Ei käynnisty

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Emäntä siirsi Saabia pihassa, toimi ok. Hieman myöhemmin piti lähteä liikenteeseen, pyörittää mutta ei käynnisty.
Epäiltiin DI-kasettia sököksi ja kävin PCS:ltä uuden noutamassa tänään, mutta ei käynnisty edelleenkään. PCS:n Riku epäili , että jos ei vika tässä, niin sitten polttoainepumppu vaihtoon.
Kilsoja on 250k, joten pumppu voi olla kyllä mahdollinen syyllinen.
Jokatapauksessa uusi kasetti on paikoillaan ja vanha varakasettina kontissa.

Jos pumppua lähtee vaihtamaan, onnistuuko homma takapenkin kautta?
WIS:n mukaan näyttää aika simppeliltä, mutta kun katselin vanhaa topiccia, ja siellä oli Hook vaihtanut pumpun kuvien kera, tankki oli myös irroitettu, tosin pumppu oli vaihdettu järeämpään.

Ei kiinnostaisi alkaa hinauttaa autoa PCS:lle, autopalveluvakuutuskaan ei korvanne hinuuta, koska vika ilmaantui omassa pihassa.

Pumppu on pääepäilty, mutta onko muita TODENNÄKÖISIÄ vaihtoehtoja.
Kerrottakoon vielä että Check Engine-valo EI syty.
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
hatsku
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 16:52

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja hatsku »

Hinaa se jonnekin lähi huoltsikalle ja tilaa sinne hinuri,silloin vakuutus on taas mukana :wink:
probe
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Joulu 01, 2006 14:49

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja probe »

Moi,
mulla tehnyt saman kaltaista pari kertaa. Tuohon on aina liittynyt auton siirtäminen parilla metrillä esim edellisenä iltana.

Käynnistynyt lopulta kuitenkin kun on pitänyt kaasua pohjassa ja jurruttanut jonkin aikaa.
pejus
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 21:57

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja pejus »

itelläni samantapainen tapaus.auto hyytyi kotipihaan ja soitto tapiolaan.hinaus puolen tunnin sisällä huoltoon.tapiolassa ainakin toimi hinaus palvelu moitteettomasti omalla kohdalla.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuosta löytyy jokunen kuva pumpun vaihto-operaatiosta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=52

Hae PCS:ltä uusi pumpun sisäosa ja pyydä erikoistyökalu lainaan.

Eski
sefo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Elo 19, 2006 19:36
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sefo »

Ennen pumpun vaihtoa kannattaa tarkastaa bensapaine konehuoneen puolelta. Mikäli painetta ei tule startatessa voi vielä tarkastaa jännitteen tulemisen pumpulle ja mikäli jännitettä tulee on vika tod. näk. loppuunajetussa pumpussa.

PS täälläkin jätti lähtemättä tänään käyntiin tallissa vietetyn yön jälkeen. Hörähti ontuen puoli sekuntia ja sitten sammui. Ei ollut eka kerta. Lähti sitten sahaamalla käyntiin savun saattelemana. Todellakin käynnistymättömyys on liittynyt virran renkkaamiseen huollon yhteydessä. Pitäisi näköjään aina oikeesti käynnistää auto eikä vain laittaa virtaa päälle.

t. S
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mike »

ootko kokeillu koputella vaikka kumipää vasaralla polttoainepumpun kanteen samalla kun startataan? Voipi auttaa jos pumppu on jostain syystä jumissa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Kylmällä koneella auton lyhyt siirto saa aikaan käynnistysongelmia ainakin Mitsussa ja Renaultissa (jos nyt täällä saa moisia merkkejä mainita). Sähköaivo kai sekoaa jotenkin ja ilmeisesti kastelee tulpat tai jotain. Lähtee tosiaan käyntiin ahkeralla sahaamisella kaasupoljin lattiaan painettuna (katkaisee bensansyötön kokonaan kun käynnistää kaasu pohjassa) ja savun keralla yskii käyntiin. En ole Saabillani tätä vielä kokenut, mutta Mitsu tuli kokeiltua pariin kertaan. Ei maksa paljon jos kokeilee tätä keinoa.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Kokeilen sahata käyntiin, ja jos ei lähde, seuraavana on vuorossa pumpun vaihto. Pumppu pyörii kyllä virtojen laiton yhteydessä, eli asentoanturissa ei liene vikaa.
Sahaamista ei vaan aiemmin uskaltanut kokeilla, kun oli DI-viasta epäilys.
Kiitos neuvoista tähän asti, eiköhän Rikulta/Peteltä tuon työkalunkin saa lainaksi.
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kaverilla JKL:ssä punainen 9-5 aero. Hyytyi pari viikkoa sitten kotipihaan. Starttasi normaalisti, koitettiin vaihtokasettia, polttoainepumpun surina kuului takapenkin alta.

Eriskummallista. Auto hinurilla PCS:lle. Vika oli loppujen lopuksi akussa :o :!: :?:

Ei meikäläisen tajuntaan mahdu se, että jos startti pyörii, niin vika voi silti olla akussa...

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja koistha »

Mites anturipuoli ? Tuli vaan mieleen, että onko kampiakselin asentoanturi varoitellut mitenkään ?
Tuo akku voisi kyllä olla hyvä veikkaus - ainakin halvin ja helpoin testattava.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Tuskinpa kovin rikkinäisellä akulla starttia paljon pyörittelee, ei ainakaan normaalilla vauhdilla. Mutta akun vaihto on kyllä varmahko tapa resetoida mobiilin tietokoneet, vaikka kai ne jotain muistaa ilman akkuakin. Halpaa lystiä tämäkin: akkukaapeli irti muutamaksi minuutiksi ja sitten taas kiinni ja kokeilemaan...
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kannattaa tosiaankin kokeilla taatusti hyvällä akulla. Sitä ei uskoisi miten kranttuja nykyautot voivat olla akun suhteen. Kuulostaa pyörittävän ihan hyvin mutta akku alkaa olla finaallissa eikä jaksa antaa riittävästi sytytykseen. Ensimmäisenä tuo ilmenee juuri tuollaisen lyhyen auton siirron jälkeen kun akun potku on mennyt siihen kylmästarttiin, ei ehdi latautua takaisin eikä siis riitä hetken kuluttua enää seuraavaan käynnistykseen.
Asiat on tosiaankin muuttuneet niistä ajoista kun kaasarivehkeille riitti kunhan se jaksoi juuri ja juuri pyöräyttää konetta saman tien hörähti.

Sitten kun akku menee siihen pisteeseen että ei varaudu edes ajossa enää riittävästi niin tien päälle saattaa jäädä pidemmänkin ajon jälkeen vaikka pysähtyisi vaan tankkaamaan.
9000CS 2,3
sefo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Elo 19, 2006 19:36
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sefo »

mike kirjoitti:ootko kokeillu koputella vaikka kumipää vasaralla polttoainepumpun kanteen samalla kun startataan? Voipi auttaa jos pumppu on jostain syystä jumissa.
En usko koputtelun auttavan, jos pumppu ei lähde kuluneisuuttaan liikkeelle. Moottori on asennettu joustavasti (melun vuoksi) ja siksi koputtelu kanteen ei auta, kokeiltu on. Sitten kun pumppu oli kädessä riitti pieni kopautus pumpun kylkeen käynnistämään sen.

t. S
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

9-5T kirjoitti:
Rexi kirjoitti:Kylmällä koneella auton lyhyt siirto saa aikaan käynnistysongelmia ainakin Mitsussa ja Renaultissa (jos nyt täällä saa moisia merkkejä mainita). Sähköaivo kai sekoaa jotenkin ja ilmeisesti kastelee tulpat tai jotain. Lähtee tosiaan käyntiin ahkeralla sahaamisella kaasupoljin lattiaan painettuna (katkaisee bensansyötön kokonaan kun käynnistää kaasu pohjassa) ja savun keralla yskii käyntiin. En ole Saabillani tätä vielä kokenut, mutta Mitsu tuli kokeiltua pariin kertaan. Ei maksa paljon jos kokeilee tätä keinoa.
Haloo :!:
Kyse on Saabista jota saa käyttää ihan minkä lämpöisenä hyvänsä niin kauan tai vähän aikaa kun haluaa ja siitä ei tule ongelmia.
Hei Haloo:!: itelles.
Täällä on 2.0t -99 tehnyt kolmesti samalla tavalla. Illalla siirtänyt talliin ja aamulla ei lähtenyt käyntiin. No hyvä on, korjataan sen verran, että lähti eka yrittämällä normaalisti käyntii ja sammui melkein heti. Sen jälkeen ei lähtenyt millään käyntiin. Sama tapahtunut sekä vanhalla että uudella akulla. Kolmannella kerralla tuli enemmän autojen kanssa touhunnut kaveri viereen ja totesi että kokeile kaasu pohjassa. Jo vain starttasi pienen sahaamisen jälkeen ilman savun pöllähdystä :) Tämä siis jo muutaman sahaamisen jälkeen.

Huvittavinta siinä on se, ettei vanhallakaan akulla ollut mitään ongelmia edes Lapin pakkasissa pienenkään siirron jälkeen. Pisin ajomatka oli suurinn piirtein 6km suuntaansa. Jotenkin ei tullut mieleen että lämpimässä tallissa olisi ensin pitänyt käyttää eeberillä kone kuumaksi :oops: Heti kun viet auton hyvää hyvyytäsi yöksi lämpimään talliin niin eikö kehtaa aamulla kiukutella. Todistanee puheet todellisesta talvi autosta :lol:
Ahdonvoimaa
Vastaa Viestiin