Olisi kyllä Saabin etujen mukaista tuoda markkinoille "edullinen" neliveto kampeamaan VAG konserniautojen rintamaa. Maksaisin mieluusti 2-3k€ enempi normaalin mallin päälle saadakseni XWD:n esim juuri tuon MarkoA:n mainitseman 1.8t. Hintahan olisi alle 40k€ jopa vectorina. Olis siinä Audi miehet ihmeissään, ei nimittäin taida saada 1.8t quattroa nahkoilla yms. alle 40k€?
EDIT: itse asiassa halvin quattro oli 43050 raaka auto, ja kaikki tiedetään ettei perusvarustelu ole kovin kattava
Kun Saab vasta lanseeraa ensimmäistä nelivetoa, ei voi olettaa sen olen kovin riemuhalpaa heti alusta lähtien.
Mutta ainakin sen verta Saab hintajoustaa, että tarjoaa halvempaa "mökkitie" nelivetoa ja sitten "kisaisampaa" nelivetoa tuolla rear limited-slip differential optiolla.
Omasta puolestani voin vastata että parilla satasella selviää. Laillisuus riippuu siitä muutoskatsastaako vai ei, käytännössä kukaan ei softavirityksiä taida muutoskatsastaa koska pitäisi ajaa tyyppihyväksyntää vastaava päästötesti uudelleen ja tämän takia uusia katalysaattorit käytetyssä autossa. Päästöthän ei softalla nouse, mutta käytetty auto usein ei mene vakionakaan enää ko. testistä läpi. Lisäksi testi maksaa tonnin luokkaa. Poikkeuksena Hirsch ja Saab tehdasvirit jotka on tyyppihyväksytetty uusilla autoilla.
Katsastuksesta menee kuitenkin aina läpi, softamuutosta kun ei katsastuksessa huomaa mitenkään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Onko miten kestäviä nämä uudempien Saabien padat ja laatikot? Tuommoinen 2.0T kiinnostaa, miten mahtaa kestää rankaisua vs. T5 2.0? BSR lupaa putkilastuvirillä tuosta 268hp/420Nm, onko kuinka realistiset lukemat? Lukemani perusteella kytkin menee vaihtoon.
Laatikot on jopa kestävämpiä kuin vanhemmissa, kytkin kylläkin heikko. Vakio B207 moottori kestänee ainakin 300hv/450Nm asti ennen alakerran vahvistusta. Mutta vakioturbo ja -nokat ovat vielä matalammille kierroksille sovitettuja kuin vanhemmissa eli vaihtoon menee aika äkkiä. Samoin menee vaihtoon MAF-anturi ja MAP-anturi, joten T8-pohjaisia yli 300hv vehkeitä on hyvin vähän tehty.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
T8 vakio MAF mittausalue loppuu n. 230g/s eli n. 280-290hv kieppeille. Niin se vaan on. Kyseessä oleva MAF on ihan tavanomainen Bosch anturi jonka tyyppisiä on käytössä melkein jokaisessa eurooppalaisessa autossa Bosch:n ECU:lla.
Anturi pitää vaihtaa johonkin vastaavaan jossa on isompi mittausalue, mahdollista toki myös vaihtaa putken halkaisija isommaksi jossa ko. anturi on mutta sitten pitää tehdä itse uusiksi oikea anturin kalibrointi.
Eipä se nyt mikään ihmeellinen ongelma ole 400hv settiä tehdä, mutta tosiaan ei niin helppoa kuin T5 tai T7. MAP-anturin mittausalue loppuu myös 1,5 bar ja koodissa on hardkoodattu rajoitin joka pitää ahtopaineen hieman tämän alapuolella. Senkin muuttaminen on tietysti mahdollista koodia puukottamalla ja anturinkin voi vaihtaa kunhan muuttaa myös anturikalibraation oikeaksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com