Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Rupeaa menemään komiikan puolella nämä Saabien hyytymiset :roll: . Aamulla siirsin Saabia (9-5 vm 05) puolimetriä, jotta sain lämppärin piuhan kiinni:D. Ei sitten käynnistynytkään uudelleen iltapäivällä. Pystyykö kukaan vastaavan listaan näin vähän ajetuilla autoilla :mrgreen: :
- 9000 CSE vm94: jäi tielle, kun hihnakiristin laukesi, mittarissa 57t km
- 9-3 Aero vm01: jäi tielle, kun ilmamassamittari laukesi, mittarissa 50t km
- 9-3 Aero vm01: jäi tielle, kun sytkäkasetti pamahti, mittarissa 64t km.
- 9-5 Hirsch Wagon: jäi tielle, kun kaasuvaijeri katkesi, mittarissa 33t km
- 9-5 Hirsch Wagon: jäi pihalle (ilmeisesti bensapumppu), mittarissa 65 tkm

No nyt ei kai enää tarvitse miettiä odottaako uutta 9-5 vaan täytynee kokeilla jotain merkkiä muuta ettei rupea saamaan asiakasbonuksia hinausautoyhtiöiltä. Täytyy soitella huomenna GM:lle ojentavatko auttavan kätensä kuten heidän kunniakseen yleensä ovat tehneet näissä tapauksessa takuuajan jälkeenkin.

Vielä itse vikaan niin selasin tätä loistavaa foorumia ja olen 99% varma, että vika on bensapumppu. Lämpötilan ollessa nollakelin tienoilla auto on ulissut lähtiessään hetken, jonka olen virheellisesti yhdistänyt jarrujen ulinaan, sillä ääni kuuluu ainoastaan liikkeessä hiukan liikkuessa kunnes katoaa. Olisi pitänyt huomata tämä täältä aikaisemminkin ja olen maininnut asiasta huollossakin, mutta Olarin Länsiauton tietäen niin mitään ei tapahdu... Nytkin startti pyörittää hyvin ja xenonit loistavat kirkkaina, joten ei se akkukaan ole syypää.

Ajattelin viedä auton Torekille korjattavaksi ja hankkia pumpun Motonetissä. En löytänyt Motonetin haulla bensapumppu/polttoainepumppu tietoja, mutta seuraava lienee oikea osaluettelo:

RUISKUPUMPPU/RUISKUN OSAT SAAB 9-5
Lämpötila-anturit omassa ryhmässään!
9-5 2,0/2,3 Pumppu jos Walbro. . . . . . . . . . . . . . . 28-1385 88.00 ???
9-5 Lambda-anturi jos 4 johdolla ja kierteellä. . . . . . . 28-3422 49.90 ???
9-5 98-- Ahtopaineenohjausventtiili Saab #9175290. . . . . ei saatavana
Turbo By-pass venttiili jos Bosch 0280142103. . . . . . . . 28-3375 36.90 ??

Tarvitseeko hankkia lamda-anturia myös vai riittääkö pelkkä pumppu? Pari vinkkiä myös hakusessa, jos vien auton Torekille korjattavaksi:
* Auton penkki naksuu sisältä (istuin tyyny/selkänoja), kun painopiste muuttuu. Tästäkin mainittiin elokuun lopussa 60t km huollossa Länsiautossa, mutta kaikki oli kuulemma kunnossa. Olisin vienyt auton takaisin, jos suinkin olisi ehtinyt / jaksanut.
* Jarrupoljin "napsuu", kun autolla lähtee hiukan viileämmällä (alle +5 c), aivan melko samalla tavalla kuin painettaessa jarrupoljinta automaatin ollessa P-asennossa. Lämmetessä napsunta poistuu. Pyysin tutkimaan tämänkin elokuun huollossa, mutta eivät osanneet tehdä mitään kun oli lämmintä eikä napsuntaa kuulunut :evil: . Ja miksikö kävin Länsiautossa niin syy oli huoltosoppari + Konalan huolto muutti liian kauas.
* Autossa on ollut myös "kumina" hyvin satunnaisesti n. 2000 kierroksen kohdalla ja nyt uskon vahvasti että syy on bensapumpussa. Tätäkin on ihmelty monessa huollossa...

Tämmöistä tällä kertaa ja toivottavasti täältä saa taas apuja. Kesällä / syksyllä tod.näk. myynnissä lähes kaikilla herkuilla varustettu Hirsch Aero Wagon n.80t km. Tarjouksia otetaan jo vastaan, jos nyt joku uskaltaa osta auto tällä karmalla varusteltu saabistilta :wink: .

Parempaa Saab-vuotta 2008!
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

9-5T kirjoitti:motonet pumpuissa on liian pieni lähtö mutta saahan sen ranetettua, lambra ei liity mitenkään PA-pumppuun. Penkin nitinä lienee HSS2000 vajausta "saranoissa"
Mikset tilaa hinuria viemään sellaiseen liikkeeseen josta ostat seuraavan auton, loppuisi vikojen kanssa tappelu Saabin osalta.
GM:ltä ei taida huomenna saada vastausta kysymykseesi.
Kiitti vinkeistä ja täytyy jutella Torekin kanssa tuosta pumpusta. Tarkennus vielä penkkiin niin se enemmän "napsahtaa" tai "paukahtaa", kun lähes kuskin 0,1 tonnin painopiste siirtyy.

Tosiaan mieli tekisi ajaa suoraan hinurilla pihaan ja varmasti lähes kaikki olisi tehnyt sen jo tässä vaiheessa, kun tässä on ollut vastoinkäymisiä enemmän kuin tarpeeksi. Odotellaan uuden Audi A4:sen lanseeraus ja sen tavaratilankoko. Sitten tehdään päätöksiä...

Öitä!
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
pejus
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 21:57

Re: Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

Viesti Kirjoittaja pejus »

8) tere.itselleni kävi vastaavanlainen tilanne kun pesin autoa kotipihalla ja ajoin auton takas autokatokseen pesun jälkeen ja yritin aamulla lähteä töihin vaan auto ei tunnu käynnistyvän?hieman panikoidessa ja miettiessäni missä vika tallasin kaasun pohjaan ja starttasin jonkin aikaa.kaasu ylös ja hieman kaasua ja eikö pyörittää niin johan lähti.nämä UUDEN puoleiset autot ruisku vehkeineen on rakennettu siten että käynnistyksen jälkeen pitää konetta pitää käynnissä jonkin aikaa koska lisä bensaa syötetään imusarjaan.eikä kyse ole ainoastaan saabissa vaan koskee miltei merkkiä kuin merkkiä esim.volvoa.toivotaan että sinun vikasi olisi näin helppo ja halpa korjata 8)
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

Viesti Kirjoittaja mike »

Vilkase nyt varmuuden vuoksi pumpun sulake ennen hinurin tilausta.

Uskomaton lista kyllä sulla. Mutta josko se onni on sitten kohdannu jollain muulla elämän saralla? 8O
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Juu kiitoksia ja täytyy tsekata tuo sulake vielä. Muilla elämänsaroilla kaikki paremmin kuin hyvin ja nyt odotellaan 3-vuotiaan kanssa vielä 3kk vaavin heräämistä Pikku Kakkosen aamuteeveen tahdissa :D . Sinänsä nämä autoasiat ovat pikku juttuja, mutta koittelevat kyllä hermoja välillä varsinkin, jos haluaa aidosti pysyä saabistina!
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

Viesti Kirjoittaja tnt »

Noin vähän ajetussa pumppu ei missään nimessä pitäisi olla loppuun kulunut..Kannattaa yrittää kopauttaa sitä pumppua jollain :roll:

Omassa autossa pumppu yllättäen alkoikin toimimaan kunhan ensin kovalla vaivalla saatiin tankki ja siitä pumppu irti :evil:
9-3Aero-01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Hirschman kirjoitti:Rupeaa menemään komiikan puolella nämä Saabien hyytymiset :roll: . Aamulla siirsin Saabia (9-5 vm 05) puolimetriä, jotta sain lämppärin piuhan kiinni:D. Ei sitten käynnistynytkään uudelleen iltapäivällä.
Ettei syy olisi kuitenkin tässä puolen metrin siirrossa. Aiheesta oli juttua joskus aikaisemminkin ja muistelen, että jossain autossa oli jäänyt venttiilit auki tuollaisen käynnistystempun jälkeen ja siksi ei enää käynnistynyt...

Eski
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Eski kirjoitti:
Hirschman kirjoitti:Rupeaa menemään komiikan puolella nämä Saabien hyytymiset :roll: . Aamulla siirsin Saabia (9-5 vm 05) puolimetriä, jotta sain lämppärin piuhan kiinni:D. Ei sitten käynnistynytkään uudelleen iltapäivällä.
Ettei syy olisi kuitenkin tässä puolen metrin siirrossa. Aiheesta oli juttua joskus aikaisemminkin ja muistelen, että jossain autossa oli jäänyt venttiilit auki tuollaisen käynnistystempun jälkeen ja siksi ei enää käynnistynyt...

Eski
Kiitti vinkistä! Onkos tälle tehtävissä kotikonstein jotain, jos nuo venttiilit ovat jääneet auki? Sinänsä tuota pumppua tulee silti epäiltyä, kun tuota aamuista uikutusta/ujellusta on tullut kuunneltua. Nyt käyn tsekkaamassa sulakkeen ja sitten taitaa olla soittokierros edessä, jotta saadaan auto pikaisesti kuntoon.
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuolla on jotain juttua näistä lyhyen käyttämisen aiheuttamista ongelmista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=62389

Oletko jo kokeillut startata kaasu pohjassa?

Eski
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Sulake on kunnossa eikä auttanut kaasupohjassa starttaaminekaan. Soitin mitäänsanomattoman puhelun GM:lle mistä en nyt saanut muuta tietoa, että katsotaan tapauskohtaisesti eikä ottaneet kantaa korvaavatko bensapumppua vaikka annoin täydelliset tiedot.

Torekille saisin auton vasta huoltoon 8.1. ja muutenkaan eivät suositelleet Motonetin pumppua. Onko teillä kokemusta uskaltaako Motonetin pumppua ostaa? Valitettavasti Torek ei saa tehdä takuukorjauksia muutenkaan, joten lienee pakko hinauttaa auto Länsiautoon ja keskustella maahantuojan kanssa laskusta.

Kiitos kaikille taas nopeasta avusta ja vinkeistä!
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

9-5T kirjoitti:
Hirschman kirjoitti: Soitin mitäänsanomattoman puhelun GM:lle mistä en nyt saanut muuta tietoa, että katsotaan tapauskohtaisesti eikä ottaneet kantaa korvaavatko bensapumppua vaikka annoin täydelliset tiedot.

Onko teillä kokemusta uskaltaako Motonetin pumppua ostaa?
Ennen maksajan miettimistä GM:llä täytyy olla selvillä mikä on rikki ja olethan jo vuosia puhunut huollossa erikoisesta äänestä jonka alkuperä selvisi nyt(ehkä). Motonetin pumpun uskaltaa ostaa jos haluaa ranettaa erikokoisen lähdön ja hiukan erimallisen pumpun paikoilleen. Itse katsin parhaaksi hakea alkuperäisen koska en välitä turhan päiten jäädä tielle. Motonetin pumppu sopii -01 asti helposti. Jos hommaat jostain vanhemman ämpärin sopii siihen helposti motonetin pumppu ja voit vaihtaa kerralla koko homman.
Kiitti tämä vahvistaa, että mennään alkuperäisellä pumpulla eli auto länkkäriin korjaukseen ja peukut pystyyn.
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

Viesti Kirjoittaja APC »

Joo länkkärille vaan ja lasku GM:lle. Kyllä "uudella 60.000 euron autolla" pitää voida ajaa myös lyhyitä matkoja. Kerropa sitten miten kävi.
9-5 Aero Wagon -06
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

APC kirjoitti:Joo länkkärille vaan ja lasku GM:lle. Kyllä "uudella 60.000 euron autolla" pitää voida ajaa myös lyhyitä matkoja. Kerropa sitten miten kävi.
Sori taas vien serveritilaa, kun tilanne sai uuden käänteen! Olin hakemassa autosta huoltokirjaa, jossa hinauspalveluiden numerot ja ajattelin "let's give one more try..." Ja niinhän auto starttasi tosin aikamoisella ja "rikkaalla" pakokaasujen määrällä 8O . Mitäs arvonasiantuntijat suosittelette seuraavaksi toimenpiteeksi? Kannattaako auto viedä huoltoon joka tapauksessa vai kokeillaanko hetki toimiiko. Fakta on joka tapauksessa, että autosta on kuulunut aamuisin ujellusta, joka viittaa todella vahvasti bensapumppuun.
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
pejus
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 21:57

Re: Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

Viesti Kirjoittaja pejus »

8O samat oireet kuin minulla silloin ku auto ei lähteny käyntiin.sen kerran toiminut moitteettomasti kun en ole vain käynnistänyt ja sammuttanut.toi OMINAISUUS kuuluu tän päivän autoihin,EI HUOLTA.sen vinkumis äänen vois kyllä tsekata jossain ei välttämättä merkkihuollossa.eiköhän noi asennuspalvelu paikkojen pojat jotain tiedä ainaskin täällä päin suomea
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Bensapumppu - hyytymisten uusi ennätys?

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Voi hyvänen aika, mistä näitä vikojen selittelijöitä riittää? Vähän sama kun käy lukemassa jotain VAG-forumia ja automaatti-ilmastoinnin toimimattomuutta ja haaleaa ilmantuloa valitellaan niin joku valopää selittää että "tämä on ominaisuus, ovat viisaat suunnitelleet niin että sieltä ei pitäisi tullakaan liian kylmää ilmaa" jne. :D Ilmeisesti on vain hankalaa myöntää itselleen että kalliissa autoissa on vikoja? Olen itse tapellut kaiken maailman paskojen kanssa ja todennut aikapäiviä sitten että jos joku järjestelmä oireilee tai temppuilee niin se on RIKKI, kyseessä ei ole mikään ominaisuus. Muistakaa nyt hyvät ihmiset "Occamin partaterä", tämä periaate pätee erittäin hyvin myös autojen kanssa... Jos joku ominaisuus kiukuttelee ja temppuilee niin se on harvemmin mikään monimutkainen, tarkoituksella suunniteltu ominaisuus vaan ihan selkeä vika, vaikkakaan ei välttämättä mitenkään yksinkertainen korjattava...

Vai että autoa ei saa startata, liikauttaa puolta metriä ja sammuttaa? Miksei? Jos näin ei saa tehdä niin miksei sitä kielletä omistajan käsikirjassa?

Itse vikaan en ota kantaa kun ei ole kokemusta ja oma Baas on toiminut pari viikkoa moitteetta rengaspaineiden tarkastuksen jälkeen *kop kop* (sitä ennen sisämelu oli perkeleellinen ja tuntui että alusta oli vetkula -> paineita ylemmäs ja auto muutti luonnettaan reilusti). Täältä tähän.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Vastaa Viestiin