Jarruremppaa suunnittelemassa...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Jarruremppaa suunnittelemassa...
Huomasin että 2006 SC kolkkiin on tarjolla sekä eteen että taakse kahta eri kokoista jarrulevyä.
Auto on 129 kW 2.0t.
Onko siinä edessä 285 vai 302 mm levyt?
Ja takana 278 vai 292 mm levyt?
Miten muutoin kun purkamalla ja mittaamalla tuon saisi selville?
Auto on 129 kW 2.0t.
Onko siinä edessä 285 vai 302 mm levyt?
Ja takana 278 vai 292 mm levyt?
Miten muutoin kun purkamalla ja mittaamalla tuon saisi selville?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...
Mittaamalla
Se on paras tapa, sillä muuten voi mennä tieto arvaukseksi ja se osua pieleen.
Se on paras tapa, sillä muuten voi mennä tieto arvaukseksi ja se osua pieleen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...
OK, pitääpä ottaa mittä käteen käydä katsomassa.
Onkos kukaan tilannut Neo Brossilta jarrulevyjä? Rahdin hinta kiinnostaisi...
Onkos kukaan tilannut Neo Brossilta jarrulevyjä? Rahdin hinta kiinnostaisi...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...
27£ ja sillä tulee jo melkoinen läjä tavaraa. Muista tehdä tilauksesi sähköpostilla, niin saat klubialen ja ehkä voit neuvotella rahdinkin hintaa hieman alaspäin.
Jarrujen tunnistamista helpottaa ainakin takana se, että 278mm on jäähdyttämätön ja 292 on jäähdytetty. Edessä 302 peittää jarrukilven kokonaan ja 285 jättää vähän vajaaksi.
Matti
Jarrujen tunnistamista helpottaa ainakin takana se, että 278mm on jäähdyttämätön ja 292 on jäähdytetty. Edessä 302 peittää jarrukilven kokonaan ja 285 jättää vähän vajaaksi.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...
Jarrulevyjen koko selviää muistaakseni kuljettajan ovipielessä olevasta kilvestä. Oliko se nyt kahdeksas kirjainpari vasemmalta? AA tai jotain. Kertokaa joku viisaampi. Omassa 1,8t:ssä oli 285 etulevyt.
Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...
Edessä pitäisi olla 302mm jäähdytetyt levyt ja takana pitäisi olla 292mm jäähdytetty levy.
292mm takalevy on jäähdytetty ja 278mm jäähdyttämätön umpilevy, siitäkin sen takalevyjen eron tietää. Etulevyt kannattaa tosiaan mitata, jos epäilyttää.
Asiaa voi myös tutkia rekisteriotteesta. Jos autoon on hyväksytty 15" vanteet, tällöin autosta täytyisi löytyä 285mm etulevyt ja 278mm takalevyt, koska 302mm:set eivätkä 292mm mahdu 15" vanteen sisälle pyörimään saabeissa tietääkseni.
292mm takalevy on jäähdytetty ja 278mm jäähdyttämätön umpilevy, siitäkin sen takalevyjen eron tietää. Etulevyt kannattaa tosiaan mitata, jos epäilyttää.
Asiaa voi myös tutkia rekisteriotteesta. Jos autoon on hyväksytty 15" vanteet, tällöin autosta täytyisi löytyä 285mm etulevyt ja 278mm takalevyt, koska 302mm:set eivätkä 292mm mahdu 15" vanteen sisälle pyörimään saabeissa tietääkseni.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...
Täältä löytyy tyyppikilven dekoodausohje:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 37#p770808
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 37#p770808
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...
Hei, tein keväällä omaan saappiin jarrurempan ja tilasin osat topautosat.fi sivulta.
~150e levyt ja palat joka nurkkaan, paketti kotiovelle tuotuna
Menee tämä viesti vähän aiheen ohi mutta ajattelin ilmoittaa
~150e levyt ja palat joka nurkkaan, paketti kotiovelle tuotuna
Menee tämä viesti vähän aiheen ohi mutta ajattelin ilmoittaa
Opel Astra-98 Saab 9-3 1.8t -05 Saab 9-3 TTiD -08
Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...
Kannattaa sitten olla tarkkana että tilaa kerralla sopivat, itselle jää palautuksesta kuluja vaikka virhe olisi myyjän. Palautus siis onnistuu jos olet erikseen tilauksen yhteydessä maksanut palautusoikeudestatopautosat.fi sivulta
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...
Nyt on jarrut tsekattu, molemmissa perheen kolkeissa näyttäisi olevan edessä 285 mm jäähdytetyt ja takana 278 mm jäähdyttämättömät levyt.
Nyt kysynkin sitten vaikeampaa Mitäs vaatii jos päivittäisi jarrut vähän parempiin?
Eli ne 302 mm eteen ja 292 jäähytetyt taakse?
Nyt kysynkin sitten vaikeampaa Mitäs vaatii jos päivittäisi jarrut vähän parempiin?
Eli ne 302 mm eteen ja 292 jäähytetyt taakse?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...
Tuosta hyvin näkee, kun @Pakari kirjoitti, että minkä kokoiset levyt pitäisi olla, niin tähän arvaukseen luottamalla olisi heti mennyt pieleen. Mutta, sehän olikin ehdollinen "pitäisi..."
Hyvä juttu, kun nyt on mitattu.
Sitä en vain itse tiedä miksi 2.0t (129kW) pitäisi olla nuo isommat levyt. Itselläni on samalla "viritysasteella", tosin -03 ja sedan mallia, niin nuo pienemmät levyt on eli samat kuin tässä ko. tapauksen autossa.
Hyvä juttu, kun nyt on mitattu.
Sitä en vain itse tiedä miksi 2.0t (129kW) pitäisi olla nuo isommat levyt. Itselläni on samalla "viritysasteella", tosin -03 ja sedan mallia, niin nuo pienemmät levyt on eli samat kuin tässä ko. tapauksen autossa.
Viimeksi muokannut Pakari, Ma Kesä 20, 2016 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu ylimääräinen lainaus
Syy: Poistettu ylimääräinen lainaus
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...
Tämä kysymys on paljon helpompi. Tarvitset kyseisestä levykoosta jarrusatulat ja ne kannakkeet eli "kärrierit" sekä tietysti levyt ja palat. Bolt on osina paikoilleen entisten tilalle. Ex-kolkkiin vaihdettiin 302mm jarrut eteen ja sinne ostin tosiaan 302mm satulat ja kannakkeet sekä levyt.Saab.96 kirjoitti:Mitäs vaatii jos päivittäisi jarrut vähän parempiin?
Eli ne 302 mm eteen ja 292 jäähytetyt taakse?
Petrisalle tiedoksi että virheet ovat sitten myös erään suuren kotimaisen varaosatukkurin ja brembon luetteloinnissa. Että se siitä arvauksesta...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...
Tiedäpä häntä...
PFS (PartsForSaab) -sivusto ainakin jarrujen osalta tarjoaa "ei Aero -versioihin" vain ja ainoastaan noita pienempiä levyjä niin eteen kuin taaksekin. Aeroon sitten eteen kaksi eri vaihtoehtoa isoimmista ja taakse isommat. Mistä johtuneekaan sitten, että eräät ehdottavat jotain ihan muuta näihin "pappamalleihin".
Itsellenikin kun tilasin kauan sitten levyt ja palat koko autoon Speedpartsilta (eli Pro Car Serviseltä) niin ei tarvinnut mitään mittailla. Riitti tieto 2.0t eli ei-aero ja täysin oikeat osat tuli kerralla.
PFS (PartsForSaab) -sivusto ainakin jarrujen osalta tarjoaa "ei Aero -versioihin" vain ja ainoastaan noita pienempiä levyjä niin eteen kuin taaksekin. Aeroon sitten eteen kaksi eri vaihtoehtoa isoimmista ja taakse isommat. Mistä johtuneekaan sitten, että eräät ehdottavat jotain ihan muuta näihin "pappamalleihin".
Itsellenikin kun tilasin kauan sitten levyt ja palat koko autoon Speedpartsilta (eli Pro Car Serviseltä) niin ei tarvinnut mitään mittailla. Riitti tieto 2.0t eli ei-aero ja täysin oikeat osat tuli kerralla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...
Eteen saitkin jo hyvät ohjeet, taakse menee jarrulevyn ja satulan lisäksi myös jarrukilpi. Asennus suht helppo, kun irrottaa takanavan. Sitten jos autossasi on ESP, koodaillaan asetukset uusiksi vastaamaan päivitettyjä jarruja.Saab.96 kirjoitti:302 mm eteen ja 292 jäähytetyt taakse?
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Jarruremppaa suunnittelemassa...
Itselle tehtiin levyjen ja satuloitten vaihto reilu viikko takaperin. (Kiitos Nuggelle)
285mm etuset sai väistyä 314mm tieltä pois. Otettiin samalla jarrukilvet pois.
Kyllä jonkunlaisen eron huomaa jarrutuksissa.
285mm etuset sai väistyä 314mm tieltä pois. Otettiin samalla jarrukilvet pois.
Kyllä jonkunlaisen eron huomaa jarrutuksissa.
Saab 9-3 -08
Ex: saab 9-3 sc -06 "Biopower"
saab 9-3 aero -02
Ex: saab 9-3 sc -06 "Biopower"
saab 9-3 aero -02