Onko joku päivittänyt antennivahvistimen tuohon diversiteetti-malliin?
Itse en ole tyytyväinen radion kuuluvuuteen tuolla vakiosysteemillä.
Liekö sitten vikaa, tai totuus on että ikkuna-antennilla ei päästä kunnon piiskan tasolle koskaan. Diversiteetti voisi auttaa, mutta mistä se pelkkä vahvistin tietää vaihtaa toiseen antenniin? Radiolta pitänee tulla tieto vaihdosta.
Pystyykö sen päivittämään vaihtamatta itse radiota yms.?
Myös 9-5 mallissa, en ollut tyytyväinen radion kuuluvuuteen. Mutta tämä on vielä huonompi. Kohta porakone laulaa...
Muuten OK mankka.
Olen samaa mieltä, että "ikkuna-antenni" ei ole kovin hyvä kuuluvuuden kannalta. Ulkonäöllisesti juttu on tietenkin toisinpäin. Antennilla pärjää yleisesti ottaen, mutta toisinaan kaipaisi vanhaa kunnon piiskaa (sellaista 1/4 aallon mittaista = 75 cm).
Diversiteetti on kuitenkin yllättävän hyvä ratkaisu. Sen toimivuutta on ainakin tutkittu matkapuhelinverkon puolella ja todettu diversiteetin parantavan signaalia keskimäärin n. 6 dB. Kännykkäverkon puolella on kokeiltu sekä paikka- että polarisaatiodiversiteettiä. Jälkimmäinen on vallitseva käytäntö jo ulkonäkösyidenkin perusteella. Myös heikohkon autoradiovastaanoton parannusta diversiteetillä kannattaa kokeilla, jos tuntuu olevan tarvetta.
petrisa kirjoitti:Olen samaa mieltä, että "ikkuna-antenni" ei ole kovin hyvä kuuluvuuden kannalta. Ulkonäöllisesti juttu on tietenkin toisinpäin. Antennilla pärjää yleisesti ottaen, mutta toisinaan kaipaisi vanhaa kunnon piiskaa (sellaista 1/4 aallon mittaista = 75 cm).
Paljonkohan tuo päivitys maksaa? Lähinnä siis uusi vahvistin. Asennan itse.
Diversiteettisysteemissä pitää olla joku valinta kumpaa antennia käytetään. Kahden antennin samanaikainen käyttö saattaa aiheuttaa ongelmia, jos signaalit vain summataan suoraan yhteen. Kahdella identtisellä antennilla se onnistuu, jolloin hyöty on ~3dB, mutta ei tässä tapauksessa. En ala selostaamaan sen tarkemmin nyt. Kännykkäsysteemeissä signaali summataan vastaanottimessa ohjelmallisesti (DSP), ja hyöty on merkittävä. Siis valintakytkin pitäisi olla, jota ohjataan radion signaalivoimakkuuden mukaan (RSSI). Tuleeko tämä ohjaus radiolta? Clarionilla oli joskus jo -80 luvulla tälläinen autoradio.
Viimeksi muokannut jstrang, To Syys 09, 2010 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teoriassa kahden tismalleen samanlaisen signaalin summaaminen nostaa signaalin tasoa 3dB. Käytännössä kahdesta antennista valitsemalla aina parempi saadaan signaalin taso nousemaan keskimäärin vielä tuplaten eli 6 dB. Tämä johtuu siitä, että yhden antennin signaalin taso auton liikkuessa vaihtelee kovasti. Käyttämällä kahta antennia on hyvin todennäköistä, että toisessa antennissa on voimakkaampi signaali.
Diversiteettivastaanotto on erittäin hyväksi havaittu, etenkin silloin jos joko vastaanotin tai lähetin liikkuu.
Mielestäni rahat eivät mene hukkaan paljon matkaa ajavalle ja radiota kuuntelevalle.
petrisa kirjoitti:Teoriassa kahden tismalleen samanlaisen signaalin summaaminen nostaa signaalin tasoa 3dB. Käytännössä kahdesta antennista valitsemalla aina parempi saadaan signaalin taso nousemaan keskimäärin vielä tuplaten eli 6 dB. Tämä johtuu siitä, että yhden antennin signaalin taso auton liikkuessa vaihtelee kovasti. Käyttämällä kahta antennia on hyvin todennäköistä, että toisessa antennissa on voimakkaampi signaali.
Diversiteettivastaanotto on erittäin hyväksi havaittu, etenkin silloin jos joko vastaanotin tai lähetin liikkuu.
Mielestäni rahat eivät mene hukkaan paljon matkaa ajavalle ja radiota kuuntelevalle.
Jep, autossa tuo diversiteetin paremmuus perustuu siihen että molemmilla antenneilla on erillainen suuntakuvio, ja toinen ottaa toisesta suunnasta paremmin. Clarionissa oli piiska-antenni ja lasiantenni aikoinaan. Radioon meni siis kaksi antennijohtoa. Mutta miten se valinta tehdään Saabissa? Antennivahvistin yksin ei osaa sitä valintaa tehdä. Noh, eipä liene tämän foorumin corebisnestä.
Mimmi kirjoitti:Ei, vaan oikealle tulee uusi vahvistin ja vahvistin sitten valitsee paremman signaalin toimitettavaksi radiolle.
Ei tarvitse käyttää TECHia.
12787884
Päivitystä asiaan. Hankin foorumilta diversiteettivahvistimen (12785233 mitään muuta päivitykseen ei tarvita ainakaan SS:ssä), kiitokset myyjälle vielä kerran. Asentamisessa meni aikaa ehkä noin 20 minsaa (ohjeet löytyy saabdocs:ista), uusi vahvari vanhan tilalle ja eikun kokeileen. Ero kuuluvuudessa huomattava, suosittelen muillekkin jotka haluavat radiokanaviinsa parempaa kuuluvuutta. Noita vahvistimia (käytettyjä) löytyy vaihtelevasti myös bildelsbasenilta.
lamar kirjoitti:Päivitystä asiaan. Hankin foorumilta diversiteettivahvistimen (12785233 mitään muuta päivitykseen ei tarvita ainakaan SS:ssä), kiitokset myyjälle vielä kerran. Asentamisessa meni aikaa ehkä noin 20 minsaa (ohjeet löytyy saabdocs:ista), uusi vahvari vanhan tilalle ja eikun kokeileen. Ero kuuluvuudessa huomattava, suosittelen muillekkin jotka haluavat radiokanaviinsa parempaa kuuluvuutta. Noita vahvistimia (käytettyjä) löytyy vaihtelevasti myös bildelsbasenilta.
Muistakko minkä värinen loota tuo uusi on? Ja oliko vanha eri värinen? Soittelen romiksille tässä. Uus maksaa hunajaa.....
lamar kirjoitti:Päivitystä asiaan. Ero kuuluvuudessa huomattava, suosittelen muillekkin jotka haluavat radiokanaviinsa parempaa kuuluvuutta. Noita vahvistimia (käytettyjä) löytyy vaihtelevasti myös bildelsbasenilta.
Sain paikalliselta romikselta uuden vaffistimen. Asensin sen ja totesin parantumista tapahtuneen. Ei paha. Radion herkkyys parani jonkun verran, ja samalla suursignaalinsieto myös parani. Nyt ei niin pahasti rahise 50W VHF lähettimen avainnuksesta samassa autossa.
Suosittelen, mutta tuo uuden hinta on törkeä 330ekua!
Ihmettelen vaan mitä järkeä on laittaa tuo köyhempi vahvistin, kun parempi ei voi maksaa muutamaa euroa enemmän.
Nyt kaikki soittelemaan romiksille. Kokkolasta ei enään löydy
Aiheeseen liittyen; farkun takimmaisista sivulaseista löytyy antennit mutta vain toisen eli takaa oikean puolen lasin alakulmassa olevaan "neppariin" menee johto, oikeanpuoleisessa olevaan ei. Kuuluukinko sen vakiona olla noin? Liittyykö tuo diversiteettiantenni jotenkin asiaan?
Minulla sama juttu, kuskin puolelta puuttuu "neppari". Taisi "Mimmi" valaista minua jokin viikko takaperin, että olis juurikin paremman audiopaketin mukana tuleva antenniviritelmä, jossa kaksi antennia ikäänkuin keskustelevat keskenään vahvistaen signaalia. Suurimmassa osassa tuota tupla-antennia ei ole, kuten ei minullakaan (=karvalakki mankka, 7 kaiutinta).
Tais olla, että vaatis ainaki jonku piuhan joilla nuo kaksi viuhkaa yhdistetään joko kattoverhoilun tai rengaskotelon kautta. Vahvistimesta en tiiä. Mutta aika onneton on kuuluvuus tuolla yhdellä antennilla ja ihan mulkkua säästää auton varustamisvaiheessa tuosta...
Täytyy olla sitten myös antennivahvistimessa liitäntäpaikat kahdelle antennille.
Käsittääkseni perusmalleissa ei juuri tuollaista vahvistinta ole. Sen voi vaihtaa toisen malliseen ja myös kuuluvuuden suhteen kannattaa, kun toinen antenni on jo valmiina olemassa.
Kahta antennia ei voi, (tai tietenkin voi, mutta pieleen menee), kytkeä suoraan yhteen. Diversiteetin idea on juuri tuolla edellä mainittu, jossa valitaan vastaanottoon paremman signaalin antama antenni. Tietyissä olosuhteissa, kun molemmat signaalit ovat samanvaiheisia, ne voidaan jopa summata eli ne vahvistavat toinen toisiaan. Tähän tarvitaan antennivahvistin, jossa on kaksi toisistaan erillään olevaa tuloa. Vahvistimessa analysoidaan molemmat signaalit ja päätetään kumpaa käytetään vai käytetäänkö molempia.
Muistaakseni tämän palstan jäsenistä aika moni on vaihtanut ainakin SS:ään vahvistimen ja tulokset ovat olleet hyviä.