Mittariston irroitus
Mittariston irroitus
Tietoa hakeva kysyy..mittariston irroitus? Saab 93 Aero 2004..miten irroitus tapahtuu?.tietoa?ohje?.kiitos
Re: Mittariston irroitus
Ilmantuloritilät irti, radio irti, SID-ohjausyksikkö irti ja sit kojelaudan kehys irti. Sitten onkin enää mittaristo parilla ruuvilla. Yksiselitteistä, mutta todennäköisesti hermot menee jo niiden ritilöitten kanssa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=59319
Tuosta löytyy vielä jotain kuvia, kannattaa lampun kanssa tutkia missä kohtaa ne kynnet siellä on.
Matti
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=59319
Tuosta löytyy vielä jotain kuvia, kannattaa lampun kanssa tutkia missä kohtaa ne kynnet siellä on.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Mahtaisiko jostain löytyä kuvat? Linkin takaa olevat eivät avautuneet (ainkaan meikäläiselle) ja mielellään katsoisin hieman ennen..
Onko tietoa mittariston polttimoista? Lasikantaisia ? 1.2W ? Onko joku vaihtanut LEDjä ?
Onko tietoa mittariston polttimoista? Lasikantaisia ? 1.2W ? Onko joku vaihtanut LEDjä ?
9-3, 2007, 1.8t
Auttaako tämä: http://www.saabdocs.com/Finnish/instruc ... 2042fi.pdf
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Mittariston irroitus onnistui hienosti, thx vielä kuvasta!
MUTTA pitäisikö mittaristossa olla polttimoja merkkivaloille (tarkemmin moottorihäirö)? Moottorimerkkivalo ei pala käynnistäessä/virrat päälle ja siten tuli hylsy katsastuksessa
- eipä tullut mieleenkään tämä
Avasin mittariston ja tätä tutkiessani (irroitin takakannen, mutta en irroitanut itse piirilevyä "viisaripuolesta", vain raotin ja kurkistelin väliin. Itse asiassa oletin polttimojen löytyvän heti takakannen takana) tuli käsitys, että merkkivalot hoidetaan piirilevyn ledeillä tms? Voiko olla näin? Jos näin niin onko käsitystä miksi moottorivalo ei pala? Mitään vikakoodeja ei löydy, mutta varmaan pitää viedä luetuttavaksi.. Ideoita, anyone?
MUTTA pitäisikö mittaristossa olla polttimoja merkkivaloille (tarkemmin moottorihäirö)? Moottorimerkkivalo ei pala käynnistäessä/virrat päälle ja siten tuli hylsy katsastuksessa

Avasin mittariston ja tätä tutkiessani (irroitin takakannen, mutta en irroitanut itse piirilevyä "viisaripuolesta", vain raotin ja kurkistelin väliin. Itse asiassa oletin polttimojen löytyvän heti takakannen takana) tuli käsitys, että merkkivalot hoidetaan piirilevyn ledeillä tms? Voiko olla näin? Jos näin niin onko käsitystä miksi moottorivalo ei pala? Mitään vikakoodeja ei löydy, mutta varmaan pitää viedä luetuttavaksi.. Ideoita, anyone?
9-3, 2007, 1.8t
Joo, homma on kusahtanut siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt maksaa tuolle palvelulle ja siirtyä "premium" käyttäjäksi. Liian myöhään houmasin, että en enää saakaan siirrettyä kuviani talteen, joten sinne menivät kaikki. Onneksi virallinen ohje on saatavilla ja sen avulla irrotus onnistuu kyllä. Pahoitteluni offtopicista.Tumppa kirjoitti:Linkin takaa olevat eivät avautuneet (ainkaan meikäläiselle)...
Kaikki nuo merkkivalot lienee tehty pintaliitosledeillä, eikä niitä ole ilmeisesti tarkoitettu vaihdettaviksi vaan koko auton eliniän kestäviksi komponenteiksi. Mulla on yksi -05 autosta peräisin oleva mittaristo kaapissa, siitä asiaa voi tarkistella myöhemmin tänään. Jos puhuin täyttä soopaa, niin häpeän täällä kunhan saan tuon mittariston käsiini.
Matti
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ok, thx.G-mies kirjoitti: Mulla on yksi -05 autosta peräisin oleva mittaristo kaapissa, siitä asiaa voi tarkistella myöhemmin tänään.
Onko muuten porukoilla tietoa, löytyykö pk seudulta osaavaa mittariston korjaajaa? Ymmärtääkseni pintaliitosLED pitäisi (näillä näkymin) vaihtaa?
9-3, 2007, 1.8t
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ledit yleensä aika kestäviä.
Oletko jollain todennut että ledi on viallinen eikä vika ole muualla?
Itse joskus vaihdellut xboxin etupaneelin ledit toisenvärisiksi.. olihan ne pieniä mutta ei mikään mahdottomuus
Oletko jollain todennut että ledi on viallinen eikä vika ole muualla?
Itse joskus vaihdellut xboxin etupaneelin ledit toisenvärisiksi.. olihan ne pieniä mutta ei mikään mahdottomuus

Ei oo enää saabia. Volvo V70
Totta. Vikakoodit olen lukenut (yleislukija), mutta en muuta. Mitään vikaa en ole löytänyt.. Olisiko vinkkiä (muuta kuin käydä lukemassa koodit Saabin lukijalla) mitä voisi katsoa? Auto toimii ok.Stail kirjoitti:Oletko jollain todennut että ledi on viallinen eikä vika ole muualla?
9-3, 2007, 1.8t
Sanoisinpa niin, ettei testerillä saa selville mittariston sisäisen vian syytä. Ei edes Techillä.
Eri merkkivaloja ja mittareita voi kyllä pakko-ohjata ja todeta silloin saman, ettei moottorin merkkivalo toimi. Sisäinen vikahan siinä melko varmasti on, kun vain tämä ongelma ilmenee. Koko mittaristohan ei ole rikki, kuten kysyjä on kertonut.
Sinällään tuossa testerissä käyttö ja kokeilu mittariston pakko-ohjauksella merkkivalojen toiminnat, ei ole välttämättä huono vaihtoehto kuitenkaan. Saa ainakin varmistuksen siitä, että toimiiko ko. merkkivalo vai ei. Oletettavasti ei toimi, niin sitten vian selvitys jääneekin tähän siltä osin. Näin minä uskon asian olevan. Saapahan varmistuksen, että vika on varmasti mittaristossa sisäisesti. Johon se oletettavasti paikallistuu.
Mahdolliseen mittariston korjaukseen en ota tässä kantaa, muuta kuin...
Mittariston korjaajia on, mutta Saab on sen verta harvinainen, että löytyneekö tälle osaajaa ja edes halukkuutta. Tuo Saabin mittaristo on lähes varmasti "omintakeinen", joten muista merkeistä ei löytyne apuja. Aivan eri juttu on muissa sähköosissa kuten esim. abs, esp, jne, kun ne ovat isojen tunnettujen valmistajien tekemiä ja käytetään myös muissa merkeissä.
Aina kannattaa kuitenkin kysyä löytyisikö korjaajaa. Niin, kunhan ensin varmistaa merkkivalon toimimattomuuden sillä Techin pakkotestillä
Eri merkkivaloja ja mittareita voi kyllä pakko-ohjata ja todeta silloin saman, ettei moottorin merkkivalo toimi. Sisäinen vikahan siinä melko varmasti on, kun vain tämä ongelma ilmenee. Koko mittaristohan ei ole rikki, kuten kysyjä on kertonut.
Sinällään tuossa testerissä käyttö ja kokeilu mittariston pakko-ohjauksella merkkivalojen toiminnat, ei ole välttämättä huono vaihtoehto kuitenkaan. Saa ainakin varmistuksen siitä, että toimiiko ko. merkkivalo vai ei. Oletettavasti ei toimi, niin sitten vian selvitys jääneekin tähän siltä osin. Näin minä uskon asian olevan. Saapahan varmistuksen, että vika on varmasti mittaristossa sisäisesti. Johon se oletettavasti paikallistuu.
Mahdolliseen mittariston korjaukseen en ota tässä kantaa, muuta kuin...
Mittariston korjaajia on, mutta Saab on sen verta harvinainen, että löytyneekö tälle osaajaa ja edes halukkuutta. Tuo Saabin mittaristo on lähes varmasti "omintakeinen", joten muista merkeistä ei löytyne apuja. Aivan eri juttu on muissa sähköosissa kuten esim. abs, esp, jne, kun ne ovat isojen tunnettujen valmistajien tekemiä ja käytetään myös muissa merkeissä.
Aina kannattaa kuitenkin kysyä löytyisikö korjaajaa. Niin, kunhan ensin varmistaa merkkivalon toimimattomuuden sillä Techin pakkotestillä

Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tää on se hankalin osuus koko irroituksessa, ite en oo vielä saanut irti monesta yrityksestä huolimatta kun ei uskalla liikaa vääntää ja repiä. Osien pinnassa oleva tehtaan plastidip aiheuttaa oman hankaluutensa.

9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Rohkeutta se vaatii, teippiä tai kangasta suojaksi. Lukitusklipsut kun paikallistaa, niin jostain nurkasta alottaa. Vähän kun saa tulemaan ulospäin niin jotain liuskaa väliin ja seuraavan klipsun kimppuun. Ulosvetoon voi käyttää teipillä suojattua teräslankakoukkua. Pystyrivasta, ylä- tai alareunasta, voi vetää. Kovaa vetoa ei edes tarvita jos vaan saa klipsun hyvin väännettyä.
Ja sittenkin saattaa mennä kappaleiksi. Tässä kasausohje jos niin käy.
https://www.flickr.com/photos/jeac/sets ... 512531197/
Ohjainliuskojen kiinnipitoon kuminauha on hellempi ja kätevämpi väline. Metallitangot kannattaa sitten etsiä tai tehdä teräslangasta uudet. Ilman noita säätönupit jää löysiksi.
Ja sittenkin saattaa mennä kappaleiksi. Tässä kasausohje jos niin käy.
https://www.flickr.com/photos/jeac/sets ... 512531197/
Ohjainliuskojen kiinnipitoon kuminauha on hellempi ja kätevämpi väline. Metallitangot kannattaa sitten etsiä tai tehdä teräslangasta uudet. Ilman noita säätönupit jää löysiksi.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Kyllä. Jos en muista kovinkaan väärin, niin ylhäälläcc kirjoitti:Rohkeutta se vaatii.

Itse laitoin pienet ruuvimeisselit klipseihin ja varovasti oikeasta kulmasta alkaen. Kannattaa katsoa, että kyseessä on juuri oikeat klipsit, ettei ole avaamassa klipsejä, jotka pitävät paketin koossa. Mutta tuossa oli hyvä linkki ohjeisiin, jos näin sattuu käymään. Kävi itselleni eka kerralla, ei paha homma koota.
9-3, 2007, 1.8t