Huohottimen jäätymisestä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Inspecci
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:24

Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja Inspecci »

Moro

Useassa ketjussa käsitelty ongelma, mutta pariin kysymykseen en löytänyt vastausta. Eli ihan normaalikäytössä (myös tyhjäkäynillä) moottori kerää painetta öljytilaan. (Onkohan se normaalia yleensä). Korkin avaamisessa huomaa pienen paineen purkautumisen, ja sitä valkoista maitokahvia näkyy tiivistyneen öljyntäyttöaukon reunoille. Diagnoosi on luultavasti huohottimen jäätyminen, eikö vain?

Kertokaas mistä tuo maitokahvi syntyy? Onko se öljystä peräisin? Onko sen muodostuminen vaarallista koneelle, varsinkin kun se näyttää kökkööntyvän öljyaukon reunoille pikkuisen? Uskaltaako koneella ajella maltillisesti?

Huomasin myös, että pakokaasut on normaalia runsaammat, ja niissä on hyvin kitkerä haju. Voiko tämä johtua huohotinongelmasta? Entäs voiko ongelman ratkeamista odottaa moottoria pitkään käyttämällä (lämpiää->sulaa), vai pitäisikö se saada johonkin lämpimään talvehtimaan?

Autoon on tehty turbon vaihto+fortepesu viikko sitten. Aluksi ajattelinkin ongelmien johtuvan siitä, mutta tosiaan kelien puolesta huohotinongelmat on ajankohtaisia.

PS. Huohotinpäivitys tehty :wink:
Vuosimalli on 1998, 2,0t
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja oju »

Ilmiö johtuu luultavasti tukoksesta joka voi jolla jäätä tai sitten ihan vaan tuota ruskeaa mömmöä. Kyllä se sulanakin tukkii letkut.

Ilmiö johtuu luultavimmin kondenssivedestä. Tämä johtuu siitä ettei huohotus ei toimi. Toinen vaihtoehto on klassinen kansipahvin vuoto mutta tuo huohotusongelma on yleisempi syy ilmiölle. Öljyt ja suodatin kannattaa vaihtaa heti.

Ensihätään irrota huohotukseen liittyvät letkut ja putsaa ne. Turbon imupuolelle menevä letku ja siihen liittyvä T-haara ovat pahimmat paikat. Turbon imupuolelle menevä ohut metalliputki pitää myös putsata. Tarkista myös että kaikki letkut ovat ehjiä, myös ne jotka tulevat/menevät öljyloukolta. Samoin ohut letku läppäkotelolle ja siihen liittyvä takaiskuventtiili kannattaa tarkistaa.

Luultavasti takaiskuventtiilit ovat entiset, et saa niitä putsattua niin etteivätkö ne takeltelisi heti uudestaan. Aikani noita putsailin kunnes tajusin asentaa uuden samanlaisen huohotussatsin jossa oli puhtaat osat. Vasta silloin ongelma poistui. Sarjahan on varsin edullinen ottaen huomioon mitä siihen kuuluu. Toki letkujen putsaus ja takaiskuventtilien vaihtokin saattavat riittää.

Tämä edellyttää tietenkin ettei moottorissa ole mitään muuta vikaa tai tukosta. Omalta osaltani veikkaan että tapahtumien kulku on ollut kutakuinkin näin; ongelma->liian myöhäinen huohotinpäivitys->remontti->likainen huohotinjärjestelmä temppuillee. Tälloin uusittu/putsattu järjestelmä auttoi.

Jos putsaaminen ja sulattelu eivät auta kannattaa asiaa ehdottomasti tutkia tarkemmin.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Tukkeuma voi olla myös venttiilikopan kannen pikku putkissa. Kannattaa avata myös venttiiikoppa jos letkut, öljyloukko ja takaiskut ovat kunnossa.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Inspecci
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:24

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja Inspecci »

OK, kiitos vastauksista. Ei se auta kun alkaa ottaa letkuja auki ja kattoa mitä siellä on sisällä. Ehkä liian optimistista olettaa että vika menis ohi itsestään. Mitä kautta muuten toi ongelma voi vaikuttaa pakokaasuihin? Vai voiko
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja oju »

Inspecci kirjoitti:Mitä kautta muuten toi ongelma voi vaikuttaa pakokaasuihin? Vai voiko
Jos huohotinjärjestelmä on tukossa voi esimerkiksi enemmän öljysumua ohjautua suoraan läppäkoteloon (ja palotilaan) sen sijaan että öljy eroteltaisiin kunnolla ja laskettaisiin takaisin öljypohjaan. Toki sinulla voi moottorissa olla jokin suurempikin vika mutta jos nyt aloittaisit yksinkertaisimmasta vaihtoehdosta.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

[quote="Inspecci"]Moro

Huomasin myös, että pakokaasut on normaalia runsaammat, ja niissä on hyvin kitkerä haju. Voiko tämä johtua huohotinongelmasta? Entäs voiko ongelman ratkeamista odottaa moottoria pitkään käyttämällä (lämpiää->sulaa), vai pitäisikö se saada johonkin lämpimään talvehtimaan?

Terve,
Saman tyyppinen havainto tehtiin täällä: Moottorin lämmettyä pakkasherätyksen jälkeen olivat pakokaasut tavallista muhkeammat (mitä helvattia :o ...!) ja haisivat kitkerälle. Ajattelin, että no nyt se saapikas pragas...Mutta ennenkuin ehdin huoltoa tilailemaan, muuttuivat pakokaasut normaaleiksi. Öljyn joukossa oli hiukan tuota kuuluisaa ruotsalaista smetanaa. Huolto tehtiin juuri ja huohotinpäivityskin pari-kolme vuotta sitten..
Inspecci
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:24

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja Inspecci »

pilkkitikka, ni sulla meni ongelma ohi itestään? Pitää nyt pari päivää seurata tilannetta ennenkuin alkaa huohotinta putsaileen. Jätkällä käyny kyllä just samallai ku mulla. Pelottavia tälläset
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Inspecci kirjoitti:pilkkitikka, ni sulla meni ongelma ohi itestään? Pitää nyt pari päivää seurata tilannetta ennenkuin alkaa huohotinta putsaileen. Jätkällä käyny kyllä just samallai ku mulla. Pelottavia tälläset
Joo, ennalleen palautuivat pakokaasut parissa päivässä. Voihan se olla, että joku paikka oli tukossa/jäässä. Mitään muita oireita en kärryssä huomannut.
juhanahm
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 21:17

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja juhanahm »

Joo itselläni oli sellaista ongelmaa, että kun pakkasta päälle -20 ja auto seissyt päivän kylmänä niin jonkinlaista tuprutusta ja muutaman kerran jopa pari nykäisyä. Tänään sitten aloin tutkimaan huohotuksen letkija no kosteutta ja valkoista ja ruskeaa mönjää sieltä löytyi. Ei muuta kuin letkut putsaten. Se pieni letku joka lähtee kannen tuntumasta oli muuten umpitukossa. Autoon asennettu huohotinpäivitys huoltohistorian mukaan 131.000 ja nyt mittarissa 213.000. Öljyt piti sitten kanssa vaihtaa mutta sieltä ei kylläkään löytynyt mitään epänormaalia. Mahtaako noiden letkujen putsaus riittää, kun venttiilit kyllä tuntuivat ihan toimivilta. Pitänee nyt myös seurailla öljyn kulutusta, koska viime öljynvaihdosta 3000km sitten öljyä oli kulunut paljon.

PS oli muuten työn takana saada vanhan 900 2.1 Hall anturi
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Moro !
Minua kiinnostaa millaisessa ajossa nämä kyseiset
autot ovat olleet... kenties pätkäajoa ?
Inspecci
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:24

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja Inspecci »

Moro

Mulla on tänä talvena auto toiminut (valitettavasti) enemmänkin kauppakassina, eli lyhyitä ajoja on tullut pari kertaa viikossa. Vähän väkisin olen koittanut keksiä syitä lähteä johonkin pidemmälle.
En ole vielä ehtinyt availemaan letkuja, mutta eipä tolla ole nyt ajettukaan.

Tulis ny jo kesä. :cry: Ihan tarpeeks ilmennyt erinäisiä ongelmia paukkupakkasesta johtuen
kurakaari
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:52
Paikkakunta: lahti

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja kurakaari »

Minulla jäätyi huohotin vaikka se on päivitetty vuosi sitten. Lähdin pakkasella liikkeelle ja muutaman kilometrin jälkeen hävisi tehot. Tarkastin öljyt ja ne oli aivan alarajalla.Avasin välijäähdyttimen putken ja sieltä tuli yli litra oljyä.Luulin jo että turbo on hajonnut.Avasin huohottimen putket ja nehän oli täynnä öljy-vesisotkua.Tilasin kolme uutta putkea ja takaiskuventtiilin ja nyt on toiminut.Siitä huohotinpäivityksestä puuttui juuri ne letkut ja takaiskuventtiili.Ajelen lyhyttä matkaa enkä saa autoani lohkoon.Siitä johtuen huohotin on erityisen altis jäätymään.
saab 9-5 2.3t vm.2001 autom.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Ja turpo kestää aina vain vaikka oli tunkenut tuon n.litran öljyä läpi? Täällä vaihdettiin viime talvena huohotin kun se ilmeisesti jäätyi. Öljyt tipahti alarajalle. Tätä ennen auto ei kuluttanut yhtään öljyä 10tkm vaihtovälillä. Nyt sitä menee 10tkm aikana n 1,5 litraa. Joskus kestää kauemmin ennenkuin tarvetta lisätä ja joskus tuntuu että se imaisee ne heti. Turpolta lähtevä putki on pikkuisen öljyinen sisältä kun sinne kesällä luikkasin ja pelkona on että ottiko 40tkm vanha garretti nokkiinsa kun huohotin oli jäässä. Toki ainahan siellä varmaan vähän on öljynsumua.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
juhanahm
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 21:17

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja juhanahm »

Pitkälti pätkä ajoa. Pitää nyt vaan seurailla tilannetta.
dama
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Su Helmi 21, 2010 06:07

Re: Huohottimen jäätymisestä

Viesti Kirjoittaja dama »

Miten näkee että onko huohotin päivitetty huollon toimesta ?
Onkos orginal täyttösuppilo suoraputki ja päivitetyssä letkulle lähtö ?

Kyselee tiedosta kiitollinen dama
Viimeksi muokannut dama, Ke Maalis 10, 2010 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
Vastaa Viestiin