9-3 -05 ja TA-technix alustasarja

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

9-3 -05 ja TA-technix alustasarja

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

Moro

vaihdoin tommosen alustasarjan autooni keväällä, enkä sitten jaksanut vielä muutoskatsastukseen kun vasta nyt ja hommahan on muuttunut niin, että tarvitsee olla pyörien suuntauksesta yms paperi konttorille jotta muutoskatsastus onnistuu.

Kävin sitten yhdessä pajassa josta sain tänään soiton (eka säätivät päin sitä itteensä), nyt sanovat että sitä ei saa säädettyä arvoihin vaikka on TUV hyväksyntä alustasarjassa.. onko kellään kokemusta vastaavasta, vai onko tässä ammattitaidon puutetta? Viel ensviikolla sen Vianorille tsekattavaksi ja maksan taas itteni kipeeksi tästä huvista.. :oops: :oops: :evil:
Reizka
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2014 13:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 9-3 -05 ja TA-technix alustasarja

Viesti Kirjoittaja Reizka »

No sellainen kokemus tuosta sarjasta Citikassa, että sai sen säätöihin, mutta perkeleen kova. Suorastaan radalle tarkoitettu ja kertaalleen meni iskaritolppa edestä kun vuoti nesteet pihalle...
Halvalla ei saa hyvää. :(
Saab 9-3 Tids 2005
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 -05 ja TA-technix alustasarja

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

Reizka kirjoitti:No sellainen kokemus tuosta sarjasta Citikassa, että sai sen säätöihin, mutta perkeleen kova. Suorastaan radalle tarkoitettu ja kertaalleen meni iskaritolppa edestä kun vuoti nesteet pihalle...
Halvalla ei saa hyvää. :(
Mulla itse alusta on toiminut hyvin, eikä ole ongelmia ollut.. nyt ne ongelmat vaan ilmeni muute..
late1409
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:58

Re: 9-3 -05 ja TA-technix alustasarja

Viesti Kirjoittaja late1409 »

Octavian kanssa sama kokemus; casteri näytti punasta samaisen alustasarjan laittamisen jälkeen. Se paransi ajotuntumaa. Vuosi sitten ei tosin tarvinnut esitellä paperia katsastuksessa, joten ei kokemusta siitä, miten suhtautuvat poikkeamiin. Mistä arvoista tässä kysymys?
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-3 -05 ja TA-technix alustasarja

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Omaani asennutin kesällä -40mm alustan ja suuntauspaperiin saatiin kaikki arvot vihreälle. Aeron/sport alustan mukaan kuulemma laittoivat
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: 9-3 -05 ja TA-technix alustasarja

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Riippuu vaan katsastuspaikasta.. Meille sanottiin vaan että "taitaa siinä joku alustasarjakin olla mutta ei kai sitä tarvii muutoskatsastaa näin vanhaan?" eli ite katsuri vastas ja kysyi.. :D
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 -05 ja TA-technix alustasarja

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

Ois pitänyt käydä kesällä kun oli mielessä niin ei ois tarttenu tommosia lappuja, muutos on tullut ihan pari kk sitten.. toivottavasti Vianorin expertti joka tulee maanantaina töihin, osaa säätä ne vihreelle.. muuten tulee kallis leima, muuten auto puhtailla papereillä läpi mutta dokumentin puutteesta hylsy.
late1409
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:58

Re: 9-3 -05 ja TA-technix alustasarja

Viesti Kirjoittaja late1409 »

Kysy ensin konttorilta, että pitääkö ko arvojen olla vihreänä.
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 517
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 -05 ja TA-technix alustasarja

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Pyörien asentokulmista on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa, mikäli auton tai alustan osien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellyttää.

Muulloin todistus pyöränkulmista edellytetään vain, mikäli siihen on erityistä syytä.
Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa tarvitse olla valmistajan ohjearvojen
mukaisia, ellei auton tai alustan osien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä
edellytä, vaan todistuksesta voidaan varmistaa kulmien symmetrisyys auton eri puolilla.

Varsinkin uudehkojen autojen kyseessä ollen valmistajat usein ilmoittavat eri arvoja
jousista riippuen. Katsastajan harkinnassa on, ovatko muutetun auton pyöränkulmat
sellaiset, että niillä on oleellisen haitallinen vaikutus auton hallittavuuteen. Asiakasta
tulee kuitenkin informoida pyöränkulmien tarkastuksen tarpeellisuudesta.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... toksin.pdf
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 -05 ja TA-technix alustasarja

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

late1409 kirjoitti:Kysy ensin konttorilta, että pitääkö ko arvojen olla vihreänä.

Katsastusmies ainakin näin sanoi, että arvot pitäs olla vihreellä. Tuossa myyjään olin yhteydessä, niin kertoi että pitäs säätää aeron/sportin arvoilla ja ilmeisesti tätä ei tiennyt tuo eka paja.. no maanantaina vianorille ja 150e köyhempi...
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 -05 ja TA-technix alustasarja

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

lentäväsaabisti kirjoitti:
Pyörien asentokulmista on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa, mikäli auton tai alustan osien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellyttää.

Muulloin todistus pyöränkulmista edellytetään vain, mikäli siihen on erityistä syytä.
Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa tarvitse olla valmistajan ohjearvojen
mukaisia, ellei auton tai alustan osien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä
edellytä, vaan todistuksesta voidaan varmistaa kulmien symmetrisyys auton eri puolilla.

Varsinkin uudehkojen autojen kyseessä ollen valmistajat usein ilmoittavat eri arvoja
jousista riippuen. Katsastajan harkinnassa on, ovatko muutetun auton pyöränkulmat
sellaiset, että niillä on oleellisen haitallinen vaikutus auton hallittavuuteen. Asiakasta
tulee kuitenkin informoida pyöränkulmien tarkastuksen tarpeellisuudesta.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... toksin.pdf
Pitääkin tästä ottaa ote mukaan konttorille!
late1409
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:58

Re: 9-3 -05 ja TA-technix alustasarja

Viesti Kirjoittaja late1409 »

Mites tässä kävi? Itse käytin tänään kiulun nelipyöräsuuntauksessa ja taka-akselin arvot loimottaa punaisella. Kuulemma oli loppunut säätövara camberissa takana oikealla. Pisti silmään mittaraportissa maininta "standardi jousitus". Rahastajan mukaan pitäisi olla -04 Aeroon sopiva. Jäi kaihertamaan mieltä, kun auto kävi juuri pajalla yhden huonon takapään puslan takia (oikealla takana). Siellä on sitten lisää kuluneita puslia tai sitten on säädetty väärillä spekseillä.

Onko arvot löydettävissä jostain? Vois varmistaa, etteivät ole säätäneet väärän alustan mukaan.

Muok.

Taka-akselin camber tavoite papereissa -0'42 +/-0'18. Mitattu vas -0,55 ja oik -1,11.
Viimeksi muokannut late1409, Ma Tammi 04, 2016 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 -05 ja TA-technix alustasarja

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

late1409 kirjoitti:Onko arvot löydettävissä jostain? Vois varmistaa, etteivät ole säätäneet väärän alustan mukaan.

Muok.

Taka-akselin camber tavoite papereissa -0'42 +/-0'18. Mitattu vas -0,55 ja oik -1,11.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/161 ... kulmat.pdf
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
late1409
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:58

Re: 9-3 -05 ja TA-technix alustasarja

Viesti Kirjoittaja late1409 »

Kiitos jeesistä Tobbana. Vaikuttaisi siis siltä, että väärillä spekseillä on säädelty. Aerossa kaiketi sport alusta, joten tavoite pitäisi olla -1'0 +/-0'18.
Vastaa Viestiin