Tällä palstalla on ollut kohtuullisen paljon juttua äänentoistosta ja sen parantelusta keskittyen lähinnä Sedaneihin. Itselläni SC:ssä suurimpana ongelmana oli etupäässä vaimea diskanttitoisto ja takapäässä puuttuvat bassot. Näin siis ES2/7-järjestelmässä.
Kysyin varmuuden vuoksi hintaa SS3-päivityssarjalle ja sain seuraavan vastauksen Herttoniemen LA:sta:" AUDOJÄRJESTELMÄN PÄIVITYS OSAT MAKSAA 1103 ,TYÖ AIKAA EI TÄLLÄ HETKELLÄ OLE TIEDOSSA OLETUS NOIN 4 TUNTIA A 86,70." Toki tuon päivityssarjan olisi voinut sada hankittua edullisemminkin tilaamalla mutta päädyin parantelemaan audiota muilla keinoin.
SC:ssä takakontin lipassa on samanlaiset 3,5':n kajarit kuin edessä kojelaudassa, joten vaihdoin samalla kertaa Infinityn reference 4-ohm 3012cf-kaiuttimet sekä eteen että taakse. Molemmat sopivat suoraan valmiisiin paikkoihin ja edessä ritilän alle nippa nappa. Johdotukset jatkoin originaali liittimistä kuten täälläkin on ollut puhetta.
Takabassoksi olin ajatellut jotain supparia asennettavaksi takakontin alle vararengastilaan. Päädyin kuitenkin Autostudion suosittelemana takakonttiin asennettavaan aktiivisuppariin Pioneer TS-WX22A (150W). Se on pystymallinen ja tuntui menevän mukavasti vasemmalla puolella olevaan koloon rengaskotelon taakse, siis sen sähkökeskuksen toiselle puolelle. Sitten eikun asentamaan.
Kiinnitin supparin mukana olevalla asennussarjalla lattiaan kiinni. Tuolla kohdalla on se säilytyslokero pikkutavaroille, joten jouduin kiinnittämään myös sen kiinni alustaansa, siihen käytin 6 kpl mustia kipsilevyruuveja. Suppari seisoo siis sen lokeron kannen päällä, mielestäni tukevasti. Suppari on kiinni siipimuttereilla telineessään, joten sen saa myös helposti irti. Lisäksi peräkontissa olevaan kumimattoon täytyi tehdä sopiva kolo.
Itse kytkennän tein seuraavasti: Ryöstin etupenkin alta kaiutinsignaalit ja muutin ne linjatasoisiksi Caliberin muuntajalla. Herätesignaalin otin automaattisesti himmenevän taustapeilin sulakkeesta, virransyötön lisävahvistimelle tarkoitetusta virransyötöstä. Supparin mukana tulleen kaukosäätimen (taajuusalue- ja bassovahvistussöödät) sijoitin keskikyynärnojan sisään.
Suurimpia haasteita oli mekaniikan kanssa. En saanut etupenkkiä irti, joten irroitin vahvistimen ja muilutin liittimen etupenkin kiinnitysraudan alta oven puolelle ja juotin kuorittuun johtoon kaapelit kiinni (tehokas työtila oli noin tulitikkuaskin kokoinen). Itse johdotus oli suhteellisen helppo juttu. Akun -napa oli luonnollisesti irti koko toimituksen ajan. Kytkentöjen jälkeen sitten heti kuuntelemaan lopputulosta ja yllätys oli suuri kun supparista ei kuulututkaan mitään!

Siten tajusin että kyllä sitä ihminen on tyhmä.

Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen, radion bassonuppi on keskiasennossa, takabassoa voi säädellä erikseen. Miinuspuolena on juuri tuo etu-takajako, jota siis ei voi faderilla bassojen osalta paljonkaan säätää (tätä en hoksannut etukäteen). Hintaa muutokselle tuli tarvikkeineen 350 eur eli huima parannus tuli suht. pienellä panostuksella. Niin, ajattelin jättää ainakin toistaiseksi ne etuovikajarit koskematta ja pärjätä tällä setillä.