XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Mepis
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 00:20

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Mepis »

Kävin eilen ekassa katsastuksessa. Koelenkin jälkeen totesi pakokaasumittaria laittaessaan auton olevan neliveto. Luulin että huomasi vasta perän merkinnöistä, mutta onhan voinut nähdä jo papereistakin. Ei ajanut jarrurullille lainkaan. Aattelin että eikö testata jarruja vielä ekassa katsastuksessa, mutten tullut mitään kysyneeksi.

Auto meni läpi toki, mutta ylhäällä ollessa paljastui öljyvuoto takana keskellä olevasta "boxista", olisiko haldex-järjestelmän LSC/LSD yksikkö. Pari viikkoa sitten töräytin metsätiellä kiveen, joka löi pahasti etupäähän vastaavaan kohtaan. Sitä olen tarkkaillut, eikä naarmuja kummempia tullut, mutta sama kivi irrotessaan maasta on kolhinut pakoputkea ja takayksikköä. Pakoputki on kuiteskin ehjä mutta takayksikön pinta oli tuoreessa öljyssä. P..ska juttu ja varmaan ihanan kallis korjattava. Osaako kukaan arvioida mitä tapahtuu kun öljy vähenee liiaksi. Varoittaako, kytkeekö takavedon pois, hajoaako muuta jne. Korjaamolle tässä on taas ruvettava aikaa varailemaan. :cry:
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Marko A kirjoitti:Ihan hyvä kooste aiheesta. Tuon mukaan Haldex ratkaisut voi testata 2WD dynolla jos virta on pois päältä, ihan kuten Core tuolla edellä kertoi.

Pisti silmään virhe tuolla auto luettelossa, kun esim. Subarun nelivedot on listattu samaksi (jatkuva neliveto - ei voi testata) vaihteistosta riippumatta. Kuitenkin automaattlaatikolla voi olla kytkeytyviä ihan kuten Haldex (esim Outback 2003-2009) ja manuaalit taas viskolla (jatkuva). Eli eivät kuulu samaan kategoriaan keskenään.
Subaruista kommentoisin sen verran, että automaattiversiossa toki monilevykytkimellä varustettu voimanjako, mutta se ei ole kytkeytyvä, vaan jatkuvatoiminen. Se ei siis toimi samalla periaatteella jakaessaan voimaa etu-ja taka-akselin kesken kuin haldex, vaikka mekaanisesti samankaltainen onkin. Subarussa kytkin jakaa vaihteistosta tulevan momentin etu-ja taka-akselien välille, mutta haldex taas sijoitettu niin, että jakaa momenttia etuakselilta taka-akselille. Sen takia se voi olla välillä nollatilassa ja taakse ei välity käytännössä lainkaan momenttia(pari prosenttia esipaineen takia). Subarussa taas kytkin on kokoajan aktiivinen, sillä jos se ei välittäisi lainkaan momenttia, ei auto liikkuisi minnekään. Haldexin tapauksessa etuakseli saa siinä tilassa 100% momentista.

Manuaalivaihteisissa subaruissa on mekaaninen keskitasauspyörästö ja sen yhteydessä viskolukko. Eli normaalitiassa, jolloin kumpikin akseli pyörii samaa nopeutta, ei visko tee mitään. Kun akselien välille syntyy nopeusero, pyrkii visko tasaamaan akselien nopeuseroa lukittumalla asteittain.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Näin näkyy olevan! Katselin googlella ja olen ollut väärässä luulossa tuon automaatti Suben suhteen. Jotenkin siitä FWD sulake-jutusta jäänyt sellainen kuva, että sulakkeen irroittamalla tulee etuvetoinen. Mutta sepä olikin toisinpäin, eli sulake laitetaan paikoilleen jolloin takaveto irtoaa. Ilmeisesti siis pakko-ohjaa keskitasauspyörästössä sijaitsevan kytkimen auki.

Luulo ei ole tiedon väärti :oops:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mepis kirjoitti:...ylhäällä ollessa paljastui öljyvuoto takana keskellä olevasta "boxista", olisiko haldex-järjestelmän LSC/LSD yksikkö. Pari viikkoa sitten töräytin metsätiellä kiveen, joka löi pahasti etupäähän vastaavaan kohtaan. Sitä olen tarkkaillut, eikä naarmuja kummempia tullut, mutta sama kivi irrotessaan maasta on kolhinut pakoputkea ja takayksikköä. Pakoputki on kuiteskin ehjä mutta takayksikön pinta oli tuoreessa öljyssä. P..ska juttu ja varmaan ihanan kallis korjattava. Osaako kukaan arvioida mitä tapahtuu kun öljy vähenee liiaksi. Varoittaako, kytkeekö takavedon pois, hajoaako muuta jne. Korjaamolle tässä on taas ruvettava aikaa varailemaan. :cry:
On harmi. Kokeileppa pestä tuo takaboksi kunnon liuottimella ennenkuin viet minnekään pajalle. Näkee vuotopaikan paremmin. Se kun voi olla ihan eri kohdassa miltä se valumisen jälkeen näyttää.

Mullakin on edessä sijaitseva voiman jakoboksi ottanut itseensä edellisen omistajan toimesta. On aika pahassa paikassa kun ensimmäisenä osuu jos keskikohta ottaa maahan.

En usko, että tuon takayksikön öljyn määrässä on mitään valvontaa. Ja öljymäärä on aika pieni, joten kannattaa kiiruhtaa sen tarkastuksen kanssa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Mepis
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 00:20

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Mepis »

Mepis kirjoitti:..., mutta ylhäällä ollessa paljastui öljyvuoto takana keskellä olevasta "boxista", olisiko haldex-järjestelmän LSC/LSD yksikkö. Pari viikkoa sitten töräytin metsätiellä kiveen, joka löi pahasti etupäähän vastaavaan kohtaan. Sitä olen tarkkaillut, eikä naarmuja kummempia tullut, mutta sama kivi irrotessaan maasta on kolhinut pakoputkea ja takayksikköä. Pakoputki on kuiteskin ehjä mutta takayksikön pinta oli tuoreessa öljyssä...
Sain autolle huoltoajan Magneettiin toissaviikon torstaille ja pidin sen pihassa lepäämässä siihen asti. Huollossa tarkastivat ja totesivat että katalysaattori helisee, pakoputken kiinnikkeet ovat murtuneet ja voimanjakoyksikkö vuotaa öljyä eikä siihen ole korjausosia vaan koko yksikkö on vaihdettava. Meinasi jo tulla kylmä hiki, mutta onneksi kasko kattaa korjauksen ja osiakin olisi saatavilla. Vahinkotarkastaja oli käynyt maanantaina ja osat luvattiin torstaiksi Suomeen. Tänään sitten soittelin, että missä mennään ja kävi ilmi että saatu osa sisälsi sähköisen tasauspyörästön lukon (eLSD) eikä korjaamolla ollut vielä varmuutta käykö se vanhan tilalle jossa ei lukkoa ollut. Sanoivat että toinen vetoakseli näyttää väärän mittaiselta uuteen perään ja lisäksi ohjausyksikköjen sopivuudesta/eroista ei ollut varmuutta. Selvittelevät asiaa ensi viikolla tehtaalta. Alkuperäisen mallista yksikköä ei ole saatavilla heti eli ei ole tietoa toimitusajasta. Vähän turhan hyvältähän se jo kuulostikin, että olisi viikossa saatu kuntoon. Magneetissa ovat kuitenkin tehneet parhaansa, siitä täydet pisteet heille.

Jos tuo eLSD:n sisältävä yksikkö saadaan asennettua olen kyllä halukas sen hankkimaan kohtuulliseen hintaan. Vetoakselien vaihto samaan taitaa tehdä sen kyllä liian kalliiksi. Toisaalta mitä mieltä olette, jos alkuperäisen kaltaista ei löydy voisiko olla mahdollista että vakuutusyhtiö maksaisi korjauksen kalliimmilla osilla että auto yleensä saadaan ajoon? Tai edes niin että minä maksan lisäominaisuudesta ja muut vaihdettavat osat vakuutuksen piikkiin. Kyllä kai vakuutuksen avulla auto on saatava kuntoon kohtuullisessa ajassa.

Yllättävän pahat ovat kyllä vauriot yhden kiven aiheuttamiksi. Toisaalta oli varmasti huonoa tuuria mukana, että noin kahden nyrkin kokoinen kivi joka osui etupäähän irtosi tiestä ja kulki sitten auton alla. Normikolhaisussa vain etupää olisi osunut. Tie oli varsin hyväkuntoinen "mökkitie", jossa keskikohdalla ei ollut kuin lyhyt heinä. Tuo tien kohta oli aika tasaisen näköinen ja olin ajanut siitä usein aiemminkin. Huonompi kuntoisissa kohdissa olisi tullut ryömittyä hiljempaa eikä kivi ehkä olisi irronnut tiestä.

Katsastuksessa huomasivat öljyvuodon, mutta eivät sanoneet pakoputkesta mitään. Siinä näkyi pieniä kolhuja, mutta se ei heilu tai roiku ja ajaessa auton käytöksessä ei mitään signaaleja vaurioista.

Onneksi oli vakuutukset kunnossa. Omavastuu 150€ ja bonukset laskee, mutta tämmöisiä vartenhan vakuutus on hyvä olla. Taitaa olla ensimmäinen kerta kun omien autojeni kaskosta mitään korvataan. Loppusumma ei ole tiedossa vielä, mutta varmaan tuhansissa lasketaan. Keskeytysvakuutusta ei ole, mutta toisaalta pärjään täällä kaupungissa ilman autoa, tosin pientä epämukavuutta sietäen. Keskeytysturva voisi olla tämmöisen erikoisemman tekniikan autolle paikallaan.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Se on tuo auto sen verran painava, että aika tunnottomasti murjoo menemään ja vielä kun jotain kovaa jää väliin niin silloin joku paikka antaa periksi. Että oikeastaan ei silti kovin suuri yllätys kun noinkin suuria vaurioita tulee.

Sullahan siinä saattaa tuuri käydä, jos saat eLSD:n asennutettua kohtuu hinnalla. Olettaen, että se siinä saadaan toimimaan. Tuntushan tuo, että jos itse maksat osien erotuksen eLSD:n osalta, niin vakuutus korvaa muun. Siis jos se siihen saadaan toimimaan. Saahan sen, mutta mitä muuta se vaatii, sitä ei taida moni täällä tietää?

Mulla näyttää edessä PTU (jakovaihde) laatikko kostuvan pohjasta. Se on jäljistä päätellen joskus ottanut kipeää maakosketusta. Saas nähdä mistä tuo kosteus on peräisin. Ohjaustehostin öljyn pinta oli huollossa liki minimissään, joten voiskohan tuo jostain valskata siihen jakolaatikon päälle?

Jos eLSD:n asennus onnistuu, niin todella suurella mielenkiinnolla odotan mahdollisimman tarkkaa "raporttia aiheesta 8O
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Mepis
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 00:20

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Mepis »

Tänään sain korjaamolta tiedon ettei eLSD:n laitto tilalle onnistu. Liian paljon vaihdettavaa että kannattaisi tehdä. Tarkemmin ei selvinnyt mitä kaikkea pitäisi vaihtaa. Kiitettävästi on otettu yhteyttä korjaamolta eilen ja tänään.

Nyt sitten yritetään löytää alkuperäisen kaltainen osa jostakin. Saatavuus näyttää olevan nyt tilassa "lähetetään jälkitoimituksena". Eli ei tietoa milloin. :cry:

Jo hiipii pelko mieleen, entä jos ei löydy ja aikaa kuluu. Vakuutusyhtiöllä velvollisuus laittaa kuntoon, mutta missä ajassa, kuukausi, kaksi. Ei kyllä lunastuskaan houkuttele, mutta ei kai varaosaa voida loputtomiin odotella. Kai vanhan voisi lähettää vaikka Haldexin tehtaalle kunnostettavaksi.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Otsikkoon liittyen: Turussa ainakin Lausteen konttorilla on apurullat, jotka voidaan heittää etu/taka pyörien alle, kun toista akselia jarrutetaan. Luulis noin simppeleitä härveleitä löytyvän useammastakin paikasta.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Mepis
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 00:20

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Mepis »

Auto tuli kuntoon tänään :D :D :D . Mahtavaa päästellä kehätien sohjoisilla rampeilla. Upea auto, mutta ei taida olla ihan halvimmasta päästä ylläpitää kun noita takaiskarijuttujakin tuntuu olevan aika monella.

En muuten vakuutusyhtiölle mennyttä laskua nähnyt, mutta noin viidestä tonnista oli puhe ja katalysaattoria odottelen vielä.

Vähän offtopiciksi mennyt tosiaan. Ihme ettei rullia ole enempää käytössä katsastuskonttoreilla. Onhan nelivetoautoja kuitenkin paljon käytössä.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Vastaa Viestiin