Havaittavat oireet: Jos auton käynnistää kylmänä - käynnistyy moitteetta, mutta ekalla kaasunpainalluksella moottori pätkäisee, joskus niin paljon että sammuu, mutta tämä harvinaisempaa. Yleensä se on sellainen nopea pätkäsy. Tämän jälkeen toimii moitteetta ajossa. Samaa ei tapahdu lämpimällä moottorilla tai jos auto seissyt vaikka tunnin ja lähtee ajamaan taas. Kylmänä pakokaasut haiskahtaa hieman bensalle sekä savuttaa hieman ekat minuutit, mutta tän jälkeen katoaa.
Lisäksi suurimmat havaittavat viat on se, että nyt on pariin kertaan hävinnyt tehot ajaessa, alkanut tulemaan valkoista savua pakoputkesta, käymään vajailla pytyillä ja järkyttävä bensanhaju tullut sisälle. Tämän jälkeen kun auton pysäyttää ja käyttää akunkenkää irti, niin käynnistyksessä menee inan pidempään, mutta lähtee kuitenkin käyntiin ja oireet katoaa. Tätä on tapahtunut kahden viikon sisällä kolmesti nyt ja ajokilometrejä näiden jokaisen välillä ~200-300 kilometriä kaupunkiajoa eli vika ei siis tule esille heti uudelleen. Kaksi kertaa kolmesta tapahtunut niin, että kiihdytyksen jälkeen havainnut, että hieman nykii (ei pahasti) jonka johdosta säikähtänyt ja alkanut polkemaan kaasua lattiaan ja tän jälkeen pahentunut ja savua alkanut tulemaan (moottori tukehtuu?)
Juuri vaihdettu tulpat, putsattu kaasuläppäkotelo (tän jälkeen noi pahemmat oireet ollut, että tiedä sitten oonko jonkun sähköjohdon suuttimilta tuhonnut) ja vaihdettj öljyt. Auto on katsastettu pari kuukautta sitten ja laitettu sen jälkeen myyntiin ja seisontaan. Voiko tuossa ajassa jotain paskaa kertyä suuttimille haihtuneesta bensasta?
Polttoainesuodatin vaihdettu +50 000 kilometriä sitten, niin sen ainakin meinasin vaihtaa samalla, kun tarkistan noiden suuttimien johdotukset.
Onko jotain muuta vinkkejä? Vielä en ole varmistanut, että tuleeko samat koodit aina, kun vikavalo syttyy, mutta sille saan varmuuden, kun seuraavan kerran syttyy. Vikavalo siis ei pala joka ajokerralla, vaan silloin, kun nuo oireet tulevat.
Auto kuluttaa ~11 litraa kaupunkiajossa, eikä kaasujalka ole mitenkään painava. Se nyt tiedossa, että saabit kuluttaa, mutta kyllä tuo aika rikkaalta vaikuttaa myös.
ChatGPT ohjeisti nyt ensiksi näin:
Tarkista:
Onko johdoissa murtumia, hapettumia tai liittimet löysällä.
• Haiseeko siinä bensalta (merkki vuotavasta suuttimesta).
• Onko liittimien ympärillä kosteutta tai bensatippoja.
1.
– Kirjaa, mikä sylinteri (2 vai 4 vai molemmat).
2.
3.
4.
– Vaihda tai testauta suutin.
5.
– Epäile moottorinohjainta (ECU).
Onko näiden lisäksi jotain, mitä kannattaisi tsekata, tai yleisiä vinkkejä yllämainittuihin tsekkauksiin?