Saabin eli Fiatin 1.9-dieseleissä eniten murheita aiheuttavat saastelaitteet (EGR ja DPF). Molemmat on ohjelmoitavissa pois ja varsinkin EGR kannattaa poistaa toiminnasta heti. Maksaa muutaman satasen (softaus + tulppaus).
Muuten näissä on tietysti samat tyyppivaivat kuin bensakoneisissa (katkeavat etujouset ja rutisevat kääntölaakerit jne). Tietenkin myös käytetyn yli 150K ajetun auton aikaisempi ylläpito vaikuttaa asiaan. Öljyä nämä diesel-koneet eivät pääsääntöisesti kuluta, mutta huolimattomalla pidolla ja lyhyessä pätkäajossa ongelmana on DPF:n puhdistuspoltto ja sen aiheuttama öljynlisääntyminen, joka johtaa moottorin täystuhoon... DPF-dieseliä ei todellakaan ole tarkoitettu lyhyeen pätkäajoon.
Softatulla (200hv/EGR OFF) TTiD-automaatilla pääsee matka-ajossa alle 6 litran kulutuksella. Käsivatkain menee noin litran pienemmällä, mutta säästetty raha tarvitaan pian kytkinremonttiin ja ajomukavuudesta joutuu tinkimään

Kannattaa myös muistaa, että talvi on taas tulossa ja Saabin dieseleissä on vakiovarusteinen eberi.
Eski