Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Viesti Kirjoittaja sämä »

Ihan varmasti jos kysyy Hondafoorumilta mitä vikoja Accordissa niin ainahan niitä vikoja löytyy. Merkkifoorumilla kun ne viat helposti kärjistyy kun osataan kertoa kaikki mahdolliset viat joihin joku törmännyt. Helpommin myös ne ikävät asiat jää mieleen kuin ne positiiviset.

Paitsi että, eihän Honda clubi tarjoa ilmaista keskustelufoorumia josta kysyä asiasta :lol:
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Viesti Kirjoittaja 773E »

sämä kirjoitti:Paitsi että, eihän Honda clubi tarjoa ilmaista keskustelufoorumia josta kysyä asiasta :lol:
Hondamiähet spekuloi osoitteessa http://www.dynamiitti.com ja vieläpä ihan ilmaiseksi.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
MBOGU
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 28, 2012 20:59

Re: Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Viesti Kirjoittaja MBOGU »

Joo, dynamiittia on tullut myös ahkerasti luettua.
Viattomia autoja ei tietenkään ole olemassakaan.
C mersun (vm. 2005)vähän aikaa omistaneena en vakuuttunut mesen kestävyydestä enkä muutenkaan laadusta.
Puhumattakaan VARareenalla esiintyvistä autoista ja keskusteluista, joihin olen osallistunut Passatin sekä Octavian omistamisen takia.
Täytyy jatkaa tutkimista ja kokemusten kuuntelemista.
Kiitos täähnastisista kommenteista.
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Moi,

Itse olen ajanut 6/2011-8/2013 1.8t -05:lla 100tkm ja seuraavat olen tehnyt:
(157tkm-265tkm).
Huollot, etujouset ja iskarit, koiranluut, kuskin puolen ikkunanostin.


Helvetin hyvä auto ollut!
(vielä myynnissä viikon halvalla ;-) )
vaihtuu ens viikon pe nokivasaraan...
Viimeksi muokannut Red Dragon, To Syys 05, 2013 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
MBOGU
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 28, 2012 20:59

Re: Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Viesti Kirjoittaja MBOGU »

Jaa-a Saabismi vaivaa kuitenkin ja nyt työnalla 1.9 TiDs Diesel.
Mitäs kokemuksia tästä on?
MBOGU
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 28, 2012 20:59

Re: Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Viesti Kirjoittaja MBOGU »

Olisi se kiva jos voisi ostettuaan ja jonkinaikaa ajettuaan kirjoitella, että "ei mitään vikaa". Kumpa tietäisi, että miten se nokivasara toimii??
Rahat ei kuitenkaan riitä kuin yli 159tkm ajettuihin -07-08.
Bensas vehkeet on kirinyt kulutuksessa dieselien rinnalle uusissa autoissa, joten dieselin etu on kyseenalainen?
Jos tuollasella 1.9 TiDs:llä pääsis sinne 6l/100 olis ehkä riittävä n. 20tkm vuosiajolla.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Käy Tobbanalta ostamassa auto pois.
Ei ole kyllä diesel.
MBOGU
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 28, 2012 20:59

Re: Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Viesti Kirjoittaja MBOGU »

Kukas se tämä Tobbana on?
Toinen juttu on se, että Oma auto kun täytyy saada menemään vaihdossa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saabin eli Fiatin 1.9-dieseleissä eniten murheita aiheuttavat saastelaitteet (EGR ja DPF). Molemmat on ohjelmoitavissa pois ja varsinkin EGR kannattaa poistaa toiminnasta heti. Maksaa muutaman satasen (softaus + tulppaus).

Muuten näissä on tietysti samat tyyppivaivat kuin bensakoneisissa (katkeavat etujouset ja rutisevat kääntölaakerit jne). Tietenkin myös käytetyn yli 150K ajetun auton aikaisempi ylläpito vaikuttaa asiaan. Öljyä nämä diesel-koneet eivät pääsääntöisesti kuluta, mutta huolimattomalla pidolla ja lyhyessä pätkäajossa ongelmana on DPF:n puhdistuspoltto ja sen aiheuttama öljynlisääntyminen, joka johtaa moottorin täystuhoon... DPF-dieseliä ei todellakaan ole tarkoitettu lyhyeen pätkäajoon.

Softatulla (200hv/EGR OFF) TTiD-automaatilla pääsee matka-ajossa alle 6 litran kulutuksella. Käsivatkain menee noin litran pienemmällä, mutta säästetty raha tarvitaan pian kytkinremonttiin ja ajomukavuudesta joutuu tinkimään :D Kannattaa myös muistaa, että talvi on taas tulossa ja Saabin dieseleissä on vakiovarusteinen eberi.

Eski
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Jos diesel kiinnostaa, niin sanoisin, että moni yli 200 tkm ajettu on paremmassa kunnossa moottorin osalta kuin esim 150 tkm ajettu. Näin ainakin omalla kohdalla, kun ko. aikavälillä on vaihdettu imusarja, egr softattu pois, hehkut vaihdettu, laturi vaihdettu, termari vaihdettu, kasa alipaine- ja huohotinletkuja vaihdettu...

Ne, jotka ovat noilta säästyneet 200 tkm asti ja myyneet auton pois, on uudella omistajalla runsaasti fiksattavaa. Eli selvittele historiaa ed. omistajilta, huoltokirjaan tuskin näitä asioita merkitään ja eipä nuo autoliikkeet edes tunne vaihtoautojaan.

Jos nyt pitäisi koko vuoden keskikulutus sanoa, niin minun tapauksessa se olisi aika lähellä tuota 6 l/100 km, ehkä hivenen yli. Auto siis automaatti, softattu ja suurin osa kilometreistä taajama ja maantieajoa.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

MBOGU kirjoitti:Kukas se tämä Tobbana on?
Toinen juttu on se, että Oma auto kun täytyy saada menemään vaihdossa.
Tuolta. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=139947
MBOGU
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 28, 2012 20:59

Re: Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Viesti Kirjoittaja MBOGU »

Kiitos palstalaiset! Hyvää asiaa joka helpottaa autonvaihto pohdintaani.
Täytyy tosiaan selvittää autontodellinen huoltohistoria.
Mähän olen lähinnä tehyt kauppaa tuosta autosta pohjoisessa ajetusta autosta:
http://vaihtoautot.delta.fi/auto/saab/9-3/170388
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Viesti Kirjoittaja Eski »

Erityisesti jakohihnan ja vesipumpun vaihto kannattaa selvittää. Suositeltava huoltoväli on 100tkm -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=131667

Jos mahdollista, käy kokeilemassa myös TTiD ennen ostopäätöstä :twisted:

Eski
MBOGU
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 28, 2012 20:59

Re: Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Viesti Kirjoittaja MBOGU »

Tuo vesipumppu on kyseisestä autosta vaihdettu, että silleen...
MBOGU
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 28, 2012 20:59

Re: Saab vm. 2006 ja 200tkm ajettuna

Viesti Kirjoittaja MBOGU »

Kyllä nyt vaaka alkaa kallistumaan Saabin suuntaan.
Eb edes ole uusi Saabisti, Muistelin tuossa, että en minulla on ollutkin
900 joskus 80 luvun lopulla vähän aikaa. Siinä oli vaan pahoja ruostejuttuja ja vaihtui siksi aika pian pois.
Ja ainoa rengas rikko, mitä olen kokenut, on sattunut juuri tuolle autolle.
Siinä oli se pieni 80 km/t vararengas. Oli se komia!
Vastaa Viestiin