2.0 Aero vai 2.8 ?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Olisi kyllä Saabin etujen mukaista tuoda markkinoille "edullinen" neliveto kampeamaan VAG konserniautojen rintamaa. Maksaisin mieluusti 2-3k€ enempi normaalin mallin päälle saadakseni XWD:n esim juuri tuon MarkoA:n mainitseman 1.8t. Hintahan olisi alle 40k€ jopa vectorina. Olis siinä Audi miehet ihmeissään, ei nimittäin taida saada 1.8t quattroa nahkoilla yms. alle 40k€? :mrgreen: :mrgreen:

EDIT: itse asiassa halvin quattro oli 43050 raaka auto, ja kaikki tiedetään ettei perusvarustelu ole kovin kattava :)
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Kun Saab vasta lanseeraa ensimmäistä nelivetoa, ei voi olettaa sen olen kovin riemuhalpaa heti alusta lähtien.

Mutta ainakin sen verta Saab hintajoustaa, että tarjoaa halvempaa "mökkitie" nelivetoa ja sitten "kisaisampaa" nelivetoa tuolla rear limited-slip differential optiolla.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Miten Saabin 2.8 V6 eroaa Opelin vastaavasta? Vai ovatko täysin samanlaiset?

Kysyn, koska en löytänyt haulla vastausta tähän.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

juhokare kirjoitti:Miten Saabin 2.8 V6 eroaa Opelin vastaavasta? Vai ovatko täysin samanlaiset?

Kysyn, koska en löytänyt haulla vastausta tähän.
ainakin hinnaltaan opel n 10K€ edullisempi.. Käytettynä ja vastaavilla kilometreillä siis! jo aika iso ero. :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Niinpä. Varmasti tietysti hinnassa löytyy eroja, mutta entä tekniikassa??
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?

Viesti Kirjoittaja Petter »

sama tekniikka
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?

Viesti Kirjoittaja julle05 »

kouvolan autoprismalla olis mun vanha auto myynnissä, omaan lukuuni :wink: http://www.autoprisma.fi/a_vaiht5.htm
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?

Viesti Kirjoittaja hz81 »

julle05 kirjoitti:kouvolan autoprismalla olis mun vanha auto myynnissä, omaan lukuuni :wink: http://www.autoprisma.fi/a_vaiht5.htm
Tuo Jeep vai tämä? :lol: ;)
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?

Viesti Kirjoittaja julle05 »

hz81 kirjoitti:
julle05 kirjoitti:kouvolan autoprismalla olis mun vanha auto myynnissä, omaan lukuuni :wink: http://www.autoprisma.fi/a_vaiht5.htm
Tuo Jeep vai tämä? :lol: ;)
:mrgreen: :saab:
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?

Viesti Kirjoittaja Raser »

Saab 9-3 2.0 T Aerossa (vm. 2004) näyttäisi olevan tehoa "vain" 209 hevosvoimaa.

Millainen sijoitus johonkin virityspakettiin tarvitaan että tehot nousisivat noin 250 hevosvoimaan?

Ovatko nämä viritykset ns. laillisia ja meneekö auto katsastuksesta sen jälkeen läpi?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Omasta puolestani voin vastata että parilla satasella selviää. Laillisuus riippuu siitä muutoskatsastaako vai ei, käytännössä kukaan ei softavirityksiä taida muutoskatsastaa koska pitäisi ajaa tyyppihyväksyntää vastaava päästötesti uudelleen ja tämän takia uusia katalysaattorit käytetyssä autossa. Päästöthän ei softalla nouse, mutta käytetty auto usein ei mene vakionakaan enää ko. testistä läpi. Lisäksi testi maksaa tonnin luokkaa. Poikkeuksena Hirsch ja Saab tehdasvirit jotka on tyyppihyväksytetty uusilla autoilla.

Katsastuksesta menee kuitenkin aina läpi, softamuutosta kun ei katsastuksessa huomaa mitenkään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Onko miten kestäviä nämä uudempien Saabien padat ja laatikot? Tuommoinen 2.0T kiinnostaa, miten mahtaa kestää rankaisua vs. T5 2.0? BSR lupaa putkilastuvirillä tuosta 268hp/420Nm, onko kuinka realistiset lukemat? Lukemani perusteella kytkin menee vaihtoon.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Laatikot on jopa kestävämpiä kuin vanhemmissa, kytkin kylläkin heikko. Vakio B207 moottori kestänee ainakin 300hv/450Nm asti ennen alakerran vahvistusta. Mutta vakioturbo ja -nokat ovat vielä matalammille kierroksille sovitettuja kuin vanhemmissa eli vaihtoon menee aika äkkiä. Samoin menee vaihtoon MAF-anturi ja MAP-anturi, joten T8-pohjaisia yli 300hv vehkeitä on hyvin vähän tehty.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

MAF vaihtoon? Tä? :roll: Mistäs sitten tilalle ja mitä?

Sen mitä tässä maptunin edustajien kanssa olen jutellut niin heillä on työnalla T8 paketti jolla päästäisiin 400hv teholuokkaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0 Aero vai 2.8 ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T8 vakio MAF mittausalue loppuu n. 230g/s eli n. 280-290hv kieppeille. Niin se vaan on. Kyseessä oleva MAF on ihan tavanomainen Bosch anturi jonka tyyppisiä on käytössä melkein jokaisessa eurooppalaisessa autossa Bosch:n ECU:lla.
Anturi pitää vaihtaa johonkin vastaavaan jossa on isompi mittausalue, mahdollista toki myös vaihtaa putken halkaisija isommaksi jossa ko. anturi on mutta sitten pitää tehdä itse uusiksi oikea anturin kalibrointi.
Eipä se nyt mikään ihmeellinen ongelma ole 400hv settiä tehdä, mutta tosiaan ei niin helppoa kuin T5 tai T7. MAP-anturin mittausalue loppuu myös 1,5 bar ja koodissa on hardkoodattu rajoitin joka pitää ahtopaineen hieman tämän alapuolella. Senkin muuttaminen on tietysti mahdollista koodia puukottamalla ja anturinkin voi vaihtaa kunhan muuttaa myös anturikalibraation oikeaksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin