Ohjauksen puoltaminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Sain selville oman autoni puoltamisen syyn (oletettavasti) toissa päivänä. Katsastuksessa takapään iskaritestissä alkoi hirveä helinä, Eibachin 3 vuotta vanha jousi oli katkennut 2 kierrosta yläpäästä 8O ja kilisi siellä. Vaihdoin renkaat 2 päivää ennen katsastusta ja nyin jouset ja nivelet enkä huomannut katkennutta jousta, koska siitä oli katkennut juuri ne yläpään supistetut kierteet ja jousi istui normaalin näköisesti paikallaan. Ajossa en ollut huomannut muuta erikoista kuin em. puoltamisen ja joskus takapäästä kuuluneen kilahduksen.
Toivottavasti uusilla (Eibachin takuuseen menevillä) takajousilla puoltaminen korjaantuu.
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Aika harvinaista jos Eibachin jousi katkeaa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja core2 »

PA3 kirjoitti:Camber oli takana vasen -0,48 ja oikea -1,13 nyt -0,38 ja 0,48 (asteita siis)
Nico kirjoitti: Eikös toi nyt oo edelleen ihan päin pers***?
Ohjearvot on käsittääkseni MIINUS 1h18' - MIINUS 0h42'
Eli asteina MIINUS 1,3 - MIINUS 0,7
Sit jos se ohjaus nyt koko ajan vaeltelee, niin zekkaisin lisäksi ne koiranluut.
Täällähän korjataan melkeen kaikki viat sillä tekillä, mutta se ei nyt varmaan tähän auta.
Nyt hiukan tuntuu oudolta se mitä tarkoitat miinus ja miinus sekä kaksi eri arvoa tarkoitatko toleranssia?

Femman camberi arvot ovat nämä, luulisin, että ne ovat melko liki 9-3:sen arvoja myös, Camber etuakseli= vasen -00°48' oikea -00°48' toleranssi kummassakin -00°30' ja +00°30'

Taka-akseli = vasen -00°48' oikea -00°48' toleranssi kummassakin -00°15' ja +00°15'

Auton ajontuntu paranee huomattavasti ja veteleminen häipyy melkein kokonaan kun arvot muuttaa näin:
Camber etuakseli vasen -01°14' oikea - 01°14' arvoihin, toleranssi kummassakin -00°30 ja +00°30'.

Camber taka-akseli vasen -01°26' oikea -01°26' toleranssi -00°15' +00°15'

Auton takapäähän tulee hiukan BMW lookia, mutta vain vähän.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Nico
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Syys 16, 2006 08:49
Paikkakunta: Littoinen

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja Nico »

Joo vähän epäselvästi kirjoitettu on.

Eli camberi takana tasan yksi astetta miinusta kummassakin pyörässä +/-18 minuuttia.
Eli siis -1°00' +/-18'.

Edessä camber 54 minuuttia miinusta, toleranssi +/-30 minuuttia.
Eli siis -0°54' +/-30'.

Näin siis ainakin näissä sport alustaisissa NG ysikolkeissa.
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja PA3 »

core2 kirjoitti:
PA3 kirjoitti:Camber oli takana vasen -0,48 ja oikea -1,13 nyt -0,38 ja 0,48 (asteita siis)
Nico kirjoitti: Eikös toi nyt oo edelleen ihan päin pers***?
Ohjearvot on käsittääkseni MIINUS 1h18' - MIINUS 0h42'
Eli asteina MIINUS 1,3 - MIINUS 0,7
Sit jos se ohjaus nyt koko ajan vaeltelee, niin zekkaisin lisäksi ne koiranluut.
Täällähän korjataan melkeen kaikki viat sillä tekillä, mutta se ei nyt varmaan tähän auta.
Nyt hiukan tuntuu oudolta se mitä tarkoitat miinus ja miinus sekä kaksi eri arvoa tarkoitatko toleranssia?

Femman camberi arvot ovat nämä, luulisin, että ne ovat melko liki 9-3:sen arvoja myös, Camber etuakseli= vasen -00°48' oikea -00°48' toleranssi kummassakin -00°30' ja +00°30'

Taka-akseli = vasen -00°48' oikea -00°48' toleranssi kummassakin -00°15' ja +00°15'

Auton ajontuntu paranee huomattavasti ja veteleminen häipyy melkein kokonaan kun arvot muuttaa näin:
Camber etuakseli vasen -01°14' oikea - 01°14' arvoihin, toleranssi kummassakin -00°30 ja +00°30'.

Camber taka-akseli vasen -01°26' oikea -01°26' toleranssi -00°15' +00°15'

Auton takapäähän tulee hiukan BMW lookia, mutta vain vähän.
Ei ohjaus VAELTELE se PUOLTAA oikealle..
Miten muutat etupään camberia?
https://www.dropbox.com/s/kbuxatqenv1bk ... 213839.jpg
Tosin noi ei varmaan enää ole kohdillaan mutta noilla puolsi ennen ja jälkeen säätöjen.
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Tuommoisilla saa muutettua etupään camberia: http://www.ebay.co.uk/itm/5-81250K-EIBA ... 2587cb72a2
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja PA3 »

supersaab kirjoitti:Tuommoisilla saa muutettua etupään camberia: http://www.ebay.co.uk/itm/5-81250K-EIBA ... 2587cb72a2
Koitin näitä hakea joskus suomesta mutta ei taida saada..
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

PA3 kirjoitti:
supersaab kirjoitti:Tuommoisilla saa muutettua etupään camberia: http://www.ebay.co.uk/itm/5-81250K-EIBA ... 2587cb72a2
Koitin näitä hakea joskus suomesta mutta ei taida saada..
Eikai niitä tarvitse Suomesta hakea, kun tolta myyjältä voit tilata Briteistä suoraan kotiovelle?
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Nico
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Syys 16, 2006 08:49
Paikkakunta: Littoinen

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja Nico »

PA3 kirjoitti:Ei ohjaus VAELTELE se PUOLTAA oikealle..
Miten muutat etupään camberia?
https://www.dropbox.com/s/kbuxatqenv1bk ... 213839.jpg
Tosin noi ei varmaan enää ole kohdillaan mutta noilla puolsi ennen ja jälkeen säätöjen.
PA3 kirjoitti:Ei mene mullakaan suoraan... vieläkään vaikka ensin meni !
Ohjaus muuttuu päivittäin. Välillä suorempaan ja välillä ihan mahdoton puoltaminen.. ratti oli vinossa oikealle keskilinjasta n.10cm ja nyt enää viitisen senttiä? Kertoisiko joku miksi se siirtyy? Ja ei ole mikään irti. Raidetanko falskaa? Tehostin falskaa?
OK. Sain sen käsityksen että välillä se tuntuisi olevan kunnossakin...
Hakisin sitä vikaa tuolta takapäästä edelleen, varsinkin jos ihan simppelillä suuntaimella jouduit nyrkkipajan jälkiä itsekin korjailemaan.
Suuntaukset on sössitty Karjaalla ja tuo postaamasi raportti ei pitäne alkuunkaan paikkaansa.
Minulla oli oma auto kanssa viime kesänä nelipyöräsuuntauksessa eräässä pajassa. Iloisena ilmoittivat suuntausten olleen todella paljon pielessä. En säästänyt raporttia, mutta muistan kyllä että kulmia oli muutettu todella paljon. Hämmästelin tätä vähän...
Noh. Viime vuosihuollossa toisessa paikassa sanoin sitten että tarkastavat samalla ne suuntaukset taas, kun tuo ratti jäi pajan jäljiltä sen verran vinoon että se on alkanut harmittaa. Suuntaukset oli pajan jäljiltä sitten ihan mitä sattuu. Eipä tarvitse viedä sinne enää.

Ysikolmosen taka-akselin rakenne taitaa edelleen olla sen verran erikoinen, että sen säätäminen on tommoselle nyrkkipajalle vähän liian vaikee homma vissiin...
Sitten niiden suuntauslaitteiden käyttö ei vissiin kanssa joka ukolle ole ihan simppeliä...
Voihan toki olla myös kuten joku tuolla aiemminkin jo totesi, että se saattaa olla mällätty (jo melko uutena) ja on vino koko vehje.

Edittiä:
Löysin tuon toisenkin puljun tekemän suuntausraportin. Tässä vertailun vuoksi miten pieleen voi joku asiaa osaamaton tämän alustan säätää. Puljun X säädöt ja puljun Y tarkistamat todelliset arvot:
Auraus edessä vasen +0,11° -> todellinen -0,42°
Auraus edessä oikea +0,13° -> todellinen -0,42°
Camber edessä vasen -1,19° -> todellinen -1,07°
Camber edessä oikea -0,97° -> todellinen -1,10°
Auraus takana vasen +0,05° -> todellinen +0,05°
Auraus takana oikea +0,15° -> todellinen -0,37°
Camber takana vasen -1,50° -> todellinen -1,27°
Camber takana oikea -1,73° -> todellinen -1,68°

Tietenkään ei voida tietää onko puljun Y tekemät uudetkaan säädöt sitten kohdallaan, joku tumpelohan sielläkin on voinut olla hommissa, mutta ainakin ratti on nyt suorassa.
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Ensi viikolla camber pultit paikalleen ja sitten säätöön.. kokeillaan ihan :saab: huoltoa tällä kertaa.
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Vaihdoin toissapäivänä uudet takajouset katkenneen tilalle ja auto alkoi kulkea suoraan niin kuin pitääkin. Jos jousi katkeaa yläpään supistetuista kierteistä niin sitä ei aivan helpolla huomaa. Kannattaa siis tsekata, jos kiesi alkaa puoltamaan.

Btw. Eibachin jousien korroosiosuojaus on kyllä tehty huonosti. Voivat toimia Etelä-Saksassa mutta Suomen olosuhteita noita ei ole tehty kestämään.
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Konin vaimentimissa kuulemma myös maalauksen laadussa monesti huomautettavaa.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Nyt täältäkin lähdössä 9-3 suuntaukseen.
Mieleen tuli, että voiko suuntaus muuttua miten radikaalisti, kun apurunko on ollut irti? Meinaan vain että autoonhan tuli yli vuosi sitten uusi vaihdelaatikko ja sitä ei ole sen jälkeen suunnattu. Nyt on mennyt vanhat kitkarenkaat ja vanhat kesärenkaat samallalailla sisältä enemmän kuluen loppuun. Ennen laatikko jumppaa renkaat kului aivan tasan.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Apurongon irrotius voi johtaa ja johtaa säätöjen muuttumisen, eli tulisi säätää uusiksi apurungon irrotiuksen jälkeen..........= sama homma minun 93 SC:ssä kytkinrempan jälkeen.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Huomenna on suuntauksen vuoro. Tänään tuli alle uudet GT-Radialit ja meno muuttui huomattavasti paremmaksi. Ja kerrankin Saabin rengasmelu on siedettävällä tasolla.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vastaa Viestiin