Eiku ostamaan uudet renkaat, nelipyöräsuuntauksen kautta, tosin...
Renkaiden epätasainen kuluminen
Renkaiden epätasainen kuluminen
Keväällä hankin monen muun klubiveljen tavoin saappaaseen 17" vanteet ja 225/45 renkaat. Ihan saksasta tilasin Kumhon ecstat. Halavat oli ja hienot...  tässä viimeisen viikon aikana alkoi auto jumputtaa aivan hemmetisti, ja koko ajan pahentuen. Viksuna miehenä menin sitten rengasliikkeeseen ajatuksena tasapainottaa renkaat uudelleen. Kaveri nykäs takapyörät alta, ja olin lentää perseelleni: molemmat renkaat sisäpuolen reunoista aaltoa täynnä. Siis tollasta 6 senttiä leveää renkaan keskiosaa kohti kapenevaa jo lähes kaljua aluetta, joka siis rymmetrisesti toistui renkaan ympäri. Hassuinta tässä on se, että sama ilmiö on JOKA renkaassa, takana enemmän, eturenkaissa vähemmän. Autossa on uudehko alusta, siis iskarit ovat ok. Ei juuri kolistele eli nivelet / puslat  pitäis olla suht ok.. pyöränkulmat jos olis pielessä niin kuluma olisi tasainen... tää on ainakin minulle mysteeri, kenelläkään samanlaisia kokemuksia ?  
Eiku ostamaan uudet renkaat, nelipyöräsuuntauksen kautta, tosin...
			
			
									
									Eiku ostamaan uudet renkaat, nelipyöräsuuntauksen kautta, tosin...
#1901  / 9-3 2.8TS v6 Aero
						- 
				saabistu9-3
 - "Kaasari"
 - Viestit: 12
 - Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 06:40
 - Paikkakunta: Savonlinna
 
Yleensä kun ostaa halpaa ja hyvää
Yleensä kun ostaa halpaa ja hyvää, niin ostaa kaksi erillistä tuotetta. Yleisesti ensin sitä halpaa ja jonkin ajan kuluttua hyvää.saabistu9-3 kirjoitti:Vanha viisaus piti taas paikkansa: Halvalla ei saa kuin halpaa!!!
T:Vesku[/b]
PS.Ehkäpä täällä olijat ovat vaiheessa kaksi
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
						900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
kiitos veljet kannustuksesta...  
 
no menin tänään tohon tampereen lokomonkulman euromasterille säädättämään kaikki kulmat. ilokseni totesin että siellä on muuten tosi hienot vehkeet, pari viikkoa vanha sydeemi. Vehje kertoi joka ikisen kulman ja virheen ihan muutamassa minsassa, säätöhomma kesti kymmenisen minuuttia.
Alustasarjan asennuksen jälkeen oli takapyörät alkaneet auraamaan. Muutenkin lähes joka kulma päin persettä. Nyt auto kulkee paljon mukavammin, olisi varmaan pitänyt tehdä aikaisemmin...
No nyt minäkin veljet olen sitten vaiheessa kaksi. Ostan vain hyviä renkaita ja SÄÄDÄTÄN NE S*****N KULMAT HETI.
			
			
									
									no menin tänään tohon tampereen lokomonkulman euromasterille säädättämään kaikki kulmat. ilokseni totesin että siellä on muuten tosi hienot vehkeet, pari viikkoa vanha sydeemi. Vehje kertoi joka ikisen kulman ja virheen ihan muutamassa minsassa, säätöhomma kesti kymmenisen minuuttia.
Alustasarjan asennuksen jälkeen oli takapyörät alkaneet auraamaan. Muutenkin lähes joka kulma päin persettä. Nyt auto kulkee paljon mukavammin, olisi varmaan pitänyt tehdä aikaisemmin...
No nyt minäkin veljet olen sitten vaiheessa kaksi. Ostan vain hyviä renkaita ja SÄÄDÄTÄN NE S*****N KULMAT HETI.
#1901  / 9-3 2.8TS v6 Aero
						9-5tW kirjoitti:kiitos veljet kannustuksesta...![]()
no menin tänään tohon tampereen lokomonkulman euromasterille säädättämään kaikki kulmat. ilokseni totesin että siellä on muuten tosi hienot vehkeet, pari viikkoa vanha sydeemi. Vehje kertoi joka ikisen kulman ja virheen ihan muutamassa minsassa, säätöhomma kesti kymmenisen minuuttia.
Alustasarjan asennuksen jälkeen oli takapyörät alkaneet auraamaan. Muutenkin lähes joka kulma päin persettä. Nyt auto kulkee paljon mukavammin, olisi varmaan pitänyt tehdä aikaisemmin...
No nyt minäkin veljet olen sitten vaiheessa kaksi. Ostan vain hyviä renkaita ja SÄÄDÄTÄN NE S*****N KULMAT HETI.
Kuis paljon tota sun autoa madallettu? Mika alusta satsi? Itellä on H&R n.-30mm madaltavat jouset ja on aika lailla ongelmia noitten takapään pyöränkulmien kanssa, mites ne tota takapään aurausta muuttaa, väkisin tukivarsia vääntämällä?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
						Iselläni oli mielessä tuo levyjen laittaminen tonne navan väliin, tuntuu vaan aika hankalalta säätää 
   Ja koitin yks päivä saada tota napaa irti, tuloksetta 
  on vähän jumissa.
http://www.tunex.fi/puslat/index.htm
Tuolta löytyisi tollaiset säädettävät puslat, 9-5:ssa samat kuin b-mallin Vekarassa.
Kävin muuten Porin "valtuutella" Saabin jälleenmyyjällä jossa sanottiin että ei tuota takapään Camberia pysty säätämään ja että oi voi.
   Tuntui vähän oudolta 
			
			
									
									http://www.tunex.fi/puslat/index.htm
Tuolta löytyisi tollaiset säädettävät puslat, 9-5:ssa samat kuin b-mallin Vekarassa.
Kävin muuten Porin "valtuutella" Saabin jälleenmyyjällä jossa sanottiin että ei tuota takapään Camberia pysty säätämään ja että oi voi.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
						Mulla on saabin oma sport -alusta, laski muistaakseni 35 mm. Aurauskulmia pystyy säätämään, ja sen asentaja tekikin juuri kuten 9-5T tossa yllä kuvasi. Camberia ei pysty säätämään muuten kuin kikkailemalla palikoiden kanssa. Toi aurauskulma muuten menee pieleen ilmeisesti juuri alustan laskun yhteydessä säännönmukaisesti. En siis ollut kuulema eka ns. karvanoppasaabisti ko. korjaamon asiakkaana.Frostgrey kirjoitti: Kuis paljon tota sun autoa madallettu? Mika alusta satsi? Itellä on H&R n.-30mm madaltavat jouset ja on aika lailla ongelmia noitten takapään pyöränkulmien kanssa, mites ne tota takapään aurausta muuttaa, väkisin tukivarsia vääntämällä?Camber kulmaa ei vissiinkään pysty mitenkään säätämään vakio osilla?
Autosta tuli kyllä ihan erilainen ajettava säädön jälkeen, oli siis kerrankin hyvin käytetty 50€.
#1901  / 9-3 2.8TS v6 Aero
						- 
				9-5/2,3LPT
 - "Aero"
 - Viestit: 397
 - Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
 - Paikkakunta: Vaasa
 
Re: Renkaiden epätasainen kuluminen
Mitä sanoisitte tästä? Missä voisi olla vikaa, kun takarenkaat, varsinkin vasen, kuluu säännöllisen epätasaisesti? Ulompien lamellien sisimmäinen kulma (nuoli) on kulunut selvästi uran vastakkaista puolta enemmän. Vai onko tämä NRV:n ominaisuus?
Org. alusta. Kulmat tarkistettu ja säädetty.

			
			
									
									Org. alusta. Kulmat tarkistettu ja säädetty.

Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
						Re: Renkaiden epätasainen kuluminen
Onkos kenelläkään hyvää vinkkiä tarkistuttaa kulmat espoossa? Tai Helsingissä. Länkkäriltä en edes uskalla kysyä hintaa. Tuli just uudet iskarit alle ja kesällä takapuslat, joten voisi olla ihan hvyä tarkistaa.
			
			
									
									Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
						Re: Renkaiden epätasainen kuluminen
Minä olen käyttäny sellaista pajaa kuin HS-autopalvelu, sijainti nykyään Kutojantien alussa Nihtisillassa.
			
			
									
									#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
						Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Renkaiden epätasainen kuluminen
Joku tuossa moitti Nokian leveitä renkaita. Ajoin viime kesän NRY:llä 225/45-17 ja ei mitään ongelmaa epätasaisen kulumisen suhteen. Kilometrejä tuli aika liki 25000. Uusina ne alle tyrkättiin ja pinta kului 6mm merkkiin asti noilla ajoilla. Enimmäkseen maantietä, mutta ei mitenkään säästelleen ajettuna.
Autossa on originaali alusta ja minun aikanani ei ole kulmia tarkisteltu.
			
			
									
									Autossa on originaali alusta ja minun aikanani ei ole kulmia tarkisteltu.
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
						Audi A4 1,8t Quattro
Re: Renkaiden epätasainen kuluminen
Hece R kirjoitti:Joku tuossa moitti Nokian leveitä renkaita. Ajoin viime kesän NRY:llä 225/45-17 ja ei mitään ongelmaa epätasaisen kulumisen suhteen. Kilometrejä tuli aika liki 25000. Uusina ne alle tyrkättiin ja pinta kului 6mm merkkiin asti noilla ajoilla. Enimmäkseen maantietä, mutta ei mitenkään säästelleen ajettuna.
Autossa on originaali alusta ja minun aikanani ei ole kulmia tarkisteltu.
Silloin kun kulmat ovat kohdallaan renkaalla kuin renkaalla on mahdollisuuksia selvitä tasaisesti kulumalla loppuun. Mikäli kulvat ovat pielessä ei paraskaan rengas pysty korjaamaan tilannetta.
Mikäli renkaat kuluvat epätasaisesti kannattaa auto käyttää pyörien suuntauksessa ja sitten uudet renkaat alle, niin lopputuloskin voi olla hyvä. Sitten voi kikkailla minkä merkkiset tassut on alla jne.
Re: Renkaiden epätasainen kuluminen
Renkaan valmistajalla, pintamallilla ja rakenteella on huomattava vaikutus renkaan kulumismuotoon, ajokäytökseen ja ajotulokseen. Kulumismuoto-ongelmia esiintyy pääosin vapaastipyörivillä akseleilla. Etupyörien aurausvirhe on havattavissa vasemman renkaan kulumisessa, jos rengas kuluu sisäolkp. edellä on haritusta ja jos ulko-olkap. edellä on liikaa aurausta.