Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Omassa on se 280Nm/1800r (2,3t man) ja itsellä ikää sen verran, että kiinnostaa tuo alaväänto enemmän kuin huipputeho. Kaupungissa pysyy tuo kierrosluku 1400r-2000r välillä. Miten steg1-3 vaikuttaa tuohon alakierrosten vääntöön noin perstuntumalta. Garretin vaihtaminen Aeron vakio Mitsuun tuo alavääntöä tietysti lisää. Millä turbolla alkaa tuo pienillä kierroksilla lähteminen/alavääntö oleen huonompaa kuin vakiolla. Tehoa saa ja pitääkin tietysti olla mutta alakierrosten käyttokelpoista vääntöäkin olisi kiva saada lisää, vaikka sillä huipputehon kustannuksella. Tv. Ari
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja Vigge »

VectorKombi9-5-02 kirjoitti:Omassa on se 280Nm/1800r (2,3t man) ja itsellä ikää sen verran, että kiinnostaa tuo alaväänto enemmän kuin huipputeho. Kaupungissa pysyy tuo kierrosluku 1400r-2000r välillä. Miten steg1-3 vaikuttaa tuohon alakierrosten vääntöön noin perstuntumalta. Garretin vaihtaminen Aeron vakio Mitsuun tuo alavääntöä tietysti lisää. Millä turbolla alkaa tuo pienillä kierroksilla lähteminen/alavääntö oleen huonompaa kuin vakiolla. Tehoa saa ja pitääkin tietysti olla mutta alakierrosten käyttokelpoista vääntöäkin olisi kiva saada lisää, vaikka sillä huipputehon kustannuksella. Tv. Ari
Vaihdekeppiä etsimään tai sitten dieseliä :mrgreen:
Mutta asiaa, ko. alueelle on kohtuu vaiketa lisätä puhtia jos sitä fööniä ei siellä saa puhaltamaan... Vanhoista Stage 1-3 penkkilapuista tutkiskeltuna tuotti joskus
250Nm@1500rpm
350@2000rpm
Kone samainen 2.3 tosin B235R (mitsun 15T:llä), jossa myös eri pakonokka kuin mitä sinulla.

Toisaalta ko. väännön välittäminen tiehen käypi hakalaksin etenkin pienillä vaihteilla.

Btw Kuinkas usein tuo nykyinen 280Nm on valjastettu täysmääräisesti käyttöön (tulee siis koneesta kun urku täysin auki ja ahdot ylhällä) kun kyse on kuitenkin kaupunki-ajosta ja sen jouheudesta?
#1730
500whp.net member
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Osta Aero, jossa alavääntökin on kohdallaan! Voi ajaa kuin nokivasaraa paitsi että pedalista painamalla saa väännön päälle vielä tehoakin..... :D
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

9-5T kirjoitti:
VectorKombi9-5-02 kirjoitti:Garretin vaihtaminen Aeron vakio Mitsuun tuo alavääntöä tietysti lisää.
Onko näin? Olisi luullut pienemmän ahtimen heräävän helpommin.
Ei tuo minusta oikein huonomaltakaan näytä. Ei ole kyllä tullut 9-5 Aeroa ajettua. Perstuntuma puuttuu.
Vigge kirjoitti: 250Nm@1500rpm
350@2000rpm
Kone samainen 2.3 tosin B235R (mitsun 15T:llä), jossa myös eri pakonokka kuin mitä sinulla.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

On se mitsu ainakin teoriassa parempi alakierroksilla kuin garretti (A/R-suhde TD04 0.34, GT17 0.47). Suattiipi kuitenkin olla niin että softallakin asiaan vaikutetaan. Ei muuta kuin puolitoista kierrosta lisää perusahtopainetta, niin alkaa garrettikin heräilemään paremmin, tai sitten ei.....
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Tässä Docpowerin stage 1 käyriä.


http://www.doc-power.com/genpic.php?xsi ... 70.png.org
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse tulee vaihdelaatikkoa sen verran säälittyä, ettei ihan pienillä kierroksilla viitsi kotteroa rääkätä.

Myös pito on aika ongelma +200hv, ainakin kitkoilla 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

9-5T kirjoitti:Onko jollain kokemusta parantaako mitsun ahdin garretin tilalle laitettuna alavääntöä virittämättömässä koneessa?
Päinvastoin, esim gt17:n softalla ja mitsun föönillä ei oikeen väännä ;) Heti kun heitti gt17 tilalle alko toimiin. Eli softa palikoiden mukainen.
9-3.1972
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Garretissa ja mitsussa ei taida niin paljon eroa olla, että eron huomaisi. Kyse tietenki niistä turboista mitä pikku t:ssä käytetään ja sitten aerossa.

Näin maalaisjärjellä mitä isompi turbo niin sitä huonompi alavääntö. Miksihän on alettu käyttään kahta turboa peräkkäin? Tai ensin kompura ja sitten vasta turbo?
Audi A4 2.0TFSIq
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

JouniH kirjoitti:Garretissa ja mitsussa ei taida niin paljon eroa olla, että eron huomaisi. Kyse tietenki niistä turboista mitä pikku t:ssä käytetään ja sitten aerossa.

Näin maalaisjärjellä mitä isompi turbo niin sitä huonompi alavääntö. Miksihän on alettu käyttään kahta turboa peräkkäin? Tai ensin kompura ja sitten vasta turbo?
No toi gt17 vs. 15T ero on ihan kokeiltu juttu. Ei skulaa 15T pikku-t:n soffalla.
9-3.1972
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja Pauke »

9-5T kirjoitti:Onko jollain kokemusta parantaako mitsun ahdin garretin tilalle laitettuna alavääntöä virittämättömässä koneessa?
Perstuntumalla, kyllä. Reilu 2 vuotta sitten auto (9-5) meni koneremppaan Garretin avittamana ja tuli remontista pois Mitsubishillä. Kone oli 2.3lpt ja vakio. Tuntui heräävän ja vääntävän paremmin kuin alkuperäisellä Garretin GT17:lla.
Tuntumassa oli aika isokin ero, mutta tosiaan tuntumassa, mittatietoa ei ole.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja mikan »

Vigge kirjoitti: Btw Kuinkas usein tuo nykyinen 280Nm on valjastettu täysmääräisesti käyttöön (tulee siis koneesta kun urku täysin auki ja ahdot ylhällä) kun kyse on kuitenkin kaupunki-ajosta ja sen jouheudesta?
Nimenomaan! Kyllä dynossa kuormaa vasten ajetaan hienoja vääntökäyriä ja kehutaan kuinka on alta 2000 rpm yli 300 Nm tmv. Mutta oikeasti tavallisessa kaupunkiliikenteessä ei tuollaisia vääntöjä saa moottorista irti. Maantiellä isolla vaihteella kun lyö kaasun pohjaan, niin tilanne on toinen. Niin paitsi kun on automaatti.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

mun autoon (vm-02 2.0t saabin omalla virisoftalla 185hv) vaihdettiin tänään garretin tilalle mitsu, ja ainakin noin 30km ajon jälkeen tuntuu että garretilla väänti paremmin alhaalta mutta mitsussa vääntö tuntuu jotenkin tulevan tasaisemmin..(mutu)
Mutta auton pakoputken pörinät kuuluu paljon kovempana, autossa on kyllä 3" sporttikatti mutta garretin kans katti ei pitänyt kovinkaan kovaa ääntä mutta nyt pitää.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja Termos »

jyyrä kirjoitti:mun autoon (vm-02 2.0t saabin omalla virisoftalla 185hv) vaihdettiin tänään garretin tilalle mitsu, ja ainakin noin 30km ajon jälkeen tuntuu että garretilla väänti paremmin alhaalta mutta mitsussa vääntö tuntuu jotenkin tulevan tasaisemmin..(mutu)
Mutta auton pakoputken pörinät kuuluu paljon kovempana, autossa on kyllä 3" sporttikatti mutta garretin kans katti ei pitänyt kovinkaan kovaa ääntä mutta nyt pitää.
Nyt sitten softa vastaamaan rautamuutoksia, ettei ainakaan mäntäpistiäinen pääse tuikkaamaan :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin