Eli faijan vm 2008 Saab 9-3 1.9 TTID kone leikkasi kiinni.
Kilsoja mittarissa 130000 ja takuu meni umpeen pari kuukautta sitten.
Syyksi sanoivat tähän mennessä Turuus, että vesipumppu olisi leikannut kiinni ja jakopään hihna olisi tästä syystä katkennut ja venttiilit ainakin sökönä. Eivät olleet ehtineet vielä mäntiin asti katsomaan, että onko alakertakin vaihtokunnossa.
Mitäs olette mieltä moisesta. 130000/2v sehän on vasta sisäänajettu.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1 Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Eikös näistä ollut joskus juttua että pumppuja on leikannu kiinni?
Jakopään vaihdon yhteydessä pitäs ilmeisesti uusia pumppu ja hihnan vaihtoväli on 120 tkm tai 150 tkm ilmeisesti vuosimallista riippuen?
Tuntuu että pitäs kyllä maahantuojan tulla vastaan asiassa jos auto on ohjeiden mukaan huollettu ja noilla kilometreillä tapahtuu näin. Konehan ei ilmeisesti nyt sentään kiinni leikannut. Toivottavasti venttiilien ja mäntien tapaaminen ei aivan totaalista tuhoa aiheuttanu.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Eikös viat-puolella ole ongelma ollut juuri vesipumppu, jota tuo jakoremmi pyörittää, sinänsä vähän hölmönoloinen ratkaisu muutenkin. Näin siis kaikissa 1.9 ja 2.4-sukuisissa dieseleissä.
Mielenkiintoista on sekin, että Fiat-konsernin merkeissä remmin ja hihnan vaihtoväli on 4 vuotta/120tkm. Koneen siirtyessä muuhun koriin vaihtoväli piteneekin kertaheitolla 4 --> 10v ja 120 --> 150tkm.
Olisi mukava kuulla oireileeko tuo pumppu jotenkin etukäteen.
Kansiremontinhan tuossa joutuu joka tapauksessa tekemään, toivottavasti hinta ei ole kovin hunajainen.
Ei ollut kuulemma pitänyt mitään ääntä aikaisemmin eikä myöskään sytytellyt vikavaloja tms. Eli ihan puskista oli tullut.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1 Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Pitäisi maalaisjärjen mukaan mennä takuuseen, koska oletettavissa olevan kestoiän pitäisi olla suurempi ( tosin kopperolla ajettu aikalailla pariin vuoteen ). Itsellä hajosi aikoinaan maalämpöpumpun kompura 3-4kk takuuajan jälkeen. Maahantuoja ei yskinyt yhtään vaateilleni vaan toimittivat suoraan uuden "alakerran" pumppuun. Tuumasi vaan, että ovat heikoilla mikäli alan usuttamaan kuluttaja-asiamiestä kimppuun.
Ei ole vielä mitään kummempia... Odottelee osia vielä pajalla.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1 Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Ei kannata purematta niellä. Jos ei vastaan tulla niin kuluttajavirastoon yhteyttä. Muutenkin kysyä valmiiksi kanta asiasta. Minustakin menee kyllä vielä valmistajan vastuulle jos vähillä kilsoilla oleva parin vuoden vanha kone korkkaa. eri jos on rullattu taksin kilsoihin.
Risto Vee kirjoitti:Tosin ottivat myöhemmin GM:ltä yhteyttä, että "tarkastavat vielä laskua, joten voi olla, että tulevat vastaan asiassa."
Upeaa toimintaa GM:ltä, kun ei ole edes maahantuoja tai valmistaja. Hyvä GM!
No siis varmaankin tässätapauksessa maahantuoja. Faijan suusta GM.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1 Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
No onhan toi sentään aikanaan GM:n valmistama ja maahantuoma autoyksilö, eli miten lie sovittu wanhojen autojen ja uuden maahantuojan välinen vastuunraja?
Sanoisin, ettei KSL:n mukaisia vastuita voi siirtää pitävästi sopimuksin. En ole koskaan kyllä vastaavaan törmännyt, mutta eiköhän GM vastaa viime kädessä maahantuomistaan yksilöistä. Korvauksen suuruudesta on paha sanoa mitään, mutta auton moottorin oletettu käyttöikä on luultavasti paljonkin enemmän kuin 2 vuotta/130tkm.
KSL soveltuu vain jos ostaja on kuluttaja eikä yhteisö.