Saab bensa ng 9-3 akkukotelo ja akut

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Johannesv
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Loka 14, 2022 09:34

Saab bensa ng 9-3 akkukotelo ja akut

Viesti Kirjoittaja Johannesv »

Ysikolkkiin tuli akun vaihto. Moponetti tarjosi vaihdokiksi samanlaista 64ah akkua. Kävi kuitenkin niin että ostin 74ah akun. Joka on siis pidempi. Yllätyin kun alkuperäiseen muovisen akkukoteloon mahtuikin pidempi 278mm akku. Ja kotelossa oli myös kiristys kiilalle oma paikkansa pidemmälle akulle. Akun suojakannesta joutui hieman leikkaamaan muovia pois että sen sai paikalleen
Orggis akun koko on siis 242mm x 175mm x 190mm
Ilmeisesti diisseleissä on jo valmiiksi peltinen avoin isompi akkukotelo?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab bensa ng 9-3 akkukotelo ja akut

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Ttidissä ainakin oli jo uutena tällainen 85Ah patteri ilman mitään koteloita...

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab bensa ng 9-3 akkukotelo ja akut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Suomidieseleissä, joissa on Eberi ollut vakiovaruste, on tehdasasenteisena matala ja pitkä 175x175x315 mm akku eikä tehtaalla ole asennettu laisinkaan sitä muovista kantta akun päälle. Kansi ei tuon akun kanssa nimittäin mahdu paikalleen. Tämänkokoisten akkujen kapasiteetti on usein n. 85 Ah, mutta variaatiotakin löytyy akkumallien välillä.

Eberittömissä lauhempien markkinoiden dieseleissä vakioakku on korkeampi ja lyhyempi 175x190x278 mm. Sellaisessa kapasiteettia yleensä n. 10 Ah vähemmän. En nyt muista varmaksi onko näissä autoissa akulle kansi tehtaalta vai ei, muistelisin että on.

Akkukuvastoilla on tapana tarjota Suomessakin tuota lyhyempää akkua dieselkolkkeihin ilman erityistä mainintaa Eberin olemassaolosta tai edes mahdollisuudesta asentaa pidempi akku. Esim Motonet tarjoaa nykyisin dieselkolkkiin kolmea lyhyttä 70-77 Ah Exideä ja yhtä pitkää 75 Ah MTX:ää, mutta ei ymmärrä tarjota pitkää 85 Ah Exide Premium EA852:ta vaikka sellainenkin Motonetin hyllystä löytyy, ja olisi varmasti noista paras valinta Eberilliseen autoon.

Tämän vuoksi paljon on lyhyitä asennettu myös eberillisiin autoihin, kun on tullut aika vaihtaa orggisakku uuteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab bensa ng 9-3 akkukotelo ja akut

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla ainakin sekä Saksaan myydyssä 150hp TIDssä (cabrio) oli akkukotelon kansi ja tuossa nykyisessäkin Italian TTID cabessa on kotelon kansi. Kummassakaan ei ole eberiä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab bensa ng 9-3 akkukotelo ja akut

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Dieseleihin tosiaan isompi akku ja kaupan tekijäisinä huonosti tehty akun (etenkin) pluskaapelin kengän liitos :evil:
Kyllä bensa malleihin normaali 60...65 Ah akku riittää mainiosti. Panostaa vaan laatumerkkiin esim. Varta, Exide.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin