Minuteman kirjoitti:Puhun nyt tonnarikokemuksista mutta moottori on perusrakenteeltaan sama ja kiristin täysin sama osa.
Kiristin on sekä jousi- että öljynpainetoiminen ja räikkälukitteinen.
Jos jakopäärempassa on pitäydytty alkuperäisessä kiristimessä joka on laadukas viimeistä piirtoa myöten ja joka tuskin koskaan miksikään kuluu tai rikkoutuu niin siinä tuskin on vikaa.
Jos taas remppa on tehty Scantechin osasettipussissa tulleella kiristimellä, siinä voi hyvinkin olla vikaa. Itseltäni moinen laukesi ja päästi ketjun löysälle n. 5-600 Km ajon jälkeen.
Tämä kalina ei kuitenkaan lakkaisi muutamassa minuutissa vaan jatkuisi vain joten siksi tuo "kuulostaa" jos näin netissä voi sanoa, ihan hydraulikupin lätkätykseltä. Joskus ne vain pikeentyvät varsin tiukkatoleranssiseilta sisäosiltaan siihen kuntoon että alkavat etenkin kylmänä takerrella, ja ainakin vanhan tontun tapauksessa jo aikanaan uuden auton ohjekirja kertoo että etenkin auton seistyä pitempään voi kolina kestää jopa muutamia minuutteja ennenkuin hiljenee kupin täytyttyä ja ilmattua itsensä.
Kokeillahan voi tihennettyä öljynvaihtoa, jotakin öljyä jossa ainakin mainostetaan olevan erityisesti puhdistavia lisäaineita (Shell helix, Valvoline Max-Life) Saabin viskositeetti- ja luokitusvaatimusten puitteissa, Forte tai löpöpesua öljynvaihdon yhteydessä, hydraulikuppien irrottamista ja purkamista sekä käsin bensiinissä pesua tai vaikka uusia hydraulikuppeja joita vaikkapa Motonet tarjoaa 18€/kpl hintaan.
Kiitti vinkeistä, jakoketju remontti tehtiin ihan merkkiliikkeessä takuuseen enkä tiedä mitä ovat sinne vaihtaneet. Eli siis jos tuo kiristin on myös öljynpaine avusteinen niin voisko se vuotaa. Muistan että aikanaan Hondan moottoripyörissä oli jonkin verran ongelmia noiden kiristimien kanssa ja niissä oli toiminta periaate sama, muistaakseni ne ei pitänyt enään kunnolla öljynpaineita, mulla oli yksi 600cbr -97 jolla oli ajettu n. 65tkm siihen piti vaihtaa kiristin kun ketju alkoi pitää rohinaa, itse ketju ja laahaimet olivat kuin uudet, mutta tämä on tietenkin sitten eri tarina

Lueskelin tuossa wis:ä ja sielläkin kerrotaan että jos auto on seisonut yli 48h voi kestää jopa 15min ennen kuin venttiilit ovat ilmautuneet, eli se voi olla hyvinkin että siellä on jakopään puolella joku nostin jumissa tai sitten se valskaa öljyt pihalle nopeammin kuin muut. Siellä myös sanotaan että kylmän koneen ohi menevä kilinä on täysin vaaraton, siis jos venttiilit lakkaa kilisemästä kun kone alkaa lämmetä
