Etupyörän laakeri
Re: Etupyörän laakeri
Täällä näyttäs olevan tuo fägi 98,52€ hintaan toimituskuluineen
https://www.ebay.com/itm/387247244429?m ... media=COPY
Edit: Tilasin täältä em hintaan, jonka jälkeen
hinta pompsahtanu 106,86€
https://www.ebay.com/itm/387247244429?m ... media=COPY
Edit: Tilasin täältä em hintaan, jonka jälkeen
hinta pompsahtanu 106,86€
Viimeksi muokannut NG900T, Su Helmi 23, 2025 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Etupyörän laakeri
Mallina tommonen kestää, varmista koko:
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automo ... t=70-09268
Jos ei ulosvetäjää ole se irtoo kyllä lekallakin kun käyttää järkeä ja liukkaria.
Vanha mutteri suojaamaan kierteen päätä ei liian syvälle eikä myöskään liian irti.
Tuurna tai hylsy apuna, vääränlainen tuurna levittää vetarin pään.
Ennen kun hakkaa vetaria iskarin alapää irti.
Jos ei irrota ja hakkaa vetari suorana voi hajottaa laatikosta jotain.
Iskari kun on irti vähenee hajoamis riski.
Re: Etupyörän laakeri
pisti silmään vanhempikin kirjoitus täällä, ja sanoisin kyllä, että jos etupyöränlaakeri ei 299999km kestä, niin silloin siinä on ollut joku valmistevika tai asennettu väärin !
Re: Etupyörän laakeri
tuosta laakerivaihdosta, joka itsellänikin edessä varmaankin tuossa keväämmällä, kun taivasallakin viitsii askaroida, sen kimpussa,.
Vuotavan stefan vaihdoin molemmin puolin tasauspyörästöön ja jostain syystä oikean puolen vetari irtos navasta ihan vaan pikkasen kopauttamalla, siis tosi helposti,(käytin koko vetarin irti työpöydällä).
mutta kuskin puolen napa tuntui kuin olevan "yhtä rautaa vetarin kanssa, eikä irronnut, joten vedin napoineen vetarin sen verta ulos, jotta sain uuden stefan tasauspyörästön aukkoon-
tämä oikeanpuolen stefanvaihto ei ilmeisesti onnistunut, cortecon ihan erinäköisellä muoviholkki stefalla, (vuosi kuin seula vetarin kaulalta !
Noh, kertaushan lienee opintojen äitee, tässäkin, joten loppusyksystä sain toisenmerkkisen, enempi alkuperäisen mallisen oikealle puolen paikoilleen, ja laittaessani kamppeen seisontaan talveksi, jäi se "koeponnistuskin, (koe ajo), syssyllä suorittamatta, mutta testataampa kunhan taasen tulee "kesärengaskelit" näillekkin "raukoille rajoille" pohjoiseen !
Vuotavan stefan vaihdoin molemmin puolin tasauspyörästöön ja jostain syystä oikean puolen vetari irtos navasta ihan vaan pikkasen kopauttamalla, siis tosi helposti,(käytin koko vetarin irti työpöydällä).
mutta kuskin puolen napa tuntui kuin olevan "yhtä rautaa vetarin kanssa, eikä irronnut, joten vedin napoineen vetarin sen verta ulos, jotta sain uuden stefan tasauspyörästön aukkoon-
tämä oikeanpuolen stefanvaihto ei ilmeisesti onnistunut, cortecon ihan erinäköisellä muoviholkki stefalla, (vuosi kuin seula vetarin kaulalta !
Noh, kertaushan lienee opintojen äitee, tässäkin, joten loppusyksystä sain toisenmerkkisen, enempi alkuperäisen mallisen oikealle puolen paikoilleen, ja laittaessani kamppeen seisontaan talveksi, jäi se "koeponnistuskin, (koe ajo), syssyllä suorittamatta, mutta testataampa kunhan taasen tulee "kesärengaskelit" näillekkin "raukoille rajoille" pohjoiseen !
Re: Etupyörän laakeri
Noh, kyllä mulla meni allekirjoituksen 9-3:sta n. 160 000km:n kohdalla kuskinpuolen tehdasasennettu etulaakeri. Oikea puoli ei minun aikanani 320tkm:ään mennessä. Eikä muihin allekirjoituksen autoihin yhtäkään etulaakeria koskaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Etupyörän laakeri
"tämä oikeanpuolen stefanvaihto ei ilmeisesti onnistunut, cortecon ihan erinäköisellä muoviholkki stefalla, (vuosi kuin seula vetarin kaulalta !"
Katoppa saitko oikean stefan oikean malliseen autoon.
Mulla on tullu vapari ng ja femman stefoja ng 93 rekkarilla.
Joillakin sivulla tarjoaa femman stefaa, virhe selvii tarkastamalla osanumeron.
Katoppa saitko oikean stefan oikean malliseen autoon.
Mulla on tullu vapari ng ja femman stefoja ng 93 rekkarilla.
Joillakin sivulla tarjoaa femman stefaa, virhe selvii tarkastamalla osanumeron.
Re: Etupyörän laakeri
Palataas tähän. Kyllä se oli laakeri, joka siellä äänteli ja uudella laakerilla meno hiljeni huomattavasti.Di17 kirjoitti: ↑Ma Marras 11, 2024 22:45Eipä tämä kertomani ohje tunnu olevan sittenkään aukoton. Omani on alkanut pitää tuttua jollotusta ja ajattelin renkaidenvaihdon yhteydessä tutkia mikä laakeri siellä ääntää. Jousissa ei tuntunut rahinaa, mutta olen lähes satavarma, että kyseessä on oikean etupyörän laakeri. Jos vika on laakerin ulkokoolin ylälaidassa, niin eihän se tunnu jousessa silloin kun auto ei ole pyörillään eli sinällään ihan ymmärrettävää. Kilometrejä autolla on 290tkm, eikä ole tiedossa, että laakeria olisi vaihdettu aiemmin.Di17 kirjoitti: ↑Pe Elo 17, 2018 23:53Tunkkaat auton etupään ilmaan, otat sormella jousesta kiinni ja toisella kädellä pyöräytät renkaaseen vauhtia. Jousessa tuntuu selvästi voimakkaampi "rahina" rikkinäisen laakerin kohdalla - itse asiassa ehjän laakerin kohdalla "rahinaa" ei pitäisi tuntua ollenkaan. Ja voihan ne molemmatkin olla menossa.
Uuden laakerin tilasin täältä, 93 euroa kustansi ja SKF tuli niinkuin pitikin.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... a-3620-skf
Sattuuko kenelläkään olemaan tarkempaa tietoa millainen laakeri tuon navan sisällä pyörii?
Voisi harrastaa insinöörin hommia ja yrittää paikallistaa vikakohteen äänen taajuusspektrin perusteella![]()
Laakeria vaihtaessa on vaihdettava koko napa. Tässä kuva suunnilleen vastaavasta takanavasta (eli ei reikää vetoakselille). Navan pyörivä osa on yhtä puuta puolelta toiselle ja mankeloitu toiselta puolelta kertakäyttöiseksi.

Tällä kertaa vaihtotyössä jokainen mahdollinen paikka vastusteli - aiempaan autoon vaihtaessa mikään ei ollut erityisen kovassa. Nyt homma alkoi tiukassa olleella napamutterilla. Se toki aukesi pitkällä jatkolla.
Seuraavana jumissa oli vetoakseli. Bilteman 40 euron ulosvetäjällä se irtosi, mutta yhtään enempää en olisi uskaltanut tuolla vetää. Ulosvetäjässä oli sellainen "hauskuus", että vääntiö on tuumaiselle hylsylle.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000062105
Viimeisenä vastusteli itse laakeri/napa olkatuessa. Hakkasin kiinnityspulttien päihin - pultit löysällä tottakai - mutta se ei liikkunut mihinkään. Lopulta irrotin koko olkatuen autosta ajatuksena, että vien sen jonnekin prässättäväksi. Nyt kiinnityspultteihin pääsi kuitenkin iskemään symmetrisemmin ja napa irtosi olkatuesta.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Suosittelen vaihtamaan samalla jarrukilven, jos vähänkään on epäilystä sen vaihtotarpeesta. Jarrukilpi on ikävästi olkatuen ja pyörännavan välissä.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Etupyörän laakeri
Aukotonta pyöränlaakerivikaohjetta ei tosiaan ole. Hyviä päälinjoja on ja automalleihin tyypillisesti osuvia vikoja/diagnooseja on, mutta ei mitään aukotonta. Mulla on ollut laakereita, joissa ei tunnu klappia, mutta hurisee. Sekä laakereita, jotka ei hurise, mutta tuntuu klappia. On ollut laakerivaurioita jotka tuntuu jousessa ja sellaisia, jotka ei tunnu jousessa. Kummasti ovat kuitenkin aina korjaantuneet vaihtamalla se viallinen laakeri, vaikkei siitä löytyisi kuin yksi useista tunnistettavista oireista.Di17 kirjoitti: ↑Ma Marras 11, 2024 22:45Eipä tämä kertomani ohje tunnu olevan sittenkään aukoton. Omani on alkanut pitää tuttua jollotusta ja ajattelin renkaidenvaihdon yhteydessä tutkia mikä laakeri siellä ääntää. Jousissa ei tuntunut rahinaa, mutta olen lähes satavarma, että kyseessä on oikean etupyörän laakeri.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Etupyörän laakeri
Laitetaan nyt tollanen GSP- etupyörän laakeri ja katotaan kauanko se kestäisi!
Saab 9-3ss aero -03
Re: Etupyörän laakeri
Näyttää esim. Autodoc seuraavia hintoja etupyörän navalle
- SKF 138€
- FAG 123€
- GSP 118€ (halvempaa 99€ GSP versiota ei saatavilla tällä hetkellä)
En tiedä sitten onko mitään syytä noilla hintaeroilla laittaa joku muu kuin kaksi edellä mainittua SKF tai FAG, jotka ovat alkuperäislaatuisia ja tunnetusti kestäviksi todettu
Itse en kyllä laittaisi muita, mutta jokainenhan tekee niinkuin haluaa. Juuri äskettäin sukulaisen Saabiin on vaihdettu etunapa. Vianetsintää tehdessäni koeajoin autoa ja totesin pyöränlaakerin ääntävän. Kielsin ehdottomasti ostamasta mitään muuta kuin SKF tai FAG.
- SKF 138€
- FAG 123€
- GSP 118€ (halvempaa 99€ GSP versiota ei saatavilla tällä hetkellä)
En tiedä sitten onko mitään syytä noilla hintaeroilla laittaa joku muu kuin kaksi edellä mainittua SKF tai FAG, jotka ovat alkuperäislaatuisia ja tunnetusti kestäviksi todettu

Itse en kyllä laittaisi muita, mutta jokainenhan tekee niinkuin haluaa. Juuri äskettäin sukulaisen Saabiin on vaihdettu etunapa. Vianetsintää tehdessäni koeajoin autoa ja totesin pyöränlaakerin ääntävän. Kielsin ehdottomasti ostamasta mitään muuta kuin SKF tai FAG.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etupyörän laakeri
Skruvat SKF € 139,75e posteineen.
Re: Etupyörän laakeri
SKF ollut äärimmäisen varma, mutta nykyään heidän osiakin tulee kiinasta. Saabin orggis navat ollet FAG, sehän sinne kannattais laittaa!
Itse kokeilumielessä laitoin saksalaisen Febi Bilstein, lähinnä ku merkin muista osista ollut ihan hyviä kokemuksia.
Itse kokeilumielessä laitoin saksalaisen Febi Bilstein, lähinnä ku merkin muista osista ollut ihan hyviä kokemuksia.
Saab 9-3ss 1.8t -06
Re: Etupyörän laakeri
SKF Aeromotorsilta tällä hetkellä 99,45 € - mielestäni ei ole mitään syytä harkita muita.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... a-3620-skf
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... a-3620-skf
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Etupyörän laakeri
335tkm ajettu ja oikealle puolelle olen 12 vuoden aikana vaihtanut 4 vetaria ja 2 laakeria, vasemmalla alkuperäiset... SKF kesti toinen vuoden ja toinen kaksi.. 40e halpistuote on mennyt nyt neljä vuotta
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Etupyörän laakeri
Tiukassa oli molemmat; vetari pooreissa ja napa, murjoin napaa moskalla aikani kunnes päädyin irrottamaan koko olka-akselin jolloin sen saikin irroitettua paaljon helpommin ja samalla enkä paremmin putsattuakin pöydällä
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429