SC:n audion parantelua

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
uusi saabisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
Paikkakunta: Helsinki

SC:n audion parantelua

Viesti Kirjoittaja uusi saabisti »

Tervehdys,

Tällä palstalla on ollut kohtuullisen paljon juttua äänentoistosta ja sen parantelusta keskittyen lähinnä Sedaneihin. Itselläni SC:ssä suurimpana ongelmana oli etupäässä vaimea diskanttitoisto ja takapäässä puuttuvat bassot. Näin siis ES2/7-järjestelmässä.

Kysyin varmuuden vuoksi hintaa SS3-päivityssarjalle ja sain seuraavan vastauksen Herttoniemen LA:sta:" AUDOJÄRJESTELMÄN PÄIVITYS OSAT MAKSAA 1103 ,TYÖ AIKAA EI TÄLLÄ HETKELLÄ OLE TIEDOSSA OLETUS NOIN 4 TUNTIA A 86,70." Toki tuon päivityssarjan olisi voinut sada hankittua edullisemminkin tilaamalla mutta päädyin parantelemaan audiota muilla keinoin.

SC:ssä takakontin lipassa on samanlaiset 3,5':n kajarit kuin edessä kojelaudassa, joten vaihdoin samalla kertaa Infinityn reference 4-ohm 3012cf-kaiuttimet sekä eteen että taakse. Molemmat sopivat suoraan valmiisiin paikkoihin ja edessä ritilän alle nippa nappa. Johdotukset jatkoin originaali liittimistä kuten täälläkin on ollut puhetta.

Takabassoksi olin ajatellut jotain supparia asennettavaksi takakontin alle vararengastilaan. Päädyin kuitenkin Autostudion suosittelemana takakonttiin asennettavaan aktiivisuppariin Pioneer TS-WX22A (150W). Se on pystymallinen ja tuntui menevän mukavasti vasemmalla puolella olevaan koloon rengaskotelon taakse, siis sen sähkökeskuksen toiselle puolelle. Sitten eikun asentamaan.

Kiinnitin supparin mukana olevalla asennussarjalla lattiaan kiinni. Tuolla kohdalla on se säilytyslokero pikkutavaroille, joten jouduin kiinnittämään myös sen kiinni alustaansa, siihen käytin 6 kpl mustia kipsilevyruuveja. Suppari seisoo siis sen lokeron kannen päällä, mielestäni tukevasti. Suppari on kiinni siipimuttereilla telineessään, joten sen saa myös helposti irti. Lisäksi peräkontissa olevaan kumimattoon täytyi tehdä sopiva kolo.

Itse kytkennän tein seuraavasti: Ryöstin etupenkin alta kaiutinsignaalit ja muutin ne linjatasoisiksi Caliberin muuntajalla. Herätesignaalin otin automaattisesti himmenevän taustapeilin sulakkeesta, virransyötön lisävahvistimelle tarkoitetusta virransyötöstä. Supparin mukana tulleen kaukosäätimen (taajuusalue- ja bassovahvistussöödät) sijoitin keskikyynärnojan sisään.

Suurimpia haasteita oli mekaniikan kanssa. En saanut etupenkkiä irti, joten irroitin vahvistimen ja muilutin liittimen etupenkin kiinnitysraudan alta oven puolelle ja juotin kuorittuun johtoon kaapelit kiinni (tehokas työtila oli noin tulitikkuaskin kokoinen). Itse johdotus oli suhteellisen helppo juttu. Akun -napa oli luonnollisesti irti koko toimituksen ajan. Kytkentöjen jälkeen sitten heti kuuntelemaan lopputulosta ja yllätys oli suuri kun supparista ei kuulututkaan mitään! 8O

Siten tajusin että kyllä sitä ihminen on tyhmä. :oops: Mulla oli faderi takakaiutin-asennossa, eikä supparista tietenkään kuulunut mitään, se kun on loogisesti osa etukaiuttimia. Faderin kääntämisellä alkoi basso potkia. :D Ehdin jo hätäpäissäni mitata jännitteitä ja tarkistaa liitoksia ennenkuin tajusin asian.

Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen, radion bassonuppi on keskiasennossa, takabassoa voi säädellä erikseen. Miinuspuolena on juuri tuo etu-takajako, jota siis ei voi faderilla bassojen osalta paljonkaan säätää (tätä en hoksannut etukäteen). Hintaa muutokselle tuli tarvikkeineen 350 eur eli huima parannus tuli suht. pienellä panostuksella. Niin, ajattelin jättää ainakin toistaiseksi ne etuovikajarit koskematta ja pärjätä tällä setillä.
9-3 SportCombi Linear TurboEdition -06 SCH 1.8t + Hirsch
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

eikö se pioneeri ole aktiivinen?

jos on niin siihenhän riittää mainiosti takakaiuttimien sungnaali... :roll:
uusi saabisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi saabisti »

julle05 kirjoitti:eikö se pioneeri ole aktiivinen?

jos on niin siihenhän riittää mainiosti takakaiuttimien sungnaali... :roll:
Jep, aktiivinen on. Kytkentä oli mahdollista tehdä suoraan kaiutintasoisena, joka ei olisi vaatinut erillistä jänniteherätettä, tai sitten linjatasoisena, jolloin heräte tarvitaan. En tiedä onko näillä käytännössä juurikaan eroa, mutta minulle suositeltiin Autostudiossa juuri tuota linjatasoista kytkentää.
9-3 SportCombi Linear TurboEdition -06 SCH 1.8t + Hirsch
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: SC:n audion parantelua

Viesti Kirjoittaja Marko A »

uusi saabisti kirjoitti: SC:ssä takakontin lipassa on samanlaiset 3,5':n kajarit kuin edessä kojelaudassa, joten vaihdoin samalla kertaa Infinityn reference 4-ohm 3012cf-kaiuttimet sekä eteen että taakse.
Moi,

Miten vaikuttaa pelkästään noiden kaiuttimien vaihto? Itsellä tuo takaosan käyttö jäänee erittäin pieneksi kun koira matkustelee kontissa, mutta etuosaan vois hieman parannusta suunnitella. Sarjaksi tulee siis ES1/7, joka oli kyllä minun mittapuulla ihan kohtuullinen toisto. Mutta parannustahan voi aina hakea ja kaiuttimien vaihto ois varmaan sieltä helpoimmasta ja fiksuimmasta päästä näin aluksi.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

laita eteen infinity kappa 65.7cs bassot ja kojelaudan päihin infinity kappa 32.5cf coax ja keskelle 1kpl infinity kappa 42.5i.

keski kaijutinhan on tehtaan jäljiltä 2ohm, mutta laittaisin keskelle 4ohmisen koska mielestäni keskikanava huutaa liikaa ja siitä puuttuu"heleys"äänestä... 4ohminen soi paljon paremmin ja 65.7kat antaa tukevan ja matalan basson koska herkkyyttä on 95db/2ohm ja kojelaudalle paremmat ihan vaan sen takia että orkkikset on ihan p.....tä ja pelkkiä diskantteja sinne ei voi laittaa koska vilkun ym äänet tulee niiden kaiuttimien kautta.

noilla kaiuttimilla siis saat alkuperäistä vahvaria käyttämällä mainion äänentoiston! toki halvempiakin vaihtoehtoja on, mutta... se on maku asia... noista saa pulittaa pyöreästi 300€ jos osaa tinkiä :wink:
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Nuo Kappa 65.7cs:t tarvii ne jakosuotimet kanssa. Ääni säröytyy tosi helposti ilman niitä. Itse luovuin niiden asennuksesta, koska en viitsiny alkaa repimään oven sisältä sitä eristettä. Mulla on nuo myynnissä, jos kiinnostaa.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

Miika79 kirjoitti:Nuo Kappa 65.7cs:t tarvii ne jakosuotimet kanssa. Ääni säröytyy tosi helposti ilman niitä. Itse luovuin niiden asennuksesta, koska en viitsiny alkaa repimään oven sisältä sitä eristettä. Mulla on nuo myynnissä, jos kiinnostaa.
totta! nuo kaiuttimet on tosi herkät. ohjeissa muistaakseni lukee et niitä ei koskaan saa asentaa ilman jakareita...
uusi saabisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: SC:n audion parantelua

Viesti Kirjoittaja uusi saabisti »

Marko A kirjoitti:
uusi saabisti kirjoitti: SC:ssä takakontin lipassa on samanlaiset 3,5':n kajarit kuin edessä kojelaudassa, joten vaihdoin samalla kertaa Infinityn reference 4-ohm 3012cf-kaiuttimet sekä eteen että taakse.
Moi,

Miten vaikuttaa pelkästään noiden kaiuttimien vaihto? Itsellä tuo takaosan käyttö jäänee erittäin pieneksi kun koira matkustelee kontissa, mutta etuosaan vois hieman parannusta suunnitella. Sarjaksi tulee siis ES1/7, joka oli kyllä minun mittapuulla ihan kohtuullinen toisto. Mutta parannustahan voi aina hakea ja kaiuttimien vaihto ois varmaan sieltä helpoimmasta ja fiksuimmasta päästä näin aluksi.
Moi, siinä tapauksessa suosittelisin ehkä keskittymistä pelkkään etupäähän ja siellä laadukkaampiin kajareihin. Ääni toki kuuluu nyt jotenkin puhtaammin ja selkeämmin, myös takaa. Meillä lapset tykkäävät kuunnella automatkalla musiikkia ja siksi panostus myös takapäähän. Siellä mekaaminen asennus on vain hieman hankalaa kun toinen kaiuttimen ruuvi on jätetty verhoilun alle eikä sinne pääse suoraan käsiksi kaiuttimen aukosta. Sain orkkikset vielä irti, mutta uudet kajarit on toistaiseksi kiinni vain yhdellä ruuvilla. Eli sun tapauksessa ei kannata välttämättä nähdä vaivaa.

Noita etuovikajareita olen itsekin miettinyt ja siitä jutellut myös Miikan ja TurboSensonicin kanssa (kiitokset vaan neuvoista). En kuitenkaan vielä lähtenyt siihen hommaan (takasupparin kanssa etupään bassoja ei tartte luukuttaa niin kovalla). Näissä hommissahan nälkä vaan tunnetusti kasvaa syödessä.

Nuo Kappa-sarja kaiuttimet voivat soida vielä paremmin mutta nuo referenssitkin ovat kyllä riittävän hyvät (ainakin mulle). Kapat taisi olla hieman korkeammat eli kannatta tsekata että mahtuvat ritilöiden alle.
9-3 SportCombi Linear TurboEdition -06 SCH 1.8t + Hirsch
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Mitens on, huomaako äänessä jos laittaisi vain nuo:
"kojelaudan päihin infinity kappa 32.5cf coax ja keskelle 1kpl infinity kappa 42.5i"

Ovatko hankalat vaihtaa?
uusi saabisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 13:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi saabisti »

Nitzgu kirjoitti:Mitens on, huomaako äänessä jos laittaisi vain nuo:
"kojelaudan päihin infinity kappa 32.5cf coax ja keskelle 1kpl infinity kappa 42.5i"

Ovatko hankalat vaihtaa?
Nuo kojelaudan päissä oleva kajarit on ainakin helppo vaihtaa ja eron huomaa selvästi (myös noilla referensseillä). Diskanttitoistohan oli aiemmin heikkoa. Tuosta keskikajarista en osaa sanoa.

Mulla oli ladattuna puhelimeen testibiisiksi Billie Jean, jota sitten soitin aux-liitännän kautta. Kuuntelin tuota biisiä ennenkuin aloitin vaihtoruljanssin ja aina jokaisen stepin jälkeen. Tuo biisi erottaa kyllä jyvät akanoista...
9-3 SportCombi Linear TurboEdition -06 SCH 1.8t + Hirsch
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

Nitzgu kirjoitti:Mitens on, huomaako äänessä jos laittaisi vain nuo:
"kojelaudan päihin infinity kappa 32.5cf coax ja keskelle 1kpl infinity kappa 42.5i"

Ovatko hankalat vaihtaa?
kekikanava on suht iso homma sellaselle kuka sitä ei ole aiemmin tehny... puhallinritilät keskeltä veke ja pitiköhän soitin irrottaa en nyt muista... mutta sen vasta huomaakin, kun se on vaihdettu :wink: onhan se kaikkein keskeisin tekiä surroun änessä...
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Eipä taida enää tuota 32.5cf-mallia saada. Ainakaan Infinityn sivujen mukaan. Uusi malli on 32.7cf, joka on 2 ohminen.

Saan tässä ensi viikolla paikallisesta liikkeestä sovitukseen magnatin 3,5" kajarit. Täytyy kokeilla passaako kojelautaan...
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

Miika79 kirjoitti:Eipä taida enää tuota 32.5cf-mallia saada. Ainakaan Infinityn sivujen mukaan. Uusi malli on 32.7cf, joka on 2 ohminen.

Saan tässä ensi viikolla paikallisesta liikkeestä sovitukseen magnatin 3,5" kajarit. Täytyy kokeilla passaako kojelautaan...
saa sitä, ainakin autostudiosta. infinityn sivuilla ei ole kaikkia malleja!

ei kannata sotkea eri merkkisiä kajareita keskenään, ääni puuroutuu...
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 211
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Recon »

Vaihdoin vanhaan SS:än kojelautaan hankitun Pioneerin TS-H871 2-tie kajarit nykyiseen SC:en. Ovat huomattavasti laadukkaammat kuin originaali pahvikartioiset. Menee heittämällä. Jostain syystä tuota mallia ei tuoda Suomeen, mutta netistä saa. Hintaa oli 50€. Kokeilin myös Lanzarin vastaavaa mallia, mutta diskantti ei mahtunut kunnolla ritilän alle.

SS:stä jäi vuoden vanhat Infinityn Kappa 693.5i 3-tie 6"x9"-kajarit, samoin DLS CA22 2x50W vahvari, jos jotain kiinnostaa...
SABANISTI93
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Syys 28, 2006 14:07
Paikkakunta: KOTKA

Viesti Kirjoittaja SABANISTI93 »

julle05 kirjoitti:
Nitzgu kirjoitti:Mitens on, huomaako äänessä jos laittaisi vain nuo:
"kojelaudan päihin infinity kappa 32.5cf coax ja keskelle 1kpl infinity kappa 42.5i"

Ovatko hankalat vaihtaa?
kekikanava on suht iso homma sellaselle kuka sitä ei ole aiemmin tehny... puhallinritilät keskeltä veke ja pitiköhän soitin irrottaa en nyt muista... mutta sen vasta huomaakin, kun se on vaihdettu :wink: onhan se kaikkein keskeisin tekiä surroun änessä...
Ei tarvitse irrottaa puhallinritilöitä eikä soitinta. Riittää kun varovasti raottaa talttameisselillä kaiutinelementin reunasta ja pienellä meisselillä vapauttaa "kiinnitysklipsit", niin elementti nousee ylös...

Onko kukaan asentanut "Peerlessin audiokit" sarjaa Saabiin?? Itsellä on asennukset hiukan kesken vielä. Kojelauta valmiina, mutta ovet pitäs vielä laittaa. Pahvien irrotus ovista?? Voisko joku auttaa... eli antaa ohjeita 8)
SABANISTI93
Vastaa Viestiin