9-3SS 1,8i

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mä sain 9-3SS 1.8i Business Linearista 4% käteisalennuksen. Varmistin asian vielä eräältä klubilaiselta, joka kertoi minulle, että ei noista Business -autoista saa hirveästi alennuksia, kun ne ovat nettohinnoiteltuja ja tuo 4% alennus on kuulemma jo tosi hyvä tarjous Business -mallista.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Mallivikoja??

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mitä mallivikoja on kyseisessä moottorimallissa? Onko kellään vielä tietoa?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mallivikoja??

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

juhokare kirjoitti:Mitä mallivikoja on kyseisessä moottorimallissa? Onko kellään vielä tietoa?
No ainakin siinä on jakopään hihna ketjun sijasta, joka katketessaan voi pistää venttiilit ja kannen p :evil: sk :evil: ksi ja jaon sekaisin. Samalla koneella varustettuun :evil: pel Vectraan jakopään hihna vaihtaminen töineen merkkiliikkessä maksaa 535 euroa (hinta poimittu Tuulilasin farmarivertailusta, jossa oli mukana 1.8i -moottorilla varustettu Vectra).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, olen kuullut tuosta jakopäänhihnasta. :evil: Aika paljon maksaa vaihtaminen töineen! :?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

juhokare kirjoitti:Joo, olen kuullut tuosta jakopäänhihnasta. :evil: Aika paljon maksaa vaihtaminen töineen! :?
Joo, toi oli tosiaan Opelin hinta. En tiedä sitten, mikä on Saabin hinta.

En tiedä, paljonko tuon auton pidon kokonaiskustannukset tulee olemaan, mutta eihän mun tarvitse tietääkään, kun firma maksaa kaikki kulut ja mä ainoastaan 590 € verotusarvon.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Jääkö sulle TSensonic toi turbo "kakkos"-autoksi vai alkaako uusi puhtaasti rationaalinen autoilukausi?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tema kirjoitti:Jääkö sulle TSensonic toi turbo "kakkos"-autoksi vai alkaako uusi puhtaasti rationaalinen autoilukausi?
Joo, ainakin toistaiseksi. Tiedä sitten, mitä toi toistaiseksi tarkoittaa (1-5 vuotta???)?

Toi oli muuten aika hauskasti sanottu: rationaalinen autokausi :D :wink:

No sanotaan nyt vaikka niin, että mulla alkaa työajoissa ja suuremmaksi osaksi muissakin ajoissa "rationaalinen autokausi", mutta sitten kun halutaan nautiskella oikein kunnolla, niin sitten otetaan NG900 alle. Ja jos emäntä tarvitsee toisen auton käyttöönsä ja mä ajan toisella, niin pidän siitä kyllä visusti huolen, että hän ajaa Sport Sedanilla ja mä tuolla NG900:lla :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tuli sitten kysyttyä suoraan Saabilta noita 9-3 SS 1.8i -malliin liittyviä moottorinohjausyksikön softakysymyksiä.

Saab Scenen foorumilla nimittäin väitettiin, että 1.8i:hin olisi saatavilla päivitys moottorinohjausyksikön softaan, jolla kaasutuntuma alakierroksilla saataisiin paremmaksi. No tätä asiaahan oli tietenkin kysyttävä Saabilta itseltään. Samalla tiedustelin, että onko moottorinohjausyksikön boksissa oleva softa otettu suoraan Opelilta vai onko se Saabin käsialaa.

Ja näin minulle vastattiin:

Kiitos yhteydenotostasi

Onnittelumme uuden Saabin hankinnasta. Yhtäläisyydet Opelin kanssa ovat tietojesi mukaiset. Moottorinohjausjärjestelmässä on Saabin softa vaikka tehot ja väännöt ovat samat.
Moottorinohjausjärjestelmä on luonteeltaan sellainen että se on jälkikäteen päivitettävissä. Uskon kuitenkin että kun kyseessä on aivan uusi auto siinä on viimeisin päivitysversio jota ei voi päivittää, koska uudempaa versiota ei ole olemassa.

Ystävällisin terveisin
GM Finland OY / Jälkimarkkinointi
Pertti Saarisalmi
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jaaha, ovat siis Opelin koneissa moottorinohjausyksikön ohjelmistot uskon asia? Niistä voikin olla vaikea löytää sitten vikaa :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti:
tema kirjoitti:Jääkö sulle TSensonic toi turbo "kakkos"-autoksi vai alkaako uusi puhtaasti rationaalinen autoilukausi?
Joo, ainakin toistaiseksi. Tiedä sitten, mitä toi toistaiseksi tarkoittaa (1-5 vuotta???)?
Toi paluu tehokkaasta turbosta iivariin on kyllä semmonen homma johon ei kuka tahansa kykenekkään. :)

Mä en ainakaan :roll:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo, muistan aikoja kun tämä nykyinen oli jo ostettu ja kauppasin edellistä autoa joka oli ng900 2.0i.

Pitihän sitä ruiskua käydä aina välillä ajamassa, ettei levyt ruostu ja pysyy muutenkin herkässä kondiksessa. Ennen niin vauhdikas vaunu oli muuttunut kurpitsaksi. Kaasun painalluksen tuloksena oli vain voimakkaampi ääni imukanavassa totutun selkäänpotkun sijaan. Melkein hävetti myydä autoa kenellekään :) Tasavauhtinen ajelu oli kyllä edelleenkin juhlavaa ja maiseva vaihtui mukavasti.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:Toi paluu tehokkaasta turbosta iivariin on kyllä semmonen homma johon ei kuka tahansa kykenekkään. :)
Joo, no tuon 9-3 SS 1.8i:n suorituskyky on suurin piirtein sama kuin OG900i16V:n, jollainen mulla oli ennen tuota NG900:sta. Se OG oli tosi hyvä ajaa :D Ja niin on toi Sport Sedankin, parempi se on alustansa puolesta kuin NG900.
NG900T kirjoitti:Mä en ainakaan :roll:
No kaikki on suhteellista. Jos voi pitkän taistelun jälkeen saada itselleen työsuhdeauton hintaluokassa 30000 euroa ja haluaa edelleen ajaa Saabilla, niin sitten toi 9-3 SS 1.8i on ainoa vaihtoehto. 1.8t maksaa samoineen varusteineen noin 35000 euroa, joten siihen ei ole saumoja. Niin, ja sitten jos haluaa olla "epäaito" saabisti, niin ainahan sitä voi ottaa itselleen Skoda Octavia RS:n, Nissan Maximan, Honda Civic "Typerän" tai jonkun muun auton, mutta mulle merkkasi tuossa auton valinnassa se, että auton merkki on Saab, siinä on hyvät penkit ja hyvä ajaa, varustustaso on ihan OK ja tietty se, että Saab on turvallinen (ihan kuten "Mimmin" slogan sanoo :wink: ).

Sain vielä järkättyä tuon työsuhdeauton niin, että ainoa asia, jossa "häviän" nykyisiin tuloihin verrattuna on "hieman" (no kaikki on suhteellista :wink: ) kohonnut veroprosentti. Olishan sitä tietty voinut ostaa itsekin uudemman Saabin, mutta sitä varten olis joutunut ottamaan lainaa ja nyt on sellainen kämppälaina päällä, että ei oikein viittis ottaa lisää lainaa ja maksella sitten autolainaa, auton vakuutusmaksuja ja huoltokuluja + kaikkea ennalta arvaamatonta (renkaan puhkeaminen jne.), kun nyt voi em. asiat maksattaa firmalla.

Ja sitten vielä sellainen asia, että jos olisin ostanut uuden Saabin, olisin todennäköisesti joutunut luopumaan tuosta NG900:sta. Ja sitten olisi ollut taas hirveä hinku alkaa virittämään uudempaa Saabia, rahaa olisi mennyt virityskuluihin + noihin kaikkiin em. autokuluihin. Parempi pitää tuo NG900 itsellään ainakin toistaiseksi ja ajella duuniajoja sitten tuolla 9-3 S 1.8i:llä.

Vielä tähän tehoasiaan palatakseni: kuinka monta yli 200 hv:n automallia voi saada 30000 eurolla? Ja kannattaako työsuhdeautoon panostaa omaa rahaa alkamalla chippaamaan sitä? Mä en ainakaan voisi saada sellaista työsuhdeautoa, jossa olisi sama suorituskyky kuin mun NG900:ssa.

P.S. Okei, jos klubi järkkää ensi keväänä reissun Trollhättaniin ja pääsisi käymään SDCC:ssä, niin kyllähän sieltä voi lähteä mukaan jotain halpaa ja pientä Sport Sedanin osaa, jos sellaista olisi tarjolla. Tällä hetkellä heillä olisi mm. tarjolla Sport Sedan Aeron takaspoileria, ja värikin olis sama kuin ton mun Sport Sedanin, eli Laser Red :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tässä on taas yksi 9-3 SS 1.8i:n testi, joka löytyi ruotsalaisesta Auto, Motor & Sportista:

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... l&carId=51

Moittivat auton penkkejä? HÖH :?: :roll: Siinähän on samat penkit kuin esim. 1.8t -mallissa :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SportSedan
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SportSedan »

Onko i mallissa muuten sähköinen ohjaustehostin , vai sama kuin muissa SS malleissa :?:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SportSedan kirjoitti:Onko i mallissa muuten sähköinen ohjaustehostin , vai sama kuin muissa SS malleissa :?:
Se on sähköinen. Toimii ainoastaan silloin, kun on tarve.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin