93 sanoo vaan tikstaks
93 sanoo vaan tikstaks
Aamulla suhasin auton Tampereelle ja laitoin pitkästä aikaa ovet lukkoon... 3h päästä piti lähtee takas himaan ni piti laittaa mylly tulille. Pari kertaa se pyörähti ja sen jälkeen pelkkää tikstaks. Akussa on virtaa ja loppupeleissä saatiin saabi tulille mäkistartilla. Eli joku sähköasia, vaan mikä?
Re: 93 sanoo vaan tikstaks
Kiesi on erittäin herkkä akun kunnolle ja oireet ovat juuri tuo tikstaks, kun on aika hankkia uusi akku. Voi syy varmasti olla jokin syvällisempikin, mutta tuosta kannattanee aloittaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: 93 sanoo vaan tikstaks
Pitää vissii vaihdella akkua... Eikä tää sano mitää ku laittaa avaimen paikalleen tai ottaa pois. Yleensähän se rattilukko nasahtelee ja ny ihan mykkä
Re: 93 sanoo vaan tikstaks
Jos akku on ollut irti tai jännite liian alhaalla, rattilukko ei palaa heti toimintaan. Ihan eka kannattaa tosiaan tsekata akun kunto ja akun kenkien kunto ja kireys.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 93 sanoo vaan tikstaks
Täytyypi aamulla jumpata akun kanssa
Re: 93 sanoo vaan tikstaks
Akussa oli 12,6v potkua.... Eli akku kunnossa... Mitäs sitte? Käynnistyksenesto vai starttimoottori..
Re: 93 sanoo vaan tikstaks
Onko akkujännite käynnistysyrityksen aikanakin 12,6 V?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 93 sanoo vaan tikstaks
Väärin!
Tuo lepojännite ei tosiaan kerro mitään. Akkua pitää kuormittaa ja mitata silloin napajännite. Joko akkutesterillä millä voi kuormittaa tai sitten starttaamalla ja yleismittarilla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 93 sanoo vaan tikstaks
Akun kaapelikenkien puhdistus ja johdon ja kengän välisen kiinnityksen tarkastus. Puhdistus muualtakin kuin päältä eli kenkä irti ja akun navat ja kengät kirkkaiksi. Pluskaapelin startin puoleisen pään tarkistus ,samoin miinuskaapelin. Jos ei edelleen pelitä niin toinen akku tai apuvirtaa. Jos sittekään ei toimi niin voi ajatella starttivikaa.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 93 sanoo vaan tikstaks
Minkä ikäinen akku? Bensa vai dieseli?
Mittari tosiaan akkuun kiinni kun avainta kääntää startille, niin näkee onko akussa oikeasti potkua. Tai sitten vie akun rasitustestaukseen akkuliikkeeseen tai vaikka Motomaatille. Jos on yli 5v akku niin se on melkein aika uusia joka tapauksessa.
90 % näistä mystisistä käynnistysongelmista selviää akun vaihdolla.
Mittari tosiaan akkuun kiinni kun avainta kääntää startille, niin näkee onko akussa oikeasti potkua. Tai sitten vie akun rasitustestaukseen akkuliikkeeseen tai vaikka Motomaatille. Jos on yli 5v akku niin se on melkein aika uusia joka tapauksessa.
90 % näistä mystisistä käynnistysongelmista selviää akun vaihdolla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 93 sanoo vaan tikstaks
Jepujee... Laitoin aamusella akun navat kiinni ja virrat päälle ja tuuletin täysille.. Akusta löyty kaikki 10,3v. Eli siis akkuostoksille, ainakin alkajaisiks
Re: 93 sanoo vaan tikstaks
No niin.
Eipä ole häävi akku, jos jo noilla kuormituksilla: virrat ja puhallin päällä, jännite on enää nipin napin 10V paremmalla puolella. Startatessa sitä on vielä vähemmän joten ei ihme tuo "tikstaks" ääni.
Eipä ole häävi akku, jos jo noilla kuormituksilla: virrat ja puhallin päällä, jännite on enää nipin napin 10V paremmalla puolella. Startatessa sitä on vielä vähemmän joten ei ihme tuo "tikstaks" ääni.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 93 sanoo vaan tikstaks
Juu, ei auttanu akun vaihto. Rattilukko on edelleen mykkä... Joku v*tun esto siellä päällä ku mäkistartista lähti hyvin käyntiin. Pitää varmaa viedä tietokoneen päähän toi mylly.
Re: 93 sanoo vaan tikstaks
Ilmeisesti rattilukko ei nyt ole päällä?
Vai onko se päällä ja tuleeko SIDiin mitään ilmoitusta esim. "steering lock malfunction"?
Rattilukon ollessa vapaa se ei mene päälle, jos akkua on käytetty välillä irti ennenkuin autolla on ajettu muutama metri.
Jos edelleen uudella akullakin kuuluu vain tikitys startatessa, on akun kaapeleissa tai kaapelikengissä ilmeisesti jotain häikkää. Huonolla liitoksilla lähtee joskus työntämällä käyntiin, kun ei tarvitse startilla kuormittaa eikä näin ollen huono liitos aiheuta liikaa häviötä. Akku ei sitten vain jatkossa enää ajossa kunnolla lataudu.
Vai onko se päällä ja tuleeko SIDiin mitään ilmoitusta esim. "steering lock malfunction"?
Rattilukon ollessa vapaa se ei mene päälle, jos akkua on käytetty välillä irti ennenkuin autolla on ajettu muutama metri.
Jos edelleen uudella akullakin kuuluu vain tikitys startatessa, on akun kaapeleissa tai kaapelikengissä ilmeisesti jotain häikkää. Huonolla liitoksilla lähtee joskus työntämällä käyntiin, kun ei tarvitse startilla kuormittaa eikä näin ollen huono liitos aiheuta liikaa häviötä. Akku ei sitten vain jatkossa enää ajossa kunnolla lataudu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 93 sanoo vaan tikstaks
Ei tuu näyttöön mitään vikailmoituksia....Yrittänyt molemmilla avaimilla jos niissä olis ollu joku vika, mut samallailla toimii kummallakin.