Diversiteetti antennivahvistinkysymys
Re: Diversiteetti antennivahvistinkysymys
Minulla sama juttu, kuskin puolelta puuttuu "neppari". Taisi "Mimmi" valaista minua jokin viikko takaperin, että olis juurikin paremman audiopaketin mukana tuleva antenniviritelmä, jossa kaksi antennia ikäänkuin keskustelevat keskenään vahvistaen signaalia. Suurimmassa osassa tuota tupla-antennia ei ole, kuten ei minullakaan (=karvalakki mankka, 7 kaiutinta).
Tais olla, että vaatis ainaki jonku piuhan joilla nuo kaksi viuhkaa yhdistetään joko kattoverhoilun tai rengaskotelon kautta. Vahvistimesta en tiiä. Mutta aika onneton on kuuluvuus tuolla yhdellä antennilla ja ihan mulkkua säästää auton varustamisvaiheessa tuosta...
Tais olla, että vaatis ainaki jonku piuhan joilla nuo kaksi viuhkaa yhdistetään joko kattoverhoilun tai rengaskotelon kautta. Vahvistimesta en tiiä. Mutta aika onneton on kuuluvuus tuolla yhdellä antennilla ja ihan mulkkua säästää auton varustamisvaiheessa tuosta...
Re: Diversiteetti antennivahvistinkysymys
Täytyy olla sitten myös antennivahvistimessa liitäntäpaikat kahdelle antennille.
Käsittääkseni perusmalleissa ei juuri tuollaista vahvistinta ole. Sen voi vaihtaa toisen malliseen ja myös kuuluvuuden suhteen kannattaa, kun toinen antenni on jo valmiina olemassa.
Kahta antennia ei voi, (tai tietenkin voi, mutta pieleen menee), kytkeä suoraan yhteen. Diversiteetin idea on juuri tuolla edellä mainittu, jossa valitaan vastaanottoon paremman signaalin antama antenni. Tietyissä olosuhteissa, kun molemmat signaalit ovat samanvaiheisia, ne voidaan jopa summata eli ne vahvistavat toinen toisiaan. Tähän tarvitaan antennivahvistin, jossa on kaksi toisistaan erillään olevaa tuloa. Vahvistimessa analysoidaan molemmat signaalit ja päätetään kumpaa käytetään vai käytetäänkö molempia.
Muistaakseni tämän palstan jäsenistä aika moni on vaihtanut ainakin SS:ään vahvistimen ja tulokset ovat olleet hyviä.
Käsittääkseni perusmalleissa ei juuri tuollaista vahvistinta ole. Sen voi vaihtaa toisen malliseen ja myös kuuluvuuden suhteen kannattaa, kun toinen antenni on jo valmiina olemassa.
Kahta antennia ei voi, (tai tietenkin voi, mutta pieleen menee), kytkeä suoraan yhteen. Diversiteetin idea on juuri tuolla edellä mainittu, jossa valitaan vastaanottoon paremman signaalin antama antenni. Tietyissä olosuhteissa, kun molemmat signaalit ovat samanvaiheisia, ne voidaan jopa summata eli ne vahvistavat toinen toisiaan. Tähän tarvitaan antennivahvistin, jossa on kaksi toisistaan erillään olevaa tuloa. Vahvistimessa analysoidaan molemmat signaalit ja päätetään kumpaa käytetään vai käytetäänkö molempia.
Muistaakseni tämän palstan jäsenistä aika moni on vaihtanut ainakin SS:ään vahvistimen ja tulokset ovat olleet hyviä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Diversiteetti antennivahvistinkysymys
Voisiko joku valaista, että onnistuuko -07 SC:ssä asia myös ko. uusi antennivahvistin hankkimalla (vanha pois, uusi tilalle and that's it) vai tarvitseeko tehdä millaista johtojen vetämiseen liittyvää rumbaa tuolta toiselta antennilta? Kyseessä "uudet sähköt" omaava 150 audiojärjestelmällä varustettu kulkines.
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Diversiteetti antennivahvistinkysymys
Tarvitset diveriteettiantennivahvistimet (siis 2) ja johtosarjan vahvistimen väliin.
#4481
Re: Diversiteetti antennivahvistinkysymys
Siis kaksi antennivahvistinta ja johtosarja vahvistimelle (joka lienee takakontissa) ? Eikä tarvi tech2:sta vaan ostaa osat ja kytkee?
Lieneekö kellään käsitystä mistä saa ja mitä maksaa, jos näin onnistuu?
Lieneekö kellään käsitystä mistä saa ja mitä maksaa, jos näin onnistuu?
Re: Diversiteetti antennivahvistinkysymys
Helpompaa on metsästää valmis sarja varaosanumerolla 32025554
Jos kuitenkin haikailet irto-osien perään, niin 12792122;12792123 ja lisäksi joudut etsimään(kaivamaan/tekemään välikaapelin antennivahvistimen väliin (ei erillinen varaosa).
TECHia ei tarvita, kunhan muistat pitää avaimet taskussa koko operaation ajan, etkä kuuntele jenkkaa autoradiosta.
Jos kuitenkin haikailet irto-osien perään, niin 12792122;12792123 ja lisäksi joudut etsimään(kaivamaan/tekemään välikaapelin antennivahvistimen väliin (ei erillinen varaosa).
TECHia ei tarvita, kunhan muistat pitää avaimet taskussa koko operaation ajan, etkä kuuntele jenkkaa autoradiosta.
#4481
Re: Diversiteetti antennivahvistinkysymys
Millaista tyyppiä mahtas olla välikaapelin liittimet jos ostaa irto-osat ilman kaapelia?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Diversiteetti antennivahvistinkysymys
Oliko kenelläkään tietoa mitä vaatii SS:n päivitykseen?
Pelkkä vahvistin 12785233 vai setti jossa kummallekkin puolelle oma?
Saab docs löysin SC:n asennusohjeen mutten SS:n ohjetta.
Pelkkä vahvistin 12785233 vai setti jossa kummallekkin puolelle oma?
Saab docs löysin SC:n asennusohjeen mutten SS:n ohjetta.
9-3X SC XWD 2.0T Biopower my2010
9-3 SS 2.0T Aero my2005 Maptun stage3 Biopower
9-3 SS 2.0T Aero my2005 Maptun stage3 Biopower
Re: Diversiteetti antennivahvistinkysymys
Itse itselleni vastaten: Roka Snap tms.jmaatta kirjoitti:Millaista tyyppiä mahtas olla välikaapelin liittimet jos ostaa irto-osat ilman kaapelia?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Diversiteetti antennivahvistinkysymys
Tuli laitettua hilavitkuttimet paikoilleen. Ainakin radio kuuluu yhä eli ilmeisen onnistunut asennus. Vahvistimet ostin käytettynä foorumilta, välikaapeli piti rakentaa itse. Roka Snap liittimet eBaystä ja RG-58 kaapelia löytyikin itseltä valmiina. Asennus oli aika suoraviivainen Saabin omaa ohjeistusta apuna käyttäen.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Diversiteetti antennivahvistinkysymys
RG58 kaapeli on periaatteessa väärää, kun se on 50 ohmista. Radio- ja TV puolella käytetään 75 ohmista, jota taas RG59 on.
Epäsovitusta tulee jonkin verran, kun 50 ja 75 ohmiset liitetään toisiinsa. Onneksi tuo epäsovitus on melko lievä, niin eipä juuri haittaa.
Epäsovitusta tulee jonkin verran, kun 50 ja 75 ohmiset liitetään toisiinsa. Onneksi tuo epäsovitus on melko lievä, niin eipä juuri haittaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)