Putkistoa 9-3 '04:een?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Turbolag kirjoitti:
KAPU2 kirjoitti:Kannattaa vielä miettiä kertaalleen kumpaan rahansa laittaa, lastuun vai 4-vuotiaan pakoputken uusimiseen. Eli itse laittaisin lastun ja vasta myöhemmin uutta putkea kun alkaa ahdistamaan.
Eihän tässä toki mitään pakottavaa tarvetta ole vaihtaa, siinä olet ihan oikeassa. Mutta kyllähän avarammasta putkistostakin omat etunsa on: tehon+väännön, hieman miehekkäämmän äänimaailman ja jos toisellekin puolelle askartelee ulostulon, niin myös paremman ulkonäön merkeissä. Lastu seuraa sitten keväällä perästä todennäköisesti.

OT:nä muuten, tämä ko. konehan ei käsittääkseni kestä ottaa juurikaan yli 250 kaakkia ilman että joutuu vaihtamaan reilumminkin osaa, vai olenko väärässä?

Sulla on kuitenkin aero, eli hiukan tiukemmat nokat kuin perusversioissa.

300 luokassa tuntuu maptun alkavan vaihtaa mäntiä, eli ennen putkistoa turbo vaan vaihtoon ja customlastua sille, sitten vasta putkisto kun tiedät riittääkö sulle 260hp. Näin olisi myös lisävaraa turbossa myöhempää putkenvaihtoa varten.

Kokemuksesta voin kyllä kertoa että loppujenlopuksi mikään ei riitä :wink:
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Ristom kirjoitti: Monenko hevosvoiman ja Newtonin lisäyksestä putken vaihdossa on tavoite?
Realistisesti varmaan jossain 10hv/30Nm nurkilla olettaisin pyörivän. Olisi kuitenkin perustana tuleville operaatiolle sitten valmiina.
2.3i-16 kirjoitti: Sulla on kuitenkin aero, eli hiukan tiukemmat nokat kuin perusversioissa.

300 luokassa tuntuu maptun alkavan vaihtaa mäntiä, eli ennen putkistoa turbo vaan vaihtoon ja customlastua sille, sitten vasta putkisto kun tiedät riittääkö sulle 260hp. Näin olisi myös lisävaraa turbossa myöhempää putkenvaihtoa varten.

Kokemuksesta voin kyllä kertoa että loppujenlopuksi mikään ei riitä :wink:
Näinhän se kyllä on, samansuuntaisia kokemuksia on itselläkin. :P Varsinkin kun edellisessä autossa oli kolmasosa enemmän hepoja, niin kovin tuntuu laiskalta tämä nykyinen vielä.

Tämmöistä huhua olin vaan kuullut, että joutuisi tosiaan enemmänkin osaa vaihtamaan eikä kestäisi esim. lohko tossa isompia tehoja. Eikä Nordic tarjoa tuolle pannulle enempää kuin 250hp lastun, vaikka jo siitä saapin omasta kakslitrasesta otettiin enemmän tehoa.

Alkaa nyt kuitenkin näyttää siltä, että lastu tähän ensin tulee ja sitten muita juttuja katsellaan tarpeen mukaan...
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
niskalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 20:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja niskalaukaus »

onko muilla vastaavaa ilmennyt, 03 vuotisessa vectorissa on pakoputken keskeltä on kaksi kiinnikettä rikki? "sangat" jotka pidikekumeihin menevät ovat irronneet putkesta. Merkkihuollossa varmaan mielellään vaihtavat koko putken uuteen? Onnistuisikohan pajalla uusien sankojen hitsaaminen...
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On ilmennyt saamaa vikaa. Sama vuosimalli ja ilmeni pari-kolme kuukautta sitten. Huomasin yhtenä päivänä, että jotain roikkuu auton alta taka-akseliston etupuolelta. Metalli sanka oli katkennut putkesta ja roikkui kumin varassa.

Löysin sopivaa rautaa (onneksi kaikki roju tulee pidettyä tallessa) jota vähän lyhentelin sopivan mittaiseksi. Kiristin L-mallisen pyöreän raudanpätkän kiinni pakoputkeen kahdella isolla klemmarilla. Pysyy lujasti kiinni, kun kokeilin. Muistaakseni tuo raudanpätkä oli peräisin jostain lasten polkupyörän turvaistuimen kiinnikkeistä. Sattui vain olemaan tuohon juuri sopiva. Pistin alkuperäisen katkenneen talteen perinteitä noudattaen. Katsatusmieskin korjattua kiinnitystä katseli ja kokeili sekä hyväksi havaitsi.

Odotellaan ja katsellaan, milloin kiinnikkeitä alkaa irtoamaan lisää. Toivottavasti ei ihan heti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

turbolag kirjoitti:Realistisesti varmaan jossain 10hv/30Nm nurkilla olettaisin pyörivän. Olisi kuitenkin perustana tuleville operaatiolle sitten valmiina.
Kovat on teho-odotukset pelkälle putkistolle. Maptunin katalogia selatessa(stage2) luvataan lisää 5hv ja 10nm. Joten itse en kyllä jaksa uskoa noihin 10hv/30nm odotuksiin ilman teholappuja. Jos katalysaattorin poistaa kokonaan niin sitten voidaan liikkua +10hevosvoiman tietämillä..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Eikös katin poistaminen ole vähän sellaista ammattikoulupoikien puuhaa..
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sitähän se on, ennemmin laittaa race-mallin katalysaattorin. Se nyt oli sellainen heitto ilmoille.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
niskalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 20:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja niskalaukaus »

petrisa kirjoitti:On ilmennyt saamaa vikaa. Sama vuosimalli ja ilmeni pari-kolme kuukautta sitten. Huomasin yhtenä päivänä, että jotain roikkuu auton alta taka-akseliston etupuolelta. Metalli sanka oli katkennut putkesta ja roikkui kumin varassa.

Löysin sopivaa rautaa (onneksi kaikki roju tulee pidettyä tallessa) jota vähän lyhentelin sopivan mittaiseksi. Kiristin L-mallisen pyöreän raudanpätkän kiinni pakoputkeen kahdella isolla klemmarilla. Pysyy lujasti kiinni, kun kokeilin. Muistaakseni tuo raudanpätkä oli peräisin jostain lasten polkupyörän turvaistuimen kiinnikkeistä. Sattui vain olemaan tuohon juuri sopiva. Pistin alkuperäisen katkenneen talteen perinteitä noudattaen. Katsatusmieskin korjattua kiinnitystä katseli ja kokeili sekä hyväksi havaitsi.

Odotellaan ja katsellaan, milloin kiinnikkeitä alkaa irtoamaan lisää. Toivottavasti ei ihan heti.

Nyt on täälläkin putki kiinni, 8mm rosterirassista hitsattu uudet korvalliset. Ompahan kyllä jännä tapaus tuokin, mitenkä on niin hapristunut kiinnikkeet vaikka itse putki olikin vielä terässä.
Janneli
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2012 21:02
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Janneli »

Olisin myös laittamassa putkistoa tohon omaani, mistä parhaat kokemukset? Tehoa pitäs miellellään se yli 300hp olla mahdollista saada jos innostuu enenmälti virittään, nyt autoon tulossa vain ohjelma (Etanoli, on uus ECU ja IDM) ja etanoli tehojen varmistamiseksi 870cc Dekat, eli se +260hp.
Viimeksi muokannut Janneli, Su Maalis 11, 2012 02:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab SS Aero 2.0T -04 Punanen
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro

Arvon herrat Janneli ja Turbolag. Kun tuota putkiston vaihtoa nyt suunnittelette niin ottakaa ny sitten joku 3:n tuuman tuubi. Meinaan mulla on ittellä ainakin vastaavassa aerossa alla jo valmiina 2,5 tuuman putki, joten vilkaskaa ihmeessä auton alle tekin. Tehohyöty voi olla hiukan pieni jos vaihtaa kakspuolikaan röörin toiseen saman kokoiseen pakoputkistoon.
Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä mutta uskoakseni tuo vakio keskivaimennin on valmiiksi tälläinen läpivirtaus vaimennin joten jos orggis putken kunto piisaa ja ainoa tarkoitus tällä vaihdolla on korjata äänimaailmaa muutaman lisäheposen kanssa niin takavaimentimen vaihto riittänee hyvin ja on vielä kaupanpäälle varsin kustannustehokastakin.

Tietysti jos ja kun haave/tarkoitus on liittyä 300hp+ kerhoon niin silloinhan se kolmetuumanen järjestelmä kannattaa laittaa alle suoraan :twisted:
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Janneli
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2012 21:02
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Janneli »

Juu mulla ainaki tuo orggis on osittain jo aika huono ja vuosikin tuossa talvella tosin väheni huomattavasti yhtäkkiä tuo vuoto.. Downpipea oon ajatellu ehdottomasti 3'' mutta loppuputkesta en tiedä että riittäiskö 2,5'' missä vaiheessa tuo 2,5'' sitte alkaa ahistaa kertoo joku joka tietää :roll: , pakokaasuhan jähtyy ja näin kutistuu loppua kohti. Ainakin Maptunilla vielä tuossa 340hp biopower kitissä 2,5''. Kumminki jo 255hp:ssa suositellaan 2,5'' catbackkiä, voittoa tavoittelevia firmojahan nuo tietty on että mitä enempi osaa sen parempi niille mut mtu.

Juu jostain luin tuosta ferritasta kehuja ( DP 3'' Catback 2,5'') onko kellään? Mitä materiaalia nuo maptunin putkistot? Nuo ilmeisesti samoja ku Simons? Rosteri ois kyllä materiaalina kestävin (mitä nyt murtuma herkkä..) Laittakaa hyviä sivusto linkkejä mistä ootte hommannut tässäkin ketjussa jo neljän vuoden takaa useimmat linkit.
Saab SS Aero 2.0T -04 Punanen
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Heräsipä taas mielenkiinto tuota pakoputkiasiaa kohden täälläkin.

Internetin ihmeellistä maailmaa selaillessani huomasin tämmöisen.

http://www.ebay.com/itm/OBX-Stainless-3 ... f6&vxp=mtr

Näyttäis olevan hinta ainakin downpipellä kohdillaan :D
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Janneli kirjoitti:Olisin myös laittamassa putkistoa tohon omaani, mistä parhaat kokemukset? Tehoa pitäs miellellään se yli 300hp olla mahdollista saada jos innostuu enenmälti virittään, nyt autoon tulossa vain ohjelma (Etanoli, on uus ECU ja IDM) ja etanoli tehojen varmistamiseksi 870cc Dekat, eli se +260hp.
Sorry OT:sta mutta mistä hommaat ECU:n ja IDM:n?
Etanoli mielessä siis täälläkin (MY04).
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

MikkiV4 kirjoitti:
Janneli kirjoitti:Olisin myös laittamassa putkistoa tohon omaani, mistä parhaat kokemukset? Tehoa pitäs miellellään se yli 300hp olla mahdollista saada jos innostuu enenmälti virittään, nyt autoon tulossa vain ohjelma (Etanoli, on uus ECU ja IDM) ja etanoli tehojen varmistamiseksi 870cc Dekat, eli se +260hp.
Sorry OT:sta mutta mistä hommaat ECU:n ja IDM:n?
Etanoli mielessä siis täälläkin (MY04).
Jatketaan vielä hiukan OT:tä.
Minä löysin apua täältä sekä eräältä tällä foorumilla olevalta henkilöltä.
http://en.bildelsbasen.se/

Foorumin etanolivelhot varmasti kertoo sopivien palikoiden tyypit.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Putkistoa 9-3 '04:een?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Biopower-käyttöön soveltuva 07-> ECU osanumero: 55565504
03-04 autoihin Biopower-käytössä tarvittavan uudemman IDM-yksikön osanumero: 55352173

Suuttimet on 2003-2006 ei-Aeroihin syytä vaihtaa myös isompiin, liittimet voi joutua sovittelemaan mutta sinänsä ei väliä onko esim. 2003-2006 Aeron suuttimet vai 2007-> suuttimet, kunhan ohjelmassa otetaan huomioon. Molemmat on samankokoiset (350cc/min) mutta eri lineaarisuuskorjaukset ja deadtimekorjaukset.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin