Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Omassa on se 280Nm/1800r (2,3t man) ja itsellä ikää sen verran, että kiinnostaa tuo alaväänto enemmän kuin huipputeho. Kaupungissa pysyy tuo kierrosluku 1400r-2000r välillä. Miten steg1-3 vaikuttaa tuohon alakierrosten vääntöön noin perstuntumalta. Garretin vaihtaminen Aeron vakio Mitsuun tuo alavääntöä tietysti lisää. Millä turbolla alkaa tuo pienillä kierroksilla lähteminen/alavääntö oleen huonompaa kuin vakiolla. Tehoa saa ja pitääkin tietysti olla mutta alakierrosten käyttokelpoista vääntöäkin olisi kiva saada lisää, vaikka sillä huipputehon kustannuksella. Tv. Ari
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Vaihdekeppiä etsimään tai sitten dieseliäVectorKombi9-5-02 kirjoitti:Omassa on se 280Nm/1800r (2,3t man) ja itsellä ikää sen verran, että kiinnostaa tuo alaväänto enemmän kuin huipputeho. Kaupungissa pysyy tuo kierrosluku 1400r-2000r välillä. Miten steg1-3 vaikuttaa tuohon alakierrosten vääntöön noin perstuntumalta. Garretin vaihtaminen Aeron vakio Mitsuun tuo alavääntöä tietysti lisää. Millä turbolla alkaa tuo pienillä kierroksilla lähteminen/alavääntö oleen huonompaa kuin vakiolla. Tehoa saa ja pitääkin tietysti olla mutta alakierrosten käyttokelpoista vääntöäkin olisi kiva saada lisää, vaikka sillä huipputehon kustannuksella. Tv. Ari
Mutta asiaa, ko. alueelle on kohtuu vaiketa lisätä puhtia jos sitä fööniä ei siellä saa puhaltamaan... Vanhoista Stage 1-3 penkkilapuista tutkiskeltuna tuotti joskus
250Nm@1500rpm
350@2000rpm
Kone samainen 2.3 tosin B235R (mitsun 15T:llä), jossa myös eri pakonokka kuin mitä sinulla.
Toisaalta ko. väännön välittäminen tiehen käypi hakalaksin etenkin pienillä vaihteilla.
Btw Kuinkas usein tuo nykyinen 280Nm on valjastettu täysmääräisesti käyttöön (tulee siis koneesta kun urku täysin auki ja ahdot ylhällä) kun kyse on kuitenkin kaupunki-ajosta ja sen jouheudesta?
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Osta Aero, jossa alavääntökin on kohdallaan! Voi ajaa kuin nokivasaraa paitsi että pedalista painamalla saa väännön päälle vielä tehoakin.....
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Ei tuo minusta oikein huonomaltakaan näytä. Ei ole kyllä tullut 9-5 Aeroa ajettua. Perstuntuma puuttuu.9-5T kirjoitti:Onko näin? Olisi luullut pienemmän ahtimen heräävän helpommin.VectorKombi9-5-02 kirjoitti:Garretin vaihtaminen Aeron vakio Mitsuun tuo alavääntöä tietysti lisää.
Vigge kirjoitti: 250Nm@1500rpm
350@2000rpm
Kone samainen 2.3 tosin B235R (mitsun 15T:llä), jossa myös eri pakonokka kuin mitä sinulla.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
On se mitsu ainakin teoriassa parempi alakierroksilla kuin garretti (A/R-suhde TD04 0.34, GT17 0.47). Suattiipi kuitenkin olla niin että softallakin asiaan vaikutetaan. Ei muuta kuin puolitoista kierrosta lisää perusahtopainetta, niin alkaa garrettikin heräilemään paremmin, tai sitten ei.....
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
vakio B235R lappuja
06 9-5 mela
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=620
00 9-5 mela
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=534
99 viggen
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=495
9-5 2.3t -00 (136 kW)
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=569
9-5 2.3t -98 (125 kW)
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=481
9-5 2.3t Estate -99 (125 kW)
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=504
ja 9-5 hirvi 224kw
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... hartsID=23
06 9-5 mela
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=620
00 9-5 mela
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=534
99 viggen
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=495
9-5 2.3t -00 (136 kW)
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=569
9-5 2.3t -98 (125 kW)
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=481
9-5 2.3t Estate -99 (125 kW)
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=504
ja 9-5 hirvi 224kw
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... hartsID=23
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Itse tulee vaihdelaatikkoa sen verran säälittyä, ettei ihan pienillä kierroksilla viitsi kotteroa rääkätä.
Myös pito on aika ongelma +200hv, ainakin kitkoilla
Myös pito on aika ongelma +200hv, ainakin kitkoilla
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Päinvastoin, esim gt17:n softalla ja mitsun föönillä ei oikeen väännä Heti kun heitti gt17 tilalle alko toimiin. Eli softa palikoiden mukainen.9-5T kirjoitti:Onko jollain kokemusta parantaako mitsun ahdin garretin tilalle laitettuna alavääntöä virittämättömässä koneessa?
9-3.1972
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Garretissa ja mitsussa ei taida niin paljon eroa olla, että eron huomaisi. Kyse tietenki niistä turboista mitä pikku t:ssä käytetään ja sitten aerossa.
Näin maalaisjärjellä mitä isompi turbo niin sitä huonompi alavääntö. Miksihän on alettu käyttään kahta turboa peräkkäin? Tai ensin kompura ja sitten vasta turbo?
Näin maalaisjärjellä mitä isompi turbo niin sitä huonompi alavääntö. Miksihän on alettu käyttään kahta turboa peräkkäin? Tai ensin kompura ja sitten vasta turbo?
Audi A4 2.0TFSIq
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
No toi gt17 vs. 15T ero on ihan kokeiltu juttu. Ei skulaa 15T pikku-t:n soffalla.JouniH kirjoitti:Garretissa ja mitsussa ei taida niin paljon eroa olla, että eron huomaisi. Kyse tietenki niistä turboista mitä pikku t:ssä käytetään ja sitten aerossa.
Näin maalaisjärjellä mitä isompi turbo niin sitä huonompi alavääntö. Miksihän on alettu käyttään kahta turboa peräkkäin? Tai ensin kompura ja sitten vasta turbo?
9-3.1972
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Perstuntumalla, kyllä. Reilu 2 vuotta sitten auto (9-5) meni koneremppaan Garretin avittamana ja tuli remontista pois Mitsubishillä. Kone oli 2.3lpt ja vakio. Tuntui heräävän ja vääntävän paremmin kuin alkuperäisellä Garretin GT17:lla.9-5T kirjoitti:Onko jollain kokemusta parantaako mitsun ahdin garretin tilalle laitettuna alavääntöä virittämättömässä koneessa?
Tuntumassa oli aika isokin ero, mutta tosiaan tuntumassa, mittatietoa ei ole.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Nimenomaan! Kyllä dynossa kuormaa vasten ajetaan hienoja vääntökäyriä ja kehutaan kuinka on alta 2000 rpm yli 300 Nm tmv. Mutta oikeasti tavallisessa kaupunkiliikenteessä ei tuollaisia vääntöjä saa moottorista irti. Maantiellä isolla vaihteella kun lyö kaasun pohjaan, niin tilanne on toinen. Niin paitsi kun on automaatti.Vigge kirjoitti: Btw Kuinkas usein tuo nykyinen 280Nm on valjastettu täysmääräisesti käyttöön (tulee siis koneesta kun urku täysin auki ja ahdot ylhällä) kun kyse on kuitenkin kaupunki-ajosta ja sen jouheudesta?
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
mun autoon (vm-02 2.0t saabin omalla virisoftalla 185hv) vaihdettiin tänään garretin tilalle mitsu, ja ainakin noin 30km ajon jälkeen tuntuu että garretilla väänti paremmin alhaalta mutta mitsussa vääntö tuntuu jotenkin tulevan tasaisemmin..(mutu)
Mutta auton pakoputken pörinät kuuluu paljon kovempana, autossa on kyllä 3" sporttikatti mutta garretin kans katti ei pitänyt kovinkaan kovaa ääntä mutta nyt pitää.
Mutta auton pakoputken pörinät kuuluu paljon kovempana, autossa on kyllä 3" sporttikatti mutta garretin kans katti ei pitänyt kovinkaan kovaa ääntä mutta nyt pitää.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Nyt sitten softa vastaamaan rautamuutoksia, ettei ainakaan mäntäpistiäinen pääse tuikkaamaanjyyrä kirjoitti:mun autoon (vm-02 2.0t saabin omalla virisoftalla 185hv) vaihdettiin tänään garretin tilalle mitsu, ja ainakin noin 30km ajon jälkeen tuntuu että garretilla väänti paremmin alhaalta mutta mitsussa vääntö tuntuu jotenkin tulevan tasaisemmin..(mutu)
Mutta auton pakoputken pörinät kuuluu paljon kovempana, autossa on kyllä 3" sporttikatti mutta garretin kans katti ei pitänyt kovinkaan kovaa ääntä mutta nyt pitää.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen