Keväällä hankin monen muun klubiveljen tavoin saappaaseen 17" vanteet ja 225/45 renkaat. Ihan saksasta tilasin Kumhon ecstat. Halavat oli ja hienot... tässä viimeisen viikon aikana alkoi auto jumputtaa aivan hemmetisti, ja koko ajan pahentuen. Viksuna miehenä menin sitten rengasliikkeeseen ajatuksena tasapainottaa renkaat uudelleen. Kaveri nykäs takapyörät alta, ja olin lentää perseelleni: molemmat renkaat sisäpuolen reunoista aaltoa täynnä. Siis tollasta 6 senttiä leveää renkaan keskiosaa kohti kapenevaa jo lähes kaljua aluetta, joka siis rymmetrisesti toistui renkaan ympäri. Hassuinta tässä on se, että sama ilmiö on JOKA renkaassa, takana enemmän, eturenkaissa vähemmän. Autossa on uudehko alusta, siis iskarit ovat ok. Ei juuri kolistele eli nivelet / puslat pitäis olla suht ok.. pyöränkulmat jos olis pielessä niin kuluma olisi tasainen... tää on ainakin minulle mysteeri, kenelläkään samanlaisia kokemuksia ?
Eiku ostamaan uudet renkaat, nelipyöräsuuntauksen kautta, tosin...
no menin tänään tohon tampereen lokomonkulman euromasterille säädättämään kaikki kulmat. ilokseni totesin että siellä on muuten tosi hienot vehkeet, pari viikkoa vanha sydeemi. Vehje kertoi joka ikisen kulman ja virheen ihan muutamassa minsassa, säätöhomma kesti kymmenisen minuuttia.
Alustasarjan asennuksen jälkeen oli takapyörät alkaneet auraamaan. Muutenkin lähes joka kulma päin persettä. Nyt auto kulkee paljon mukavammin, olisi varmaan pitänyt tehdä aikaisemmin...
No nyt minäkin veljet olen sitten vaiheessa kaksi. Ostan vain hyviä renkaita ja SÄÄDÄTÄN NE S*****N KULMAT HETI.
no menin tänään tohon tampereen lokomonkulman euromasterille säädättämään kaikki kulmat. ilokseni totesin että siellä on muuten tosi hienot vehkeet, pari viikkoa vanha sydeemi. Vehje kertoi joka ikisen kulman ja virheen ihan muutamassa minsassa, säätöhomma kesti kymmenisen minuuttia.
Alustasarjan asennuksen jälkeen oli takapyörät alkaneet auraamaan. Muutenkin lähes joka kulma päin persettä. Nyt auto kulkee paljon mukavammin, olisi varmaan pitänyt tehdä aikaisemmin...
No nyt minäkin veljet olen sitten vaiheessa kaksi. Ostan vain hyviä renkaita ja SÄÄDÄTÄN NE S*****N KULMAT HETI.
Kuis paljon tota sun autoa madallettu? Mika alusta satsi? Itellä on H&R n.-30mm madaltavat jouset ja on aika lailla ongelmia noitten takapään pyöränkulmien kanssa, mites ne tota takapään aurausta muuttaa, väkisin tukivarsia vääntämällä? Camber kulmaa ei vissiinkään pysty mitenkään säätämään vakio osilla?
Iselläni oli mielessä tuo levyjen laittaminen tonne navan väliin, tuntuu vaan aika hankalalta säätää Ja koitin yks päivä saada tota napaa irti, tuloksetta on vähän jumissa.
Tuolta löytyisi tollaiset säädettävät puslat, 9-5:ssa samat kuin b-mallin Vekarassa.
Kävin muuten Porin "valtuutella" Saabin jälleenmyyjällä jossa sanottiin että ei tuota takapään Camberia pysty säätämään ja että oi voi. Tuntui vähän oudolta
Frostgrey kirjoitti:
Kuis paljon tota sun autoa madallettu? Mika alusta satsi? Itellä on H&R n.-30mm madaltavat jouset ja on aika lailla ongelmia noitten takapään pyöränkulmien kanssa, mites ne tota takapään aurausta muuttaa, väkisin tukivarsia vääntämällä? Camber kulmaa ei vissiinkään pysty mitenkään säätämään vakio osilla?
Mulla on saabin oma sport -alusta, laski muistaakseni 35 mm. Aurauskulmia pystyy säätämään, ja sen asentaja tekikin juuri kuten 9-5T tossa yllä kuvasi. Camberia ei pysty säätämään muuten kuin kikkailemalla palikoiden kanssa. Toi aurauskulma muuten menee pieleen ilmeisesti juuri alustan laskun yhteydessä säännönmukaisesti. En siis ollut kuulema eka ns. karvanoppasaabisti ko. korjaamon asiakkaana.
Autosta tuli kyllä ihan erilainen ajettava säädön jälkeen, oli siis kerrankin hyvin käytetty 50€.
Mitä sanoisitte tästä? Missä voisi olla vikaa, kun takarenkaat, varsinkin vasen, kuluu säännöllisen epätasaisesti? Ulompien lamellien sisimmäinen kulma (nuoli) on kulunut selvästi uran vastakkaista puolta enemmän. Vai onko tämä NRV:n ominaisuus?
Org. alusta. Kulmat tarkistettu ja säädetty.
Onkos kenelläkään hyvää vinkkiä tarkistuttaa kulmat espoossa? Tai Helsingissä. Länkkäriltä en edes uskalla kysyä hintaa. Tuli just uudet iskarit alle ja kesällä takapuslat, joten voisi olla ihan hvyä tarkistaa.
Joku tuossa moitti Nokian leveitä renkaita. Ajoin viime kesän NRY:llä 225/45-17 ja ei mitään ongelmaa epätasaisen kulumisen suhteen. Kilometrejä tuli aika liki 25000. Uusina ne alle tyrkättiin ja pinta kului 6mm merkkiin asti noilla ajoilla. Enimmäkseen maantietä, mutta ei mitenkään säästelleen ajettuna.
Autossa on originaali alusta ja minun aikanani ei ole kulmia tarkisteltu.
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Hece R kirjoitti:Joku tuossa moitti Nokian leveitä renkaita. Ajoin viime kesän NRY:llä 225/45-17 ja ei mitään ongelmaa epätasaisen kulumisen suhteen. Kilometrejä tuli aika liki 25000. Uusina ne alle tyrkättiin ja pinta kului 6mm merkkiin asti noilla ajoilla. Enimmäkseen maantietä, mutta ei mitenkään säästelleen ajettuna.
Autossa on originaali alusta ja minun aikanani ei ole kulmia tarkisteltu.
Silloin kun kulmat ovat kohdallaan renkaalla kuin renkaalla on mahdollisuuksia selvitä tasaisesti kulumalla loppuun. Mikäli kulvat ovat pielessä ei paraskaan rengas pysty korjaamaan tilannetta.
Mikäli renkaat kuluvat epätasaisesti kannattaa auto käyttää pyörien suuntauksessa ja sitten uudet renkaat alle, niin lopputuloskin voi olla hyvä. Sitten voi kikkailla minkä merkkiset tassut on alla jne.
Renkaan valmistajalla, pintamallilla ja rakenteella on huomattava vaikutus renkaan kulumismuotoon, ajokäytökseen ja ajotulokseen. Kulumismuoto-ongelmia esiintyy pääosin vapaastipyörivillä akseleilla. Etupyörien aurausvirhe on havattavissa vasemman renkaan kulumisessa, jos rengas kuluu sisäolkp. edellä on haritusta ja jos ulko-olkap. edellä on liikaa aurausta.