Jarruneste, jäähdytysneste, vaihto
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Jarruneste, jäähdytysneste, vaihto
Huoltokirjan mukaan (jos olen oikein lukenut) pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein. Oletteko näin toimineet. Mitä jos venyy....
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: Jarruneste, jäähdytysneste, vaihto
ei siihen "kuole". Jarrunesteet kannattaa vaihdella esim. 3-4 vuoden välein, koska sinne "kondensoituu" vettä, joka puolestaan ruostuttaa turhaan jarru, ja kytkin sylintereitä, myös jarrunestee kiehuminen ja jarrujen häviäminen johtuu em. syystä. Katsastuksessa joskus mittaavat tuon vesipitoisuuden ja hylky tulee jos liikaa vettä
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Jarruneste, jäähdytysneste, vaihto
Lainataampas tätä vanhaa ketjua.
Eli pitäis vaihtaa ruskeat jarrunesteet kirkkaan keltaisiin ja ohjekirjassa lukee että pitäis olla DOT 4:sta, mutta mulla on edellisten autojen rempoista jäänyt 1,5L DOT 5.1:stä varastoon, niin kärsiikö ne saabiin laittaa vai kärsiikö paikat?
Eli pitäis vaihtaa ruskeat jarrunesteet kirkkaan keltaisiin ja ohjekirjassa lukee että pitäis olla DOT 4:sta, mutta mulla on edellisten autojen rempoista jäänyt 1,5L DOT 5.1:stä varastoon, niin kärsiikö ne saabiin laittaa vai kärsiikö paikat?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Jarruneste, jäähdytysneste, vaihto
DOT 5.1 kelpaa DOT 4 laadun kanssa sekaisin, koska kummatkin ovat glygoli pohjaisia. DOT 5.1 on laadultaan nelosta "parempaa" ja sen kiehumispiste on muistaakseni noin 50c korkeampi.
DOT 5 nestettä taas ei saa sekoittaa minkään muun kanssa, koska se on silikonipohjainen.
Eli kärsii laittaa.
DOT 5 nestettä taas ei saa sekoittaa minkään muun kanssa, koska se on silikonipohjainen.
Eli kärsii laittaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Jarruneste, jäähdytysneste, vaihto
tuohon jäähdytysnesteen vaihtoon vielä
poratkaa isolla terällä hanan alle alustamuoviin suosiolla kunnon reikä.
alkuperänen on niin pieni että paskaa täynnä ollessaan ja nestettä kunnolla tippuen aiheuttaa tulvan ja vitutusta..
poratkaa isolla terällä hanan alle alustamuoviin suosiolla kunnon reikä.
alkuperänen on niin pieni että paskaa täynnä ollessaan ja nestettä kunnolla tippuen aiheuttaa tulvan ja vitutusta..
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Jarruneste, jäähdytysneste, vaihto
Saabinsti kirjoitti:DOT 5.1 kelpaa DOT 4 laadun kanssa sekaisin, koska kummatkin ovat glygoli pohjaisia. DOT 5.1 on laadultaan nelosta "parempaa" ja sen kiehumispiste on muistaakseni noin 50c korkeampi.
DOT 5 nestettä taas ei saa sekoittaa minkään muun kanssa, koska se on silikonipohjainen.
Eli kärsii laittaa.
Oppia ikä kaikki, taannoisen jarruremontin keskeydyttyä nesteen puutteeseen, kiersin huoltoasemia läpi löytääkseni tuota dot4 nestettä ja hylkäsin paikat jossa oli dot5.1
No muutaman aseman jälkeen löytyi dot neljä ja 8 päkki iisalmelaista
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Jarruneste, jäähdytysneste, vaihto
Miksi porata suojia rikki kun ne saa muutamalla ruuvin irroituksella
kokonaan pois ja hanaan pääsee ihan sormin/pihdeillä aukaisemaan
(vihreä hana)
kokonaan pois ja hanaan pääsee ihan sormin/pihdeillä aukaisemaan
(vihreä hana)
mienkoiv kirjoitti:tuohon jäähdytysnesteen vaihtoon vielä
poratkaa isolla terällä hanan alle alustamuoviin suosiolla kunnon reikä.
alkuperänen on niin pieni että paskaa täynnä ollessaan ja nestettä kunnolla tippuen aiheuttaa tulvan ja vitutusta..
EBR garage
Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss