Käsijarrun vaijeri?
Käsijarrun vaijeri?
Osaisiko kukaan sanoa käykö -98 vuoden 9-5 saabiin jonkun muun saab mallin käsijarrun vaijerit, tai opel vectran B vaijerit?
Ei löydy motonetistä ysivitoseen vaijereita.
Onko perus vika että jäätyy kiinni talvella?
Ei löydy motonetistä ysivitoseen vaijereita.
Onko perus vika että jäätyy kiinni talvella?
Saab 95 2.3t autom.-06
-
- "Kaasari"
- Viestit: 46
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 17:30
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: Käsijarrun vaijeri?
Mulla ainaki jäätyy.
ex96.ex 96. ex99. ex900. 9-5t v.2000. today 9-5 1.9 Tid .
Re: Käsijarrun vaijeri?
Ei tartte olla kuin ihan pari astetta pakkasta kun meillä ainakin tahtoo käkkäri jäädä päälle... Tai siis laahaamaan. Hassua sinänsä, mutta oikein kunnon jarrujen polkaisu pikku vauhdista (siis ihan jalalla) on irrottanut. Pitäisi vissiin hommata uusi vaijeri ja vaihtaa paikalleen ja katsoa tapahtuuko sille mitään...
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
9-5 -00 2.0t SE Wagon
Re: Käsijarrun vaijeri?
Pari vuotta sitten vaihdettiin uusi vaijeri, eikä sen jälkeen ole kertaakaan käsijarru juuttunut. Vaikka vanha vaijeri näytti ehjältä, silti toisen puolen käsijarru jäi aina jumiin pakkasella.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Re: Käsijarrun vaijeri?
kiinnostaisi muakin tietää. Sama juttu meillä -98 9-5:ssa. Joutuuko marssia laakkosen tiskille tämän vuoksi, vai mitä? ja millainen se on vaihtaa?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Käsijarrun vaijeri?
Käsijarrun juuttuminen johtuu useimmiten risasta vaijerin suojakumista lähellä takajarruja. Se kumilärpäke mistä vaijeri menee keulaa kohden suojaputken sisään.
Kun kumi hapristuu, pääsee vettä ja ylipäätään kaikki kosteus ja paska sisään ja vaijeri jäätyy kiinni. Jäätyy jo heti pikkupakkasillakin, jos kumit riekaleina - känkkäkahva silloin täysin tunnoton tekee mitä vaan.
Korjaantuu vain uusimalla koko vaijerin, Saab ei myy erikseen niitä ongelmasuojakumeja, vaan koko helahoito pitää vaihtaa sitten kerralla.
Sitten onnistuu taas käsijarrukäännökset talvella.
Kun kumi hapristuu, pääsee vettä ja ylipäätään kaikki kosteus ja paska sisään ja vaijeri jäätyy kiinni. Jäätyy jo heti pikkupakkasillakin, jos kumit riekaleina - känkkäkahva silloin täysin tunnoton tekee mitä vaan.
Korjaantuu vain uusimalla koko vaijerin, Saab ei myy erikseen niitä ongelmasuojakumeja, vaan koko helahoito pitää vaihtaa sitten kerralla.
Sitten onnistuu taas käsijarrukäännökset talvella.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Käsijarrun vaijeri?
Mitä mahtaa maksaa tuollainen vaijeri ja saako sitä tarvikkeena tai halvemmalla kuin merkkiliikkeestä (jälleenmyyjältä)? Entä osaako sen vaihtaa itse jos ei ikinä ole mitään remppaa itse autoon tehnyt? Kauanko menee aikaa, tarviiko nostaa pukeille autoa, mitä maksaa jos sen käy liikkeessä vaihdattamassa? Kellään tietoa?
Kyselee nimim. epätietoinen kyselyikäinen
Kyselee nimim. epätietoinen kyselyikäinen
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
9-5 -00 2.0t SE Wagon
Re: Käsijarrun vaijeri?
ja mulla ihan sama kyselyikä.pac kirjoitti:Mitä mahtaa maksaa tuollainen vaijeri ja saako sitä tarvikkeena tai halvemmalla kuin merkkiliikkeestä (jälleenmyyjältä)? Entä osaako sen vaihtaa itse jos ei ikinä ole mitään remppaa itse autoon tehnyt? Kauanko menee aikaa, tarviiko nostaa pukeille autoa, mitä maksaa jos sen käy liikkeessä vaihdattamassa? Kellään tietoa?
Kyselee nimim. epätietoinen kyselyikäinen
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Käsijarrun vaijeri?
Käsijarrun vaijerissa on palautinjousi jarrukilven ulkopuolella.Rengas irti ja kukkistus kilventaakse. Tarkista ovatko vielä ehjät. Jousia saa vain merkkikorjaamosta ja 2 kpl maksoi vajaa 2€
900i ja 9-5
Re: Käsijarrun vaijeri?
Sori, tää kysyminen vain lisääntyy... Miten hiivatissa tuo jousi vaikuttaa hapertuneeseen vaijerin suojakumiin? Okei, voi olla että jousi paskana, tai että vaijerin suojakumi paskana -> vaijerin sisälle pääsee vettä joka jäätyy, tai sitten voi olla syynä jokin muu. Mutta kertokaa nyt joku mitä tolle tekis, vituttaa ottaa joka pakkasaamu matsia käsijarrun/jalkajarrujen kanssa että lähteekö auto liikkeelle ja jos niin kuinka suuren metelin kanssa.
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
9-5 -00 2.0t SE Wagon
Re: Käsijarrun vaijeri?
Jousi vetää vaijerin takaisin kun käsijarru löysätään. Jolloinka käsijarrun jarrukengät pääsevät palautumaan paremmin. Jos vaijeri tosiaan jäätyy niin laita aseöljyä auton sisäpuolelta vaijeriin .Voi olla että auttaa. Vaijerin päät löydät keskikyynärnojan sisältä kun otat pohjakumimaton sitä pois.
900i ja 9-5
Re: Käsijarrun vaijeri?
Okei. Sitä vain että kyllä ne jouset selkeästi toimii kun kerran sulalla kelillä käkkäri antuu pois ihan kivutta ja sen oikein tuntee että ne jouset kiskoo sitä kahvaa... Tai se jousi, montako niitä lieneekään. Sitten taas kun on pakkasta niin kahva liikkuu vailla mitään vastusta tai muuta tuntumaa, ihan kuin ilmaa vemppaisi. Kyllä melkein sanoisin että siis vaijeri jäätyy...
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
9-5 -00 2.0t SE Wagon
Re: Käsijarrun vaijeri?
Jäätyyhän se vaijeri varmaan 99% varmuudella näissä jumimis tapauksissa. Vanhoja tarinoita löytyy.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=32500
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=32500
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Käsijarrun vaijeri?
pitää näköjän laakkoselta käydä joku päivä kyselemässä vaijereita, kun ei kenelläkään tietoa mistä niitä voisi muualta saada. Ja samalla kysellä vaihto ohjeita.
Kyllähän se pitää olla, että se käsijarru toimii myös talvellakin, vaikka sitä ei niin käyttäisikään.
Kyllähän se pitää olla, että se käsijarru toimii myös talvellakin, vaikka sitä ei niin käyttäisikään.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Käsijarrun vaijeri?
Sekaannunpas 9-5 palstaan vaikka asia ei varsinaisesti minulle kuulu, mutta näissä vaijereitten pakkasongelmissa on vain yksi ja ainoa perussyy mallista riippumatta, joka tosiaan on vaijerin ja sen vaipan väliin päässyt vesi.
Tämä vika on ollut itselläni entistä ysiysiä lukuunottamatta kaikissa Saab- malleissa mitä alla on kulunut, eli 96, 900, ja 9000, joissa siis vaijerikäyttöinen käsijarru takana, sekä Muorin NG-900 josta sain kuulla haukkuja nyt pakkasten alettua juuri käsijarrun tiimoilta. Pitäisi olla juurikin sama systeemi kuin 9-5 Saabeissa.
Mutta itse vaijeri vaippoineen ei kulu eikä rispaannu pitempiaikaisessakaan käytössä yleensä miksikään, vaan juuri sen varsinaisen käyttöjarrun puoleisen haitarikumin läpipäästämä vesi jäätyy jo pienelläkin pakkasella vaijerin ja sen kuoren eli vaipan väliin. Vaijeri itsessään on "kestovoideltu", mikä tarkoittaa Nylon, tai Teflonsekoitteista Nylonvaippaa vaijerin kuoressa.
Jos ei halua maksaa satoja euroiksi nimitettyjä leikkirahoja uusista vaijereista, ja on sen verran pelihenkeä että irrottaa vaijerit ja ripustaa ne kuivumaan ja "vatkailee" välillä,niin että niihin varastoitunut vesi tulisi painovoimaisesti ulos, ja tämän jälkeen päästäisi vaijerin vaipan sisään esim. Anti-Corrol- merkkistä aseöljyä (jähmepiste -55c) taikka jotakin Teflon- pohjaista voiteluainetta ja tämän jälkeen huolehtisi siitä että vaijerin käyttöjarrun puoleinen pää haitarikumeineen on todellakin tiivis, vaikka varmistettuna ja kiristettynä pienillä nippusiteillä, niin voisi aikaansaada jopa käsijarrun jota uskaltaisi pakkasilla käyttää tai jopa pääsisi leimalta läpi..
Tonttu hylättiin kerran juuri em. syystä, leima tuli vasta kun kävin tallilla sulattamassa vaijerin ja sitten menin takaisin konttorille, eikä nytkään ole leimaa odotettavissa pakkassäillä Tonttuun eikä Muorin NG- Satkuun.
Eikä tämä tosiaankaan ole ainoastaan "Saabin häpeä", vaan koskee kaikkia huonosti suojattuja vaijereita meikäläisissä olosuhteissa.
Ja Edit: Ei tarvitse olla edes varsinaisesti rispaantunut, tai rikkinäinenkään haitarikumi kun jo päästää vettä läpi jommasta kummasta päästään, sovite kun ei uutenakaan ole mitenkään hermeettinen..
Tämä vika on ollut itselläni entistä ysiysiä lukuunottamatta kaikissa Saab- malleissa mitä alla on kulunut, eli 96, 900, ja 9000, joissa siis vaijerikäyttöinen käsijarru takana, sekä Muorin NG-900 josta sain kuulla haukkuja nyt pakkasten alettua juuri käsijarrun tiimoilta. Pitäisi olla juurikin sama systeemi kuin 9-5 Saabeissa.
Mutta itse vaijeri vaippoineen ei kulu eikä rispaannu pitempiaikaisessakaan käytössä yleensä miksikään, vaan juuri sen varsinaisen käyttöjarrun puoleisen haitarikumin läpipäästämä vesi jäätyy jo pienelläkin pakkasella vaijerin ja sen kuoren eli vaipan väliin. Vaijeri itsessään on "kestovoideltu", mikä tarkoittaa Nylon, tai Teflonsekoitteista Nylonvaippaa vaijerin kuoressa.
Jos ei halua maksaa satoja euroiksi nimitettyjä leikkirahoja uusista vaijereista, ja on sen verran pelihenkeä että irrottaa vaijerit ja ripustaa ne kuivumaan ja "vatkailee" välillä,niin että niihin varastoitunut vesi tulisi painovoimaisesti ulos, ja tämän jälkeen päästäisi vaijerin vaipan sisään esim. Anti-Corrol- merkkistä aseöljyä (jähmepiste -55c) taikka jotakin Teflon- pohjaista voiteluainetta ja tämän jälkeen huolehtisi siitä että vaijerin käyttöjarrun puoleinen pää haitarikumeineen on todellakin tiivis, vaikka varmistettuna ja kiristettynä pienillä nippusiteillä, niin voisi aikaansaada jopa käsijarrun jota uskaltaisi pakkasilla käyttää tai jopa pääsisi leimalta läpi..
Tonttu hylättiin kerran juuri em. syystä, leima tuli vasta kun kävin tallilla sulattamassa vaijerin ja sitten menin takaisin konttorille, eikä nytkään ole leimaa odotettavissa pakkassäillä Tonttuun eikä Muorin NG- Satkuun.
Eikä tämä tosiaankaan ole ainoastaan "Saabin häpeä", vaan koskee kaikkia huonosti suojattuja vaijereita meikäläisissä olosuhteissa.
Ja Edit: Ei tarvitse olla edes varsinaisesti rispaantunut, tai rikkinäinenkään haitarikumi kun jo päästää vettä läpi jommasta kummasta päästään, sovite kun ei uutenakaan ole mitenkään hermeettinen..