vector 2008
itselläkin on sama kuin frostgreyllä, oon huomannu ainakin erona sen että ahtopaineet nousee herkemmin, ennen sai jo polkea jotta rupesi ahdot nousemaan mutta nyt riittää suht kevyt kaasujalka. Asennus oli tosiaa helppo, vaikein osa oli tehdä uudet putket rosterista
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Saab 9-3ss 1.8t 2008
siffonen kirjoitti:itselläkin on sama kuin frostgreyllä, oon huomannu ainakin erona sen että ahtopaineet nousee herkemmin, ennen sai jo polkea jotta rupesi ahdot nousemaan mutta nyt riittää suht kevyt kaasujalka. Asennus oli tosiaa helppo, vaikein osa oli tehdä uudet putket rosterista
Pitää ruveta tuota siis tilailemaan, kiitos taas jätkille nopista vastauksista!
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Itseä kiinnostaisi myös tuollaisen coolerin asennus vakion tilalle.
Vai onko tuossa 2.0 koneen vakiocoolerissa eroa tuohon 2.3:een?
Millaisia letkuja ja kiinnikkeitä tarkalleen tarvitsisi, jotta onnistuu?
Ajattelin vain varmistaa, että saa kerralla oikeat palikat.
Vai onko tuossa 2.0 koneen vakiocoolerissa eroa tuohon 2.3:een?
Millaisia letkuja ja kiinnikkeitä tarkalleen tarvitsisi, jotta onnistuu?
Ajattelin vain varmistaa, että saa kerralla oikeat palikat.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: To Marras 24, 2005 11:39
- Paikkakunta: Happijoki/Kauhajoki/Muu maailma
Re: Mikä IC?
Tähän voisi jatkoksi kysyä (kun en kerran tiedä ja auto on 9000km päässä), että onko 2,3t:ssä ja Aerossa samanlainen välijäähdytin?
BMW 530d touring M-sport e39, Honda XL 600V
VW Caravelle Syncro -89 'sturmwagen' AKA 'mörkö'
Every dog has his day.
VW Caravelle Syncro -89 'sturmwagen' AKA 'mörkö'
Every dog has his day.
Re: Mikä IC?
Rupesin juuri miettimään saman hankkimista. Mites muuten tartteeko IC:n vaihto softamuutoksen? Ei vissiin? Eihän se talvikelilläkään pidä vaihtaa softaa, vaikka kylmempää ilmaa pukkaa.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: Mikä IC?
Kyllähän täällä on ollut juttua (ainakin Styling & tuning - osastolla), että Trionic7 ei osaa sopeutua paremman coolerin mukaansa tuomiin parametrimuutoksiin ilman softan päivitystä.Risto Vee kirjoitti:Rupesin juuri miettimään saman hankkimista. Mites muuten tartteeko IC:n vaihto softamuutoksen? Ei vissiin? Eihän se talvikelilläkään pidä vaihtaa softaa, vaikka kylmempää ilmaa pukkaa.
Ellen ihan väärin muista, niin nimimerkki "Vigge" on ainakin asiaan perehtynyt
Mutta laitetaanpa vielä jatkokyssäri:
Karvalakkimallin 9-5 2.3t 170 hv, jossa ei ilmastointia, eikä siten myöskään turhia kennoja keulalla
Mites tuollaiseen kannattaa funtsia isompaa cooleria? Softa Maptun Stage 1 ja 2.5" puolisarja odottaa asennusta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Mikä IC?
itselläkin olisi tarkotus cooleri päivittää, varmaankin juuri tuohon ht-tune cooleriin,
kuinka paljon joutuu purkamaa?
esim. joutuuko puskuria avaamaan?
kuinka paljon joutuu purkamaa?
esim. joutuuko puskuria avaamaan?
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Re: Mikä IC?
Harmillisesti keskustelu tyrehtynyt tässä ketjussa, mutta koitetaas jatkaa.
Itselle tuli vastikään hankittua 2.3t vm.1999 9-5:nen automaatti, ja sitä olisi tarkoitus alkaa piristämään.
Autoon on vaihdettu 10tkm sitten uusi garret gt17, joten turbon vaihtoon ei viitsi nyt alkutekijöiksi alkaa vaikka mitsu kovasti houkutteleekin mielessä.
Tarkoituksena kuitenkin heittää uutta softaa sisään (todennäköisesti T7Suite:lla jahka kerkeän perehtyä sen saloihin), mielessä myöskin coolerin uusiminen. "Kiina kuuleristahan" on tullut näköjään oikein oma brändinsä joskin eivät ainakaan luettujen kokemusten perusteella vaikuta olevan laisinkaan niin huonoja kuin nimi kertoo.
Hieman samat kysymykset pyörii itselläkin mielessä kuin mitä tässä ketjussa jo esitetty ja näkökulmana juurikin 9-5:nen.
1. Onko paremmasta kuulerista tuntuvaa hyötyä 9-5:sessa? Voisi kuvitella että ainakin tuon pikkuturbon ja virisoftan kanssa hyötyä olisi, koska garrettihan käy käsittääkseni kohtuu kuumana?
2.Onko pelkästä coolerin vaihdosta hyötyä ilman softa muutoksia Trionic 7:ssa?
-jos softa muutoksia tarvitaan, niin minkälaisia?
3.Mikä olisi kohtuuhintainen/luotettava paikka hankkia cooleri, ebay(mikä myyjä), holysmoke, HT-tune, joku muu mikä?
4.Minkäkokoinen cooleri olisi optimaalinen hyödyn/istuvuuden suhteen 9-5:sen keulalle, jossa on ilmastoinnin ja automaatin takia varmaan jo muutenkin rojua aivan mukavasti (en ole koskaan käyttänyt puskuria irti ja katsonut, että kuinka ahdasta siellä todellisuudessa on). Ainakin noita 500x160x90 kuulereita on tässäkin topicissa mainittu femmasta löytyvän.
5.Ahtoputkia joutuu viritteleen uusiksi, mutta sehän onnistuu esim 2.5" rosteriputken ja silikonimutkien avulla. Onko tähän liittyen jotain kokemusperäisiä vinkkejä jaossa? Klemmarit ainakin kannattaa olla jämyä tavaraa.
6. Meneekö kaikki ahtoputket uusiksi vai voiko orkkikset leipoa kohtuullisilla sovitteilla uuteen cooleriin kiinni, jolloin tulisi vähemmän jumppaa esim bypassin kanssa. Ja kannattaako niitä vanhoja putkia edes koittaa jättää sinne?
Jahka tässä kevään mittaan saan operaation itelle tehtyä, niin varmaan moneen kysymykseen voin itsekin vastata, mutta mukavahan tuo olisi etukäteen saada mahdollisimman paljon tietoa.
Itselle tuli vastikään hankittua 2.3t vm.1999 9-5:nen automaatti, ja sitä olisi tarkoitus alkaa piristämään.
Autoon on vaihdettu 10tkm sitten uusi garret gt17, joten turbon vaihtoon ei viitsi nyt alkutekijöiksi alkaa vaikka mitsu kovasti houkutteleekin mielessä.
Tarkoituksena kuitenkin heittää uutta softaa sisään (todennäköisesti T7Suite:lla jahka kerkeän perehtyä sen saloihin), mielessä myöskin coolerin uusiminen. "Kiina kuuleristahan" on tullut näköjään oikein oma brändinsä joskin eivät ainakaan luettujen kokemusten perusteella vaikuta olevan laisinkaan niin huonoja kuin nimi kertoo.
Hieman samat kysymykset pyörii itselläkin mielessä kuin mitä tässä ketjussa jo esitetty ja näkökulmana juurikin 9-5:nen.
1. Onko paremmasta kuulerista tuntuvaa hyötyä 9-5:sessa? Voisi kuvitella että ainakin tuon pikkuturbon ja virisoftan kanssa hyötyä olisi, koska garrettihan käy käsittääkseni kohtuu kuumana?
2.Onko pelkästä coolerin vaihdosta hyötyä ilman softa muutoksia Trionic 7:ssa?
-jos softa muutoksia tarvitaan, niin minkälaisia?
3.Mikä olisi kohtuuhintainen/luotettava paikka hankkia cooleri, ebay(mikä myyjä), holysmoke, HT-tune, joku muu mikä?
4.Minkäkokoinen cooleri olisi optimaalinen hyödyn/istuvuuden suhteen 9-5:sen keulalle, jossa on ilmastoinnin ja automaatin takia varmaan jo muutenkin rojua aivan mukavasti (en ole koskaan käyttänyt puskuria irti ja katsonut, että kuinka ahdasta siellä todellisuudessa on). Ainakin noita 500x160x90 kuulereita on tässäkin topicissa mainittu femmasta löytyvän.
5.Ahtoputkia joutuu viritteleen uusiksi, mutta sehän onnistuu esim 2.5" rosteriputken ja silikonimutkien avulla. Onko tähän liittyen jotain kokemusperäisiä vinkkejä jaossa? Klemmarit ainakin kannattaa olla jämyä tavaraa.
6. Meneekö kaikki ahtoputket uusiksi vai voiko orkkikset leipoa kohtuullisilla sovitteilla uuteen cooleriin kiinni, jolloin tulisi vähemmän jumppaa esim bypassin kanssa. Ja kannattaako niitä vanhoja putkia edes koittaa jättää sinne?
Jahka tässä kevään mittaan saan operaation itelle tehtyä, niin varmaan moneen kysymykseen voin itsekin vastata, mutta mukavahan tuo olisi etukäteen saada mahdollisimman paljon tietoa.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Re: Mikä IC?
600x300x76 kiinacooleri resepti:
cooleri:
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8719.JPG
orkkis cooleri pois, ilmastoinnin kenno kiinni syyläriin.
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8729.JPG
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8730.JPG
jarrutehostimen lauhdutin irti, saabi päät rälläköidään poikki, tilalle hitsataan normaali liitin johon vedetään taipuisa metallipunosletku
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8769.JPG
Cooleriin lattaraudasta koivet ja koivet hepataan apurunkoon kiinni
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8731.JPG
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8732.JPG
öljycuuleri väliin
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8735.JPG
kaikkien kennonojen välissä on kumia estämässä hankausvaurioita
apparin paineputki:
silikoonisuppari
90 alumiinimutka
90 silikoonimutka
suora putkenpätkä
90 silikoonimutka ahtimelle
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8770.JPG
kuskin puolen paineputki
silikoonisuppari
pätkiä suoraa rosteriputkea
vanhat paineputket
mielikuvitusta
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8792.JPG
akkuteline pitää siirtää aivan reunaa vasten että orkkis paineputken saa tulemaan syylärin ylävesiputken toiselta puolelta.
toiminta:
http://virtuaalitalo.fi/media/toimahtelee.png
edit:
ainiin, katsastukseen sitten lappu mukaan että coolerin otsapipnta-ala ei suurene joten ei pitäisi olla sedällä naputtamista. (mimmihän tän oli jostain onkinut)
cooleri:
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8719.JPG
orkkis cooleri pois, ilmastoinnin kenno kiinni syyläriin.
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8729.JPG
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8730.JPG
jarrutehostimen lauhdutin irti, saabi päät rälläköidään poikki, tilalle hitsataan normaali liitin johon vedetään taipuisa metallipunosletku
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8769.JPG
Cooleriin lattaraudasta koivet ja koivet hepataan apurunkoon kiinni
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8731.JPG
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8732.JPG
öljycuuleri väliin
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8735.JPG
kaikkien kennonojen välissä on kumia estämässä hankausvaurioita
apparin paineputki:
silikoonisuppari
90 alumiinimutka
90 silikoonimutka
suora putkenpätkä
90 silikoonimutka ahtimelle
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8770.JPG
kuskin puolen paineputki
silikoonisuppari
pätkiä suoraa rosteriputkea
vanhat paineputket
mielikuvitusta
http://virtuaalitalo.fi/media/baas/ahdin/IMG_8792.JPG
akkuteline pitää siirtää aivan reunaa vasten että orkkis paineputken saa tulemaan syylärin ylävesiputken toiselta puolelta.
toiminta:
http://virtuaalitalo.fi/media/toimahtelee.png
edit:
ainiin, katsastukseen sitten lappu mukaan että coolerin otsapipnta-ala ei suurene joten ei pitäisi olla sedällä naputtamista. (mimmihän tän oli jostain onkinut)
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: Mikä IC?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ri#p471629jkotka kirjoitti:. (mimmihän tän oli jostain onkinut )
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40