Jarruremppaa suunnittelemassa...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Jarruremppaa suunnittelemassa...

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Huomasin että 2006 SC kolkkiin on tarjolla sekä eteen että taakse kahta eri kokoista jarrulevyä.

Auto on 129 kW 2.0t.

Onko siinä edessä 285 vai 302 mm levyt?

Ja takana 278 vai 292 mm levyt?

Miten muutoin kun purkamalla ja mittaamalla tuon saisi selville?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mittaamalla :!:
Se on paras tapa, sillä muuten voi mennä tieto arvaukseksi ja se osua pieleen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

OK, pitääpä ottaa mittä käteen käydä katsomassa.

Onkos kukaan tilannut Neo Brossilta jarrulevyjä? Rahdin hinta kiinnostaisi...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...

Viesti Kirjoittaja G-mies »

27£ ja sillä tulee jo melkoinen läjä tavaraa. Muista tehdä tilauksesi sähköpostilla, niin saat klubialen ja ehkä voit neuvotella rahdinkin hintaa hieman alaspäin.

Jarrujen tunnistamista helpottaa ainakin takana se, että 278mm on jäähdyttämätön ja 292 on jäähdytetty. Edessä 302 peittää jarrukilven kokonaan ja 285 jättää vähän vajaaksi.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Jarrulevyjen koko selviää muistaakseni kuljettajan ovipielessä olevasta kilvestä. Oliko se nyt kahdeksas kirjainpari vasemmalta? AA tai jotain. Kertokaa joku viisaampi. Omassa 1,8t:ssä oli 285 etulevyt.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Edessä pitäisi olla 302mm jäähdytetyt levyt ja takana pitäisi olla 292mm jäähdytetty levy.

292mm takalevy on jäähdytetty ja 278mm jäähdyttämätön umpilevy, siitäkin sen takalevyjen eron tietää. Etulevyt kannattaa tosiaan mitata, jos epäilyttää.

Asiaa voi myös tutkia rekisteriotteesta. Jos autoon on hyväksytty 15" vanteet, tällöin autosta täytyisi löytyä 285mm etulevyt ja 278mm takalevyt, koska 302mm:set eivätkä 292mm mahdu 15" vanteen sisälle pyörimään saabeissa tietääkseni.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...

Viesti Kirjoittaja SS »

Täältä löytyy tyyppikilven dekoodausohje:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 37#p770808
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ollli
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 23:02
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...

Viesti Kirjoittaja ollli »

Hei, tein keväällä omaan saappiin jarrurempan ja tilasin osat topautosat.fi sivulta.
~150e levyt ja palat joka nurkkaan, paketti kotiovelle tuotuna :)
Menee tämä viesti vähän aiheen ohi mutta ajattelin ilmoittaa :D
Opel Astra-98 Saab 9-3 1.8t -05 Saab 9-3 TTiD -08
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...

Viesti Kirjoittaja SS »

topautosat.fi sivulta
Kannattaa sitten olla tarkkana että tilaa kerralla sopivat, itselle jää palautuksesta kuluja vaikka virhe olisi myyjän. Palautus siis onnistuu jos olet erikseen tilauksen yhteydessä maksanut palautusoikeudesta :evil:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nyt on jarrut tsekattu, molemmissa perheen kolkeissa näyttäisi olevan edessä 285 mm jäähdytetyt ja takana 278 mm jäähdyttämättömät levyt.

Nyt kysynkin sitten vaikeampaa :lol: Mitäs vaatii jos päivittäisi jarrut vähän parempiin?

Eli ne 302 mm eteen ja 292 jäähytetyt taakse?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuosta hyvin näkee, kun @Pakari kirjoitti, että minkä kokoiset levyt pitäisi olla, niin tähän arvaukseen luottamalla olisi heti mennyt pieleen. Mutta, sehän olikin ehdollinen "pitäisi..."
Hyvä juttu, kun nyt on mitattu.
Sitä en vain itse tiedä miksi 2.0t (129kW) pitäisi olla nuo isommat levyt. Itselläni on samalla "viritysasteella", tosin -03 ja sedan mallia, niin nuo pienemmät levyt on eli samat kuin tässä ko. tapauksen autossa.
Viimeksi muokannut Pakari, Ma Kesä 20, 2016 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu ylimääräinen lainaus
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Saab.96 kirjoitti:Mitäs vaatii jos päivittäisi jarrut vähän parempiin?

Eli ne 302 mm eteen ja 292 jäähytetyt taakse?
Tämä kysymys on paljon helpompi. Tarvitset kyseisestä levykoosta jarrusatulat ja ne kannakkeet eli "kärrierit" sekä tietysti levyt ja palat. Bolt on osina paikoilleen entisten tilalle. Ex-kolkkiin vaihdettiin 302mm jarrut eteen ja sinne ostin tosiaan 302mm satulat ja kannakkeet sekä levyt.

Petrisalle tiedoksi että virheet ovat sitten myös erään suuren kotimaisen varaosatukkurin ja brembon luetteloinnissa. Että se siitä arvauksesta...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tiedäpä häntä...

PFS (PartsForSaab) -sivusto ainakin jarrujen osalta tarjoaa "ei Aero -versioihin" vain ja ainoastaan noita pienempiä levyjä niin eteen kuin taaksekin. Aeroon sitten eteen kaksi eri vaihtoehtoa isoimmista ja taakse isommat. Mistä johtuneekaan sitten, että eräät ehdottavat jotain ihan muuta näihin "pappamalleihin".

Itsellenikin kun tilasin kauan sitten levyt ja palat koko autoon Speedpartsilta (eli Pro Car Serviseltä) niin ei tarvinnut mitään mittailla. Riitti tieto 2.0t eli ei-aero ja täysin oikeat osat tuli kerralla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Saab.96 kirjoitti:302 mm eteen ja 292 jäähytetyt taakse?
Eteen saitkin jo hyvät ohjeet, taakse menee jarrulevyn ja satulan lisäksi myös jarrukilpi. Asennus suht helppo, kun irrottaa takanavan. Sitten jos autossasi on ESP, koodaillaan asetukset uusiksi vastaamaan päivitettyjä jarruja.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jurba
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 12, 2006 16:24

Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...

Viesti Kirjoittaja Jurba »

Itselle tehtiin levyjen ja satuloitten vaihto reilu viikko takaperin. (Kiitos Nuggelle)
285mm etuset sai väistyä 314mm tieltä pois. Otettiin samalla jarrukilvet pois.
Kyllä jonkunlaisen eron huomaa jarrutuksissa.
Saab 9-3 -08
Ex: saab 9-3 sc -06 "Biopower"
saab 9-3 aero -02
Vastaa Viestiin