Piristystä.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Petek
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 23:20
Paikkakunta: Lappeenranta

Piristystä.

Viesti Kirjoittaja Petek »

Moi.
Saab 9-3 2006 1,8t kahen litran bensakoneella HP 150. Meen Tuusulaan Saabcom liikkeeseen jotta ohjelmoidaan Stage 1 ohjelma. Onko kokemuksia ja minkälaisia?
Kiitos.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5052
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Elä mene. Harrastajilta saat parempaa.
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3623
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Puolivälissä lpr- tuusula on kouvolassa mm Suorsan Kimmo.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Emännällä S60T5 -01 Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään
Petek
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 23:20
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja Petek »

Ok. Pitää soittaa Suorsan Kimmolle.
Dänks.
Petek
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 23:20
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja Petek »

Moi.
Soitin Kimmolle ja ajelen lauantaina Kymenlaaksoon. Laitta stage 1 ohjelman.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1261
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Muuttuu muuten auton luonne ja suorituskyky merkittävällä tavalla, äkkiähän siihenkin toki tottuu.

Muistan kuitenkin kuin eilisen päivän, kun 2011 laitettiin tuohon aiempaan Sport Sedaniin softa, oli se ero kuin yöllä ja päivällä.

Nykyisessä avossa ero ei ollut niin dramaattinen, toki prosentuaalisestikaan tehon ja väännön kasvu ei ollut lähellekään niin suurta. Automaattivaihteisto tasannee tunnetta myös.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, ex 93 SS 1.8t Vector -05
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 6031
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja mestari »

Laskeeko polttoaine kulutus samalla
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1261
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Itse en tällaista havainnut, tähän saattaa vaikuttaa ajoprofiilini, joka oli varsin kaupunkipainoitteinen ja varmasti sitä tehoa myös tuli käytettyäkin, vaikka en tietoisesti alkanutkaan polkemaan aiempaa enemmän.

Mitä foorumia olen lukenut, niin ei mitään dramaattista muutosta ole kenelläkään ollut, ehkä joitakin desejä parhaimmillaan ja nekin voivat mennä helposti mittausvirheeseen tai olosuhteissa oleviin eroihin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5052
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Polttoaineen kulutus on täysin nilkasta riippuvainen. Taitavasti vääntöä ja moottorijarrutusta käyttämällä yms. pääsee alhaiseen kulutukseen, mutta lisääntynyt teho myös houkuttelee käyttämään sitäkin. Tyhjä ei pamahda ja tietty määrä voimaa vaatii tietyn määrän energiaa.
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4041
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla on kokemusta kolmesta eri versiosta: vakio (175 hv), Maptun stage 1, JC biopower.

Kaikissa noissa tavallisessa maantieajossa samanlaisella ajotavalla ja nopeudella bensalla kulutus aivan sama. Kaupunkiajoa en niin kovin tarkkaan mitannut.
Etanolilla kulutus nousi melko lailla 2 litraa verrattuna bensaan kaikilla ajotavoilla. Siinä mielessä etanoli antoi softassa suhteessa pienempää kulutusta kaupunkiajossa kuin bensa.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3357
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja SS »

Vaikka kulutus teoriassa voisikin joidenkin väitteiden mukaan tippua, niin oma kokemus on se että lisätehoja ei malta olla käyttämättä ja keskikulutus saattaa hieman nousta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 150tkm)
Muuta: Kiina TECH2
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1261
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mun ymmärryksen mukaan se kulutuksen lasku voi olla mahdollista vain, jos piristys kohdistuu juuri sellaiselle nopeus- ja kierrosalueelle, jota ajoprofiilissa on paljon, mutta jota vakiona vaihteiston välitykset eivät tue.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 11817
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja AZP »

2.polvi kirjoitti:
Pe Tammi 14, 2022 09:28
Automaattivaihteisto tasannee tunnetta myös.
Automaatilla on iso vaikutus siihen tehontunteeseen. Riippuu myös onko pienenpien vaihteiden vääntörajoituksia peukaloitu vai ei.

Mulla oli automaatti-OG-kolkki stage1-softalla. Kun istuin lankomiehen stage1-manuaali-OG-kolkin puikkoihin, niin tuntuma oli todella paljon tehokkaampi, vaikka aika samoilla luvuilla mentiin.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1261
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Jep. Tollanen loota syö sen tehontunteen lisäksi tehoakin. Jonkinlainen esimerkki lienee se, että tuo Aero automaatilla ja stage 1 vertautuu suoritusarvoiltaan 1.8t manuaaliin stage 1. Aerossa varmaan huippunopeus 10-15kmh kovempi, mutta kiihtyvyys lienee melko samaa luokkaa alle 200kmh nopeuksissa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12, ex 93 SS 1.8t Vector -05
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4041
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Piristystä.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se on automaatti vs manuaali vertailu tehontunteen suhteen ihan siitä kiinni millä nopeudella eli vaihteilla se vertailu tapahtuu.

Ainakin ng9-3:n 5 -vaihteisessa automaatissa vääntöä (=tehoa) on rajoitettu 1. ja 2. vaihteilla. Sen kyllä myös huomaa/tuntee. Kun nopeus kasvaa ja 3. vaihde ja siitä ylöspäin menee silmään, niin sitten voimaa on. Olen ajanut vastaavilla stagetetuilla manuaaleilla eikä 100 km/h jälkeen eroa ole. Ei se nykyaikainen automaatti enää ole sellainen kuminauha kuin osa luulee.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com
Vastaa Viestiin