80km/h vararenkaan kestävyys

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
TumppiK
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Touko 13, 2013 07:50

80km/h vararenkaan kestävyys

Viesti Kirjoittaja TumppiK »

Heijsan veljet!

Kävi jussina rengasrikko ja onneksi siis kolkin takakontista löytyi tämä kapea 80km/h vararengas. Sillä nyt ajettu yksi 400km matka. Onko kellään tietoa onko tässä mitään rajoituksia tai suosituksia kilometrimääristä vararenkaan käytöstä? Renkaassahan lukee et TEMPORARY USE ONLY. Meinaan että olisi vielä yksi 200km reissu tehtävänä ennenkuin kerkeän saamaan uutta kumia. Ettei nyt kosahtas tämä vararengaskin alle. :?
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5432
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 80km/h vararenkaan kestävyys

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eiköhän se oo ihan standardi rengas ja kestää siihen asti et tulee kudokset esiin. Väliaikaiskäyttövaroitus varmaan viittaa jenkkien lakimaailmaan, jossa joku vois ajaa vararenkaalla hamaan tappiin ja sehän on rehtiä sekarengastusta ja varmaan pitokaa ei vastaa muita renkaita jne. Puhdasta mutua, mut en mä keksi, miksi vararengas olis jotenki poikkeava normaalista sen kokosesta renkaasta.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
TumppiK
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Touko 13, 2013 07:50

Re: 80km/h vararenkaan kestävyys

Viesti Kirjoittaja TumppiK »

JP_Vette kirjoitti:Eiköhän se oo ihan standardi rengas ja kestää siihen asti et tulee kudokset esiin. Väliaikaiskäyttövaroitus varmaan viittaa jenkkien lakimaailmaan, jossa joku vois ajaa vararenkaalla hamaan tappiin ja sehän on rehtiä sekarengastusta ja varmaan pitokaa ei vastaa muita renkaita jne. Puhdasta mutua, mut en mä keksi, miksi vararengas olis jotenki poikkeava normaalista sen kokosesta renkaasta.
Joo kävisi järkeen. Kyseinen vararengas on kuitenkin iskemätön Pirellin rengas kun otin käyttöön takapaksista niin kaipa sen luulisi kestävän nyt tässä vielä jonkun aikaa mitä olisi tarvetta.

Miten muuten ootte mieltä, jos nykyinen kesäkumisarja ostettu n. 2v sitten niin uskaltaako vaihtaa eteen vaan puhjenneen kumin tilalle uuden? Kun usein suositellaan että pitäisi samalle akselille vaihtaa aina parina. Kun eivät nyt hirveen kuluneet ole nämä nykyisetkään.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 80km/h vararenkaan kestävyys

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Muistelisin että temporary on 3500km. Ja sekin on varmaan juridinen juttu, ei se kärrynpyörä sieltä savuksi muutu siinäkään kohtaa.

Että antaa mennä vaan. Johan tuo juriseekin niin hitosti ettei sillä varmaan vahingossa kukaan tarpeettoman pitkään ajele! :)
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 80km/h vararenkaan kestävyys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Suomik kirjoitti: ei se kärrynpyörä sieltä savuksi muutu siinäkään kohtaa.
Mikä kärrynpyörä 8O :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TumppiK
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Touko 13, 2013 07:50

Re: 80km/h vararenkaan kestävyys

Viesti Kirjoittaja TumppiK »

3500 km noniin siinä jo hyvä täsmäluku!
Oletteko itse rengasvaurion seurauksena vaihtanu pareittain uudet gummit alle? Jos vaihtaa vaan tohon puhjenenen tilalle saman merkkisen/mallisen niin mitä se voi aiheuttaa et muu sarja hivenen kuluneempi? Voiko vaikuttaa ohjaukseen? Köyhänä miehenä tekis mieli säästää ja ostaa vaan se 1kpl.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 80km/h vararenkaan kestävyys

Viesti Kirjoittaja Suomik »

petrisa kirjoitti:
Suomik kirjoitti: ei se kärrynpyörä sieltä savuksi muutu siinäkään kohtaa.
Mikä kärrynpyörä 8O :?:
TumppiK kirjoitti: ...kolkin takakontista löytyi tämä kapea 80km/h vararengas.
TumppiK kirjoitti: Oletteko itse rengasvaurion seurauksena vaihtanu pareittain uudet gummit alle?
Tästä ei ole omakohtaista kokemusta, kun omassa taloudessa yhden renkaan puhjettua (ruuvi lävisti) vaihtui koko neljän sarja. Ei siksi että rahaa olisi tuskaksi asti, mutta kun ko. renkaat laitettiin huonolla omatunnolla alle juuri kolmisen viikkoa aikaisemmin tarkoituksia uusia ne joka tapauksessa kesän aikana, kevätsesongin helpotettua. Pintaa oli kahdessa 2mm ja kahdessa 2,5-3mm, joten ei käynyt mielessäkään alkaa enää yhtä paikkailemaan.

Hyvähän nillä olisi pareittain pelata, mutta jos siinä "kaverissa" nyt on vielä useampi mm. pintaa jäljellä ja vastaavaa mallia saa kaupasta, niin mikä ettei. Toki sama hässäkkä on sitten edessä "toisessä päässä", eli siinä kohtaa kun sinulla on se vanhempi rengas sakoilla, niin toisessa on vielä harmillisen paljon pintaa jäljellä. Jossain kohtaa siis menee kuitenkin ajamatonta pintaa hukkaan.

Toki voit laittaa sen yhden uuden eteen ja kierrättää kahta kuluneempaa toisen puolen renkaina (pyörimissuunta) vuoroin edessä ja vuoroin takana. Uuden kaverina toisen puolen takarenkaana pysyisi sitten useamman ajokauden näistä kuluneemmista se kolmas... Näin uusi rengas kuluu esim. kahden kesän aikana nopeammin kuin mikään kolmesta muusta. Aika vaikeaksi menee jos oikein lähtee teoriassa ajattelemaan! 8O
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
TumppiK
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Touko 13, 2013 07:50

Re: 80km/h vararenkaan kestävyys

Viesti Kirjoittaja TumppiK »

Suomik kirjoitti:
petrisa kirjoitti:
Suomik kirjoitti: ei se kärrynpyörä sieltä savuksi muutu siinäkään kohtaa.
Mikä kärrynpyörä 8O :?:
TumppiK kirjoitti: ...kolkin takakontista löytyi tämä kapea 80km/h vararengas.
TumppiK kirjoitti: Oletteko itse rengasvaurion seurauksena vaihtanu pareittain uudet gummit alle?
Tästä ei ole omakohtaista kokemusta, kun omassa taloudessa yhden renkaan puhjettua (ruuvi lävisti) vaihtui koko neljän sarja. Ei siksi että rahaa olisi tuskaksi asti, mutta kun ko. renkaat laitettiin huonolla omatunnolla alle juuri kolmisen viikkoa aikaisemmin tarkoituksia uusia ne joka tapauksessa kesän aikana, kevätsesongin helpotettua. Pintaa oli kahdessa 2mm ja kahdessa 2,5-3mm, joten ei käynyt mielessäkään alkaa enää yhtä paikkailemaan.

Hyvähän nillä olisi pareittain pelata, mutta jos siinä "kaverissa" nyt on vielä useampi mm. pintaa jäljellä ja vastaavaa mallia saa kaupasta, niin mikä ettei. Toki sama hässäkkä on sitten edessä "toisessä päässä", eli siinä kohtaa kun sinulla on se vanhempi rengas sakoilla, niin toisessa on vielä harmillisen paljon pintaa jäljellä. Jossain kohtaa siis menee kuitenkin ajamatonta pintaa hukkaan.

Toki voit laittaa sen yhden uuden eteen ja kierrättää kahta kuluneempaa toisen puolen renkaina (pyörimissuunta) vuoroin edessä ja vuoroin takana. Uuden kaverina toisen puolen takarenkaana pysyisi sitten useamman ajokauden näistä kuluneemmista se kolmas... Näin uusi rengas kuluu esim. kahden kesän aikana nopeammin kuin mikään kolmesta muusta. Aika vaikeaksi menee jos oikein lähtee teoriassa ajattelemaan! 8O
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta! Vielä tohon viimeiseen,eli mikäli ymmärsin oikein niin ideana vaan vaihtaa ei-uusitun kumin puolen uutta rengasta välillä edestä taakse ja takaisin? Esim kuukauden syklillä maybee..?(Puhjennut siis oikea etugummi).
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 80km/h vararenkaan kestävyys

Viesti Kirjoittaja tturku »

Riipuu varmaan paljon ajomäärästä ja renkaan kulumiskestävyydestä. Itse vaihdan aina keväällä enemmän kuluneet taakse ja ajan noin +15tkm kesässä. Yleensä syksyllä etu ja takarenkaiden ero on noin 1mm. Syksyllä. Eli luulis riittävän et vaihdat seuraavana kesänä tai kerran kesässä max.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin