6-v automaatin öljynvaihto
Re: 6-v automaatin öljynvaihto
Ai perkele, tää oli kuusilovinen laatikko. puusilmä.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: 6-v automaatin öljynvaihto
Mitenkäs vaihto tehdään 5 loviseen 2003 autoon? Onko tikkua? Mistä täytetään? Paljonko? yms...
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 6-v automaatin öljynvaihto
Eli kannattaa kalibroida techillä? Mulle sanoivat Kotkan Delta-Autossa, että heillä on Saabin kone rikki, mutta ei haittaa koska ei muka tarvitse öljynvaihdon yhteydessä techiä käyttääsaab 1.9tids kirjoitti:onko kukaan saanut 6-lovista lootaa täysin tyhjäksi??? sehän tulee kalibroida sit techillä...
Vm. 2008 SS alkoi oudosti täristämään tietyillä kierrosalueilla, joten kokeillaan nyt auttaako vaihteiston öljynvaihto vai onko vika jossain muualla...
Re: 6-v automaatin öljynvaihto
Tai sitten vaan eivät osaa käyttää tekkiä. Itse muutaman kerran käytin siellä, auton saivat huollettua kylläkin, mutta tekin käyttö tuotti tuskaa
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: 6-v automaatin öljynvaihto
Jatketaas tätä aloittamaani ketjua...
eli taas olis aika vaihtaa lootaöljyt Aisiniin. Pientä nytkäyttelyä on havaittavissa etenkin hidastaessa. Teettäisin mieluusti öljynvaihdon huuhtelemalla, mutta vaikeuksia on löytää puljua joka edes ymmärtäisi mitä sillä tarkoitetaan. Niitä huoltoja piisaa, missä vaan valutetaan se 3 litraa ja laitetaan tarpeeksi uutta.
onko/kuuluuko öljynvaihtoon myös jokin suodatin, jonka vois vaihtaa?
tästä ketjusta löysin vain Viikin Metroauton, jossa öljyt vaihdetaan tarvittaessa perusteellisesti, onko muita ilmennyt täältäpäin Suomea?
jostain luin että on teetetty useampi normiöljynvaihto peräkkäin niin, että ajaa esim viikon ja vie uudelleen vaihdettavaksi.
joi, en tiedä. Jotenki on mystisiä asioita nämä automaattien öljynvaihdot. Luulis että kokemuksia olis paljon enemmän,siis muiltakin merkeiltä. Tuota lootaa on paljon eri autoissa...
eli taas olis aika vaihtaa lootaöljyt Aisiniin. Pientä nytkäyttelyä on havaittavissa etenkin hidastaessa. Teettäisin mieluusti öljynvaihdon huuhtelemalla, mutta vaikeuksia on löytää puljua joka edes ymmärtäisi mitä sillä tarkoitetaan. Niitä huoltoja piisaa, missä vaan valutetaan se 3 litraa ja laitetaan tarpeeksi uutta.
onko/kuuluuko öljynvaihtoon myös jokin suodatin, jonka vois vaihtaa?
tästä ketjusta löysin vain Viikin Metroauton, jossa öljyt vaihdetaan tarvittaessa perusteellisesti, onko muita ilmennyt täältäpäin Suomea?
jostain luin että on teetetty useampi normiöljynvaihto peräkkäin niin, että ajaa esim viikon ja vie uudelleen vaihdettavaksi.
joi, en tiedä. Jotenki on mystisiä asioita nämä automaattien öljynvaihdot. Luulis että kokemuksia olis paljon enemmän,siis muiltakin merkeiltä. Tuota lootaa on paljon eri autoissa...
Re: 6-v automaatin öljynvaihto
Käsittääkseni Powermatic tekee automaattilaatikon öljynvaihdot huuhtelemalla asiakkaan niin pyytäessä. Joskus sitä kyselin sieltä, kun olin pääkaupunkiseudulla reissussa kesälomalla. Oli niin pitkät jonot, että olisi mennyt monen viikon päähän aika.
Homma tehtiin sitten täällä kotipuolessa Åströmillä. Ja huuhtelemalla sielläkin, kun niin vaadin. Muuten olisivat hekin tehneet sen "helpoimman" kautta.
Homma tehtiin sitten täällä kotipuolessa Åströmillä. Ja huuhtelemalla sielläkin, kun niin vaadin. Muuten olisivat hekin tehneet sen "helpoimman" kautta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 6-v automaatin öljynvaihto
Nyt on lootaöljyt vaihdatettu. Mobilin ATF:ää meni/käytettiin kuitin mukaan 8 litraa. (Samalla vaihdettiin moottoriöljyt suodattimineen) Huoltopaikka oli sama kuin 50 tkm aiemmin (muutama viesti takaperin), kun öljyt vaihdettiin, mutta nyt tosiaan läpihuuhtelulla ja isolla öljymäärällä. Huuhtelua piti korostaa puhelimessa, mutta tällä kertaa kuulosti siltä, että se on kuin onkin heille huollossa itsestäänselvyys. Viimeksi vaihtui nimittäin vain n. 3 litraa.
Ja mikä onkaan lopputulos: ero aiempaan on positiivisessa mielessä järkyttävä!
Kaikki ajonaikaiset nykimiset loistavat poissaolollaan. Lootan käytös muuttui täysin ja vastaa nyt sitä mitä tuolta Aisinilta odotankin. Uuttahan tuosta ei tullut, ja jotain marginaalista vapinaa ja hidastelua on havaittavissa, mutta ne taitaa mennä jo iän piikkiin (220 tkm)!
Nyt kun aloitin niin kerrataan oireet:
-kiihdyttäessä reilulla kaasulla, kierrokset käy korkeammalla 1-3 vaihteilla.
-kiihdyttäessä "normaalisti", veto ei ole tasaista. Turbiini tai joku solenoidi tms ei toimi täsmällisesti...
-kiihdytyksen jälkeen reilussa 60:ssä, rytkäyttää 4. päälle, kun keventää kaasua.
-hidastaessa esim. risteykseen, töksäyttää kaikkia vaihteita 4:lta 3:lle, 3:lta 2:lle ja vielä 2:lta 1:kin... viimeisinä päivinä tökäsytteli jo joka ikistä vaihdetta.
Viimeksi kun vaihdatin öljyt, ero entiseen oli paljon pienempi. Kannattaa vaatia työ tehtäväksi perusteellisesti. Koko toimitus oli vain hivenen kolmatta sataa. Tässä ei kannata säästää.
Katotaan nyt kauanko tätä riemua riittää, nyt olo on kuites huojentunut! *kop kop*
Ja mikä onkaan lopputulos: ero aiempaan on positiivisessa mielessä järkyttävä!
Kaikki ajonaikaiset nykimiset loistavat poissaolollaan. Lootan käytös muuttui täysin ja vastaa nyt sitä mitä tuolta Aisinilta odotankin. Uuttahan tuosta ei tullut, ja jotain marginaalista vapinaa ja hidastelua on havaittavissa, mutta ne taitaa mennä jo iän piikkiin (220 tkm)!
Nyt kun aloitin niin kerrataan oireet:
-kiihdyttäessä reilulla kaasulla, kierrokset käy korkeammalla 1-3 vaihteilla.
-kiihdyttäessä "normaalisti", veto ei ole tasaista. Turbiini tai joku solenoidi tms ei toimi täsmällisesti...
-kiihdytyksen jälkeen reilussa 60:ssä, rytkäyttää 4. päälle, kun keventää kaasua.
-hidastaessa esim. risteykseen, töksäyttää kaikkia vaihteita 4:lta 3:lle, 3:lta 2:lle ja vielä 2:lta 1:kin... viimeisinä päivinä tökäsytteli jo joka ikistä vaihdetta.
Viimeksi kun vaihdatin öljyt, ero entiseen oli paljon pienempi. Kannattaa vaatia työ tehtäväksi perusteellisesti. Koko toimitus oli vain hivenen kolmatta sataa. Tässä ei kannata säästää.
Katotaan nyt kauanko tätä riemua riittää, nyt olo on kuites huojentunut! *kop kop*
Re: 6-v automaatin öljynvaihto
Vääntäkääs nyt rautalangasta tuo öljynvaihto tuolle kuusi vaihteiselle aisinille.
Eli ropusta öljy pois. Sittenkö lauhduttimen putki irti? Mistä kohtaa? Potilasta en ole vielä nähnyt niin en tiedä miltä laatikko näyttää... Käytetäänkö autoa putki irrallaan vai valuuko öljy itsestään ulos? Jos näihin saisi pientä valaistusta niin en onnistuisi tekemään kovin suurta tuhoa.
Eli ropusta öljy pois. Sittenkö lauhduttimen putki irti? Mistä kohtaa? Potilasta en ole vielä nähnyt niin en tiedä miltä laatikko näyttää... Käytetäänkö autoa putki irrallaan vai valuuko öljy itsestään ulos? Jos näihin saisi pientä valaistusta niin en onnistuisi tekemään kovin suurta tuhoa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 6-v automaatin öljynvaihto
Saitko homman tehtyä? Jos, niin miten?A.L. kirjoitti:Vääntäkääs nyt rautalangasta tuo öljynvaihto tuolle kuusi vaihteiselle aisinille.
Eli ropusta öljy pois. Sittenkö lauhduttimen putki irti? Mistä kohtaa? Potilasta en ole vielä nähnyt niin en tiedä miltä laatikko näyttää... Käytetäänkö autoa putki irrallaan vai valuuko öljy itsestään ulos? Jos näihin saisi pientä valaistusta niin en onnistuisi tekemään kovin suurta tuhoa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: 6-v automaatin öljynvaihto
Olen juu tehnyt ja vastannnutkin tänne, mutta johonkin toiseen topicciin.
Pääpiirteittäin homma meni näin:
Täyttöroppu auki
Alta pieni tarkistusroppu auki. Sieltä valahtaa n. 0.4l pois.
Iso roppu auki.
Roput kiinni ja laatikkoon uutta öljyä pois tullut määrä.
Jäähdyttimen päädystä ylempi letku irti. Päällä on muoviholkki joka pyöräytetään pois ja alla on metalli klipsi jolla putki on kiinni.
Putkesta letku kannuun ja moottori käyntiin.
taas uutta öljyä laatikkoon pois tulleen verran.
Tätä tein niin kauan että koko öljytilavuus oli tullut kerran ulos.
Lopuksi laatikon täyttö niin että pikkuroppu alta on auki.
Sitten konen käyntiin ja vaihteiden vatkausta edes takaisin.
Taas lisää öljyä niin että pikkuropusta valuu.
Roppu kiinni ja ajamaan laatikko kuumaksi.
Pikku roppu auki ja sieltä valuu hiukan öljyä ulos.
Roppu kiinni ja vielä 0.4l öljyä käyntilämpöiseen laatikkoon.
Tälläiset ohjeet löytyi jostain ulkomaan saab foorumilta.
Nyt laatikko pelaa huomattavasti paremmin. Ennen joka vaihdon tunti persuksissa, mutta nyt 3-4 aiheuttaa enää pienen huomattavissa olevan nykäyksen. Muut vaihdot huomaa vain pienestä vedon hetkellisestä "katkeamisesta".
Sen verran palkitseva homma kuitenkin on, että se 3 litran vaihtaminen on rahan ja ajan hukkaa, nimimerkillä ennen sit harrastanut. Nytkin öljyn väri alkoi muuttua vasta n.5-6l jälkeen kirkkaammaksi, kuten kuvasta näkyy.
http://aijaa.com/7F8Uq3
Täyttö: http://aijaa.com/kOMw2N
Ja ohjeen oikeellisuuteen en ota mitään kantaa, muuta kun näin tein ja tuntuu toimivan.
Pääpiirteittäin homma meni näin:
Täyttöroppu auki
Alta pieni tarkistusroppu auki. Sieltä valahtaa n. 0.4l pois.
Iso roppu auki.
Roput kiinni ja laatikkoon uutta öljyä pois tullut määrä.
Jäähdyttimen päädystä ylempi letku irti. Päällä on muoviholkki joka pyöräytetään pois ja alla on metalli klipsi jolla putki on kiinni.
Putkesta letku kannuun ja moottori käyntiin.
taas uutta öljyä laatikkoon pois tulleen verran.
Tätä tein niin kauan että koko öljytilavuus oli tullut kerran ulos.
Lopuksi laatikon täyttö niin että pikkuroppu alta on auki.
Sitten konen käyntiin ja vaihteiden vatkausta edes takaisin.
Taas lisää öljyä niin että pikkuropusta valuu.
Roppu kiinni ja ajamaan laatikko kuumaksi.
Pikku roppu auki ja sieltä valuu hiukan öljyä ulos.
Roppu kiinni ja vielä 0.4l öljyä käyntilämpöiseen laatikkoon.
Tälläiset ohjeet löytyi jostain ulkomaan saab foorumilta.
Nyt laatikko pelaa huomattavasti paremmin. Ennen joka vaihdon tunti persuksissa, mutta nyt 3-4 aiheuttaa enää pienen huomattavissa olevan nykäyksen. Muut vaihdot huomaa vain pienestä vedon hetkellisestä "katkeamisesta".
Sen verran palkitseva homma kuitenkin on, että se 3 litran vaihtaminen on rahan ja ajan hukkaa, nimimerkillä ennen sit harrastanut. Nytkin öljyn väri alkoi muuttua vasta n.5-6l jälkeen kirkkaammaksi, kuten kuvasta näkyy.
http://aijaa.com/7F8Uq3
Täyttö: http://aijaa.com/kOMw2N
Ja ohjeen oikeellisuuteen en ota mitään kantaa, muuta kun näin tein ja tuntuu toimivan.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 6-v automaatin öljynvaihto
Mikä on oikea öljy 6v automaattiin esim. mobilin valikoimasta?
Re: 6-v automaatin öljynvaihto
Näitä öljy kysymyksiä ei sais postata tänne, koska niistä tulee tappelu.
Jatketaan vielä että et tee väärin jos laitat sinne GM:n öljyä, mutta joku tässä keskustelussa http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t3221 käsitellyistä valmistajista pistää ihan varmasti sinne jotakin muuta.
Jatketaan vielä että et tee väärin jos laitat sinne GM:n öljyä, mutta joku tässä keskustelussa http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t3221 käsitellyistä valmistajista pistää ihan varmasti sinne jotakin muuta.
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6