Fuelcut?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Autoni on 03 vuoden aero sport sedan 2.0T stage1 ja ahtopaineiden noustessa punaselle kuuluu pientä vinkumista ja samassa auto saattaa tökätä kuin seinään ajaisi, varsinkin 3.vaihteella kiihdyttäessä. Se tekee tätä joskus mutta ei joka kerta. Mistä vikaa kannattaisi alkaa etsimään ? Onko ahdin jo vaihtokunnossa näissä saabeissa vähän alle 200tkm ajettuna? Onko näissä mitsun vai garretin ahdin? T. Uusi saabisti.
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
San Saba
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2018 16:24

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja San Saba »

Itsellä ilmeni kesällä samanlaista ongelmaa, joka sitten hävisi vaihtamalla hukkaportin ohjausventtiilin. Tässä vähän lisää asiasta:

viewtopic.php?f=15&t=184995

Tuo nyt on suht edullinen huoltotoimenpide ensi hätään.
Saab 9-3 2.0T Aero SS -04 / Stage 1 / Biopower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jan89 kirjoitti:Autoni on 03 vuoden aero sport sedan 2.0T stage1 ja ahtopaineiden noustessa punaselle kuuluu pientä vinkumista ja samassa auto saattaa tökätä kuin seinään ajaisi, varsinkin 3.vaihteella kiihdyttäessä. Se tekee tätä joskus mutta ei joka kerta. Mistä vikaa kannattaisi alkaa etsimään ? Onko ahdin jo vaihtokunnossa näissä saabeissa vähän alle 200tkm ajettuna? Onko näissä mitsun vai garretin ahdin? T. Uusi saabisti.
Ihan ensimmäiseksi, minkä firman softa?

Kysehän on selvästi yliahtamisesta ja sitä seuranneesta fuelcutista. Vinkuminen johtuu siitä, että turbo ahtaa liikaa, mutta kaasuläppä pyrkii rajoittamaan koneeseen menevää ilmaa. Kaasuläppä pyrkii sulkeutumaan, vaikka kuskilla poljin on pohjassa!
Kun ennen kaasuläppää on kuitenkin kovasti liikkaa ylipainetta, niin fuelcut iskee peliin. Tuo kaasuläpän toiminta ei tilannetta pelasta, koska sen avulla vain tehdään ilmamassan hienosäätö.

Jostain syystä siis turbon toiminta ei nyt ole hallussa. Se että mikä siinä mättää niin...?
Tuo softa nyt kuitenkin ensin kiinnostaa :roll: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Softana siinä on tämä: viewtopic.php?t=165983 Edellisellä omistajalla toiminut aluksi hyvin
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hukkaportin mankkuvena rikki joka aiheuttaa yliahtamisen takia kaasuläpän sulkemisen sekä fuel cutin, itse ahdin aerossa mitsu eikä siinä ole vikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Fuelcut?

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

kiitos vastauksista.
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
Vastaa Viestiin