Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
Nii, kyllähä se musta siellä vähä siihe viittais että liia rikkaalla mennään.
Moottoripesua meinasin muutenki että huitasta kun öljyt menee kuitenki vaihtoon.
Ja tulppiin vielä tarkennuksena, ettei ite kärjet ollu mustat vaan muualta oli karstaiset. Ja ajettu nyt sen 2500km vaihdon jälkeen.
Hieno olis lokitella mutta työmaallaki pitää taas takoa ku rauta on kuumaa....
Moottoripesua meinasin muutenki että huitasta kun öljyt menee kuitenki vaihtoon.
Ja tulppiin vielä tarkennuksena, ettei ite kärjet ollu mustat vaan muualta oli karstaiset. Ja ajettu nyt sen 2500km vaihdon jälkeen.
Hieno olis lokitella mutta työmaallaki pitää taas takoa ku rauta on kuumaa....
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
Saab 9-3 (9440) M04 automaattivaihteistolla ja moottorivaihtoehdolla B207rtimpetti kirjoitti:Kävin jo asiaa marmorilla pähkimässäkin, mutta täältä vielä verrokkidataa saa varmaan paremmin.
ELI;
Allekirjotuksen korskean orin vaihteisto tekee välillä jänniä juttuja;
-Vasemmalle käännettäessä risteyksestä, ottaa joskus ja antaa välivapaata kiihdytyksen aikana, auto lähtee liikkeelle, sitten pieni piikki kiekoissa (n.5-600 rpm) ja sitten mennään taas. JOSKUS.
-Paukauttaa välistä aika lujaa pykälän silmään kun kiihdyttää, enimmäkseen kylmällä koneella.
-Välissä kovemmassa ajossa tuntuu että kun laitat lusikan lattiaan (mutka-ajossa), ei välitä voimaa tiehen. Toki tällöin ei kierroksetkaan nouse (luistamiseen viitaten) tai muuta, tuntuu vain tehottomalta.
-Manuaalipuolella meno tuntuu jotenkin laiskemmalta kuin automaattitoiminnolla.
Kysymykset;
-Voiko johtua ohjelmistomuutoksesta moottorissa, eli vaihteisto "ei tajua" voimanlisäystä?
-Auttaako öv lisäaineella? (Kauppasivat marmorilta tätä ratkaisua)
-Onko vaihteistossa mahdollista nollata joitain parametreja? Oppiva kun tuo lie? Ja sen vaikutus asiaan?
-Voiko tuo alipaineventtiili jota täällä rummutettu, vaikuttaa tähän asiaan?
-Käytän aika innokkaasti läpysköjä (manuaalitoimintoa) pykältämiseen, sen vaikutukset täysautomatiikkakäyttöön?
-Onko näissä ollut koneiston likaantumista?
-Onko GM:n lootaöljy parasta mitä rahalla saa, vai onko kenttädataa muiden tuotteista jotka toimisivat pehmeämmin ko. lootassa?
Alustanumeroon 41015764 asti.
Automaattivaihteisto voi vaihdettaessa ylöspäin vaihteelta 2 vaihteelle 3 antaa vedon joustaa lyhyen hetken. Tälöin moottorin kierrosluku nousee ja vaihtaminen päättyy pieneen nykäisyyn.
Tämä johtuu siitä, että vaihteiston öljynpaine tietyissä olosuhteissa laskee liian matalalle tasolle mikä tarkoittaa että sen kytkimet eivät pidä riittävän lujasti.
Tavallisinta on, että vika sattuu kun kuljettaja on ajanut jatkuvasti 5. vaihteella nopeuden ollessa välillä 90-120 n. 30 min. ja pysähtynyt sen jälkeen hetkeksi tai laskenut nopeuden alle arvon 30km/h. Kun sen jälkeen tapahtuu vaihtaminen 2 -> 3, voi tapahtua edellä selostetun mukaisesti.
Korjaus: Ohjelmois TCM uudelleen disagnoosityökalun sekä TIS2000 version 2003-3 (update 5) tai uudemman avulla. Ks. WIS-Yleistä-TIS2000-Tekninen selostus-Huolto-Ohjelmointijärjestelmä (SPS).
Uudelleen ohjelmoinnin jälkeen vaihteiston sopeutus.
Edit: lainattua tekstiä, mutta voisko tuolta suunnalta alkaa löytyä vikaa......
Stage-1 vielä varmaan lisää vaikutusta jos nuo öljynpaineet heittää jne. jne......
Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
Laatikon venttiilikoneiston likaantuminen ja kuluminen on melko yleistä noissa 5-vaihteisissa Aisin laatikoissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
2->3 vaihdossa tapahtuva nykäisy poistui meikän kolkista uuden laatikon myötä.
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
Jaa että 120 000 km ja laatikko vaihtoon? Hrrh.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
Meikäl oli onneks tuplat taulussa tohon verrattuna
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
No onneks.karg kirjoitti:Meikäl oli onneks tuplat taulussa tohon verrattuna
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
Tuota öljynvaihtoa+forten lisäainetta+sopeutusta tässä mietin ja marmoriltakin sitä tarjottiin vaihtoehdoksi..
Onnistuuko tuo päivitys ja sopeutusajo muilta sepiltä? eppäilen että hintaa muodostuu jos se tehdään merkkiliikkeessä ja veloitus käytetyn ajan mukaan, meillä ainakin sopeutusajot VAG:eihin on parin tunnin luokkaa, testerimaksut ja muut päälle.
Onnistuuko tuo päivitys ja sopeutusajo muilta sepiltä? eppäilen että hintaa muodostuu jos se tehdään merkkiliikkeessä ja veloitus käytetyn ajan mukaan, meillä ainakin sopeutusajot VAG:eihin on parin tunnin luokkaa, testerimaksut ja muut päälle.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
WIS:stä löytyy ohjeet ko. ajon suorittamiseen.
Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
Jep, sopeutukseen tarvitaan Tech2 ja sopeutuslenkki WIS:n ohjeiden mukaan. Toi sopeutus on hiukan jännää puuhaa jos ei löydy rauhallista tien pätkää
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
220e tarjos marmorilta koko show'n hinnaksi, öljynvaihto+päivitys+sopeutus+fortet
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
No eipä varmaan tuota pakettia pysty merkkiliikkeeltä tuon edullisemmin saamaan.
Ainakaan kovin paljoa.
Ainakaan kovin paljoa.
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
Juu ja sen takia sen tänne psotasinki, että tietää muutki jos samaa miettivät.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
Onko tähän ongelmaan tullut ratkaisua?
Re: Sentronic 5-vaihteinen ja käytösongelmat
Niin onko tullut ratkaisua ongelmaan? Itsellä samanlaisia oireita ilmassa..