TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Marko A kirjoitti:
TTiD08 kirjoitti:Tätä ketjua kun lukee tuonne alkuun päin, niin kovasti on pettymyksiä matkan varrelle sattunut. Vielä optimistisena, mutta pettymykseen varautuneena...
Alkupään ongelmat lienee takanapäin. Viivästykset johtuivat alihankkijan toimittamasta huonolaatuisesta osasta GM:n mukaan ja en usko, että sama ongelma voi toistua ihan helposti. Toki tuo alkukangertelu saatoi aiheuttaa jotain sumaa toimituksiin.

Oliko muuten selvä valinta A6, vai pitikö manuaalia harkita? Hintaero on sen verran suuri tänäpäivänä, että kiinnostaa? Itselle se oli yksi autonvaihdon alkuperäinen syy, ja bensa-automaatin toimintasäde ei hurmannut. Ratkaisuksi tuli onneksi uusi hieno TTiD.

Suitsutetaan nyt vielä, että kokeilkaapa vertailla, jos tilaisuus tulee 2.8V6T ja 1.9TTiD ihan peräjälkeen. Toki bensakone on silkinsulava äänissään ja voimantuotossa, mutta varsinkin automaattina TTiD tuntuu selvästi voimakkaammalta, jollei autolla kaahata ihan tosissaan.

Nopeasti reagoiva turbo antaa tällaisessa normiajelussa tuntuman huomattavasti vahvemmasta autosta. Valitettavasti taas dieselin menopuoli on pääpiirteissään siinä, eli jos haluaa kunnolla revitellä, niin eipä siellä olekaan enää hirveästi reservissä. Kierrosalue onkin sitten äkkiä koluttu loppuun.

Mutta, kuten aiemminkin todettua, edelleen täytyy vain hämmästellä tätä uutta moottoria. Uskomattoman hieno kokonaisuus.

Tällähetkellä ajojen keskikulutus on luokkaa 7,3 litraa (SID:n mukaan pyöriii kokoajan alle seitsemän) kun kaupunkiajoa on tullut roimasti lisää ja tietkin on sulana :twisted:

Ja lopuksi pikku mielipidegallup. Mitä olette mieltä Vector/Linear takapuskuri/pakoputki viritelmästä?
Oisko mitään mieltä koristella ulkonäkö/äänimaisemaan Hirsch paketilla? Hinta on kyllä törkeä (yli tonnin) mutta ulkonäkö ja soundit muuttuis melkoisesti.
Meillä oli aluksi aikeissa tilata TTiD automaattina mutta hintaero sekä se tosiasia ettei nykyisellä TidS:lläkään vaihteita juuri vaihdella kuin motarikiihdytyksessä ja sitten Haaransillalla ;) Eli kun 90 prossaa ajosta on maantiellä niin jaksetaan vatkata hammasrattaita itse (tai vaimo jaksaa) :lol:

Vaihtuuko siinä hirven paketissa takaäänenvaimentimet vai mitä (olisi pitänyt tietysti itse penkoa)? Takapuskuri on kyllä Aerossa aika miehekkään näköinen ja voisi kyllä mustassa autossa korostua aika kivasti. Hinta on vaan aika suolainen.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
TTiD08
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 18:00

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD08 »

Marko A kirjoitti: Alkupään ongelmat lienee takanapäin. Viivästykset johtuivat alihankkijan toimittamasta huonolaatuisesta osasta GM:n mukaan ja en usko, että sama ongelma voi toistua ihan helposti. Toki tuo alkukangertelu saatoi aiheuttaa jotain sumaa toimituksiin.

Oliko muuten selvä valinta A6, vai pitikö manuaalia harkita? Hintaero on sen verran suuri tänäpäivänä, että kiinnostaa? Itselle se oli yksi autonvaihdon alkuperäinen syy, ja bensa-automaatin toimintasäde ei hurmannut. Ratkaisuksi tuli onneksi uusi hieno TTiD.
Automaatti oli ihan selviö. Ajan vuodessa niin paljon vaihtelevaa ajoa ja touhuan yrittäjänä siinä samalla kaiken näköistä, joten arvostan automaatin tuomaa helppoutta. Se on oikeastaan mulle mukavauus, mutta myös ennen kaikkea turvallisuusvaruste: kun luen sähköpostit Helsingin keskustan ruuhkassa, niin ei riitä enää käsiä tuohon kepin veivaukseen.

Itse asiassa automaatti oli pitkään se syy, miksi en edes harkinnut Saabia. Nuo VAG konsernin automaatit (DSG/Multitronic) ovat aika omassa luokassaan. Kävin kuitenkin koeajamassa tän uuden TTiD:n A6 automaatilla ja olin myyty. A6 laatikko yhdessä tuon TTiD:n kanssa toimii kuin unelma. Ehkä tuo laatikko ei vielä ole DSG:n tai Multitronicin tasolla, mutta hienosti se toimii kuitenkin ja tuo TTiD kone paikkaa nuo hyötysuhteen menetykset reippaasti verrattuna samankokoisiin VAG:n dieseleihin. Myös diesel oli ilmiselvä valinta näillä kilometreillä.
´08 9-3 SC 1.9 TTiD A6 Vector Active
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Ompas erikoista, että näitä TTiD esittelyautoja suorastaan pursuaa liikkeistä! Vuoden alussa taisi yksi löytyä! Nooh onhan tuossa ajassa ehtinyt oulujoessa muutama kuutio virtaamaankin! Mukava että näitä alkaa tulemaan katukuvaan. Toivottavasti ei nyt ihan kansanautoksi tule vaikka hyvä onkin ja hintakaan ei ole enään aivan järisyttävä. :saab: 8)

Tuli tuossa testattua eroa automaatin normivaihto-ohjelman ja sport asennon välillä. Ero oli aika suuri ottaen huomioon sen, että ekalla vedolla ei tuttava jäänyt volvolla yhtään ja sport asennolla jäi selvästi. 8O Kylllähän sen tuntee että se vaihtaa rivakammin, mutta noin suuri ero ohjelmien välillä on jo erikoista, mutta ihan hyvää! 8)
Turbo²
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Oletko huomannut miten laatikosta ilmeisesti löytyy myös puolivaihteita A5:n tyyliin? Ne on ilmeisesti toteutettu momentinmuuntimella, sallimalla jotain tietynasteista luistoa yms. esimerkiksi 2 - 3 välillä on joskus sellainen välipykälä, josta kierrokset sitten putoaa jotain 200-300rpm kun menee kolmonen päälle. Sama juttu tuntuisi myös välillä löytyvän 3 - 4 väliltä. Vai kuvittelenko asian?

Toinen jännä juttu löytyy, kun suunnilleen 50kmh ajaa tasaisen rauhallisesti, ja lisää kaasua himpun verran, on joskus seurauksena välitön pieni kierrosten tippuminen. Ihan kuin pikku polkaisun seurauksena vaihde lukittaisiin kiinteäksi. Vaikutushan on välitän ja rivakka vauhdin kasvu.

Sport - toiminnon moottorijarrutukseen totuttelu vie myös oman aikansa! Oletko ajatellut, muuttuuko myös moottorin toiminta (kaasun herkkyys tjms) Sport tilassa. Auto tuntuu niin paljon erilaiselta, että lienee moottorin ohjauksessakin jotain eroa?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

TTiD08 kirjoitti: On noita suihkarin mustia niin paljon liikenteessä, että piti tilata tuollainen snow silver tummalla sisustalla, jos vaikka sitten vähän erottuis tuosta muusta SAAB massasta ;) Toi musta on kyllä ehdottomasti tyylikkäin väri uudelle Saabille, mutta ehkä tuo hopea on vähän helpompi.
Värijutussa olen kyllä täysin samoilla linjoilla. Ehdottomasti musta, oli se sitten Jet, taikka Solid, on komein väri uudessa nykySaabissa. Snow silverilläkään ei pääse oikein erottumaan joukosta noin niinkuin yleisesti, koska onhan hopea edelleen yleisin väri. Tuohon "ehkä tuo hopea on vähän helpompi" kommenttiin vois heittää perään, että näin on mutta sanan vähän voit korvata sanalla paljon. "Been there, done that", eli edellinen oli solid black SC ja nykyinen on sitten Snow Silver. Aivan naurettavaa tuo ero milloin auto näyttää likaiselta ja milloin ei. SnowSilverin pitää olla aivan yltäpäältä suola/kura-mössössä että se alkaa näkyä (poislukien perä). Mustahan näytti jo p**kaiselta kun ajoi pesuhallilta kotiin.. ;)
Näin niinkuin kärjistetysti.
Kesällä taas pesun jälkeen käyt sisällä vaihtamassa kengät ja peset kädet niin sen jälkeen musta onkin jo muuttunut siitepölynkellertävän hohdokkaaksi. Valitettavasti.
Metalliväri hieman helpottanee asiaa.

Että ei muuta kuin Respectit kaikille puhtailla mustilla autoilla ajaville! :mrgreen:

Kuva Kuva

Ja lisää juttua:
Vaihtuuko siinä hirven paketissa takaäänenvaimentimet vai mitä (olisi pitänyt tietysti itse penkoa)?
Vaihtuu katilta taaksepäin, eli keskivaimennin myöskin tulee uusi. Ja takapäässä on resonaattorit, eli ei vaimentimet vaan "vahvistimet".
two large bass reflex enclosures, that actually amplify the exhaust sound to provide the rich and gratifying sound of a really large and powerful diesel engine.
Samaten mukana tulee tuo takapuskurin alaosa. Ihmetyttää tosin hieman, jos hinta pakettille on tuo Hirsch sivuilla esitetty, koska TTiD ei tarvitse toista lämpösuojaa eikä putken tukea. Varsinkin lämpökilpihän tuntui olevan erittäin hintava erikseen ostettuna.

Kuva
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Marko A kirjoitti:Oletko huomannut miten laatikosta ilmeisesti löytyy myös puolivaihteita A5:n tyyliin? Ne on ilmeisesti toteutettu momentinmuuntimella, sallimalla jotain tietynasteista luistoa yms. esimerkiksi 2 - 3 välillä on joskus sellainen välipykälä, josta kierrokset sitten putoaa jotain 200-300rpm kun menee kolmonen päälle. Sama juttu tuntuisi myös välillä löytyvän 3 - 4 väliltä. Vai kuvittelenko asian?

Toinen jännä juttu löytyy, kun suunnilleen 50kmh ajaa tasaisen rauhallisesti, ja lisää kaasua himpun verran, on joskus seurauksena välitön pieni kierrosten tippuminen. Ihan kuin pikku polkaisun seurauksena vaihde lukittaisiin kiinteäksi. Vaikutushan on välitän ja rivakka vauhdin kasvu.

Sport - toiminnon moottorijarrutukseen totuttelu vie myös oman aikansa! Oletko ajatellut, muuttuuko myös moottorin toiminta (kaasun herkkyys tjms) Sport tilassa. Auto tuntuu niin paljon erilaiselta, että lienee moottorin ohjauksessakin jotain eroa?

Tuon kierrosten laskun olen huomannut. Jotenkin tuntuu että sport ohjelmalla kone ahtaisi enemmän... 8O Tuossa kaasun herkkyydessä en ole huomannut ainakaan eroa. Yksi asia tympii tuossa S asennossa, kun on tullut sitä kaasua painettua...moottorijarrutus kestää liian kauan ennen kuin vaihtaa pienemmälle(minun mielestä), vaikka niinhän sen pitääkin toimia, mutta silti voisi vähän lyhyempi olla!
Turbo²
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Välivaihteet löytyy vain FA57:sta B207R koneen kanssa. Lock Up tuntuu juuri siltä, kuin välitys vaihtuisi, tai siltä, että vaihteisto tarraa kiinni ja kierrokset laskee hieman. Ja meno kasvaa.

AF40 käyttää Lock Uppia vaihteilla 3-6. (FA57 3-5)
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Tuo koneen sitkeys on kyllä mahtavaa ja se, että käsivalintamoodilla vaihteisto ei vaihda pienemmälle vaan antaa mennä väännöillä! Tosin pari kertaa on risteyksestä lähdettäessä unohtunut se, että tuo käsivalinta on päällä. Seuraus -> kone rajoitinta vasten ja ihmettely (miks tää ei liiku?) ja autot meinannu perään ajaa :lol:
Turbo²
Santuli
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 27, 2006 20:48

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Santuli »

Pikaisesti toivon vastausta tähän; Mistä löytyy 9-3 TTiD 2.2 -04:n polttoaineensuodatin?


Edit: Ongelma ohi, olikin ihan helppo nakki :D
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

TTiD kirjoitti: Seuraus -> kone rajoitinta vasten ja ihmettely (miks tää ei liiku?) ja autot meinannu perään ajaa :lol:
Nyt tuli ekaa kertaa kokeiltua kaasua painaa pohjaan saakka. Sisäänajot suunnilleen suoritettu niin uskalsi jo polkaista. Tuli ajettua viikonloppuna reilut 600km ja siinä samalla pari ohitusta, joissa tuli testattua kickdown sekä katsottua mihin se TTiD kiertää. Vaihtaa kickdownilla/kaasu pohjassa isommalle 4500rpm kohdalla (ei Sport tilassa). Kone kiertää loistavasti tuonne 4500rpm saakka. Nätisti hyrrää eikä kuulosta perinteiseltä dieseliltä jolla meinaa henki loppua kun 4000rpm lähenee. Tuo 4500 ei ole enää kovinkaan kaukana bensaversion punarajalta, huomioonottaen että tässä dieselissä siellä on vielä järkevästi vääntöä jäljellä eikä tunnu ollenkaan typerältä antaa kiertää noin korkealle.

Mitä eroa on Manuaali moodissa Sport asetuksella? Se on näköjään mahdollista valita myös silloin??

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Olikos TTiD Vectorissa tuplaputket?

Varmaan selviäisi pläräämällä edellisiä.. :oops:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti:Olikos TTiD Vectorissa tuplaputket?
Jep. Kuva
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Marko A kirjoitti:
TTiD kirjoitti: Seuraus -> kone rajoitinta vasten ja ihmettely (miks tää ei liiku?) ja autot meinannu perään ajaa :lol:

Mitä eroa on Manuaali moodissa Sport asetuksella? Se on näköjään mahdollista valita myös silloin??

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Jaa-a eipä ole tullut mieleen kokeilla tota, voisi kokeillakin... 8)
Turbo²
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja VKe »

Onks sinulla Marko kumman valmistamat taakkatellingit katolla, Saabin omat vai Thulen...?

VKe
Sininen Saab 9-3, '99
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Näyttäisi olevan Thulen, koska ei minulla ainakaan tuommoisia hopeisia ole
Turbo²
Vastaa Viestiin