Kulutusgalluppia
Kulutusgalluppia
Nyt tuli sitten 15.000 täyteen -07 93'een ja piti palata palstalle häiriköimään... Olen jonkin verran seurannut autoni kulutusta ja olisi mukava kuulla muiden vastaavia.
Auto 93 SC 1.8t Hirsch, Automaati
- Keskikulutus 9.6 l/100 km
- Alimmillaan matkakulutus 8.1 l/100 km
- molemmat lukemat ajotietokoneesta joka tuntuu pitävän aika hyvin kutinsa.
"Keskiajo" on motaria Tuusula-Helsinki ja kaupungit päälle. Matkaa siis yli 50% kilometreistä. Matkavauhti 110-115 km/h mittarin mukaan.
Auto 93 SC 1.8t Hirsch, Automaati
- Keskikulutus 9.6 l/100 km
- Alimmillaan matkakulutus 8.1 l/100 km
- molemmat lukemat ajotietokoneesta joka tuntuu pitävän aika hyvin kutinsa.
"Keskiajo" on motaria Tuusula-Helsinki ja kaupungit päälle. Matkaa siis yli 50% kilometreistä. Matkavauhti 110-115 km/h mittarin mukaan.
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07
** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
Re: Kulutusgalluppia
Mulla kuluttaa pääasiassa pk-seudulla kaupunkipyörityksessä manuaali Saab 9-3SS vm06 1.8t Hirsch 18" pyörillä tällä hetkellä ajotietokoneen mukaan 9,9 litraa sadalla (ja vaihtelee 10,2 ja 9,7 välillä). Kaasujalka saattaa olla syyllinen siihen, että kulutus on noin korkea. Heti kun vähän käy pidemmällä maalla niin kulutus tippuu.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
9-10l sekalaisessa pyörityksessä, vaihtelevin määrin kaupunkiajoo ja motaria. Matkaajossa kohtuu helpolla 7.2-7.5l, tietenkin enemmänkin saa välillä menemään. Seiskan alitukset saa varmaan unohtaa....
Tuntuu, että tuo normaali moottoritieajo (130-140) ei lisää suhteessa kovin paljon kulutusta.
Esim. uudessa Passatissa kun vauhti nousee 100-->120,130,140, kulutus alkaa nousemaan dramaattisesti, vaikka on 6v laatikko. Kutonen taitaa olla suht samoilla välityksillä kuin Saabin 5v:n nelonen.
Auto: 9-3 1.8t SS
Tuntuu, että tuo normaali moottoritieajo (130-140) ei lisää suhteessa kovin paljon kulutusta.
Esim. uudessa Passatissa kun vauhti nousee 100-->120,130,140, kulutus alkaa nousemaan dramaattisesti, vaikka on 6v laatikko. Kutonen taitaa olla suht samoilla välityksillä kuin Saabin 5v:n nelonen.
Auto: 9-3 1.8t SS
hirveitä lukuja mulla vie 2.0t -03 työmatka+kaupunkiajossa 7.6-7.9l. työmatka on naurettavat 15km. motaria pääasiassa. Talven pakkasjaksolla keskikulutukseksi sain 8,5l, se on suurin luku. talvella 80km/h rajoitusten aikaan ajeltiin oulunseudulle ja reisun keskikulutus oli 6.9l. itekkin epäilin aluksi sidin näyttämiä lukemia, mutta kyllä ne pitää ihan paikkaansa!
en tiedä johtuuko sitten ajotavasta ennen tätä ss:ää mulla on ollut 4 diesel autoa ja oppinut sitä kautta ajaan väännöllä. tällä 2.0t koneellahan pystyy ajaan kuten dieselillä.
en tiedä johtuuko sitten ajotavasta ennen tätä ss:ää mulla on ollut 4 diesel autoa ja oppinut sitä kautta ajaan väännöllä. tällä 2.0t koneellahan pystyy ajaan kuten dieselillä.
9-3 SC ´07 1,8t. Koko ajan kulutus viime lokakuulta 8,23l/100km, ajettuna 16500:
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons. ... hcar=19380
Ajosta noin puolet maantietä (75 km suuntaansa matkoja) ja loput taajama-alueella sekä kaupungissa ajoa. Ajotieturi näyttää +-1dl tarkkuudella oikein säännönmukaisesti.
Pienin kulutus yhdellä tankilla ollut 7,49 ja suurin 9,4. Sisäänajon aikana maantie kulutus oli pari-kolme desiä koko ajan suurempi, mutta kokonaiskulutuksessa sitä ei juurikaan näe.
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons. ... hcar=19380
Ajosta noin puolet maantietä (75 km suuntaansa matkoja) ja loput taajama-alueella sekä kaupungissa ajoa. Ajotieturi näyttää +-1dl tarkkuudella oikein säännönmukaisesti.
Pienin kulutus yhdellä tankilla ollut 7,49 ja suurin 9,4. Sisäänajon aikana maantie kulutus oli pari-kolme desiä koko ajan suurempi, mutta kokonaiskulutuksessa sitä ei juurikaan näe.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Kyllä ne kulkee vähällä.
Reilun parin vuoden ajalta normi-1.8t kulutti sekalaisessa ajossa luokkaa reilu 9l/100 km jos ajeltiin sekalaista kehä I-kaupunkiajoa. Talvisin kaupungissa suhatessa allekirjoittanut pääsi helposti yli 13l/100 km. Maantiellä menee inan alle 7, jos hissuttelee. Motarilla kesällä n. 7.5.
Reilun parin vuoden ajalta normi-1.8t kulutti sekalaisessa ajossa luokkaa reilu 9l/100 km jos ajeltiin sekalaista kehä I-kaupunkiajoa. Talvisin kaupungissa suhatessa allekirjoittanut pääsi helposti yli 13l/100 km. Maantiellä menee inan alle 7, jos hissuttelee. Motarilla kesällä n. 7.5.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Pienin yksittäinen tieturin näyttämä on tankkauksen jälkeen mittarin nollaus ja ajettiin talvikelillä Raahesta kalajoelle (n.70km) ja siellä käytiin mökillä sekä kaupassa ja jälleen takaisin Raaheen. Matkaa tuli hieman yli 150km ja kulutuslukemaksi jäi 6,6l/100km. Maantienopeus oli varmaan mittarinopeutta n.85kmh.
Joten kyllä nuo vähällä menee jos tilat/paino/tehot otetaan huomioon. Yhdistetty CO2 päästöt alle 200g/km. Ei ole huono!
Joten kyllä nuo vähällä menee jos tilat/paino/tehot otetaan huomioon. Yhdistetty CO2 päästöt alle 200g/km. Ei ole huono!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ehkä puolustuksena mun luvuille niin ne tulee 90%:sti ajossa kehä ykkösen sisäpuolella ja se ei edes sisällä ajoa itse kehällä. Eli nopeusrajoitus on maksimissaan 50 ja liikennevaloja on aika paljon. Edelliset 9-3:t samalla myllyllä/teholla on kuluttanut noin litran vähemmän, mutta silloin tuli ajeltua enempi maantiellä. Ei ollut edes paljoa eroa Combin ja Sedanin välillä edellisissä autoissa, mutta nyt on ero aika suuri, kun on ajotottumukset muuttunut radikaalisti.tripleT kirjoitti:hirveitä lukuja
no kyllähen se sellasessa ruuhkamatelussa vie. ite en oo sellaseen vielä joutunu.
mutta verrattain on kyllä pikkuruokainen 2litranen, kun vertaa muihin. esim. tutun uusi kia magentis syö saman tyylisessä ajossa 10litraa sadalla, eikä se oikein usko mun lukuja. ja se auto on muuten siivottaman laiska! ihmettelee, miten tehokkaampi vie vähemmän. oon yrittäny sanoo, että vääntö, turbo ja turbon avulla järkevämpi hyötysuhde.
mutta verrattain on kyllä pikkuruokainen 2litranen, kun vertaa muihin. esim. tutun uusi kia magentis syö saman tyylisessä ajossa 10litraa sadalla, eikä se oikein usko mun lukuja. ja se auto on muuten siivottaman laiska! ihmettelee, miten tehokkaampi vie vähemmän. oon yrittäny sanoo, että vääntö, turbo ja turbon avulla järkevämpi hyötysuhde.
Tuossa on muuten luultavasti yks tärkeä pointti. Näillä uusilla kakslitraisilla pystyy ajamaan dieselmäisesti pitäen kierrokset alle 2300rpm jopa kiihdytyksissä ilman että joutuu "tärisyttämään" liian isolla vaihteella. Tuo vaikuttanee huomattavasti kulutukseen. Eli ajotapa ratkaissee paljon. Automaateista en tiedä kun ei ole kokemusta.tripleT kirjoitti: en tiedä johtuuko sitten ajotavasta ennen tätä ss:ää mulla on ollut 4 diesel autoa ja oppinut sitä kautta ajaan väännöllä. tällä 2.0t koneellahan pystyy ajaan kuten dieselillä.
Tästä johdatellen; onko foorumin lukijoilla TIDS automaatilla kokemuksia? Tuo ois myös ihan kiinnostava yhdistelmä tulevaisuudessa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Auto 1.9 TiDS SC manuaali mallia -06. Matka-ajoa lähes 90% kaikista ajoista. Talvirajoituksilla kulutus 5,4-5,7L/100 km. SID näyttää mulla suunnilleen 0,2L liian matalaa kulutusta, nuo tankkausten perusteella lasketut arvot. Pohjois-Suomessa ajelut joten keskinopeus kuitenkin yli 90 km/h, täällä on tilaa ajella Tältä sulan maan ajalta ei vielä kunnon dataa mutta viime kesänä 5,3-6,0 L/100 km kesärajoituksilla keskiraskaalla kaasujalalla. Kyllä se kiisselilläkin kulutus alkaa selkeästi kasvaa kun vallitseva nopeus nousee yli 110 km/h pitemmäksi aikaa...
Marko A: Jos automaatti keskimäärin n. litran tuo lisäkulutusta niin tuosta saa jo osviittaa mutta varmasti joku varsinainen käyttäjä tietää paremmin.
Marko A: Jos automaatti keskimäärin n. litran tuo lisäkulutusta niin tuosta saa jo osviittaa mutta varmasti joku varsinainen käyttäjä tietää paremmin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Kahdeksastakympistä alkaen tulee ajeltua vitosella.pasijalmari kirjoitti:Kyll mielestäni 80 ja yli voi ihan hyvin ajaa vitosella, tasamaalla tai lievään myötäleeseen jopa 70km/h. Konehan vetää jo 1500 1/min tasolta.
Parempi nää harvahkot välitykset kun liian tiheät.
Täyskuormall ja raskaall kelill sit vähä enempi kiekkoi tai vauhti vähintä sata.
Motarilla sen huomaa kulutuksessa hyvin kun on sopivan harvat välitykset. omassa kulkineessa vitosella paras vääntö alkaen n.135km/h