- 9000 CSE vm94: jäi tielle, kun hihnakiristin laukesi, mittarissa 57t km
- 9-3 Aero vm01: jäi tielle, kun ilmamassamittari laukesi, mittarissa 50t km
- 9-3 Aero vm01: jäi tielle, kun sytkäkasetti pamahti, mittarissa 64t km.
- 9-5 Hirsch Wagon: jäi tielle, kun kaasuvaijeri katkesi, mittarissa 33t km
- 9-5 Hirsch Wagon: jäi pihalle (ilmeisesti bensapumppu), mittarissa 65 tkm
No nyt ei kai enää tarvitse miettiä odottaako uutta 9-5 vaan täytynee kokeilla jotain merkkiä muuta ettei rupea saamaan asiakasbonuksia hinausautoyhtiöiltä. Täytyy soitella huomenna GM:lle ojentavatko auttavan kätensä kuten heidän kunniakseen yleensä ovat tehneet näissä tapauksessa takuuajan jälkeenkin.
Vielä itse vikaan niin selasin tätä loistavaa foorumia ja olen 99% varma, että vika on bensapumppu. Lämpötilan ollessa nollakelin tienoilla auto on ulissut lähtiessään hetken, jonka olen virheellisesti yhdistänyt jarrujen ulinaan, sillä ääni kuuluu ainoastaan liikkeessä hiukan liikkuessa kunnes katoaa. Olisi pitänyt huomata tämä täältä aikaisemminkin ja olen maininnut asiasta huollossakin, mutta Olarin Länsiauton tietäen niin mitään ei tapahdu... Nytkin startti pyörittää hyvin ja xenonit loistavat kirkkaina, joten ei se akkukaan ole syypää.
Ajattelin viedä auton Torekille korjattavaksi ja hankkia pumpun Motonetissä. En löytänyt Motonetin haulla bensapumppu/polttoainepumppu tietoja, mutta seuraava lienee oikea osaluettelo:
RUISKUPUMPPU/RUISKUN OSAT SAAB 9-5
Lämpötila-anturit omassa ryhmässään!
9-5 2,0/2,3 Pumppu jos Walbro. . . . . . . . . . . . . . . 28-1385 88.00 ???
9-5 Lambda-anturi jos 4 johdolla ja kierteellä. . . . . . . 28-3422 49.90 ???
9-5 98-- Ahtopaineenohjausventtiili Saab #9175290. . . . . ei saatavana
Turbo By-pass venttiili jos Bosch 0280142103. . . . . . . . 28-3375 36.90 ??
Tarvitseeko hankkia lamda-anturia myös vai riittääkö pelkkä pumppu? Pari vinkkiä myös hakusessa, jos vien auton Torekille korjattavaksi:
* Auton penkki naksuu sisältä (istuin tyyny/selkänoja), kun painopiste muuttuu. Tästäkin mainittiin elokuun lopussa 60t km huollossa Länsiautossa, mutta kaikki oli kuulemma kunnossa. Olisin vienyt auton takaisin, jos suinkin olisi ehtinyt / jaksanut.
* Jarrupoljin "napsuu", kun autolla lähtee hiukan viileämmällä (alle +5 c), aivan melko samalla tavalla kuin painettaessa jarrupoljinta automaatin ollessa P-asennossa. Lämmetessä napsunta poistuu. Pyysin tutkimaan tämänkin elokuun huollossa, mutta eivät osanneet tehdä mitään kun oli lämmintä eikä napsuntaa kuulunut

* Autossa on ollut myös "kumina" hyvin satunnaisesti n. 2000 kierroksen kohdalla ja nyt uskon vahvasti että syy on bensapumpussa. Tätäkin on ihmelty monessa huollossa...
Tämmöistä tällä kertaa ja toivottavasti täältä saa taas apuja. Kesällä / syksyllä tod.näk. myynnissä lähes kaikilla herkuilla varustettu Hirsch Aero Wagon n.80t km. Tarjouksia otetaan jo vastaan, jos nyt joku uskaltaa osta auto tällä karmalla varusteltu saabistilta

Parempaa Saab-vuotta 2008!