Vikakoodit P0202 P0204

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
NipaLa
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Heinä 28, 2019 10:54

Vikakoodit P0202 P0204

Viesti Kirjoittaja NipaLa »

Hei, pitkästä aikaa tuli taas saab 93 2007 (b207 2.0t) ostettua ja alkanut oireilemaan. Mistä lähtisi kyseistä vikaa etsimään?

Havaittavat oireet: Jos auton käynnistää kylmänä - käynnistyy moitteetta, mutta ekalla kaasunpainalluksella moottori pätkäisee, joskus niin paljon että sammuu, mutta tämä harvinaisempaa. Yleensä se on sellainen nopea pätkäsy. Tämän jälkeen toimii moitteetta ajossa. Samaa ei tapahdu lämpimällä moottorilla tai jos auto seissyt vaikka tunnin ja lähtee ajamaan taas. Kylmänä pakokaasut haiskahtaa hieman bensalle sekä savuttaa hieman ekat minuutit, mutta tän jälkeen katoaa.

Lisäksi suurimmat havaittavat viat on se, että nyt on pariin kertaan hävinnyt tehot ajaessa, alkanut tulemaan valkoista savua pakoputkesta, käymään vajailla pytyillä ja järkyttävä bensanhaju tullut sisälle. Tämän jälkeen kun auton pysäyttää ja käyttää akunkenkää irti, niin käynnistyksessä menee inan pidempään, mutta lähtee kuitenkin käyntiin ja oireet katoaa. Tätä on tapahtunut kahden viikon sisällä kolmesti nyt ja ajokilometrejä näiden jokaisen välillä ~200-300 kilometriä kaupunkiajoa eli vika ei siis tule esille heti uudelleen. Kaksi kertaa kolmesta tapahtunut niin, että kiihdytyksen jälkeen havainnut, että hieman nykii (ei pahasti) jonka johdosta säikähtänyt ja alkanut polkemaan kaasua lattiaan ja tän jälkeen pahentunut ja savua alkanut tulemaan (moottori tukehtuu?)

Juuri vaihdettu tulpat, putsattu kaasuläppäkotelo (tän jälkeen noi pahemmat oireet ollut, että tiedä sitten oonko jonkun sähköjohdon suuttimilta tuhonnut) ja vaihdettj öljyt. Auto on katsastettu pari kuukautta sitten ja laitettu sen jälkeen myyntiin ja seisontaan. Voiko tuossa ajassa jotain paskaa kertyä suuttimille haihtuneesta bensasta?

Polttoainesuodatin vaihdettu +50 000 kilometriä sitten, niin sen ainakin meinasin vaihtaa samalla, kun tarkistan noiden suuttimien johdotukset.

Onko jotain muuta vinkkejä? Vielä en ole varmistanut, että tuleeko samat koodit aina, kun vikavalo syttyy, mutta sille saan varmuuden, kun seuraavan kerran syttyy. Vikavalo siis ei pala joka ajokerralla, vaan silloin, kun nuo oireet tulevat.

Auto kuluttaa ~11 litraa kaupunkiajossa, eikä kaasujalka ole mitenkään painava. Se nyt tiedossa, että saabit kuluttaa, mutta kyllä tuo aika rikkaalta vaikuttaa myös.

ChatGPT ohjeisti nyt ensiksi näin:

Tarkista:
Onko johdoissa murtumia, hapettumia tai liittimet löysällä.
• Haiseeko siinä bensalta (merkki vuotavasta suuttimesta).
• Onko liittimien ympärillä kosteutta tai bensatippoja.

1. 🔹 Koodi toistuu?
– Kirjaa, mikä sylinteri (2 vai 4 vai molemmat).
2. 🔹 Irrota ja puhdista liittimet.
3. 🔹 Tarkista johdot silmämääräisesti.
4. 🔹 Jos edelleen sama koodi:
– Vaihda tai testauta suutin.
5. 🔹 Jos koodi vaihtaa sylinteriä:
– Epäile moottorinohjainta (ECU).


Onko näiden lisäksi jotain, mitä kannattaisi tsekata, tai yleisiä vinkkejä yllämainittuihin tsekkauksiin?
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 572
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Vikakoodit P0202 P0204

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Puola/t sökö/jä.
Nuo teköälyhakuvastaukset ovat netin kootut selitykset joiden seassa voi olla ihan mitä vaan.
Avatar
NipaLa
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Heinä 28, 2019 10:54

Re: Vikakoodit P0202 P0204

Viesti Kirjoittaja NipaLa »

Selvä juttu. Onko jotain tapaa testata noita puolia varmistaakseen ennen kuin ostaa uusia? Ja onko suositella jotain tiettyjä.
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5336
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vikakoodit P0202 P0204

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Vaihda ristiin 1-3 ja 2-4 puolat, jos viat siirtyy, niin vika puolissa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 572
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Vikakoodit P0202 P0204

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Alkuperäistä vain joko uusia tai ehjiä käytettyjä.
https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... l-12787707
https://www.motonet.fi/tuote/sytytyspuo ... bgQAvD_BwE

Testaa ensin niin kuin tobbana kertoi.
Avatar
NipaLa
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Heinä 28, 2019 10:54

Re: Vikakoodit P0202 P0204

Viesti Kirjoittaja NipaLa »

Jees kiitoksia, eikun vaan odottelemaan vikavaloa siis.
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Avatar
NipaLa
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Heinä 28, 2019 10:54

Re: Vikakoodit P0202 P0204

Viesti Kirjoittaja NipaLa »

Nyt nakkas uudestaan motarilla vikavaloa. Mitään kunnon havaitavaa oiretta ei tullut, kiihdytin moottoritielle ja samassa yhteydessä syttyi valo. Ajelin tovin ja nollasin vikakoodin ja nyt on vikavalo pysynyt poissa taas, kun ajelee perus kaupunkiajoa. Koodit luettaessa näytti P0201 ja P0202. Eli tuo P0204 oli vaihtunut nyt -01, ilman että olen suuttimiin edes koskenut vielä. Mahtaakohan vika olla ECUssa?
Viimeksi muokannut NipaLa, Ti Loka 21, 2025 15:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Avatar
NipaLa
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Heinä 28, 2019 10:54

Re: Vikakoodit P0202 P0204

Viesti Kirjoittaja NipaLa »

https://imgur.com/a/cLSPkS9
Jotain DIY virityksiä puutapeilla tonne ainakin on tehty nelospuolaan :D

Mutta joo löytyykö muilta jotain vinkkejä mitä seuraavaksi miettiä, kun nyt pisti tuolle toisellekin puolalle vikakoodin, eli tähän mennessä kolmea paitsi P0203 herjannut.

Voiko mahd. tiensä päässä oleva bensansuodatin aiheuttaa tällaista?
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Avatar
NipaLa
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Heinä 28, 2019 10:54

Re: Vikakoodit P0202 P0204

Viesti Kirjoittaja NipaLa »

Jos ja kun vika tuossa ECUssa, niin mikä olisi fiksuin tapa edetä? Hankkia käytetty ja kloonata vai yrittää korjauttaa nykyinen jossain? Löytyykö Suomesta tekijää?

Eilisen nollauksen jälkeen tullut ajoa taas, mutta ei ole vikavalo syttynyt. Ainut mikä on, niin kylmällä käynnistäessä jos suoraan painaa kaasua, niin tekee sen yhden kerran pienen pätkäisyn - tätä ei tapahdu lämpimänä - jonka jälkeen toimii. Tätäkään oiretta ei tule, jos käynnistyksen jälkeen jättää auton sen minuutin ajaksi tyhjäkäynnille ja antaa kierrosten lasketa (Kierrokset käynnistäessä kylmänä noin 1,5k jonka jälkeen laskee sinne mutulla heitettynä 700-900) eikä paina kaasua - silloin ei pätkäise ensimmäisellä painalluksella.

Foorumi selatessa useammalle oli tullut P0201-P0204 välillä kaikki nuo koodit, mutta itsellä tähän mennessä kun tarkistanut, niin kaksi koodia näkyy vaan, kun vikavalo syttyy. Puolien paikkaa en ole vielä vaihtanut, kun edellisellä kerralla paloi P0201, kun tämä ei sitten taas aikaisemmalla kerralla tullut esiin, vaikka puolat samat.
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Di17
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Vikakoodit P0202 P0204

Viesti Kirjoittaja Di17 »

NipaLa kirjoitti:
Ti Loka 21, 2025 15:15
https://imgur.com/a/cLSPkS9
Jotain DIY virityksiä puutapeilla tonne ainakin on tehty nelospuolaan :D

Mutta joo löytyykö muilta jotain vinkkejä mitä seuraavaksi miettiä, kun nyt pisti tuolle toisellekin puolalle vikakoodin, eli tähän mennessä kolmea paitsi P0203 herjannut.

Voiko mahd. tiensä päässä oleva bensansuodatin aiheuttaa tällaista?
Kuva näyttää mun korvaan suuttimelta. Puolat on ne tulppien päällä olevat "hatut".

Vikakoodit viittaa suuttimiin, joten niihin kannattanee keskittyä. Näissä on ollut kaikenlaisia haasteita puolien kanssa. Itselläni on mennyt suuttimien johtosarja ja toisesta yksilöstä itse suutin.

Johdoissa ollut vika oli mystinen ja välillä se tuntui korjaantuvat oikean sulakkeen irroittamalla, mutta palasi aina.
Vika korjattiin vaihtamalla suuttimien liittimiä johtosarjaan.

Kerran meni myös suutin mykäksi. Tällöinkin epäilin johtosarjaa, mutta suutin oli vain lopettanut toimintansa ja tällöin korjauksena oli kaikkien suuttimien vaihtaminen uusiin. Kaikkien vaihtaminen kerralla on suotavaa, jotta suuttimet ovat keskenään tuotoltaan samanlaiset.

Oireena näissä oli enemmän ja vähemmän satunnainen kolmella käynti.

Puolatkin aiheuttaa kolmella käymistä jne. Ne on tietysti niin helppo vaihtaa ristiin että sekin kortti kannattaa katsoa.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Avatar
NipaLa
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Heinä 28, 2019 10:54

Re: Vikakoodit P0202 P0204

Viesti Kirjoittaja NipaLa »

Di17 kirjoitti:
Pe Loka 24, 2025 11:28
NipaLa kirjoitti:
Ti Loka 21, 2025 15:15
https://imgur.com/a/cLSPkS9
Jotain DIY virityksiä puutapeilla tonne ainakin on tehty nelospuolaan :D

Mutta joo löytyykö muilta jotain vinkkejä mitä seuraavaksi miettiä, kun nyt pisti tuolle toisellekin puolalle vikakoodin, eli tähän mennessä kolmea paitsi P0203 herjannut.

Voiko mahd. tiensä päässä oleva bensansuodatin aiheuttaa tällaista?
Kuva näyttää mun korvaan suuttimelta. Puolat on ne tulppien päällä olevat "hatut".

Vikakoodit viittaa suuttimiin, joten niihin kannattanee keskittyä. Näissä on ollut kaikenlaisia haasteita puolien kanssa. Itselläni on mennyt suuttimien johtosarja ja toisesta yksilöstä itse suutin.

Johdoissa ollut vika oli mystinen ja välillä se tuntui korjaantuvat oikean sulakkeen irroittamalla, mutta palasi aina.
Vika korjattiin vaihtamalla suuttimien liittimiä johtosarjaan.

Kerran meni myös suutin mykäksi. Tällöinkin epäilin johtosarjaa, mutta suutin oli vain lopettanut toimintansa ja tällöin korjauksena oli kaikkien suuttimien vaihtaminen uusiin. Kaikkien vaihtaminen kerralla on suotavaa, jotta suuttimet ovat keskenään tuotoltaan samanlaiset.

Oireena näissä oli enemmän ja vähemmän satunnainen kolmella käynti.

Puolatkin aiheuttaa kolmella käymistä jne. Ne on tietysti niin helppo vaihtaa ristiin että sekin kortti kannattaa katsoa.
Joo, oli mennyt kirjoittaessa näköjään sekaisin. Suutinta tarkoitin siis.

Vaihdoin bensansuodattimen - oli jo aikakin, se tiputti aivan mustaa bensaa ja oli sen näköinen, että heitelty seiniä pitkin. Auto käy paremmin.

Vika ei kuitenkaan ole poistunut. Auto alkanut antaa useammin vikavaloa, mutta käynti ns parantunut, kun putsannut liittimiä ja vaihdellut suodattimia. Nyt vikakoodit ovat aina P0201 ja P0202 TAI p0203 ja P0204. Ne tulevat tuollain pareittain, ei koskaan sekaisin. Kun ne syttyvät, niin auton toiminnasa ei kuitenkaan havaitse mitään erikoista. Okei, tämä nyt yleisesti käy kovemmilla kierroksilla kylmänä, vaikka rauhoittuukin ja tyhjäkäynti ei ole aivan tasaista. (Edit: no nyt tuli P0202 ja P0204 eli aikaisempi ”parillisuus” kumoutunut, jos sillä edes mitään merkitystä on)

Nyt ei ole tullut yli viikkoon tuota vajailla pytyillä käymistä, bensanhajua ja sitä efektiä kuin joku sumuttaisi savukoneen kanssa. Tämä kyllä kylmänä savuttaa tyhjäkäynnillä hieman, mutta häviää lämmetessä ja kaasua painaessa ei tule savua.

Hieman umpikujassa, tähän hätään voisi varmaan noita johtosarjoja koittaa katsoa. Onko ecun avaamisesta ja suihkuttamisesta jollain soveltuvalla puhdistusaineella jotain apua? Palkka tulee perjantaina, niin sen jälkeen voisi tutkia tuota toisen ECUn hankkimista. Tekeekö joku Varsinais-Suomessa tech2 kanssa noita parituksia ja mitä niistä yleensä pyydetään?
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Vastaa Viestiin