Naputtava ääni kylmänä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Naputtava ääni kylmänä?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Kun laitan aamuisin auton käyntiin ja keli on pakkasen puolella kuuluu käynnistyksen jälkeen sellainen metallinen naputtava ääni jostain jakopään puolelta. Ääni häviää minuutin parin päästä, ja se kuuluu vain kun auto on seisonut pidempään ja keli on kylmä eli siis lämpimällä koneella ja lämpöisellä kelillä tätä ääntä ei kuulu. Ääni kuulostaa mielestäni siltä kuin ketju hakkaisi johonkin mutta voiko se olla mahdollista kun jakopää remppa on tehty n.20-25tkm sitten? Onko ketjun kiristin jousitoiminen vai toimiiko se öljynpaineella vai sekä että, meinaan että voisiko kiristin olla sökö? Mulla on sellainen mielikuva että tämä ääni olisi kuulunut myös joskus viime keväänä kun oli kylmää, mutta olin jo unohtunut koko jutun kun sitä ei ole sittemmin kuulunut :roll: Siskon porukalla on c5 sitikka ja siinä kuuluu kuulemma samanlainen ääni kylmänä ja huollossa olivat sanoneet että ilmastoinnin kompura pitää tätä ääntä kun se yrittää lähteä pakkasella päälle, mutta tiedä siitä sitten :roll:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
9airo5
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 14:05
Paikkakunta: Simpele

Re: Naputtava ääni kylmänä?

Viesti Kirjoittaja 9airo5 »

ettei kuulu venttiileiltä? Hydr. nostajat vois pitää ääntä kylmänä.. 8O mene ja tiedä
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Naputtava ääni kylmänä?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

katohan öljyt....
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Naputtava ääni kylmänä?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

mienkoiv kirjoitti:katohan öljyt....
Öljyt on vaihdettu n.3tkm sitten ja tarkastan ne aina viikoittain eikä nytkään ollut öljyvajetta. Ja mielästini tuo ei kuulosta myöskään venttiilin ääneltä, mutta täytyy kuunnella sitä huomen aamulla lisää. Öljyn kierto häikkää itsekin pelkään mutta silloin kun jakoketju rempattiin asentaja oli kuulemma tarkastanut myös öljysihdin eikä siellä ollut karstaa tai likaa, eikä kuulemma missään muuallakaan näkynyt mitään ihmeellistä. Voisiko olla mahdollista että ketjun kiristin olisi rikki, vai onko kukaan joutunut vaihtamaan niitä koskaan? Toiseksi tässä pelottaa se että se asentaja on mennyt taas sössimään jotain, esim.työntänyt liikaa tiiviste liimaa joka on nyt jossain öljykanavassa, tai siellä venttiilin nostimessa :?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Naputtava ääni kylmänä?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Puhun nyt tonnarikokemuksista mutta moottori on perusrakenteeltaan sama ja kiristin täysin sama osa.

Kiristin on sekä jousi- että öljynpainetoiminen ja räikkälukitteinen.

Jos jakopäärempassa on pitäydytty alkuperäisessä kiristimessä joka on laadukas viimeistä piirtoa myöten ja joka tuskin koskaan miksikään kuluu tai rikkoutuu niin siinä tuskin on vikaa.

Jos taas remppa on tehty Scantechin osasettipussissa tulleella kiristimellä, siinä voi hyvinkin olla vikaa. Itseltäni moinen laukesi ja päästi ketjun löysälle n. 5-600 Km ajon jälkeen.

Tämä kalina ei kuitenkaan lakkaisi muutamassa minuutissa vaan jatkuisi vain joten siksi tuo "kuulostaa" jos näin netissä voi sanoa, ihan hydraulikupin lätkätykseltä. Joskus ne vain pikeentyvät varsin tiukkatoleranssiseilta sisäosiltaan siihen kuntoon että alkavat etenkin kylmänä takerrella, ja ainakin vanhan tontun tapauksessa jo aikanaan uuden auton ohjekirja kertoo että etenkin auton seistyä pitempään voi kolina kestää jopa muutamia minuutteja ennenkuin hiljenee kupin täytyttyä ja ilmattua itsensä.

Kokeillahan voi tihennettyä öljynvaihtoa, jotakin öljyä jossa ainakin mainostetaan olevan erityisesti puhdistavia lisäaineita (Shell helix, Valvoline Max-Life) Saabin viskositeetti- ja luokitusvaatimusten puitteissa, Forte tai löpöpesua öljynvaihdon yhteydessä, hydraulikuppien irrottamista ja purkamista sekä käsin bensiinissä pesua tai vaikka uusia hydraulikuppeja joita vaikkapa Motonet tarjoaa 18€/kpl hintaan.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Naputtava ääni kylmänä?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Minuteman kirjoitti:Puhun nyt tonnarikokemuksista mutta moottori on perusrakenteeltaan sama ja kiristin täysin sama osa.

Kiristin on sekä jousi- että öljynpainetoiminen ja räikkälukitteinen.

Jos jakopäärempassa on pitäydytty alkuperäisessä kiristimessä joka on laadukas viimeistä piirtoa myöten ja joka tuskin koskaan miksikään kuluu tai rikkoutuu niin siinä tuskin on vikaa.

Jos taas remppa on tehty Scantechin osasettipussissa tulleella kiristimellä, siinä voi hyvinkin olla vikaa. Itseltäni moinen laukesi ja päästi ketjun löysälle n. 5-600 Km ajon jälkeen.

Tämä kalina ei kuitenkaan lakkaisi muutamassa minuutissa vaan jatkuisi vain joten siksi tuo "kuulostaa" jos näin netissä voi sanoa, ihan hydraulikupin lätkätykseltä. Joskus ne vain pikeentyvät varsin tiukkatoleranssiseilta sisäosiltaan siihen kuntoon että alkavat etenkin kylmänä takerrella, ja ainakin vanhan tontun tapauksessa jo aikanaan uuden auton ohjekirja kertoo että etenkin auton seistyä pitempään voi kolina kestää jopa muutamia minuutteja ennenkuin hiljenee kupin täytyttyä ja ilmattua itsensä.

Kokeillahan voi tihennettyä öljynvaihtoa, jotakin öljyä jossa ainakin mainostetaan olevan erityisesti puhdistavia lisäaineita (Shell helix, Valvoline Max-Life) Saabin viskositeetti- ja luokitusvaatimusten puitteissa, Forte tai löpöpesua öljynvaihdon yhteydessä, hydraulikuppien irrottamista ja purkamista sekä käsin bensiinissä pesua tai vaikka uusia hydraulikuppeja joita vaikkapa Motonet tarjoaa 18€/kpl hintaan.
Kiitti vinkeistä, jakoketju remontti tehtiin ihan merkkiliikkeessä takuuseen enkä tiedä mitä ovat sinne vaihtaneet. Eli siis jos tuo kiristin on myös öljynpaine avusteinen niin voisko se vuotaa. Muistan että aikanaan Hondan moottoripyörissä oli jonkin verran ongelmia noiden kiristimien kanssa ja niissä oli toiminta periaate sama, muistaakseni ne ei pitänyt enään kunnolla öljynpaineita, mulla oli yksi 600cbr -97 jolla oli ajettu n. 65tkm siihen piti vaihtaa kiristin kun ketju alkoi pitää rohinaa, itse ketju ja laahaimet olivat kuin uudet, mutta tämä on tietenkin sitten eri tarina :lol: Lueskelin tuossa wis:ä ja sielläkin kerrotaan että jos auto on seisonut yli 48h voi kestää jopa 15min ennen kuin venttiilit ovat ilmautuneet, eli se voi olla hyvinkin että siellä on jakopään puolella joku nostin jumissa tai sitten se valskaa öljyt pihalle nopeammin kuin muut. Siellä myös sanotaan että kylmän koneen ohi menevä kilinä on täysin vaaraton, siis jos venttiilit lakkaa kilisemästä kun kone alkaa lämmetä :)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Naputtava ääni kylmänä?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Kuuntelin tänä aamuna tuota kilinää ja kyllä se varmaan venttiilin nostin on, kun se ääni alkaa pikkuhiljaa hiljenemään kun kone lämpiää ja noin minuutin päästä ääntä ei enään kuulu ollenkaan. Täytyy seurata tilannetta ja jos tuo alkaa pitämään ääntä pidempään niin täytyy varmaan sitten vaihtaa se nostin/nostimet :roll:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin