perskules

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
9-5 3.0t
"Aero"

perskules

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Niinhän siinä kävi, että uudet 8.5x19" ET40 pyörät 235/35 rengastuksella ottavat heitoissa ja tiukoissa kaarteissa etusisälokariin kiinni. Alusta laskettu 35 mm (H&R + Bilstein). :(

Takana ei ole mitään ongelmaa, hyvin mahtuu.

Etusisälokareissa on kaaren keskellä/lokarin ylimmässä kohdassa ulkoreunalla joku omituinen sisennys/konsoli ja juuri tuohon konsoliin rengas ottaa heitoissa kiinni. En keksi tuolle muotoilulle mitään muuta funktiota kuin mahdollinen jäykistävä vaikutus. :?:

Kyseisellä vanteella/rengastuksella ei pitäisi olla vaikeuksia mahtua pyörimään lasketunkaan alustan kanssa. Omassa kulkineessa moottori (bensa V6) on nelarikonetta raskaampi ja siitä syystä keula laskeutuu vertailukohteita (nelareita) alemmas, havaitsin tuon seikan jo silloin kun alusta vaihdettiin. Renkaan ja lokasuojan kaaren väliin ei jää pystyväliä kuin reilut viitisentoista milliä - ja se on aika vähän. 17" ET45 224/45 pyörillä ei mitään ongelmia ollut.

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen ongelman ratkaisemiseksi. Ensimmäisenä aion modifioida nuo etusisälokareiden sisennykset pois, mutta keulaa olisi kyllä silti hyvä saada 10-15 mm ylemmäs.

Yksi keino olisi tietysti vaihtaa eteen Aeron jouset, jolloin kaula teoriassa nousisi (35mm-10mm) 25 mm, mutta sitten keula tod.näk. nousisi liian korkealle verrattuna perään eikä varmaan muutenkaan näyttäisi hyvältä nykyisellä rengastuksella. Toisaalta saattaisi olla niin, että Aeroa raskaampi keula (kone) ei noilla Aeron jousilla nousisikaan sitä 25 mm ylemmäksi, vaan nousu jäisi vähäisemmäksi (tai toisin ilmaistuna lasku normaalialustaan nähden olisi enemmän kuin 10 mm). Tietysti jos hankkisi purkaamolta käytetyt (jo hiukan väsyneet) Aeron jouset, niillä keula saattaisi hyvinkin nousta sopivasti (tai laskea normaaliin alustaan verrattuna enemmän kuin 10 mm). :roll:

Nuo Aeron jouset lienevät kuitenkin löysemmät ja erilaiset käytökseltään kuin 35 mm madaltavat H&R jouset (korjatkaa jos olen väärässä). Alustan käytös on mielestäni nykyisillä jousilla juuri kohdallaan ja muutos löysempään jousitukseen ei oikein innosta.

Toinen keino olisi laittaa jousijalkaan aluslevyjä lisää, mutta se menee vähän kikkailun puolelle eikä siitä varmaan katsastaja tykkäisi.

Vanteista/renkaista en aio hevillä luopua. Ajotuntuma on minun mielestäni nyt parempi kuin 17" ET45 225/45 pyörillä - sopii minun perstuntumaani. :mrgreen:

Kuten sanottu, hyviä ideoita otetaan vastaan.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Petter
"Hirsch"

Re: perskules

Viesti Kirjoittaja Petter »

Sen verran osaan tuohon sanoa, että H&R jouset ovat selvästi jäykemmät kuin aeron alkuperäiset jouset ihan omakohtaisen kokemuksen perusteella. Luulisin, että yhdessä eivät välttämättä ole hyvät. Eikös tuollaisia "korotuspaloja" ole paljon käytetty erityisesti takapäässä? H&R wagonin jouset laskevat vain 30 mm, mahtaisivatko käydä etupäähä?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
9-5 3.0t
"Aero"

No niin, eli Aeron jouset ovat siis löysemmät. Siinä tapauksessa niiden vaihtaminen H&R tilalle ei tule kysymykseen.

Tuo wagon jousen 5 mm korkeusero ei ole tarpeeksi. Muutosta olisi hyvä saada se 10-15 mm.

Onkos sitten olemassa ihan virallisia korotuspaloja...?
Mielenkiintoista, tietääkö joku noista korotuspaloista jotakin?

Itse tarkoitin mainitsemillani aluslevyillä jousen alla olevia ohuita levyjä, jotka EPC:ssä on nimetty "välikkeeksi" (numero 5) ja varaosanumero on 46 89 378. En sitten tiedä olisiko noita välikkeitä mahdollista asentaa useampia päällekkäin.
Petter
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Petter »

En tiedä noista korotupaloista kyllä sen tarkemmin. Muistaakseni olen lukenut, että esim. tällä palstalla nimimerkillä "HMK" kirjoittelevalla on 9-5:ssa takana H&R jousien kanssa jonkunlaiset korotukset, olisikohan ihan itse tehdyt. Kokeile haulla tai yv.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
HMK
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja HMK »

Petter kirjoitti:En tiedä noista korotupaloista kyllä sen tarkemmin. Muistaakseni olen lukenut, että esim. tällä palstalla nimimerkillä "HMK" kirjoittelevalla on 9-5:ssa takana H&R jousien kanssa jonkunlaiset korotukset, olisikohan ihan itse tehdyt. Kokeile haulla tai yv.

Pitää paikkaansa. Korotuspalat tehtiin koneistamolla H&R:n takajousiin. Homman suoritti Pro Car Service, joka teki samalla enemmänkin niitä paloja. PCS:n Rikulta voi kysyä tarkemmin onnistuisiko sama etupäähän.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
9-5 3.0t
"Aero"

Katoppas vaan, täytyypä soitella Rikulle.

Tuli tässä jo itselle mieleen sellainen juttu, että josko saisi jollakin tavalla etupään kallistelua pienennettyä, niin silloin vähenisi raapiminen vauhdikkaissa kaarteissa.

Mahtaako ysifemmaan olla etupäähän saatavissa Aeron rautaa jäykempää kallistuksenvakainta? (joka käy suoraan alkup. tilalle)
Vastaa Viestiin