isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
Eli faijan vm 2008 Saab 9-3 1.9 TTID kone leikkasi kiinni.
Kilsoja mittarissa 130000 ja takuu meni umpeen pari kuukautta sitten.
Syyksi sanoivat tähän mennessä Turuus, että vesipumppu olisi leikannut kiinni ja jakopään hihna olisi tästä syystä katkennut ja venttiilit ainakin sökönä. Eivät olleet ehtineet vielä mäntiin asti katsomaan, että onko alakertakin vaihtokunnossa.
Mitäs olette mieltä moisesta. 130000/2v sehän on vasta sisäänajettu.
Kilsoja mittarissa 130000 ja takuu meni umpeen pari kuukautta sitten.
Syyksi sanoivat tähän mennessä Turuus, että vesipumppu olisi leikannut kiinni ja jakopään hihna olisi tästä syystä katkennut ja venttiilit ainakin sökönä. Eivät olleet ehtineet vielä mäntiin asti katsomaan, että onko alakertakin vaihtokunnossa.
Mitäs olette mieltä moisesta. 130000/2v sehän on vasta sisäänajettu.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
Eikös näistä ollut joskus juttua että pumppuja on leikannu kiinni?
Jakopään vaihdon yhteydessä pitäs ilmeisesti uusia pumppu ja hihnan vaihtoväli on 120 tkm tai 150 tkm ilmeisesti vuosimallista riippuen?
Tuntuu että pitäs kyllä maahantuojan tulla vastaan asiassa jos auto on ohjeiden mukaan huollettu ja noilla kilometreillä tapahtuu näin. Konehan ei ilmeisesti nyt sentään kiinni leikannut. Toivottavasti venttiilien ja mäntien tapaaminen ei aivan totaalista tuhoa aiheuttanu.
Jakopään vaihdon yhteydessä pitäs ilmeisesti uusia pumppu ja hihnan vaihtoväli on 120 tkm tai 150 tkm ilmeisesti vuosimallista riippuen?
Tuntuu että pitäs kyllä maahantuojan tulla vastaan asiassa jos auto on ohjeiden mukaan huollettu ja noilla kilometreillä tapahtuu näin. Konehan ei ilmeisesti nyt sentään kiinni leikannut. Toivottavasti venttiilien ja mäntien tapaaminen ei aivan totaalista tuhoa aiheuttanu.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
Eikös viat-puolella ole ongelma ollut juuri vesipumppu, jota tuo jakoremmi pyörittää, sinänsä vähän hölmönoloinen ratkaisu muutenkin. Näin siis kaikissa 1.9 ja 2.4-sukuisissa dieseleissä.
Mielenkiintoista on sekin, että Fiat-konsernin merkeissä remmin ja hihnan vaihtoväli on 4 vuotta/120tkm. Koneen siirtyessä muuhun koriin vaihtoväli piteneekin kertaheitolla 4 --> 10v ja 120 --> 150tkm.
Olisi mukava kuulla oireileeko tuo pumppu jotenkin etukäteen.
Kansiremontinhan tuossa joutuu joka tapauksessa tekemään, toivottavasti hinta ei ole kovin hunajainen.
Mielenkiintoista on sekin, että Fiat-konsernin merkeissä remmin ja hihnan vaihtoväli on 4 vuotta/120tkm. Koneen siirtyessä muuhun koriin vaihtoväli piteneekin kertaheitolla 4 --> 10v ja 120 --> 150tkm.
Olisi mukava kuulla oireileeko tuo pumppu jotenkin etukäteen.
Kansiremontinhan tuossa joutuu joka tapauksessa tekemään, toivottavasti hinta ei ole kovin hunajainen.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
Ei ollut kuulemma pitänyt mitään ääntä aikaisemmin eikä myöskään sytytellyt vikavaloja tms. Eli ihan puskista oli tullut.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
Tuollainen vika pitää takuuseen/tuotevastuuseen mennä vaikka olisikin takuu juuri päättynyt.
Selvä valmistusvika pumpussa jos hajoaa ennen ensimmäistä virallista hihnanvaihtoväliä.
Selvä valmistusvika pumpussa jos hajoaa ennen ensimmäistä virallista hihnanvaihtoväliä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
Eikös moottorilla ole 8 vuoden takuu jos huoltohistoria on aukoton?
Korjatkaa jos muistelen omiani, noista jäätyneitä huohottimia käsittelevistä ketjuista tämmönen jääny takaraivoon.
Korjatkaa jos muistelen omiani, noista jäätyneitä huohottimia käsittelevistä ketjuista tämmönen jääny takaraivoon.
Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
Pitäisi maalaisjärjen mukaan mennä takuuseen, koska oletettavissa olevan kestoiän pitäisi olla suurempi ( tosin kopperolla ajettu aikalailla pariin vuoteen ). Itsellä hajosi aikoinaan maalämpöpumpun kompura 3-4kk takuuajan jälkeen. Maahantuoja ei yskinyt yhtään vaateilleni vaan toimittivat suoraan uuden "alakerran" pumppuun. Tuumasi vaan, että ovat heikoilla mikäli alan usuttamaan kuluttaja-asiamiestä kimppuun.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
No ni, hyvä tietää tämäkin.Mimmi kirjoitti:Ei koske kuin B2x5 koneita my-03 saakka.
Noinhan se menee kuten 9-3Tid jutteli, ja syy siihen on tämä:
[(KSL 5.12§)
Jokos RistoVeen isä on käyny kyselemässä että tuleeko myyjä/maahantuoja kuluissa vastaan?
Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
Ei ole vielä mitään kummempia... Odottelee osia vielä pajalla.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
2900€ korjauskustannukset. Länttäsivät laskun käteen maksettavaksi.
Tosin ottivat myöhemmin maahantuojalta:ltä (?) yhteyttä, että "tarkastavat vielä laskua, joten voi olla, että tulevat vastaan asiassa."
Toisekseen oli kuulemma turussa ollut toinen samanlainen 1.9 koneen vesipumpun leikkaaminen kiinni.
Tosin ottivat myöhemmin maahantuojalta:ltä (?) yhteyttä, että "tarkastavat vielä laskua, joten voi olla, että tulevat vastaan asiassa."
Toisekseen oli kuulemma turussa ollut toinen samanlainen 1.9 koneen vesipumpun leikkaaminen kiinni.
Viimeksi muokannut Risto Vee, Pe Kesä 18, 2010 07:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
Aika uskomatonta jos tuo korjaus menee sun isäsi kukkarosta.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
Ei kannata purematta niellä. Jos ei vastaan tulla niin kuluttajavirastoon yhteyttä. Muutenkin kysyä valmiiksi kanta asiasta. Minustakin menee kyllä vielä valmistajan vastuulle jos vähillä kilsoilla oleva parin vuoden vanha kone korkkaa. eri jos on rullattu taksin kilsoihin.
Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
No siis varmaankin tässätapauksessa maahantuoja. Faijan suusta GM.Mimmi kirjoitti:Upeaa toimintaa GM:ltä, kun ei ole edes maahantuoja tai valmistaja.Risto Vee kirjoitti:Tosin ottivat myöhemmin GM:ltä yhteyttä, että "tarkastavat vielä laskua, joten voi olla, että tulevat vastaan asiassa."
Hyvä GM!
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
No onhan toi sentään aikanaan GM:n valmistama ja maahantuoma autoyksilö, eli miten lie sovittu wanhojen autojen ja uuden maahantuojan välinen vastuunraja?
V-P
V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia
toistaiseksi ei Saabia
Re: isän 1.9 TTID 2008 kone leikkasi kiinni.
Sanoisin, ettei KSL:n mukaisia vastuita voi siirtää pitävästi sopimuksin. En ole koskaan kyllä vastaavaan törmännyt, mutta eiköhän GM vastaa viime kädessä maahantuomistaan yksilöistä. Korvauksen suuruudesta on paha sanoa mitään, mutta auton moottorin oletettu käyttöikä on luultavasti paljonkin enemmän kuin 2 vuotta/130tkm.
KSL soveltuu vain jos ostaja on kuluttaja eikä yhteisö.
KSL soveltuu vain jos ostaja on kuluttaja eikä yhteisö.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021