9-3 Käynti ongelma
9-3 Käynti ongelma
Uuden auton kanssa vähän ongelmaa...
Auto kävi huonosti tyhjäkäynnillä ja antoi vikakoodia P1312 ja autoon vaihdettiin tulpat NGK ja puolat. Vika valo hävisi eikä anna enää mitään koodia, vika parani hiukan eli paljon parempi jo nyt, tuntuu et käy kaikilla välillä ja välillä taas täristää ihan hulluna, ja mun mielestä käynnistyykin normaalia hitaammin.
Ilmavuotoa ei ainakaan oo löytyny vielä.
Ajossa/kun antaa kierroksia auto toimii aivan moitteetta eikä mitään ongelmaa muutakun tyhjäkäynnillä.
Mikä vois olla vikana?
Auto kävi huonosti tyhjäkäynnillä ja antoi vikakoodia P1312 ja autoon vaihdettiin tulpat NGK ja puolat. Vika valo hävisi eikä anna enää mitään koodia, vika parani hiukan eli paljon parempi jo nyt, tuntuu et käy kaikilla välillä ja välillä taas täristää ihan hulluna, ja mun mielestä käynnistyykin normaalia hitaammin.
Ilmavuotoa ei ainakaan oo löytyny vielä.
Ajossa/kun antaa kierroksia auto toimii aivan moitteetta eikä mitään ongelmaa muutakun tyhjäkäynnillä.
Mikä vois olla vikana?
Saab 9-3 1.8t Linear Pro Busin SportCombi A
Re: 9-3 Käynti ongelma
Onko tämä ketju jo luettu?
viewtopic.php?t=182779
Puolat
Onko puolat alkuperäiset Saabin puolat? Tarvikepuolilla saa vain ongelmia aikaan eli jos on tarvikkeet, ensimmäisenä pitää vaihtaa alkuperäiset tilalle.
Briteistä ehtii vielä tilata alkuperäiset 45e/kpl ennen brexittiä. Marmorilta puolia saa myös, mutta hinta voi olla mitä tahansa. Sieltäkin kannattaa kysyä.
https://www.neobrothers.co.uk/direct-ig ... 4622-p.asp
Imuvuodot
Imuvuodot aiheuttaa näissä myös mitä kummallisimpia oireita. Itselläni hieman kuvaillun kaltaisia oireita aiheutti monta kertaa kaasuläpän läheisyydessä olevasta magneettiventtiilistä irronnut pieni alipaineletku. Se irtosi aina kovemmassa kiihdytyksessä ja lopulta sain sen pysymään paikoillaan nippusiteen avulla.
Muut
Ottomoottori tarvitsee toimiakseen kipinän, polttoaineseoksen ja puristuksen. Kaikki oikeaan aikaan. Puristusten kanssa näissä 2-litraisissa turboissa ei ole juuri ollut ongelmia. Kipinä pitäisi olla kunnossa, jos on oikeat tulpat ja alkuperäispuolat. Polttoaineseosta annostelee sylinteriin polttoainesuuttimet. Itselläni kuvaillun kaltaisia oireita aiheutti huonossa kontaktissa ollut suuttimen johto. Suuttimien johtosarjaan vaihdettiin uusi liitin ja ongelmat katosivat. Tässä tilanteessa tosin vikakoodeista pitäisi löytyä myös Misfire-varoitukseen viittaava koodi.
viewtopic.php?t=182779
Puolat
Onko puolat alkuperäiset Saabin puolat? Tarvikepuolilla saa vain ongelmia aikaan eli jos on tarvikkeet, ensimmäisenä pitää vaihtaa alkuperäiset tilalle.
Briteistä ehtii vielä tilata alkuperäiset 45e/kpl ennen brexittiä. Marmorilta puolia saa myös, mutta hinta voi olla mitä tahansa. Sieltäkin kannattaa kysyä.
https://www.neobrothers.co.uk/direct-ig ... 4622-p.asp
Imuvuodot
Imuvuodot aiheuttaa näissä myös mitä kummallisimpia oireita. Itselläni hieman kuvaillun kaltaisia oireita aiheutti monta kertaa kaasuläpän läheisyydessä olevasta magneettiventtiilistä irronnut pieni alipaineletku. Se irtosi aina kovemmassa kiihdytyksessä ja lopulta sain sen pysymään paikoillaan nippusiteen avulla.
Muut
Ottomoottori tarvitsee toimiakseen kipinän, polttoaineseoksen ja puristuksen. Kaikki oikeaan aikaan. Puristusten kanssa näissä 2-litraisissa turboissa ei ole juuri ollut ongelmia. Kipinä pitäisi olla kunnossa, jos on oikeat tulpat ja alkuperäispuolat. Polttoaineseosta annostelee sylinteriin polttoainesuuttimet. Itselläni kuvaillun kaltaisia oireita aiheutti huonossa kontaktissa ollut suuttimen johto. Suuttimien johtosarjaan vaihdettiin uusi liitin ja ongelmat katosivat. Tässä tilanteessa tosin vikakoodeista pitäisi löytyä myös Misfire-varoitukseen viittaava koodi.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: 9-3 Käynti ongelma
Puolat, tulpat ja imuvuoto nyt pois sujettu varmaksi eikä silti toimi
Eli onks noissa kaasuläppä vikoja? Lähiskö sitä putsaamaan? Koska tää siis on oikeesti vaan tyhjäkäynnillä ja välillä, ei siis edes kokoajan...
Vai lähtiskö jotain ilmamassa mittaria uusimaan?
Ei anna kokoajan vikakoodia vain satunnaisesti ja viimeks oli P0300 eli satunnainen/ useampi sylinteri sytytyskatkos..
Eli onks noissa kaasuläppä vikoja? Lähiskö sitä putsaamaan? Koska tää siis on oikeesti vaan tyhjäkäynnillä ja välillä, ei siis edes kokoajan...
Vai lähtiskö jotain ilmamassa mittaria uusimaan?
Ei anna kokoajan vikakoodia vain satunnaisesti ja viimeks oli P0300 eli satunnainen/ useampi sylinteri sytytyskatkos..
Saab 9-3 1.8t Linear Pro Busin SportCombi A
Re: 9-3 Käynti ongelma
Mikä vuosimalli ja moottori?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 Käynti ongelma
2,0 turbo bensa jollain bsr ohjelmalla (voikohan se tehä tota vikaa?) ja 2006
Saab 9-3 1.8t Linear Pro Busin SportCombi A
Re: 9-3 Käynti ongelma
Kyllä voi.
BSR on melkein vihon viimeinen softa mitä näihin T8 ECUhin kannattaa tyrkätä .
Saattaa toki olla jokin muukin ihan "rauta-vika":
-puolat pitää olla alkuperäiset
-tulpat NGK
-polttoainepumppu, paineensäädin
... muunmuassa
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 Käynti ongelma
Ongelma selvis... joku venttiili vuotaa ehkä?
Ykköspytyssä puolet vähemmän puristuksia ku muissa. Eli mistä sais nopeesti osia tollaseen? Motonetit yms kysytty jo.
Ei jaksais mistää ulkomailta tilata ku kestääää..
venttiilejä, nostajia tms. En oikee voi purkaa tota ja odottaa 3vk et osat tulee.
Ykköspytyssä puolet vähemmän puristuksia ku muissa. Eli mistä sais nopeesti osia tollaseen? Motonetit yms kysytty jo.
Ei jaksais mistää ulkomailta tilata ku kestääää..
venttiilejä, nostajia tms. En oikee voi purkaa tota ja odottaa 3vk et osat tulee.
Saab 9-3 1.8t Linear Pro Busin SportCombi A
Re: 9-3 Käynti ongelma
Oletko kysynyt autoåström tai aineelta.Itse tilasin omaan autoon varaosat autonvaraosat24.fi kautta.Siinä kyllä menee noin 7 arkipäivää
Re: 9-3 Käynti ongelma
Millä perusteella juuri nämä merkkiliikkeet
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 Käynti ongelma
Ainaski Oulussa myyvät noissa liikkeissä Saabin alkuperäisiä varaosia
Re: 9-3 Käynti ongelma
Tää auto on kyl niiin joku maanantai kappale
No siis mäntähän siitä sit oli hajonnu, se saatiin kuntoon ku haettii käytetty alakerta tohon, Kasaamisen jälkeen tuli 3vikavaloo (moottorivika(lambda), luistonesto ja airbag ja ohjauskulma anturi pitäis kalibroida..) . sit rupes jarrunestet vuotamaa, korjattii se ni johan pimeni hetken päästä ratista valot ja nappulat ei toimi... että sillee
No siis mäntähän siitä sit oli hajonnu, se saatiin kuntoon ku haettii käytetty alakerta tohon, Kasaamisen jälkeen tuli 3vikavaloo (moottorivika(lambda), luistonesto ja airbag ja ohjauskulma anturi pitäis kalibroida..) . sit rupes jarrunestet vuotamaa, korjattii se ni johan pimeni hetken päästä ratista valot ja nappulat ei toimi... että sillee
Saab 9-3 1.8t Linear Pro Busin SportCombi A
Re: 9-3 Käynti ongelma
Rattinapit, airbagin ja kulma-anturin viat voisi selittää CIM moduuli. Haulla löytyy paljon tietoa CIM:stä. Akkukaapelien irrotus ja/tai kiinnitys käräytti omani.
Se BSR:n softa kannattaa myös korvata jollain muulla, harrastajilta löytyy apuja.
Se BSR:n softa kannattaa myös korvata jollain muulla, harrastajilta löytyy apuja.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 Käynti ongelma
Eihän sitä tiedä, mutta BSR:n softat on todettu sen verran huonoiksi Trionic 8 kohdalla ainakin, että moottorivaurio voi olla sen syytä. Tai sitten ihan vaan muuten.kaisayl kirjoitti: ↑Su Tammi 05, 2020 09:49Tää auto on kyl niiin joku maanantai kappale
No siis mäntähän siitä sit oli hajonnu, se saatiin kuntoon ku haettii käytetty alakerta tohon, Kasaamisen jälkeen tuli 3vikavaloo (moottorivika(lambda), luistonesto ja airbag ja ohjauskulma anturi pitäis kalibroida..) . sit rupes jarrunestet vuotamaa, korjattii se ni johan pimeni hetken päästä ratista valot ja nappulat ei toimi... että sillee
Näihin erilaisiin sähköisiin vikoihin on usein syynä huono akku. Vaikka miten mittaat ja lataat sekä kunnossa olevaksi toteaisit, niin ei auta. Tämä on tosi tarkka akun kunnolle. Tähän jarruvikaan se ei tietenkään ole sentään syynä . Ainakin käsijarrun käyttämättömyys saa aikaan jarruvivun akselin välistä vuotamaan jarrunestettä, kun sitä alkaa taas käyttämään. Myös pitkäaikainen seisonta aiheuttanee vuotoa kunnes taas otetaan ajoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 Käynti ongelma
Iteltä löyty femmasta ostettaessa vuonna 2014 bsr-purkki.. Kone hajosi, tutkittiin softaa oli mm. Nakutusvarot pistetty pois ja mitä muuta arveluttavaa. Todettiin konevaurio softasta johtuvaksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 Käynti ongelma
Onko akkukaapelien irroitukselle joku virallinen proseduuri, millä estetään CIM-vaurio? Lähtökohtaisesti odottaisi, että ajoneuvo kestää maajohdon aukaisun ilman ongelmia?
Onko BSR:n heikkouksista näyttöä? Ymmärtääkseni BSR tarjoaa konetakuuta ohjelmistolleen, ja mikäli vaurion voidaan osoittaa johtuvan heidän tuotteestaan, maksumies löytyy? Näin minulle joskus ruotsinmaalla annettiin ymmärtää. Tunnetut merkit (Rica, BSR jne) tarjoavat mahdollisuuden ohjelmiston omatoimiseen vaihtoon vakioksi, mikä ainakin tuotannossa ja päivityksien piirissä olevissa ajoneuvoissa on rahanarvoinen asia. Esimerkiksi tuoreehkoissa Volvoissa softia päivitetään joka huollossa ja kaiken päälle auto välittää dataa tehtaalle..